מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
הצעיר שבכהונה
הודעות: 115
הצטרף: ג' דצמבר 24, 2019 3:49 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי הצעיר שבכהונה » ה' יוני 30, 2022 9:56 pm

אחד מעיר כתב:היבטים לשוניים חוקת פב
אנא העירו

כא, ל: וַנַּשִׁים: הנו״ן בפתח.

גם הוא״ו בפתח. וצריך להוסיף שהשי״ן (וגם הנו״ן) דגושה. (הרבה קוראים (הן ספרדים והן אשכנזים מהציונות הדתית) אינם מבדילים בין קמץ לפתח, אבל אם מתאמצים יכולים לבטא דגש חזק).

שבת שלום וחודש טוב

אחד מעיר
הודעות: 1085
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי אחד מעיר » ב' יולי 04, 2022 7:40 am

אני מודה לידידנו הכוהן הצעיר
אה"נ מדובר כאן בוי' ההיפוך ולכן הו' פתוחה והנ' דגושה.
גם הש' דגושה לא בגלל פ"נ, אלא להשלמת אות מהכפולים.
אוסיף בל"נ,
אבל עלי לזכור לשנה הבאה עלינו ועל כל ישראל לטובה

כא ל וַנַּשִּׁ֣ים: הוי"ו והנו"ן בפתח, נו"ן ושי"ן דגושות. מֵידְבָֽא: הדל"ת בשווא נע

אחד מעיר
הודעות: 1085
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי אחד מעיר » ה' יולי 07, 2022 8:12 am

היבטים לשוניים בלק פב
אנא העירו את הערותיכם
ואכיר לכם טובה אם גם תואילו לשלוח אלי לאימייל
קבצים מצורפים
היבטים לשוניים בלק פב.pdf
(297.71 KiB) הורד 161 פעמים

אחד מעיר
הודעות: 1085
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי אחד מעיר » ה' יולי 14, 2022 12:43 pm

היבטים לשוניים פינחס פב
העירו נא
ושלחו גם אלי
קבצים מצורפים
היבטים לשוניים פינחס פב.pdf
(317.8 KiB) הורד 131 פעמים

אחד מעיר
הודעות: 1085
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי אחד מעיר » ה' יולי 21, 2022 12:25 pm

היבטים לשוניים מטות פב
קראו והעירו!
קבצים מצורפים
היבטים לשוניים מטות פב.pdf
(287.42 KiB) הורד 121 פעמים

הצעיר שבכהונה
הודעות: 115
הצטרף: ג' דצמבר 24, 2019 3:49 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי הצעיר שבכהונה » ב' יולי 25, 2022 11:31 pm

שלום,
האם יש למישהו גליון תורת הקורא "מאמר על השווא שאחר ה״א הידיעה"?
חיפשתי בפורום אבל לא מצאתי.

איקטורין
הודעות: 463
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 12:26 am

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי איקטורין » ג' יולי 26, 2022 1:52 am

הצעיר שבכהונה כתב:שלום,
האם יש למישהו גליון תורת הקורא "מאמר על השווא שאחר ה״א הידיעה"?
חיפשתי בפורום אבל לא מצאתי.

בבקשה

הצעיר שבכהונה
הודעות: 115
הצטרף: ג' דצמבר 24, 2019 3:49 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי הצעיר שבכהונה » ג' יולי 26, 2022 10:49 am

איקטורין כתב:בבקשה

תודה רבה!

אחד מעיר
הודעות: 1085
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי אחד מעיר » ה' יולי 28, 2022 12:18 pm

היבטים לשוניים מסעי פב
חודש טוב ומנוחם
ושבת שלום

הערות בבקשה
קבצים מצורפים
היבטים לשוניים מסעי פב.pdf
(292.99 KiB) הורד 129 פעמים

כדכד
הודעות: 8392
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי כדכד » ה' יולי 28, 2022 5:51 pm

פדהאל צריך לקרוא כאילו הה' במפיק?
למה?
והרי אין בה מפיק?

עקבי
הודעות: 223
הצטרף: ב' יוני 28, 2021 6:06 am

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי עקבי » ו' יולי 29, 2022 2:32 am

כדכד כתב:פדהאל צריך לקרוא כאילו הה' במפיק?
למה?
והרי אין בה מפיק?

מפיק ה"ה=שב"א נח.
קבצים מצורפים
קסת הסופר מפיק ה.pdf
(151.3 KiB) הורד 137 פעמים
תורת הקורא מפיק ה.pdf
(50.81 KiB) הורד 124 פעמים

עקבי
הודעות: 223
הצטרף: ב' יוני 28, 2021 6:06 am

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי עקבי » ו' יולי 29, 2022 10:03 pm

היבטים לשוניים לג ט כתב:שְׁתֵּ֣ים עֶשְׂרֵ֞ה: לפי ברויאר כך צריכה להיות ההטעמה, וכן במפעל הכתר.

ראיתי בתורת הקורא שהטעמה מונח גרשיים היא רק לקריאת ב"א שקרא אֶשתים עשרה אבל לקריאת דידן צריכה להיות קדמא אזלא\אזלא גרש-שְׁתֵּ֙ים עֶשְׂרֵ֜ה. וכנראה שזה נכון לפי כללי ההטעמה.
האם זה שנוי במחלוקת?

עץ הזית
הודעות: 477
הצטרף: ה' מרץ 04, 2021 8:55 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי עץ הזית » ש' יולי 30, 2022 10:36 pm

עקבי כתב:
היבטים לשוניים לג ט כתב:שְׁתֵּ֣ים עֶשְׂרֵ֞ה: לפי ברויאר כך צריכה להיות ההטעמה, וכן במפעל הכתר.

ראיתי בתורת הקורא שהטעמה מונח גרשיים היא רק לקריאת ב"א שקרא אֶשתים עשרה אבל לקריאת דידן צריכה להיות קדמא אזלא\אזלא גרש-שְׁתֵּ֙ים עֶשְׂרֵ֜ה. וכנראה שזה נכון לפי כללי ההטעמה.
האם זה שנוי במחלוקת?
כדרך שגם המניעים שוא לאחר תנועה גדולה קוראים לא תצאו במרכא תביר כי כך הטעימו בעלי המסורה הטבריניים (אף שלפי הכללים אם השוא נע אמור להיות דרגא תביר), כך יש להטעים "שתים עשרה" במונח גרשיים כי כך הטעימו בעלי המסורה הטבריניים (אף שלפי הכללים אם השין בשוא נע או אם יש לפניה תנועה גנובה אז אמור להיות קדמא ואזלא).

עקבי
הודעות: 223
הצטרף: ב' יוני 28, 2021 6:06 am

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי עקבי » א' יולי 31, 2022 6:01 am

עץ הזית כתב:כדרך שגם המניעים שוא לאחר תנועה גדולה קוראים לא תצאו במרכא תביר כי כך הטעימו בעלי המסורה הטבריניים (אף שלפי הכללים אם השוא נע אמור להיות דרגא תביר), כך יש להטעים "שתים עשרה" במונח גרשיים כי כך הטעימו בעלי המסורה הטבריניים (אף שלפי הכללים אם השין בשוא נע או אם יש לפניה תנועה גנובה אז אמור להיות קדמא ואזלא).

מבלי להכניס בשאלה האם יש להשוות שני הדברים, יש לחלק מצד המנהג. שבנוגע מרכא תביר אין לנו אלא מסורה אחת ואף המניעים שוא לאחר תנועה גדולה כתבו בפירוש כמסורת טברני. מה שאין כן כאן שמצינו מסורה אחרת.
אבל על עיקר השאלה שלי אני מבין מדבריך, שזה שנוי במחלוקת.

הצעיר שבכהונה
הודעות: 115
הצטרף: ג' דצמבר 24, 2019 3:49 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי הצעיר שבכהונה » ג' אוגוסט 02, 2022 2:56 pm

עקבי כתב:ראיתי בתורת הקורא שהטעמה מונח גרשיים היא רק לקריאת ב"א שקרא אֶשתים עשרה אבל לקריאת דידן צריכה להיות קדמא אזלא\אזלא גרש-שְׁתֵּ֙ים עֶשְׂרֵ֜ה. וכנראה שזה נכון לפי כללי ההטעמה.
האם זה שנוי במחלוקת?


העיקרון מזכיר לי את דעת המטעימים האהלה וצוערה מלרע על פי הבנה דקדוקית אע״פ שזה נגד כל הספרים המהימנים.
ברם, יש לציין שבסוגיא זו המחלוקת קדומה, גם בין המוסיפים א פרוסתטית. עיין בסוף הספר הוריית הקורא (אולי בהמשך יתאפשר לי לצלם, אם יאיר אתמר לא יעשה זאת מוקדם עם צילום באיכות מעולה כדרכו בקודש).

ויש לומר (בניגוד לתורת הקורא) שלא רק שהמחלוקת קיימת לפי שתי שיטות הקריאה, אלא גם איפכא מסתברא. הרי, לפי קריאת הקדמונים שהוסיפו א פרוסתטית, "שתים" נקרא "אשתים" ושוב אינו מוטעם בראשו, ומתבקש אזלא. אלא שלשיטת המטעימים שופר־הולך/ מונח, הא' הפרוסתטית אינה נחשבת מכיון שאינה אלא עזר לקריאת התיבה "שתים" עם ש׳ בשוא נח. כמו כן יש לומר למטעימים בשוא נע: אף על פי שהוגים את השוא כנע ולכן התיבה "שתים" אינה מוטעמת בראשה והיה מתבקש אזלא, מכיון ששוא נע זה חלש משאר השוואים הנעים ואינו בא אלא כעזר לקריאת התיבה "שתים" שהיתה צריכה להיות בשוא נח (והראיה: הדגש באות ת), לכן שוא נע זה אינו נחשב והתיבה נחשבת מוטעמת בראשה.

יאיר אתמר
הודעות: 1276
הצטרף: ד' יולי 24, 2019 8:19 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי יאיר אתמר » ד' אוגוסט 03, 2022 7:24 am

נעניתי :)
צירפתי גם דברי ייבין בעניין, וניתוחו הדקדוקי של נוימן

הוריית הקורא, שתים, אלדר.pdf
(118.07 KiB) הורד 156 פעמים
ייבין שתים.pdf
(619.27 KiB) הורד 153 פעמים
שתים - נוימן.pdf
(170.75 KiB) הורד 184 פעמים


נ.ב. בטעות העליתי חלק אחר של הספר, וכעת החלפתי אותו בעמודים הרלוונטיים. אבקש מאלה שהורידו לא להעביר הלאה.

אחד מעיר
הודעות: 1085
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי אחד מעיר » ה' אוגוסט 04, 2022 8:59 am

דברים פב איכה פב
כֹּה אָמַר יְיָ צְבָאוֹת צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי יִהְיֶה לְבֵית־יְהוּדָה לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה וּלְמֹעֲדִים טוֹבִים וְהָאֱמֶת וְהַשָּׁלוֹם אֱהָבוּ׃

ברויאר הוא בשיטה שהמרכא תביר אמנם מוכיח שלדעת בעלי המסורה שווא אחרי ת"ג נח בד"כ
לא בדקתי במקום שמנוקד בח"פ אם שם ישתנה לדרגא [ספק אם קיים בכלל]
אבל בספר הוא שמציין לעניין מרכא תביר/ דרגא תביר שווא זה אינו נדון כשווא נע.
יש להצטער במקצת שלא ידעתי על ההערות, אבל אני רואה שמסתדרים בלעדיי
קבצים מצורפים
היבטים לשוניים דברים פב איכה פב.pdf
(296.86 KiB) הורד 119 פעמים

כדכד
הודעות: 8392
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי כדכד » ה' אוגוסט 04, 2022 10:46 am

יישר כח
למה הקורא ענקים בפתח (הבנתי שהכונה לנ' פתוחה) במקום בקמץ משנה משמעות?

אחד מעיר
הודעות: 1085
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי אחד מעיר » ה' אוגוסט 04, 2022 5:10 pm

אני מתכוון לכ"ף פתוחה
ניקוד פתח מסלק את היידוע
אבל לפי האמת יש הרבה מקרים של ה' הידיעה פתוחה לפני ע' והודוגמה המפורסמת צללו כַּעופרת

אחד מעיר
הודעות: 1085
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי אחד מעיר » ה' אוגוסט 04, 2022 5:16 pm

בעניין למאהבי באיכה הכרעתי לטובת השוא הנח
אבל הוא הוא בשאלה של השמטת הדגש במפעל או מפועל
ההכרעה לטובת הנח כי המלה כולה היא בטעם מפסיק
אבל אין זו הכרעה חד-משמעית

אחד מעיר
הודעות: 1085
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי אחד מעיר » ה' אוגוסט 11, 2022 2:29 pm

היבטים לשוניים ואתחנן פב

כל המתאבל על ירושלים יזכה לראות בנחמת ירושלים

אַתָּ֣ה תָ֭קוּם תְּרַחֵ֣ם צִיּ֑וֹן כִּי־עֵ֥ת לְ֝חֶֽנְנָ֗הּ כִּי־בָ֥א מוֹעֵֽד:

הערות, ואם אפשר להודיעני באימייל
קבצים מצורפים
היבטים לשוניים ואתחנן פב.pdf
(244.66 KiB) הורד 105 פעמים

יוצא פוניבז'
הודעות: 2052
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ה' אוגוסט 11, 2022 8:05 pm

אחד מעיר כתב:
ברויאר הוא בשיטה שהמרכא תביר אמנם מוכיח שלדעת בעלי המסורה שווא אחרי ת"ג נח בד"כ
לא בדקתי במקום שמנוקד בח"פ אם שם ישתנה לדרגא [ספק אם קיים בכלל]


יחזקאל פרק כח פסוק טז
בְּרֹ֣ב רְכֻלָּתְךָ֗ מָל֧וּ תוֹכֲךָ֛ חָמָ֖ס וַֽתֶּחֱטָ֑א וָאֲחַלֶּלְךָ֩ מֵהַ֨ר אֱלֹהִ֤ים וָֽאַבֶּדְךָ֙ כְּר֣וּב הַסֹּכֵ֔ךְ מִתּ֖וֹךְ אַבְנֵי־אֵֽשׁ:

אחד מעיר
הודעות: 1085
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי אחד מעיר » ה' אוגוסט 18, 2022 8:51 am

היבטים לשוניים עקב פב
אנא העירו (והשתדלו גם להאיר)
כי נחם ה ציון
קבצים מצורפים
היבטים לשוניים עקב פב.pdf
(262.7 KiB) הורד 102 פעמים

אחד מעיר
הודעות: 1085
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי אחד מעיר » ה' אוגוסט 25, 2022 11:12 am

היבטים לשוניים ראה פב
שבת שלום וחודש טוב ומבורך
קבצים מצורפים
היבטים לשוניים ראה פב.pdf
(273.32 KiB) הורד 111 פעמים

אחד מעיר
הודעות: 1085
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי אחד מעיר » ה' ספטמבר 01, 2022 12:33 pm

היבטים לשוניים שופטים פב
אנא העירו הערות
כתיבה וחתימה טובה (טובות)
קבצים מצורפים
היבטים לשוניים שופטים פב.pdf
(358.35 KiB) הורד 110 פעמים

אחד מעיר
הודעות: 1085
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי אחד מעיר » ה' ספטמבר 08, 2022 1:12 pm

היבטים לשוניים כי-תצא פב
אנא העירו את הערותיכם
ועדיף לשלוח אליי למייל

שנה טובה

הודעה ובקשה כידוע בחודש אלול מרבים בנתינת צדקה
כל מי שפותח נדרים פלוס ימצא אלפי מקומות שאפשר לתרום
אני מציג כאן אדם מבוגר צדיק מתושבי צפת בשם הרב נתן כוהן 04-6214916
שתומך בכ40 משפחות בעיר צפת ביניהם 65 יתומים ושבעה אלמנים ואלמנות
ללא קשר לקופת צפת הכללית
לתרומות בנק הדואר 09 סניף 1 מס' חשבון 3943647
לתרומות בדולרים
S. Weiss
weiss.sholom@gmail. com


שנה טובה ומתוקה
קבצים מצורפים
היבטים לשוניים כי-תצא פב.pdf
(275.97 KiB) הורד 101 פעמים

עקבי
הודעות: 223
הצטרף: ב' יוני 28, 2021 6:06 am

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי עקבי » א' ספטמבר 11, 2022 6:16 am

הביטים לשוניים כתב:כא כג קִלְלַ֥ת: הלמ"ד הראשונה, על אף הקושי, בשוא נח לא בחטף פתח

וכ"כ ברויאר (טעמי המקרא עמ' 201) אבל באתר מקראות גדולות הכתר מצאתי בשוא נע (חטף פתח)
מאגר הכתר כתב:לֹא־תָלִ֨ין נִבְלָת֜וֹ עַל־הָעֵ֗ץ כִּֽי־קָב֤וֹר תִּקְבְּרֶ֙נּוּ֙ בַּיּ֣וֹם הַה֔וּא כִּֽי־קִלֲלַ֥ת אֱלֹדִ֖ים תָּל֑וּי וְלֹ֤א תְטַמֵּא֙ אֶת־אַדְמָ֣תְךָ֔ אֲשֶׁר֙ ד' אֱלֹדֶ֔יךָ נֹתֵ֥ן לְךָ֖ נַחֲלָֽה:

??

אחד מעיר
הודעות: 1085
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי אחד מעיר » א' ספטמבר 11, 2022 4:13 pm

תורת הקורא
עי' תורת הקורא על כי תצא (אינני מצליח להעתדביק)
כמדומה שאין געיא וחטף בלניניגרד
עורכי מפעל הכתר הוסיפו בטעות כאן לא יכול להיות געיא אם יש געיא ב'כי-'
אני זוכר שנדון אצלנו בעבר
מגליון סז
כא כג קִלְלַת מנחת שי: הלמ"ד בשו"א לבדו ומה שכתב בעל מכלל יופי בזה למד מהמכלול דף צ"ד ודעתי הוא כמו שכתבתי בריש פרשת לך לך ומשלי כ"ו ודוכתי אחריני:
מנחת שי בראשית יב ג: וכן במלה שיש בה שתי אותיות דומות והראשונה ראויה להנקד בשוא אז תנקד בחטף כמו רבבות אלפי ישראל וכן בהררם שעיר לפי מקצת ספרים כמו שכתב ר' אליה בספר הרכבה אות הבי"ת במלה זו. וכתבו שיש מהן יוצאים מן הכלל ובמכלול דף צ"ד כתב ז"ל ופעמים יבארו שתיהן אעפ"י שתקדים להם תנועה קטנה אבל ישימו מאריך עם הת"ק ובאות הראשונה מן הדומות שוא ופתח כמ"ש במזמור י"ז על ממתים ובפ' בהעלותך על מלת רבבות ואנכי לא ידעתי איזה יכשר הזה או זה או אם שניהם טובים. ואני בתומי אלך בדרך הספרים שהם כולם בשוא לבד והמדקדק לקרותן כהוגן תבוא עליו ברכה:
מנחת שי משלי כו ב: קללת חנם. הלמ"ד בשוא לבדו כמ"ש בפ' כי תצא ושופטי' ט' [נז] והם ג' במסורת:
הכוונה לומר שהל' בשוא נח. ו"כלל הדומות" אינו נכון.
בתנ"ך של תכנת בר-אילן "הכתר" בשלושת המקומות הל' בחטף-פתח מה שמראה על שוא נע, במהדורת ברויאר (מוסד וחורב) קללת של כי תצא אינה מוזכרת כמוטעמת בחטף פתח. בשני המקומות האחרים בשופטים ובמשלי יש געיא בק'. בפסוק שלנו אין געיא כי גם אם צריך להיות יש כבר געיא בכ' של כִּֽי. ר"מ ברויאר ז"ל הבין שזהו שוא נח רגיל וגם לא מצא חטף-פתח בלנינגרד. לעומתו פרופ' כוהן עורך תנ"ך הכתר השווה לשני המקומות האחרים.
הוספת תשס"ז: מכתב שאלה שנשלח.
יום א' לסדר ושבית שביו (ה' באלול סז)
ילמדונו רבותינו!
הערה מאת אורי טאניס:
כא כג קִלֲלַ֥ת: בתכנת הכתר הלמ"ד הראשונה מנוקדת בחטף פתח, המשמעות היא כי לפי מקור זה יש לקרוא בשווא נע. בהערת שוליים: בתורה קדומה בחלק הדקדוק נאמר כך: תלת במוסרה. חד בתורה, חד בנביאים וחד בכתובים. דאורייתא השווא תחת הלמ"ד נח... (השניים הנוספים בספר שופטים ט נז ובמשלי כו ב). ע"כ מכתבו של אורי.
המסורה נמצאת גם בכתר ארם צובא במשלי במסורה הגדולה.
בברויאר (מוסד וחורב) לא מצוין כאן שבכ"י (לנינגרד) הוא בחטף פתח. ואמנם בדותן אין כאן חטף, אבל כמדומה שיטתו היא לא להעתיק חטפים מלנינגרד.
בשני המקומות האחרים יש נוסף לחטף גם געיא בקו"ף.
כאן כיון שיש געיא במילה הקודמת המוקפת כִּֽי-קִלֲלַ֥ת אין מקום לגעיא בקו"ף.
ר"מ ברויאר ז"ל ניקד כאן בשוא רגיל כמו שניקד באחרים (שופטים ומשלי), אבל שם כאמור הקו"ף מוגעת.
מצד אחד מסתבר כמו שכתב ר"מ ברויאר ז"ל בסוף תנ"ך מוסד הרב קוק (עמ' תו פיסקה אחרונה) שבתיבות יהללוהו (תה' קז לב) הללוהו (קמח ב2) אע"פ שאין געיא בה"א ולא חטף בלמ"ד שהשוא הוא נע.
גם כאן אם נשוה לשני רעיו השוא הוא נע (עם חטף או בלעדיו).
מצד שני סוף סוף אין געיא ולא חטף בברויאר.
בתוכנת הכתר הוספה כאן געיא, אינני יודע על סמך מה. אני משער שאע"פ שאין בלנינגרד (וככל הנראה גם לא בלמ) מצאו עורכי כתר בר-אילן מקור, או הם משערים שכנראה יש גם כאן בכא"צ ע"פ השניים האחרים חטף ללא געיא.

ועתה הלכה למעשה האם נראה לכם שהשוא בלמ"ד הראשונה של כִּֽי-קִלֲלַ֥ת נע הוא או נח?
בברכה ובכבוד רב

תשובת ד"ר יוסף עופר:
א. נוסח הכתר כאן ידוע לנו משאלותיו של יעקב ספיר (מאורות נתן, פורסם בידי רפי זר בלשוננו נ, תשמ"ו, עמ' 174). השואל שאל: "קלְלת" ונענה "כן", כלומר בכתר היה פה שווא ולא חטף פתח. על פי עדות זו כשלעצמה ראוי לשנות את נוסח מהדורת הכתר, השואפת לשחזר את נוסח הכתר, והרי פה עדות מפורשת.
ב. פרופ' ישראל ייבין הביא עדות זו בספרו על הכתר, עמ' 43, וציין כי גם בכתבי היד ל,ש,ש1 יש שווא פשוט, ואין געיה. ייבין ציטט פה את 'חלק הדקדוק' המביא את דברי המסורה המונה ג' קללת, ומוסיף (משל עצמו) "באוריתא השוא שתחת הלמד נח, ובנביאים וכתובים השוא נע והקו"ף מועמדת בגעיה".
ג. הרב ברויאר הסתמך כנראה על ייבין, וכתב בספרו על טעמי המקרא, עמ' 201:
השוא של הדומות הוא נח, אם הוא בין שתי תנועות בלתי מוטעמות.
ו[אעפ"כ] יש תיבות שבהן השוא של הדומות הוא נע במקום אחד, והוא נח במקום אחר:
I קללת (שופ' ט, נז) II כי-קללת (דב' כא, כג) [...]
בכולן השווא של הדומות הוא אחרי תנועה קטנה, ולאחריו תנועה מוטעמת; ואף על פי כן מסורת היא בידי הנקדנים, שהשוא הוא נע בדוגמות I והוא נח בדוגמות II.
ד. ב"הנחיות לקורא בתורה ובהפטרה" שצירף הרב ברויאר לחמישה חומשי תורה בהוצאת חורב, הוא קובע בעמ' 25, כי כל שווא שאינו מתאים לחמשת הכללים המופיעים שם הוא שוא נח. הפסוק שלנו אינו כלול בחמשת הכללים האלה, ואף אינו מופיע ברשימת החריגים המובאת שם, ועל כן חל עליו הכלל האמור.
ה. הרי לנו הוראה ברורה של הרב ברויאר, על סמך חומר המסורה בכתבי-היד שבמקרה זה עולה בקנה אחד עם הנמסר בחלק הדקדוק.
יוסף עופר
>>>>הרי נוסח המנחת שי נתאשר לנו ע"י כתר ארם צובא.<<<<

עקבי
הודעות: 223
הצטרף: ב' יוני 28, 2021 6:06 am

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי עקבי » א' ספטמבר 11, 2022 9:35 pm

תודה, דבריך מאשרים את מה שנראה לי כעת נכון (ובאו הבקיאים ויאשרו או יחלוקו), שמעולם לא בא שוא נע בדומות אחר הברה הראויה לגעיה קלה.
כִּֽי־קִלְלַ֥ת (דברים כא:כג)
מֵרִבְבֹ֣ת (דברים לג:ב)
כִּֽי־שִׁמְמ֥וֹת (ירמי' נא:כו)
כִּֽי־שִׁמְמ֥וֹת (ירמי' נא:סב)
מֵהַרְרֵ֖י (שיר השירים ד:ח)
וכן כל צורות השורש ברך בתוספת ך כינוי הנוכח (אברכך\יברכך\וברכך\תברכך וכדומה)
וזה בניגוד מה שמצינו שהשוא נע אחר געיה כבדה ואף אחר געיה שוא למרות שגעיה הדומות אינו מסומן אחר געיה שוא עי' טעמי המקרא עמ' 201.
יְֽהַלֲל֥וּ (תהלים עד:כא וכן קמח:יג)
יְֽמַשֲׁשׁ֥וּ (איוב ה:יד)
כְּֽ֭גֶלֲלוֹ (איוב כ:ז)

מעט דבש
הודעות: 3979
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי מעט דבש » א' ספטמבר 11, 2022 11:49 pm

צ"ע הפסוקים דלהלן:
א֤וֹי לָהֶם֙ כִּֽי־נָדֲד֣וּ מִמֶּ֔נִּי (הושע ז, יג)
וַאֲסֹבֲבָ֖ה אֶת־מִזְבַּחֲךָ֣ יְקֹוָֽק: (תהלים כו, ו)
כִּֽי־קִ֭נֵּאתִי בַּֽהוֹלֲלִ֑ים (תהלים עג, ג)
אָמַ֣רְתִּי לַֽ֭הוֹלֲלִים אַל־תָּהֹ֑לּוּ (תהלים עה, ה)
בְּכָל־י֥וֹם אֲבָרֲכֶ֑ךָּ וַאֲהַלֲלָ֥ה שִׁ֝מְךָ֗ לְעוֹלָ֥ם וָעֶֽד: (תהלים קמה, ב)
תְּנוּ־לָ֭הּ מִפְּרִ֣י יָדֶ֑יהָ וִֽיהַלֲל֖וּהָ בַשְּׁעָרִ֣ים מַעֲשֶֽׂיהָ: (משלי לא, לא)
אָק֨וּמָה נָּ֜א וַאֲסוֹבֲבָ֣ה בָעִ֗יר (שה"ש ג, ב)

עקבי
הודעות: 223
הצטרף: ב' יוני 28, 2021 6:06 am

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי עקבי » ב' ספטמבר 12, 2022 7:34 am

אלפי תודות. ועלי להוסיף מעט מאחר ולא הסברתי את כוונתי כראוי. הכוונה העיקרית שלי הייתה רק במקום שאין חציצה בין הגעיה קלה ובין הגעיה הדומות. ולכן וַאֲסֹבֲבָ֖ה, וַאֲהַלֲלָ֥ה וגם כִּֽי־מְקַלֲלִ֤ים (שמ"א ג:יג) אינו סותר עיקר הכלל שכתבתי אף על פי שהתנועה לפני הדומות היא תנועה קטנה (ועי' להלן). וכמו כן לא התכוונתי במקרה שהתנועה שלפני הדומות היא תנועה גדולה כגון (בַּֽהוֹלֲלִ֑ים, לַֽ֭הוֹלֲלִים) שכן במקרה זה ראוי שהגעיה תבוא באות לפני הדומות סמוך להטעם ולא בתנועה המוקדמת. אבל כִּֽי־נָדֲד֣וּ (הושע ז, יג) זה יוצא מן הכלל כיון שבתיבות מוקפות הכתר מעדיף הגעיה קלה בתיבה הראשונה. אבל גם זה אינה הוכחה גמורה שי"ל ששוא באותיות דומות הוא לעולם נע אחר תנועה גדולה מצד עצם אריכות התנועה. מה שאין כן אחר התנועה קטנה השווא אינו נע אלא אם כן גם התנועה מתארכת לפניו. אבל עדיין נשארה המילה וִֽיהַלֲל֖וּהָ (משלי לא, לא) שהיא דוגמה שבוודאי מתנגדת למה שכתבתי.
ייש"כ

עקבי
הודעות: 223
הצטרף: ב' יוני 28, 2021 6:06 am

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי עקבי » ג' ספטמבר 13, 2022 3:32 am

מענין לענין בנוגע עצם כלל של דומות, כמדומני ראיתי לכל הפחות ב' פעמים בפורום שאחד שמע מהרב מרדכי ברויאר שיתכן שהטבריינים אכן הגו דומות ב"שוא נע" שלנו-כחצי סגול. וכעת חפשתי ולא מצאתי רק זה:
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t= ... 20#p160114
מישהו יודע איפה עוד

אחד מעיר
הודעות: 1085
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי אחד מעיר » ה' ספטמבר 15, 2022 12:19 pm

היבטים לשוניים כי תבוא פב
אנא העירו (ושלחו אלי)
כתיבה וחתימה טובות
קבצים מצורפים
היבטים לשוניים כי-תבוא פב.pdf
(220.41 KiB) הורד 100 פעמים

אחד מעיר
הודעות: 1085
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי אחד מעיר » ה' ספטמבר 22, 2022 1:03 pm

היבטים לשוניים נצבים פב ראש-השנה פג

שבת שלום ומבורך
ושנה טובה ומבורכת
כתיבה טובה

ובקשת סליחה אם מישהו נפגע
ואני כמובן מוחל וסולח אם יש צורך
אם יש הערות שלחו נא גם לאימייל
קבצים מצורפים
היבטים לשוניים ראש השנה פג.pdf
(247.54 KiB) הורד 115 פעמים
היבטים לשוניים נצבים פב.pdf
(193.99 KiB) הורד 101 פעמים

כדכד
הודעות: 8392
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי כדכד » ה' ספטמבר 22, 2022 10:48 pm

"השבעה לי באלקים" הש' מוטעמת בגלל נסוג אחור.
מה דין השוו"א בב'?
הוא נע משום שההטעמה בש' אינה מקורית?
למה לא התיחסו לזה?

עקבי
הודעות: 223
הצטרף: ב' יוני 28, 2021 6:06 am

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי עקבי » ו' ספטמבר 23, 2022 6:56 am

אחד מעיר כתב:סג ה וַתּ֤וֹשַֽׁע־לִי֙: מהפך כהטעמה משנית בתי"ו, עם זאת יש געיא בשי"ן למנוע את הבלעת

האם מצאנו מהפך כהטעמה משנית בכ"א ספרים? כפשוטו זהו נסוג אחור רגיל. וכפי שזכרוני כן נראה מברויאר וייבין.

מעט דבש
הודעות: 3979
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי מעט דבש » ש' ספטמבר 24, 2022 11:04 pm

שיר השירים א, ז
שֶׁ֤אָֽהֲבָה֙ נַפְשִׁ֔י
וראה טעמי המקרא עמ' 236.

ולגבי מה שכתבת שהוא נסוג אחור, ראה כאן אם שייך נסוג אחור במילה מוקפת.

עקבי
הודעות: 223
הצטרף: ב' יוני 28, 2021 6:06 am

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי עקבי » א' ספטמבר 25, 2022 6:57 am

מעט דבש כתב:שיר השירים א, ז
שֶׁ֤אָֽהֲבָה֙ נַפְשִׁ֔י
וראה טעמי המקרא עמ' 236.

ולגבי מה שכתבת שהוא נסוג אחור, ראה כאן אם שייך נסוג אחור במילה מוקפת.

תודה אבל בדקתי ומצאתי בטעמי המקרא עמ' 96 שיש 5 דוגמאות שמהפך בא בתיבת הפשטא וכולם בהברת שֶׁ ועי' דבריו שם בהערה 96.

התכוונתי לומר שהיא אינה מוקפת כלל אלא שבכתר ובכת"י הקרובים לו פעמים מצינו תיבות מוטעמת ומוקפת (עי' ייבין עמ' 235 וע"ע דבריו עמ' 185-191) ומבואר מדברי ייבין שמקפים כאלה לא הופיעו אחיד בכתר וכת"י הקרובים לו. וכמדומני גם לדעת ברויאר אינם נחשבים כמקף אמיתי ואינם נכללים בהמסורה ולכן הוא השמיט אותם (ורק בתיבות ואתן-נזם (יחזקאל טז:יב) השאיר את המקיף בגלל המרכא שבא שלא כדין).
אבל באמת צריך להתיישב בזה יותר שברויאר השמיט גם המקפים בספרי אמ"ת הבאים אחר תיבות המוטעמות בטעם משני בלי טעם עיקרי כמו טמנו-גאים (תהלים קמ:ו).

אחד מעיר
הודעות: 1085
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי אחד מעיר » ה' ספטמבר 29, 2022 12:56 pm

ציינתי כמה פעמים בשם המ"ש בשם ערוגות הבשם שהשוא אחרי הברה שנסוגה הוא נע
ובכלל לפי הכלל אין נסיגה להברה סגורה (בדגש או בשוא נח)
גליון וילך פב
ואנא שלחו הערות
ויקל עלי אם גם ישלח לאימייל
שנה טובה
וחתימה טובה
קבצים מצורפים
היבטים לשוניים וילך פב.pdf
(257.09 KiB) הורד 109 פעמים

עקבי
הודעות: 223
הצטרף: ב' יוני 28, 2021 6:06 am

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי עקבי » ו' ספטמבר 30, 2022 2:52 am

אחד מעיר כתב:ובכלל לפי הכלל אין נסיגה להברה סגורה (בדגש או בשוא נח)

כנראה זו לא הוכחה. הטעם נסוג אף להברה סתומה בכגון וַיִּ֣הְיוּ שָׁ֔ם (דברים י:ה) כיון שהיא הברה הראויה לגעיה (געיה יהיה) ולכאורה פשוט שהוא הדין לגעיה קלה (וכדמוכח לדעת הסוברים שאף אחר ת"ג השוא נח). ועיקר הכלל תלוי בסוג ההברה לפני שהטעם נסוג אחור ואינו ענין להשאלה אם ההטעמה הנסוגה נידונה כטעם מקורי שהשוא אחריו נח.


חזור אל “דקדוק ומסורה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 13 אורחים