מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
אחד מעיר
הודעות: 642
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי אחד מעיר » ה' יוני 13, 2019 12:30 pm

שלח עט
שבת שלום וכל טוב
קבצים מצורפים
היבטים לשוניים בהעלותך עט.pdf
(276.66 KiB) הורד 29 פעמים

אחד מעיר
הודעות: 642
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי אחד מעיר » ה' יוני 20, 2019 9:45 am

שלח עט
אנא שלחו הערות
להציב כאן ו/או לשלוח אלי
קבצים מצורפים
היבטים לשוניים שלח עט.pdf
(278.57 KiB) הורד 29 פעמים

אחד מעיר
הודעות: 642
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי אחד מעיר » ה' יוני 27, 2019 9:26 am

קורח עט
פרשה זו יפה נדרשת
שבת שלום
קבצים מצורפים
היבטים לשוניים קרח עט.pdf
(210.52 KiB) הורד 22 פעמים

אחד מעיר
הודעות: 642
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי אחד מעיר » ה' יולי 04, 2019 10:05 am

פרשת חוקת עט
חודש טוב ושבת שלום
קבצים מצורפים
היבטים לשוניים חוקת עט.pdf
(239.44 KiB) הורד 18 פעמים

לענין
הודעות: 2087
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי לענין » ה' יולי 04, 2019 4:45 pm

מהיכי תיתי להוראה זו-

יט יב ה֣ וּא יִ תְ חַ טָּ א-ב֞ וֹ בַּ יּ֧וֹם הַ שְּׁ לִ ישִׁ ֛ י וּבַ יּ֥וֹם הַ שְּׁ בִ יעִ ֖ י יִטְ הָ ֑ ר: יש לעמוד מעט אחר קריאת
הַ שְּׁ בִ יעִ ֖ י להדגיש את העובדה כי ההפסק העיקרי בתיבה זו ולא בתיבת התביר, אחרת מתקבלת משמעות
שאינה נכונה. וכן הדבר גם בחצי השני של הפסוק: ה֣ וּא יִתְ חַ טָּ א-ב֞ וֹ בַּ יּ֧וֹם הַ שְּׁ לִ ישִׁ ֛ י וּבַ יּ֥וֹם הַ שְּׁ בִ יעִ ֖ י
- יִטְ הָ ֑ ר וְ אִ ם- ל ֹ֨ א יִתְ חַ טָּ֝ א בַּ יּ֧וֹם הַ שְּׁ לִ ישִׁ ֛ י וּבַ יּ֥וֹם הַ שְּׁ בִ יעִ ֖ י - ל ֹ֥ א יִטְ הָ ֽ ר

קוראים כמו הטעמים בדיוק ותו לא, מי אמר שאנחנו צריכים להדגיש כל מיני הדגשות יותר מהטעמים?

איש גלילי
הודעות: 2404
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי איש גלילי » ה' יולי 04, 2019 7:15 pm

לענין כתב:מהיכי תיתי להוראה זו-

יט יב ה֣ וּא יִ תְ חַ טָּ א-ב֞ וֹ בַּ יּ֧וֹם הַ שְּׁ לִ ישִׁ ֛ י וּבַ יּ֥וֹם הַ שְּׁ בִ יעִ ֖ י יִטְ הָ ֑ ר: יש לעמוד מעט אחר קריאת
הַ שְּׁ בִ יעִ ֖ י להדגיש את העובדה כי ההפסק העיקרי בתיבה זו ולא בתיבת התביר, אחרת מתקבלת משמעות
שאינה נכונה. וכן הדבר גם בחצי השני של הפסוק: ה֣ וּא יִתְ חַ טָּ א-ב֞ וֹ בַּ יּ֧וֹם הַ שְּׁ לִ ישִׁ ֛ י וּבַ יּ֥וֹם הַ שְּׁ בִ יעִ ֖ י
- יִטְ הָ ֑ ר וְ אִ ם- ל ֹ֨ א יִתְ חַ טָּ֝ א בַּ יּ֧וֹם הַ שְּׁ לִ ישִׁ ֛ י וּבַ יּ֥וֹם הַ שְּׁ בִ יעִ ֖ י - ל ֹ֥ א יִטְ הָ ֽ ר

קוראים כמו הטעמים בדיוק ותו לא, מי אמר שאנחנו צריכים להדגיש כל מיני הדגשות יותר מהטעמים?

לא ראיתי את הקובץ, ואני מתייחס להערתך בלבד.
לא צריך להדגיש שום דבר יותר מהטעמים. פשוט הכלל הוא שהטפחא מפסיק יותר מהתביר שלפניו, ומשום מה הקוראים נוטים להאריך בתביר ולשבש את המשמעות. בפסוק זה (והדומים לו) ההקפדה על ההפסק הנכון נחוצה יותר.

חיימקה
הודעות: 986
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי חיימקה » ה' יולי 04, 2019 10:12 pm

איש גלילי כתב:
לענין כתב:מהיכי תיתי להוראה זו-

יט יב ה֣ וּא יִ תְ חַ טָּ א-ב֞ וֹ בַּ יּ֧וֹם הַ שְּׁ לִ ישִׁ ֛ י וּבַ יּ֥וֹם הַ שְּׁ בִ יעִ ֖ י יִטְ הָ ֑ ר: יש לעמוד מעט אחר קריאת
הַ שְּׁ בִ יעִ ֖ י להדגיש את העובדה כי ההפסק העיקרי בתיבה זו ולא בתיבת התביר, אחרת מתקבלת משמעות
שאינה נכונה. וכן הדבר גם בחצי השני של הפסוק: ה֣ וּא יִתְ חַ טָּ א-ב֞ וֹ בַּ יּ֧וֹם הַ שְּׁ לִ ישִׁ ֛ י וּבַ יּ֥וֹם הַ שְּׁ בִ יעִ ֖ י
- יִטְ הָ ֑ ר וְ אִ ם- ל ֹ֨ א יִתְ חַ טָּ֝ א בַּ יּ֧וֹם הַ שְּׁ לִ ישִׁ ֛ י וּבַ יּ֥וֹם הַ שְּׁ בִ יעִ ֖ י - ל ֹ֥ א יִטְ הָ ֽ ר

קוראים כמו הטעמים בדיוק ותו לא, מי אמר שאנחנו צריכים להדגיש כל מיני הדגשות יותר מהטעמים?

לא ראיתי את הקובץ, ואני מתייחס להערתך בלבד.
לא צריך להדגיש שום דבר יותר מהטעמים. פשוט הכלל הוא שהטפחא מפסיק יותר מהתביר שלפניו, ומשום מה הקוראים נוטים להאריך בתביר ולשבש את המשמעות. בפסוק זה (והדומים לו) ההקפדה על ההפסק הנכון נחוצה יותר.

מילים כדרבנות.

כדכד
הודעות: 3748
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי כדכד » ג' יולי 09, 2019 10:45 am

גם אני מצטרף לדברי הרב איש גלילי.
ה"משום מה" שהקוראים נוטים להאריך בתביר הוא לפחות לפי מנהג האשכנזים שעל התביר יש ניגון מסולסל ואת הטיפחא אינם מנגנים בכלל ובעצם צריך רק לעשות הפסקה בטיפחא (שהיא יותר ארוכה) אך לא כולם מוּדעים לזה ובמקרה כגון דא שההפסקה בתביר במקום בטיפחא תשנה את המשמעות צריך להקפיד על כך יותר

יוצא פוניבז'
הודעות: 555
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ג' יולי 09, 2019 11:07 am

האם נכון שאצל התימנים לא ידוע הכלל הזה?
בחומש תורת חיים התרגום מפוסק לפי תביר ולא לפי טפחא.
(כבר העירו שלפי"ז אסור לאכול עזים, וככתוב "כל חלב שור וכבש, ועז לא תאכלו"...)

כדכד
הודעות: 3748
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי כדכד » ג' יולי 09, 2019 1:15 pm

וכן לפי זה יש להזות על המיטהר מן הצרעת
ולא מובן מה רוצה אשת אדוני יוסף מבעלה אשר הביא לנו, איש עברי לצחק בנו - הרי זו היתה המטרה ומה לה כי נזעקה?

יוצא פוניבז'
הודעות: 555
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ג' יולי 09, 2019 2:12 pm

בחומש תורת חיים (מוה"ק) מפסקים כך גם במקומות שיש שינוי משמעות
תורת חיים.JPG
תורת חיים.JPG (11.42 KiB) נצפה 255 פעמים

כדכד
הודעות: 3748
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי כדכד » ג' יולי 09, 2019 5:53 pm

היא גופא מה שבאתי להוכיח שזה לא נכון
ראיתי בחומש אחר שגם אימץ לעצמו את התרגום הזה שהתייחס בהקדמה לפיסוק אך איני זוכר מה הוא אומר
בפועל אני לא חושב שהתימנים מפסקים כך את המקרא לפחות

בן ראובן
הודעות: 518
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי בן ראובן » ד' יולי 10, 2019 12:50 am

כדכד כתב:וכן לפי זה יש להזות על המיטהר מן הצרעת
ולא מובן מה רוצה אשת אדוני יוסף מבעלה אשר הביא לנו, איש עברי לצחק בנו - הרי זו היתה המטרה ומה לה כי נזעקה?


ולא זו בלבד, אלא כל מי שעושה מלאכה בזמן כלשהו, יש להורגו בשבת.

איש גלילי
הודעות: 2404
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי איש גלילי » ד' יולי 10, 2019 1:13 am

והתמוה ביותר, בפרשת במדבר, שאחר ספירת כל השבטים מסכמת התורה את מספרם ב-603,550, בעוד שבפרטן אי אתה מוצא אלא 99,831, וצע"ג...

חיימקה
הודעות: 986
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי חיימקה » ד' יולי 10, 2019 2:07 am

יוצא פוניבז' כתב:האם נכון שאצל התימנים לא ידוע הכלל הזה?
בחומש תורת חיים התרגום מפוסק לפי תביר ולא לפי טפחא.
(כבר העירו שלפי"ז אסור לאכול עזים, וככתוב "כל חלב שור וכבש, ועז לא תאכלו"...)


https://maharitz.co.il/?CategoryID=430& ... 8557&Page=
מדקה 57:15 ואילך.

איש גלילי
הודעות: 2404
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי איש גלילי » ד' יולי 10, 2019 2:44 am

בשלב שהוא מסביר את הגר"מ מאזוז הוא הרבה יותר משכנע. כשהוא מתחיל לסתור דבריו, אחר הכבוד הראוי, לא דק.

אחד מעיר
הודעות: 642
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי אחד מעיר » ה' יולי 11, 2019 9:22 am

שבת שלום וכל טוב
הנושא של העיכוב המוטעה על התביר עלה אצלנו כמה פעמים
גם פרופ' שמחה קוגוט כתב על זה
בתאג' התימני מסמן פסיקים לעצירה בטעמים המפסיקים
משום מה בטיפחא- טרחא לא מסומן, אינני יודע אם באמת לא עוצרים
או שזה מובן מאליו.
בכל אופן זה מטעה
בעניין הרב מאזוז - כל עניין לגופו
באחד משיעוריו הוא הזכיר מקום שהתביר מפסיק יותר,
ונתברר שאכן כך נכון.
ובספר תורת הטעמים מביא לזה (ולדברים דומים) דוגמאות

אחד מעיר
הודעות: 642
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי אחד מעיר » ה' יולי 11, 2019 9:24 am

כנראה בנסיון הקודם הקובץ בלק עט לא עלה
קבצים מצורפים
היבטים לשוניים בלק עט.pdf
(400.55 KiB) הורד 13 פעמים

אחד מעיר
הודעות: 642
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי אחד מעיר » ה' יולי 11, 2019 9:32 am

שאלה שנשאלתי
הטעמת הפסוק היא
וַיְמָאֵ֣ן ׀ אֱד֗וֹם נְתֹן֙ אֶת־יִשְׂרָאֵ֔ל עֲבֹ֖ר בִּגְבֻל֑וֹ וַיֵּ֥טיִשְׂרָאֵ֖ל מֵעָלָֽיו
ולפי זה הטעמת הפסוק היא: וַיְמָאֵן אֱדוֹם/ נְתֹן אֶת יִשְׂרָאֵל// עֲבֹר בִּגְבֻלוֹ

תלמידי שאלוני: שלכאורה היה מתאים יותר להטעים את תיבת אדום בזקף.
וַיְמָאֵן אֱדוֹם// נְתֹן אֶת יִשְׂרָאֵל/ עֲבֹר בִּגְבֻלוֹ

מה דעתכם על השאלה?

תשובתי. שאלה טובה מאוד!
טרם עיינתי בספרים, גם לא בתורת הטעמים.
[אגב אם אתה לומד ומלמד טעמים זה ספר חובה!!]
שאלה נוספת הצריכה להשאל, למה ישראל בזקף המבדילו מהטיפחא שאחריו, היה יותר מטעים (מתאים) להטעימו בתביר (ואת נתֹן בדרגא) או איזו הטעמה אחרת.
מקופיא הייתי אומר שיש כאן עניין להבליט את 'ישראל'.

תשובת מחבר תורת הטעמים
שאלה יפה מאד.
התשובה כנראה לא תספק אתכם, אך היא אמיתית.
בפרק ז' במבוא לתורת הטעמים מבוארת באריכות תופעה הנקראת 'תוספת דיבור', שהעיקרון שלה בקיצור הוא שהטעמים מאחרים לפעמים את הפיסוק מסיבות שונות, גם אם זה לא לפי כללי התחביר. עיין שם ותמצא נחת.

ממני. ר' אברהם, כבר הזכרנו את תוספת דיבור גם בגליוננו
גם למשל בעניין תביר טיפחא.
אין סיבה שזה לא יספק
ושוב תודה לשואל, כי צריך לעקוב בערנות אחרי הטעמים

יוצא פוניבז'
הודעות: 555
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » א' יולי 14, 2019 2:46 am

"כעת יאמר ליעקב ולישראל מה פעל אל", המילה פעל היא במלעיל לדעת בן אשר. האם ידוע הטעם לכך?

אחד מעיר
הודעות: 642
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

הודעהעל ידי אחד מעיר » ה' יולי 18, 2019 3:13 pm

פינחס עט
כֹּֽה-אָמַ֞ר ה֣' צְבָא֗וֹת צ֣וֹם הָרְבִיעִ֡י וְצ֣וֹם הַחֲמִישִׁי֩ וְצ֨וֹם הַשְּׁבִיעִ֝י וְצ֣וֹם הָעֲשִׂירִ֗י יִהְיֶ֤ה לְבֵית-יְהוּדָה֙ לְשָׂשׂ֣וֹן וּלְשִׂמְחָ֔ה וּֽלְמֹעֲדִ֖ים טוֹבִ֑ים וְהָאֱמֶ֥ת וְהַשָּׁל֖וֹם אֱהָֽבוּ׃

אולי בעניין פעל אל
הטיפחא מפסיקה קטנה למדיי בקטע הזה
בנוסף לזה שאלה דברי שירה
קבצים מצורפים
היבטים לשוניים פינחס עט.pdf
(230.54 KiB) הורד 5 פעמים


חזור אל “דקדוק ומסורה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 9 אורחים