עמוד 15 מתוך 32

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ה' יוני 13, 2019 12:30 pm
על ידי אחד מעיר
שלח עט
שבת שלום וכל טוב

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ה' יוני 20, 2019 9:45 am
על ידי אחד מעיר
שלח עט
אנא שלחו הערות
להציב כאן ו/או לשלוח אלי

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ה' יוני 27, 2019 9:26 am
על ידי אחד מעיר
קורח עט
פרשה זו יפה נדרשת
שבת שלום

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ה' יולי 04, 2019 10:05 am
על ידי אחד מעיר
פרשת חוקת עט
חודש טוב ושבת שלום

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ה' יולי 04, 2019 4:45 pm
על ידי לענין
מהיכי תיתי להוראה זו-

יט יב ה֣ וּא יִ תְ חַ טָּ א-ב֞ וֹ בַּ יּ֧וֹם הַ שְּׁ לִ ישִׁ ֛ י וּבַ יּ֥וֹם הַ שְּׁ בִ יעִ ֖ י יִטְ הָ ֑ ר: יש לעמוד מעט אחר קריאת
הַ שְּׁ בִ יעִ ֖ י להדגיש את העובדה כי ההפסק העיקרי בתיבה זו ולא בתיבת התביר, אחרת מתקבלת משמעות
שאינה נכונה. וכן הדבר גם בחצי השני של הפסוק: ה֣ וּא יִתְ חַ טָּ א-ב֞ וֹ בַּ יּ֧וֹם הַ שְּׁ לִ ישִׁ ֛ י וּבַ יּ֥וֹם הַ שְּׁ בִ יעִ ֖ י
- יִטְ הָ ֑ ר וְ אִ ם- ל ֹ֨ א יִתְ חַ טָּ֝ א בַּ יּ֧וֹם הַ שְּׁ לִ ישִׁ ֛ י וּבַ יּ֥וֹם הַ שְּׁ בִ יעִ ֖ י - ל ֹ֥ א יִטְ הָ ֽ ר

קוראים כמו הטעמים בדיוק ותו לא, מי אמר שאנחנו צריכים להדגיש כל מיני הדגשות יותר מהטעמים?

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ה' יולי 04, 2019 7:15 pm
על ידי איש גלילי
לענין כתב:מהיכי תיתי להוראה זו-

יט יב ה֣ וּא יִ תְ חַ טָּ א-ב֞ וֹ בַּ יּ֧וֹם הַ שְּׁ לִ ישִׁ ֛ י וּבַ יּ֥וֹם הַ שְּׁ בִ יעִ ֖ י יִטְ הָ ֑ ר: יש לעמוד מעט אחר קריאת
הַ שְּׁ בִ יעִ ֖ י להדגיש את העובדה כי ההפסק העיקרי בתיבה זו ולא בתיבת התביר, אחרת מתקבלת משמעות
שאינה נכונה. וכן הדבר גם בחצי השני של הפסוק: ה֣ וּא יִתְ חַ טָּ א-ב֞ וֹ בַּ יּ֧וֹם הַ שְּׁ לִ ישִׁ ֛ י וּבַ יּ֥וֹם הַ שְּׁ בִ יעִ ֖ י
- יִטְ הָ ֑ ר וְ אִ ם- ל ֹ֨ א יִתְ חַ טָּ֝ א בַּ יּ֧וֹם הַ שְּׁ לִ ישִׁ ֛ י וּבַ יּ֥וֹם הַ שְּׁ בִ יעִ ֖ י - ל ֹ֥ א יִטְ הָ ֽ ר

קוראים כמו הטעמים בדיוק ותו לא, מי אמר שאנחנו צריכים להדגיש כל מיני הדגשות יותר מהטעמים?

לא ראיתי את הקובץ, ואני מתייחס להערתך בלבד.
לא צריך להדגיש שום דבר יותר מהטעמים. פשוט הכלל הוא שהטפחא מפסיק יותר מהתביר שלפניו, ומשום מה הקוראים נוטים להאריך בתביר ולשבש את המשמעות. בפסוק זה (והדומים לו) ההקפדה על ההפסק הנכון נחוצה יותר.

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ה' יולי 04, 2019 10:12 pm
על ידי חיימקה
איש גלילי כתב:
לענין כתב:מהיכי תיתי להוראה זו-

יט יב ה֣ וּא יִ תְ חַ טָּ א-ב֞ וֹ בַּ יּ֧וֹם הַ שְּׁ לִ ישִׁ ֛ י וּבַ יּ֥וֹם הַ שְּׁ בִ יעִ ֖ י יִטְ הָ ֑ ר: יש לעמוד מעט אחר קריאת
הַ שְּׁ בִ יעִ ֖ י להדגיש את העובדה כי ההפסק העיקרי בתיבה זו ולא בתיבת התביר, אחרת מתקבלת משמעות
שאינה נכונה. וכן הדבר גם בחצי השני של הפסוק: ה֣ וּא יִתְ חַ טָּ א-ב֞ וֹ בַּ יּ֧וֹם הַ שְּׁ לִ ישִׁ ֛ י וּבַ יּ֥וֹם הַ שְּׁ בִ יעִ ֖ י
- יִטְ הָ ֑ ר וְ אִ ם- ל ֹ֨ א יִתְ חַ טָּ֝ א בַּ יּ֧וֹם הַ שְּׁ לִ ישִׁ ֛ י וּבַ יּ֥וֹם הַ שְּׁ בִ יעִ ֖ י - ל ֹ֥ א יִטְ הָ ֽ ר

קוראים כמו הטעמים בדיוק ותו לא, מי אמר שאנחנו צריכים להדגיש כל מיני הדגשות יותר מהטעמים?

לא ראיתי את הקובץ, ואני מתייחס להערתך בלבד.
לא צריך להדגיש שום דבר יותר מהטעמים. פשוט הכלל הוא שהטפחא מפסיק יותר מהתביר שלפניו, ומשום מה הקוראים נוטים להאריך בתביר ולשבש את המשמעות. בפסוק זה (והדומים לו) ההקפדה על ההפסק הנכון נחוצה יותר.

מילים כדרבנות.

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ג' יולי 09, 2019 10:45 am
על ידי כדכד
גם אני מצטרף לדברי הרב איש גלילי.
ה"משום מה" שהקוראים נוטים להאריך בתביר הוא לפחות לפי מנהג האשכנזים שעל התביר יש ניגון מסולסל ואת הטיפחא אינם מנגנים בכלל ובעצם צריך רק לעשות הפסקה בטיפחא (שהיא יותר ארוכה) אך לא כולם מוּדעים לזה ובמקרה כגון דא שההפסקה בתביר במקום בטיפחא תשנה את המשמעות צריך להקפיד על כך יותר

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ג' יולי 09, 2019 11:07 am
על ידי יוצא פוניבז'
האם נכון שאצל התימנים לא ידוע הכלל הזה?
בחומש תורת חיים התרגום מפוסק לפי תביר ולא לפי טפחא.
(כבר העירו שלפי"ז אסור לאכול עזים, וככתוב "כל חלב שור וכבש, ועז לא תאכלו"...)

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ג' יולי 09, 2019 1:15 pm
על ידי כדכד
וכן לפי זה יש להזות על המיטהר מן הצרעת
ולא מובן מה רוצה אשת אדוני יוסף מבעלה אשר הביא לנו, איש עברי לצחק בנו - הרי זו היתה המטרה ומה לה כי נזעקה?

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ג' יולי 09, 2019 2:12 pm
על ידי יוצא פוניבז'
בחומש תורת חיים (מוה"ק) מפסקים כך גם במקומות שיש שינוי משמעות
תורת חיים.JPG
תורת חיים.JPG (11.42 KiB) נצפה 15395 פעמים

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ג' יולי 09, 2019 5:53 pm
על ידי כדכד
היא גופא מה שבאתי להוכיח שזה לא נכון
ראיתי בחומש אחר שגם אימץ לעצמו את התרגום הזה שהתייחס בהקדמה לפיסוק אך איני זוכר מה הוא אומר
בפועל אני לא חושב שהתימנים מפסקים כך את המקרא לפחות

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ד' יולי 10, 2019 12:50 am
על ידי בן ראובן
כדכד כתב:וכן לפי זה יש להזות על המיטהר מן הצרעת
ולא מובן מה רוצה אשת אדוני יוסף מבעלה אשר הביא לנו, איש עברי לצחק בנו - הרי זו היתה המטרה ומה לה כי נזעקה?


ולא זו בלבד, אלא כל מי שעושה מלאכה בזמן כלשהו, יש להורגו בשבת.

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ד' יולי 10, 2019 1:13 am
על ידי איש גלילי
והתמוה ביותר, בפרשת במדבר, שאחר ספירת כל השבטים מסכמת התורה את מספרם ב-603,550, בעוד שבפרטן אי אתה מוצא אלא 99,831, וצע"ג...

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ד' יולי 10, 2019 2:07 am
על ידי חיימקה
יוצא פוניבז' כתב:האם נכון שאצל התימנים לא ידוע הכלל הזה?
בחומש תורת חיים התרגום מפוסק לפי תביר ולא לפי טפחא.
(כבר העירו שלפי"ז אסור לאכול עזים, וככתוב "כל חלב שור וכבש, ועז לא תאכלו"...)


https://maharitz.co.il/?CategoryID=430& ... 8557&Page=
מדקה 57:15 ואילך.

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ד' יולי 10, 2019 2:44 am
על ידי איש גלילי
בשלב שהוא מסביר את הגר"מ מאזוז הוא הרבה יותר משכנע. כשהוא מתחיל לסתור דבריו, אחר הכבוד הראוי, לא דק.

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ה' יולי 11, 2019 9:22 am
על ידי אחד מעיר
שבת שלום וכל טוב
הנושא של העיכוב המוטעה על התביר עלה אצלנו כמה פעמים
גם פרופ' שמחה קוגוט כתב על זה
בתאג' התימני מסמן פסיקים לעצירה בטעמים המפסיקים
משום מה בטיפחא- טרחא לא מסומן, אינני יודע אם באמת לא עוצרים
או שזה מובן מאליו.
בכל אופן זה מטעה
בעניין הרב מאזוז - כל עניין לגופו
באחד משיעוריו הוא הזכיר מקום שהתביר מפסיק יותר,
ונתברר שאכן כך נכון.
ובספר תורת הטעמים מביא לזה (ולדברים דומים) דוגמאות

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ה' יולי 11, 2019 9:24 am
על ידי אחד מעיר
כנראה בנסיון הקודם הקובץ בלק עט לא עלה

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ה' יולי 11, 2019 9:32 am
על ידי אחד מעיר
שאלה שנשאלתי
הטעמת הפסוק היא
וַיְמָאֵ֣ן ׀ אֱד֗וֹם נְתֹן֙ אֶת־יִשְׂרָאֵ֔ל עֲבֹ֖ר בִּגְבֻל֑וֹ וַיֵּ֥טיִשְׂרָאֵ֖ל מֵעָלָֽיו
ולפי זה הטעמת הפסוק היא: וַיְמָאֵן אֱדוֹם/ נְתֹן אֶת יִשְׂרָאֵל// עֲבֹר בִּגְבֻלוֹ

תלמידי שאלוני: שלכאורה היה מתאים יותר להטעים את תיבת אדום בזקף.
וַיְמָאֵן אֱדוֹם// נְתֹן אֶת יִשְׂרָאֵל/ עֲבֹר בִּגְבֻלוֹ

מה דעתכם על השאלה?

תשובתי. שאלה טובה מאוד!
טרם עיינתי בספרים, גם לא בתורת הטעמים.
[אגב אם אתה לומד ומלמד טעמים זה ספר חובה!!]
שאלה נוספת הצריכה להשאל, למה ישראל בזקף המבדילו מהטיפחא שאחריו, היה יותר מטעים (מתאים) להטעימו בתביר (ואת נתֹן בדרגא) או איזו הטעמה אחרת.
מקופיא הייתי אומר שיש כאן עניין להבליט את 'ישראל'.

תשובת מחבר תורת הטעמים
שאלה יפה מאד.
התשובה כנראה לא תספק אתכם, אך היא אמיתית.
בפרק ז' במבוא לתורת הטעמים מבוארת באריכות תופעה הנקראת 'תוספת דיבור', שהעיקרון שלה בקיצור הוא שהטעמים מאחרים לפעמים את הפיסוק מסיבות שונות, גם אם זה לא לפי כללי התחביר. עיין שם ותמצא נחת.

ממני. ר' אברהם, כבר הזכרנו את תוספת דיבור גם בגליוננו
גם למשל בעניין תביר טיפחא.
אין סיבה שזה לא יספק
ושוב תודה לשואל, כי צריך לעקוב בערנות אחרי הטעמים

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: א' יולי 14, 2019 2:46 am
על ידי יוצא פוניבז'
"כעת יאמר ליעקב ולישראל מה פעל אל", המילה פעל היא במלעיל לדעת בן אשר. האם ידוע הטעם לכך?

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ה' יולי 18, 2019 3:13 pm
על ידי אחד מעיר
פינחס עט
כֹּֽה-אָמַ֞ר ה֣' צְבָא֗וֹת צ֣וֹם הָרְבִיעִ֡י וְצ֣וֹם הַחֲמִישִׁי֩ וְצ֨וֹם הַשְּׁבִיעִ֝י וְצ֣וֹם הָעֲשִׂירִ֗י יִהְיֶ֤ה לְבֵית-יְהוּדָה֙ לְשָׂשׂ֣וֹן וּלְשִׂמְחָ֔ה וּֽלְמֹעֲדִ֖ים טוֹבִ֑ים וְהָאֱמֶ֥ת וְהַשָּׁל֖וֹם אֱהָֽבוּ׃

אולי בעניין פעל אל
הטיפחא מפסיקה קטנה למדיי בקטע הזה
בנוסף לזה שאלה דברי שירה

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ה' יולי 25, 2019 7:32 am
על ידי אחד מעיר
בין המצרים יזרח אור לישרים
היבטים לשוניים מטות עט
מחכה להערותיכם
רצוי מאוד גם להודיעני באימייל [לא להשאיר הודעה בתבה]

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ה' יולי 25, 2019 12:56 pm
על ידי כדכד
לגבי "כלי הקודש" היה אשכול על זה פעם.
תמוה בעניני שכותבים שההטעמה בזקף היא בטעות. מי שכתב את זה חשב שהוא צודק. אולי יש לכם מספיק בסיס לחלוק עליו אבל הניסוח ששם "הוטעם בטעות" אינו ראוי

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ה' יולי 25, 2019 3:33 pm
על ידי לבי במערב
. . יש להאיץ מעט את קריאת תיבת "באש" [ו]להסמיכה לתיבה הקודמת, שהרי הטפחא הוא המפסיק העיקרי, ולא התביר . .

לכאו', כדי לחזק הטעמת הטפחא מדהתביר - אי"צ "להאיץ מעט את קריאת" התיבה המוטעמת בטפחא, כ"א להאריך בנגינתה.

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ה' יולי 25, 2019 6:31 pm
על ידי כדכד
נכון אבל כוונתו להצמידה למלה שלפניה ולא לסלסל מדי בתביר שישמע כהפסק

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ג' יולי 30, 2019 5:18 am
על ידי לבי במערב
א"כ עדיפא מיני' הו"ל למימר, שיאיץ בקריאת התיבה המוטעמת בתביר.

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ג' יולי 30, 2019 12:34 pm
על ידי כדכד
כדי להצמיד מלים אין די בהאצת התיבה הראשונה ויש להאיץ גם בראשונה לסמכה אליה

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ה' אוגוסט 01, 2019 6:03 am
על ידי לבי במערב
כדכד כתב:כדי להצמיד מלים אין די בהאצת התיבה הראשונה ויש להאיץ גם בראשונה לסמכה אליה

מיהא תרתי הו"ל למימר.

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ה' אוגוסט 01, 2019 11:17 pm
על ידי אחד מעיר
מסעי עט

הצלת נפשות ממש!!!! תעבירו לכמה שיותר...
יד שרה פיתח מכשיר קטן לשכחת ילדים .
התינוק מקבל צמיד רך.
וההורה מקבל - מחזיק מפתחות קטן .
המכשיר מצפצף ברגע שחש מרחק גדול מדי בין ההורה לתינוק.
הוא לא תלוי לא בחיבור לטלפון, לא באינטרנט, פשוט עצמאי.

המכשיר מושאל בחינם (פיקדון 40 שח) וניתן לקבלו בסניפי יד שרה ברחבי הארץ
אנא מכם תעבירו לכל מי שיש לו ילד / תינוק הדורש פיקוח. הצלת נפשות ממש


image.png

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ה' אוגוסט 01, 2019 11:17 pm
על ידי אחד מעיר
נשלח באיחור כי נחסמתי ע"י נט פרי

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ה' אוגוסט 08, 2019 9:52 am
על ידי אחד מעיר
דברים עט
כולל קריאות תשעה באב


למערכת שלום!

ברשותכם רציתי לעורר את תשומת הלב לדיוקים במגילת איכה ובקינות.
במגילת איכה יש בפסוקים רבים הטעם 'קדמא' לפני מהפך. כידוע הטעמים 'קדמא' ו'פשטא' – אף ששוים בצורתם, הקדמא טעם מחבר, לעומת הפשטא שהוא מפסיק.
למשל פסוק ג' בתחילת המגילה: גָּלְתָ֨ה (טעם קדמא מחבר) יְהוּדָה מֵעֹנִי (טעם פשטא מפסיק).
בולט במיוחד בסוף המגלה: הֲשִׁיבֵ֨נוּ (קדמא מחבר) יְיָ֤ ׀ אֵלֶ֙יךָ֙ (פשטא מפסיק) וְנָשׁוּבָה. ולכן אין לעצור במלה מוטעמת בקדמא כמו במלה מוטעמת בפשטא. ההבחנה ביניהם היא בזה שהקדמא באה על האות המוטעמת בין מלעיל ובין מלרע (בדוגמאות שהבאנו בת' של גָּלְתָה ובב' של הֲשִׁיבֵנוּ), הפשטא באה תמיד על האות האחרונה במלה, ואם המלה מוטעמת מלעיל – מופיע פשטא כפול: בסוף המלה וגם באות המוטעמת.
בפרק ג כ וְתָשׁוֹחַ בחולם ולא וְתָשׁוּחַ. פסוק נט שָׁפְטָה הש' בקמץ חטוף (קטן) שהוא תנועה קטנה והשוא אחריו בפ' נח.
ד ז זַכּוּ ... צַחוּ – שניהם מלרע. ד יד נָעוּ מלרע!

עוד הערה בניקוד בקינות.
הקינה המסומנת ח' בסדר הקינות (השלישית שנאמרת ביום) מסתיימת במלים: איכה תפארתי מראשותי השליכו, וכך פותחת הקינה הבאה של הקליר. בקינות מנוקדת המלה כך: מֵרַאֲשׁוֹתַי (המ' בצירי והר' בפתח) ומפורש 'מעל ראשי'. אין זה מסתבר, כי אין זה הפרוש הנכון של המלה. יותר נכון היה לנקד: מְרַאֲשׁוֹתַי (המ' בשוא) כמו שמצינו בפרשת ויצא (בראשית כח, יא ויח), ואז הפרוש יהיה ליד ראשי. אבל גם פרוש זה איננו נוח. אמנם מצאנו ניקוד מֵראשותי (המ' בצירי) שאול (שמואל א כו יב), אבל שם מתפרש מהמקום שליד ראשו של שאול ובקינה אין שום אפשרות לפרש כן.
בספר ירמיה יג יח: אֱמֹ֥ר לַמֶּ֛לֶךְ וְלַגְּבִירָ֖ה הַשְׁפִּ֣ילוּ שֵׁ֑בוּ כִּ֤י יָרַד֙ מַרְאֲשׁ֣וֹתֵיכֶ֔ם (המ' בפתח והר' בשוא) עֲטֶ֖רֶת תִּֽפְאַרְתְּכֶֽם׃ אם נשוה ללשון הקינה תפארתי מראשותי השליכו, נמצא שהקליר כיוון לפסוק הזה. תפארתי ומראשותי שניהם מכוונים לגדולה, ועל זה מקונן הקליר בשם עם ישראל שאת שניהם השליכו. ולכן לסיכום: מַרְאֲשׁוֹתַי המ' בפתח והר' בשוא.
עי' ערוגת הבושם ח"ג עמ' 263 שפרושו השני משתמע כדברינו.
יהי רצון שנזכה לראות בהרמת קרן ישראל בישועה קרובה.

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ה' אוגוסט 08, 2019 11:24 am
על ידי כדכד
לענ"ד אין סיבה לא להשאר עם הפירוש הרגיל של "מראשותי" - מעל ראשי

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ה' אוגוסט 08, 2019 6:16 pm
על ידי כדכד
גם הערה 8 באיכה שהקורא "ידמו" בשווא נע משנה את המשמעות לל' דמיון לא הבנתי מאין לו. אם ל' דמיון שידמו הם אחרים הי' צ"ל הי' בשווא והד' בפתח ואם שאחרים ידמו אתם היה צ"ל הד' בפתח והמ' בדגש אבל אין בל' דמיון י' חרוקה וד' בשווא נע

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ה' אוגוסט 08, 2019 7:40 pm
על ידי ביקורת תהיה
אחד מעיר כתב:הערה בניקוד בקינות.
א. בלשון חכמינו השם 'מְרַאֲשׁוֹת' משמש גם כינוי לראש עצמו: 'היו מפתחות בית המקדש תחת מראשותיו', 'הכסת הוא שמשים תחת מראשותיו';
במקביל ל'מרגלות' שמשמש גם כינוי לרגלים עצמן: 'וּזְרֹעֹתָיו וּמַרְגְּלֹתָיו כְּעֵין נְחשֶׁת קָלָל', 'וַתָּבֹא בַלָּט וַתְּגַל מַרְגְּלֹתָיו'.
ב. 'מן מראשות' אומרים בקיצור 'מֵרַאֲשׁוֹת' (ולא 'מִמְּרַאֲשׁוֹת'): 'וַיִּקַּח דָּוִד אֶת הַחֲנִית וְאֶת צַפַּחַת הַמַּיִם מֵרַאֲשֹׁתֵי שָׁאוּל'.
ג. הוי אומר: 'מֵרַאֲשׁוֹתַי הִשְׁלִיכוּ' – השליכו ממראשותי (מעל ראשי).

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ו' אוגוסט 09, 2019 6:57 am
על ידי בן ראובן
כדכד כתב:הערה 8 באיכה שהקורא "ידמו" בשווא נח משנה את המשמעות לל' דמיון

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ה' אוגוסט 15, 2019 4:25 pm
על ידי אחד מעיר
מויריי ורבויתיי
אם יש למישהו הערות
כמובן יכול להציבן כאן
העניין שאני לא מקבל התרעה על תגובות
אנא ימחלו להודיע לי
ועדיף לשלוח אלי את ההערה
וכך אוכל גם לענות ישירות
וגם להציב כאן את התשובה
וכאן אני רואה 'ישבו לארץ ידְּמו' זקני אוצר החכמה ולא שמים לב שדממה אינה דמיון
אבל אנסה לטפל בהערות לחוד
לפניכם גליון שבת נחמו ואתחנן

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ה' אוגוסט 15, 2019 4:47 pm
על ידי אחד מעיר
א. בלשון חכמינו השם 'מְרַאֲשׁוֹת' משמש גם כינוי לראש עצמו: 'היו מפתחות בית המקדש תחת מראשותיו', 'הכסת הוא שמשים תחת מראשותיו';
במקביל ל'מרגלות' שמשמש גם כינוי לרגלים עצמן: 'וּזְרֹעֹתָיו וּמַרְגְּלֹתָיו כְּעֵין נְחשֶׁת קָלָל', 'וַתָּבֹא בַלָּט וַתְּגַל מַרְגְּלֹתָיו'.
ב. 'מן מראשות' אומרים בקיצור 'מֵרַאֲשׁוֹת' (ולא 'מִמְּרַאֲשׁוֹת'): 'וַיִּקַּח דָּוִד אֶת הַחֲנִית וְאֶת צַפַּחַת הַמַּיִם מֵרַאֲשֹׁתֵי שָׁאוּל'.
ג. הוי אומר: 'מֵרַאֲשׁוֹתַי הִשְׁלִיכוּ' – השליכו ממראשותי (מעל ראשי).

אני יכול להבין בלשון חז"ל [וברור שכאן נקט הקליר את לשון המקרא בירמי'] כשאדם שוכב מראשותיו הוא לא רק הקרקע ליד ראשו
אלא גם ראשו ממש
וזה כמובן בהשפעת הפסוקים
הראיתם שימוש זה גם כשאדם עומד או יושב על כיסא מכובד, הגם אז יקראו לראשו 'מראשה' או מראשות?!
המקרא בשמואל מקצר לעומת המקרא בויצא, זה נכון
אבל ה'הוי אומר' אינו מתחבר

לעניין ידמו מי שקורא בשווא נח כלומר אינו מדגיש את הד' הרי זה דומה לנמשל כבהמות נדמו
ואע"פ שיש דמה בנפעל גם לשון דממה כאן הוא בניין קל
ושוב תגובות לשלוח אלי eliyahule@gmail.com
בנוסף להצבה כאן. כי ללא סיבה אני ממעט לבקר כאן [הלואי שהיה לי זמן לבקר גם בפורום הזה דקדוק ומסורה וגם בנוספים.... הזמן עושק]

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: א' אוגוסט 18, 2019 6:23 pm
על ידי כדכד
יישר כח על התשובה.
לכאורה, השורש של "ידמו" בד'דגושה הוא נדם ולא דממ שכן בדממ המ היא צריכה להיות דגושה ולא הד

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ג' אוגוסט 20, 2019 8:43 am
על ידי אחד מעיר
אני יודע את שאתה אומר
עיין למשל בקונקורדניציה אבן-שושן
או במפעל הכתר של בר-אילן אם אתה מסמן דממ ולידו סימן שורש
תראה שאפילו נוקב במובן קללה הוא בעצם שורש קבב
וכן נחת הוא שורש חתת וכד'
עי' חנוך ילון (אינו לפני כרגע)
מה אתה אומר למשל על ופושעים בחושך ידמו?

Re: גליונות 'היבטים לשוניים' ו'תורת הקורא' להורדה

פורסם: ג' אוגוסט 20, 2019 10:11 am
על ידי אישצפת
אחד מעיר כתב:אני יודע את שאתה אומר
עיין למשל בקונקורדניציה אבן-שושן
או במפעל הכתר של בר-אילן אם אתה מסמן דממ ולידו סימן שורש
תראה שאפילו נוקב במובן קללה הוא בעצם שורש קבב
וכן נחת הוא שורש חתת וכד'
עי' חנוך ילון (אינו לפני כרגע)
מה אתה אומר למשל על ופושעים בחושך ידמו?

כוונתך מן הסתם לפסוק ורשעים בחושך ידמו