מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

מסורה - צורת רישום ותיעוד או סוג של פירוש?

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
המקפיץ
הודעות: 6
הצטרף: ש' יולי 21, 2012 11:29 pm

מסורה - צורת רישום ותיעוד או סוג של פירוש?

הודעהעל ידי המקפיץ » ש' יולי 21, 2012 11:39 pm

יואילו החכמים כאן לכתוב את הידוע להם.
האם ציוני המסורה כגון שמילה זו מופיעה בצורה זו כאן וכאן וכו', האם מדובר בצורת רישום שנועדה לשמר את הנוסח בדייקנות ככל האפשר, או שיש כאן גם כוונה להצביע על קשר בין הפסוקים. (דבר שקשה מאד לומר ברוב המקרים אם לא ע"ד פלפול שאינו של אמת)

תוכן
הודעות: 4667
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: מסורה - צורת רישום ותיעוד או סוג של פירוש?

הודעהעל ידי תוכן » א' יולי 22, 2012 12:37 am

רישום.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17489
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: מסורה - צורת רישום ותיעוד או סוג של פירוש?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' יולי 22, 2012 1:24 am

המטרה העיקרית היא שמירה על דיוק הנוסח. אבל מרבינו בעל הטורים שדורש ונותן רמזים בקשרים האלה, למדנו שגם זה בכלל.

ישבב הסופר
הודעות: 2737
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: מסורה - צורת רישום ותיעוד או סוג של פירוש?

הודעהעל ידי ישבב הסופר » א' יולי 22, 2012 6:38 am

חסידי אשכנז נהגו להטעים רמזים להראות קשר בין סימני המסורה. אך ה'מסורה' בעצמה היא לשמור על מסורת שינויי הכתיב ושאר ההבדלים, שנשמרו במסורת איש מפי איש עד עזרא הכהן הסופר ואנשי כנה"ג, שנמסרו בסימנים כדי שיהיו נוחים להיזכר.

המהדיר
הודעות: 274
הצטרף: ג' אוקטובר 11, 2011 3:41 am

Re: מסורה - צורת רישום ותיעוד או סוג של פירוש?

הודעהעל ידי המהדיר » א' יולי 22, 2012 6:54 am

ספר העונה על כל השאלות בנושא: י' יבין, המסורה למקרא, בהוצאת האקדמיה ללשון העברית.

טעמי מסורת המקרא כתב גם המהרם מרוטנבורג.

עט סופר
הודעות: 583
הצטרף: א' פברואר 27, 2011 9:22 am

Re: מסורה - צורת רישום ותיעוד או סוג של פירוש?

הודעהעל ידי עט סופר » א' יולי 22, 2012 8:40 pm

המהדיר כתב:ספר העונה על כל השאלות בנושא: י' יבין, המסורה למקרא, בהוצאת האקדמיה ללשון העברית.

טעמי מסורת המקרא כתב גם המהרם מרוטנבורג.

כל אחד מבין שאי אפשר לצפות מי' יבין להעריך כראוי חסידי אשכנז ובעל הטורים, ובפרט עניני דרוש רמז הנוגדים לפשט. ואין ספק כי בפשט של המסורה הינו רישום בעלמא, אך בחלק זה של התורה ניתן גם לדרוש ורמז.

חכם באשי
הודעות: 9986
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: מסורה - צורת רישום ותיעוד או סוג של פירוש?

הודעהעל ידי חכם באשי » א' יולי 22, 2012 8:53 pm

בכלל לא בטוח, שחסידי אשכנז ראו בהערות ה'מסורה' סוג של פירוש.
נראה יותר, שאף הם הסכימו ש'המסורה' נעשתה כדי לתעד הכתיבים החריגים, אלא שלאחר מעשה הם לא משכו את ידיהם מלדורשה.

הבונה
הודעות: 1131
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: מסורה - צורת רישום ותיעוד או סוג של פירוש?

הודעהעל ידי הבונה » א' יולי 22, 2012 9:26 pm

ח"ב
ההסבר יכול להיות שונה, הם השתמשו במסורה לא כדי לפרשה, אלא כדי לשאוב ממנה מילים זהות במקרא, ואת המילים הזהות הם דרשו, שלכן נקטה התורה באותם מילים בענין פלוני ופלמוני כדי לרמוז כך וכך. וזה יכול להיות גם דחיה למה שרצה האוצר ללמוד מבעל הטורים.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 11518
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מסורה - צורת רישום ותיעוד או סוג של פירוש?

הודעהעל ידי איש_ספר » א' יולי 22, 2012 10:24 pm

כמו שכבר כתבו כאן, ברור שבעלי המסורה לא היו פרשנים, ואת הרישום הם עשו לצורך העמדת הנוסח, השאלה צריכה להתמקד האם יש קשר בין הופעות של תיבות שוות וכו'.
ובכן בן אחיו של ר' בצלאל הכהן מווילנא כתב בשמו שהיה לו בזה שיטה נפלאה ליישב אלפי ! עניניים לפי שווין התיבות שבמסורה. וגם בהגהות מראה כהן של ר' בצלאל יש בכמה מקומות ביאורים נפלאים מאד בדרך זו. בהמשך אביא מקורות.

יורה דעה
הודעות: 268
הצטרף: ה' יולי 05, 2012 12:01 pm

Re: מסורה - צורת רישום ותיעוד או סוג של פירוש?

הודעהעל ידי יורה דעה » א' יולי 22, 2012 10:42 pm

מה הוא זה ואיזה הוא ספר "מסורה גדולה", אשר נזכר בספרי הקדמונים? ומה הוא לעומתו, ספר "מסורה קטנה", האם מחבר אחד להם?

יגלו החכמים את האבן מעל פי הבאר, וישקו את העדרים ממעיינות החכמה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17489
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: מסורה - צורת רישום ותיעוד או סוג של פירוש?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' יולי 22, 2012 11:11 pm

אני חושב שההסבר אחר, כיוון שמדובר במסורות, ובפשטות זה עניין שמקורו כבר בעזרא הסופר כמבואר בגמרא מגילה (ואולי למשה מסיני), הדבר הוא בגדר תורה, וכדרכה של תורה שבעים פנים לה וזה מנפלאות תמים דעים שכל התורה כולה ניתנת להדרש. ועוד ק"ו מפירש"י שסבר הסטייפלער שאפשר לעשות גימטריאות בפירושו, כפי שעשה בברכת פרץ, והיינו גם משום כך שיש לזה שם תורה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17489
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: מסורה - צורת רישום ותיעוד או סוג של פירוש?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' יולי 22, 2012 11:14 pm

ראה בדפוס ונציה או בדפוס וורשא, נדפס שם המסורה גדולה בשולי העמוד (בה מצויינים הפסוקים המקבילים) ומסורה קטנה מול כל שורה ושורה (בה מצויין רק המספר וכדומה) , ובסוף הספר מסורה רבתי המסודרת לפי א-ב.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 11518
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מסורה - צורת רישום ותיעוד או סוג של פירוש?

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' יולי 23, 2012 5:48 am

איש_ספר כתב:כמו שכבר כתבו כאן, ברור שבעלי המסורה לא היו פרשניים, ואת הרישום הם עשו לצורך העמדת הנוסח, השאלה צריכה להתמקד האם יש קשר בין הופעות של תיבות שוות וכו'.
ובכן בן אחיו של ר' בצלאל הכהן מווילנא כתב בשמו שהיה לו בזה שיטה נפלאה ליישב אלפי ! עניניים לפי שווין התיבות שבמסורה. וגם בהגהות מראה כהן של ר' בצלאל יש בכמה מקומות ביאורים נפלאים מאד בדרך זו. בהמשך אביא מקורות. מתוך החוברת לקט ביאורים לר"ב הכהן מווילנא, ליקווד תשע"ב.
לקט ביאורים א.jpg
לקט ביאורים א.jpg (57.64 KiB) נצפה 1526 פעמים
לקט ביאורים ב.jpg
לקט ביאורים ב.jpg (64.36 KiB) נצפה 1526 פעמים

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 11518
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מסורה - צורת רישום ותיעוד או סוג של פירוש?

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' נובמבר 27, 2013 12:44 pm

שמעתין גליון 111 עמ' 24: י' וינטר, השימוש בהערות המסורה בפרשנות התנ"ך.


חזור אל “דקדוק ומסורה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 7 אורחים