להשמיד [ו]להרג ולאבד, בפניהם/לפניהם

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
ישראל אליהו
הודעות: 1225
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: להשמיד [ו]להרג ולאבד, בפניהם/לפניהם

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ה' אפריל 16, 2015 2:45 pm

אדג כתב:הנה המאמר, הרב מרדכי ברויאר ז"ל:

ר' יעקב ספיר, יליד צפת ואיש ירושלים, שנתפרסם - בין השאר - בזכות ספרו הגדול אבן ספיר. בספר זה הוא מתאר את מסעותיו בעולם כשליח קהילת הפרושים שבירושלים, ויש שם תיאור מעמיק ומרתק של יהדות תימן, אורחותיה ומנהגיה בקודש ובחול. ר' יעקב ספיר היה תלמיד חכם מובהק, בעל אופקים רחבים ובקי בהוויות העולם. משום כך הרי זה מובן, שלא הניח ידו גם מאותם מקצועות התורה, שאינם במרכז ההתעניינות של רוב תלמידי חכמים - כגון שאלות הנוגעות לנוסח המקרא. מסתבר, שבעיות אלה הדריכו אותו מנוחה. ולפיכך רשם לפניו כ-550 שאלות, הנוגעות לנוסח התורה, ההפטרות ומגילת אסתר. ובשנת תרי''ז (1857) שלח את השאלות האלה מירושלים לארם צובה על-ידי שליח בשם יעקב זאב. שם הוגשו השאלות אל ר' מנשה סיתהון, והלה בדק בגוף הכתר ורשם את נוסח הכתר בצד השאלה שהובאה לפניו בכתב.

כתב-היד הכולל את השאלות והתשובות האלה קרוי ''מאורות נתן''. החלק הנוגע לספר בראשית ושמות כבר נתפרסם לפני כ-125 שנה בכתב העת ''הלבנון'' . העתק של כתב-היד כולו נתגלה בדורנו על-ידי פרופ' משה גושן-גוטשטיין, והוא תואר על ידו בכתב-העת טקסטוס, 2, עמ' 53 ואילך. ומסתבר, שעוד לפני כן נתגלה כתב-היד על-ידי דודי, ר' אליעזר אלינר ז''ל, יקיר ירושלים . כתב-יד זה יצא לאור בימים אלה ממש על-ידי מר רפי זר בכתב-העת לשוננו . והנה מתברר, שר' יעקב ספיר כבר שאל על נוסח הכתר ביחס לשני הפסוקים הנדונים כאן. ונביא כאן את לשון השאלה והתשובה, כפי שהיא כתובה בכתב-יד מאורות נתן.

השאלות
התשובות

יא להשמיד ולהרג ולאבד
כן, בואו

ט ואיש לא עמד לפניהם בלמד
כן


ר' שלום שכנא ילין, אביו של ר' אריה ליב, בעל יפה עיניים על הש''ס וספרים אחרים. הייתה זו משאת נפשו לנסוע לארם צובה כדי לפשוט מהכתר את כל ספקותיו ביחס לנוסח המקרא. וכבר היה בידיו גם כתב שליחות מרבני ירושלים לרבני ארם צובה, כדי שהללו ירשו לו לעיין בכתר. אולם מסיבות שונות לא עלה בידו להגשים את חלומו. ובסוף ימיו, כאשר כבר היה זקן מופלג, העביר את השליחות לידי חתנו, ר' יהושע קמחי. וכך נסע ר' יהושע קמחי לארם צובה; בידיו הייתה מהדורה קטנה של תנ''ך מודפס, שחותנו, ר' שלום שכנא ילין, רשם בה בגיליון את הערותיו ואת ספקותיו ביחס לנוסח המקרא.

המעיין ברשימותיו של ר' יהושע קמחי ימצא, שהוא מסר את נוסח הכתר בכל אותם המקומות, שבהם חותנו העיר הערה על נוסח המקרא. וכך אנחנו מוצאים בשני המקראות הנדונים כאן: בגופו של התנ''ך מודפס הנוסח המשובש של יעקב בן חיים; על האות הראשונה של התיבה מסומן עיגול, ובגיליון רשומות הערות החותן וחתנו:

התיבה המודפסת
הערות ר' שלום שכנא ילין
הערת ר' יהושע קמחי
להרג

לפי המ''ש צ''ל ולהרג בוא''ו

כן
בפניהם
לפי המ''ש צ''ל לפניהם בלמ''ד
כן
וכך נמצאה עדותם מכוונת: גם שליחו של ר' יעקב ספיר וגם שליחו של ר' שלום שכנא ילין העידו, שנוסח הכתר היה: ולהרג, לפניהם; ועל פי שניים עדים יקום דבר!

.

האם מישהו יכול למצוא את שני הקטעים הללו של ר' ספיר, ושל ר' קמחי?
אודה לו על כך.

מה שנכון נכון
הודעות: 8280
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: להשמיד [ו]להרג ולאבד, בפניהם/לפניהם

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' אפריל 16, 2015 2:51 pm

ישראל אליהו כתב:
אדג כתב:האם מישהו יכול למצוא את שני הקטעים הללו של ר' ספיר, ושל ר' קמחי?
אודה לו על כך.

https://faculty.biu.ac.il/~ofery/papers ... Breuer.pdf
http://www.daat.ac.il/daat/vl/tohen.asp?id=278

איש_יהודי
הודעות: 41
הצטרף: א' מרץ 02, 2014 1:12 am
מיקום: ניו יארק

Re: להשמיד [ו]להרג ולאבד, בפניהם/לפניהם

הודעהעל ידי איש_יהודי » ו' אפריל 17, 2015 2:45 am

פלא פלאים כתב:עובדה היא שבקהילות הספרדים אין ולא הייתה קריאה כפולה וכן לפי המסורה וכתר אר"צ הנוסח הנכון הוא בוי"ו החיבור ו"לפניהם" כפי שבנוסח לפנינו, ולכן זה לא חומרה אלא מעיקרא אין מקום לקריאה הכפולה.

מעניין לציין, שבחומשים מובא במילים ״פצוע דכה״ שבחלק מן הספרים האשכנזים כתוב דכא באל״ף, ודוקא בספרי תורה התימניים נהגו ג״כ כך (אם עוד כמה שינויים מהמסורה המקובלת אצלנו).

פלוריש
הודעות: 625
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm

Re: להשמיד [ו]להרג ולאבד, בפניהם/לפניהם

הודעהעל ידי פלוריש » ג' ינואר 17, 2017 7:29 pm

הערת אגב, הרב נבנצאל כותב (שו"ת שואלין ודורשין ח"ג עמ' תכ) "מו"ר הרב מרדכי ברויאר שליט"א".
מתי למד אצלו?

לייטנר
הודעות: 4364
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: להשמיד [ו]להרג ולאבד, בפניהם/לפניהם

הודעהעל ידי לייטנר » א' ינואר 22, 2017 3:22 pm

פלוריש כתב:הערת אגב, הרב נבנצאל כותב (שו"ת שואלין ודורשין ח"ג עמ' תכ) "מו"ר הרב מרדכי ברויאר שליט"א".
מתי למד אצלו?

שאלה טובה. הרב ברויאר למד בישיבת חורב ובקול תורה, כמו הרב נבנצל, אך כמובן בהפרש שנים ניכר ממנו.

כדכד
הודעות: 2664
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: להשמיד [ו]להרג ולאבד, בפניהם/לפניהם

הודעהעל ידי כדכד » ד' מרץ 01, 2017 6:06 pm

עד כמה שזכור לי מובא במנהגי החת"ס שקרא פעמים

ישראל אליהו
הודעות: 1225
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: להשמיד [ו]להרג ולאבד, בפניהם/לפניהם

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ו' מאי 11, 2018 4:18 pm

תודה להרב מש"נ על המאמרים.

כתוב בחומשים שיש הבדל בגירסאות הנ"ל "לענין דינא", מישהו יכול לבאר מה הכוונה?

כדכד
הודעות: 2664
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: להשמיד [ו]להרג ולאבד, בפניהם/לפניהם

הודעהעל ידי כדכד » ב' מאי 14, 2018 5:22 pm

הכוונה שבקריאת המגילה יש דין לקרוא את כל המלים כמ שצריך ולכן יש נפקא מינה לדין קריאת המגילה בין הגירסאות מה שלא היה נכון אם המחלוקת היתה בספר שאין חיוב לקראו

כדכד
הודעות: 2664
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: להשמיד [ו]להרג ולאבד, בפניהם/לפניהם

הודעהעל ידי כדכד » ב' מאי 14, 2018 5:25 pm

פלוריש כתב:הערת אגב, הרב נבנצאל כותב (שו"ת שואלין ודורשין ח"ג עמ' תכ) "מו"ר הרב מרדכי ברויאר שליט"א".
מתי למד אצלו?

כל הלומד מחברו פרק אחד וכו' צריך לנהוג בו כבוד. ומה דוד מלך ישראל... קראו רבו אלופו ומיודעו וכו'

במסתרים
הודעות: 228
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re:

הודעהעל ידי במסתרים » ה' מאי 17, 2018 1:27 am

יותר פשוט לפרש: אף שלענין הפירוש לכאורה הכל אחד, נפק"מ לדינא איך צריך לכתוב.

כדכד
הודעות: 2664
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: להשמיד [ו]להרג ולאבד, בפניהם/לפניהם

הודעהעל ידי כדכד » ה' מאי 17, 2018 4:35 pm

כת"ר צודק אבל גם הכתיבה וגם הקריאה אינם מעכבים בדיעבד מדין איגרת ושניהם צריכים להיות נכונים לכתחלה מדין ספר, ההבדל הוא רק שעל קריאה אפשר לחזור ועל כתיבה לא


חזור אל “דקדוק ומסורה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 5 אורחים

cron