מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

להשמיד [ו]להרג ולאבד, בפניהם/לפניהם

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
כדכד
הודעות: 3854
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: להשמיד [ו]להרג ולאבד, בפניהם/לפניהם

הודעהעל ידי כדכד » א' מרץ 03, 2019 5:58 pm

רב טקסט כתב:במאמר שהעליתי נתבארו שתי נקודות, א' שבמגילה ההחזרה על טעות שהענין משתנה הוא מטעם דנחשב שלא קרא אותה מלה. הב' שאף אם כללות המאמר והמשפט לא השתנה אלא המלה עצמה השתנה מחזירין על זה, ומבואר דגם זה חשיב מלה אחרת. דומני שזה הוכח במאמר די ברור בס"ד.
אם כת"ר מסכים לזה, הרי מעתה כל הדיון אם יש לנו לראות תיבת להרג אחת עם תיבת ולהרג, ולענ"ד מכיון שהוי"ו בא לברר משהו, אם אם בלעדה זה מובן מכח המשך המאמר, בעל כרחין אין זה אותה מלה.

זוהי לפי הבנתי שלי, ואם כת"ר חולק הרי ושבעים פנים לתורה.

אני מסכים שעל זה הדיון, האם המשמיט ו החיבור במקום שההשמטה אינה משנה את המשמעות אם נקרא שלא דקדק בתיבה זו או שנקרא שלא אמר את התיבה הזו ועתה כת"ר חידש לי את הסברה שלו שנקרא שלא יצא כיוון שלו' יש תפקיד לחבר את המלות לכן גם אם השמטתה כאן אינה משנה את המשמעות אין זה נקרא שאמר את המלה - אני באמת איני מסכים לזה אבל לפחות עכשו הבנתי את ההגיון שבדברים

יואל שילה
הודעות: 597
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: להשמיד [ו]להרג ולאבד, בפניהם/לפניהם

הודעהעל ידי יואל שילה » ב' מרץ 04, 2019 1:50 am

תמצתי את מאמרו של הרב ברויאר, ובסופו צירפתי צילום מכת"י לנינגרד - כפי מסקנתו של הרב ברויאר.
קבצים מצורפים
נוסח המגילה.pdf
(351.19 KiB) הורד 62 פעמים

יוצא פוניבז'
הודעות: 613
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: להשמיד [ו]להרג ולאבד, בפניהם/לפניהם

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ב' מרץ 04, 2019 11:20 am

יואל שילה כתב:תמצתי את מאמרו של הרב ברויאר


על כל אי דיוקיו...

(אם כי למעשה מסקנתו נכונה וברורה).

העיברי
הודעות: 59
הצטרף: ג' יוני 12, 2018 6:10 am

Re: להשמיד [ו]להרג ולאבד, בפניהם/לפניהם

הודעהעל ידי העיברי » ו' מרץ 08, 2019 8:42 pm

כדכד כתב:עד כמה שזכור לי מובא במנהגי החת"ס שקרא פעמים


החת"ס גם תיקון כן בהמגילה כמש"כ בסוף ספר קסת הסופר שתיקן החת"ס ולהרוג, ושו"ת שבט סופר בסוף התשו' כתוב שיש בידו המגילה של החת"ס וגם תיקן לפניהם עי"ש.
קבצים מצורפים
שבט סופר.PDF
(630.12 KiB) הורד 51 פעמים

כדכד
הודעות: 3854
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: להשמיד [ו]להרג ולאבד, בפניהם/לפניהם

הודעהעל ידי כדכד » ג' מרץ 12, 2019 6:38 pm

אבל במגילה הוא תיקן כנוסח אחד ובקריאה קרא את שניהם

רב טקסט
הודעות: 152
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2011 12:31 pm

Re: להשמיד [ו]להרג ולאבד, בפניהם/לפניהם

הודעהעל ידי רב טקסט » ג' מרץ 12, 2019 11:51 pm

גם במגילה השאיר שניהם, הוסיף התיקון בין שהיטין.
לענין לפניהם יש בזה סתירה בין שו"ת שבט סופר וחוט המשולש איזו תלה הבי"ת או הלמ"ד. ואצל להרג תלה הוי"ו בין השטין.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 11519
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: להשמיד [ו]להרג ולאבד, בפניהם/לפניהם

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' מרץ 13, 2019 9:27 am

מה מועיל לתלות ביני שיטי, הרי סת"ם תולין בהן, וא"כ הרי זה כאילו כתב את הנוסח שתלה? ואולי קידש על תנאי

יוצא פוניבז'
הודעות: 613
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: להשמיד [ו]להרג ולאבד, בפניהם/לפניהם

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ד' מרץ 13, 2019 11:36 am

בקונטרס הידורי מגילה כתב, שהחת"ס לא עשה כן בשביל לחוש לב' השיטות בכתיבה, אלא בשביל שיהא כן למזכרת לבעל קורא שיקרא כב' השיטות. ודקדק כן מהשבט סופר ע"ש. וע"ש עוד מכמה מקורות שנראה שזה היה עיקר הנושא בזמנם - איך לקרוא, ולא איך לכתוב.

איש_ספר כתב:ואולי קידש על תנאי

??
זה פתרון?
מי שיכתוב בס"ת תיבה יתירה בתנאי ברור שלא לשם קדושת ס"ת, יש צד שהס"ת יהיה כשר?

כדכד
הודעות: 3854
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: להשמיד [ו]להרג ולאבד, בפניהם/לפניהם

הודעהעל ידי כדכד » ד' מרץ 13, 2019 12:59 pm

למה?
על תנאי שצריך לכתוב את האות תהיה קדושה ואם לא אז לא

רב טקסט
הודעות: 152
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2011 12:31 pm

Re: להשמיד [ו]להרג ולאבד, בפניהם/לפניהם

הודעהעל ידי רב טקסט » ד' מרץ 13, 2019 1:10 pm

לפי זכרוני יש עוד מקורות לזה דאות התלויה מועלת ואינה מזיקה.
דומני שיש מזה במנחת חינוך לענין מחיקת השם

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 11519
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: להשמיד [ו]להרג ולאבד, בפניהם/לפניהם

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' מרץ 13, 2019 9:19 pm

רב טקסט כתב:לפי זכרוני יש עוד מקורות לזה דאות התלויה מועלת ואינה מזיקה.
דומני שיש מזה במנחת חינוך לענין מחיקת השם
יוצא פוניבז' כתב:בקונטרס הידורי מגילה כתב, שהחת"ס לא עשה כן בשביל לחוש לב' השיטות בכתיבה, אלא בשביל שיהא כן למזכרת לבעל קורא שיקרא כב' השיטות. ודקדק כן מהשבט סופר ע"ש. וע"ש עוד מכמה מקורות שנראה שזה היה עיקר הנושא בזמנם - איך לקרוא, ולא איך לכתוב.

איש_ספר כתב:ואולי קידש על תנאי

??
זה פתרון?
מי שיכתוב בס"ת תיבה יתירה בתנאי ברור שלא לשם קדושת ס"ת, יש צד שהס"ת יהיה כשר?

כדכד כתב:למה?
על תנאי שצריך לכתוב את האות תהיה קדושה ואם לא אז לא


עי' בה"ל סי' לב ס"כ שצדד כנוב"י שאות או תיבה יתירה אינה פוסלת, כגון שאינו מחובר לשום תיבה, ועי"ש שאפילו ביני שיטי כשר (וזה אינו מפורש בנוב"י). מיהו בסי' לו ס"ק יג נראה שנוטה כפוסלים. עי' משנה"ס סי' ד ד"ה ויתירות.

רב טקסט
הודעות: 152
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2011 12:31 pm

Re: להשמיד [ו]להרג ולאבד, בפניהם/לפניהם

הודעהעל ידי רב טקסט » ד' מרץ 13, 2019 9:26 pm

השאלה בנד"ד אי תלויה בענין שיכולה להכשיר בע"כ תפסול גם להנוב"י דעל כרחין חשבינן ליה מחובר להתיבה.
ולכאורה במגילה ודאי קי"ל כהנוב"י, וראיה מהציורים והברכות שבמגילות הישנות, אשר דיעבד הכשירום.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 11519
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: להשמיד [ו]להרג ולאבד, בפניהם/לפניהם

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' מרץ 13, 2019 9:36 pm

רב טקסט כתב:השאלה בנד"ד אי תלויה בענין שיכולה להכשיר בע"כ תפסול גם להנוב"י דעל כרחין חשבינן ליה מחובר להתיבה.
ולכאורה במגילה ודאי קי"ל כהנוב"י, וראיה מהציורים והברכות שבמגילות הישנות, אשר דיעבד הכשירום.

לכאורה אם עושה על תנאי, א"כ על הצד שאינו מקדש ואינו נצרך לא גרע מסתם תיבות שכתב ביני שיטי. לא כך?

רב טקסט
הודעות: 152
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2011 12:31 pm

Re: להשמיד [ו]להרג ולאבד, בפניהם/לפניהם

הודעהעל ידי רב טקסט » ד' מרץ 13, 2019 9:55 pm

למה, אם הוא במקום שאפשר לקדש ולצרף עם התיבות היה אפשר לומר דבעל כרחין מצטרפת עם התיבות לפסול, וכאלו נכתבה תוך השיטה ממש.

בדברי החת"ס מבואר כסברתך דלא אמרינן הכי.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 11519
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: להשמיד [ו]להרג ולאבד, בפניהם/לפניהם

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' מרץ 13, 2019 10:22 pm

לא אמרתי מעצמי כלום, בבה"ל כתב להדיא שלד' הנוב"י שיתר כשר כשאינו דבוק לתיבה, הוא הדין שאפשר ביני שיטי, והיינו אע"פ שבס"ת אפשר לכתוב ולקדש ביני שיטי. היש בדברי יותר ממש"כ בבה"ל?

רב טקסט
הודעות: 152
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2011 12:31 pm

Re: להשמיד [ו]להרג ולאבד, בפניהם/לפניהם

הודעהעל ידי רב טקסט » ד' מרץ 13, 2019 10:59 pm

שמא תלייה בין השיטין צריכה להיות בענין מסוים שיהיה נראה כתיקון.

בין כך הלא כבר מבואר ממנהג הח"ס ומפורש במנחת חינוך מצוה תלז
מנחת חינוך תלז.JPG
מנחת חינוך תלז.JPG (34.58 KiB) נצפה 1816 פעמים


חזור אל “דקדוק ומסורה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: שמואל דוד ו־ 9 אורחים