מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לעשות נקמה בגוים, שאלה בניקוד

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
הוד_והדר
הודעות: 2441
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

לעשות נקמה בגוים, שאלה בניקוד

הודעהעל ידי הוד_והדר » א' יוני 22, 2014 5:16 pm

במזמור קמט בתהלים כתיב לעשות נקמה בגוים, תיבת בגוים, האם הבי"ת בא דגושה או רפויה, ראיתי כזה וכזה, האם יש לאחד מקורות שנידון בהם דבר זה

תודה לכל העונים


הוד_והדר
הודעות: 2441
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: לעשות נקמה בגוים, שאלה בניקוד

הודעהעל ידי הוד_והדר » א' יוני 22, 2014 6:41 pm

תודה
ולפי מה שכתוב שם, צ"ל בגוים דגושה, ופלא למה בכמה סידורים בא רפויה

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: לעשות נקמה בגוים, שאלה בניקוד

הודעהעל ידי הכהן » א' יוני 22, 2014 6:49 pm

ומה עם 'ומלכותו ברצון'?

הוד_והדר
הודעות: 2441
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: לעשות נקמה בגוים, שאלה בניקוד

הודעהעל ידי הוד_והדר » א' יוני 22, 2014 10:03 pm

הוד_והדר כתב:תודה
ולפי מה שכתוב שם, צ"ל בגוים דגושה, ופלא למה בכמה סידורים בא רפויה


וכעת מצאתי במנחת שי בתהלים ב יא שכותב שבא רפויה

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1369
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: לעשות נקמה בגוים, שאלה בניקוד

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ב' יוני 23, 2014 1:38 am

בכתר ארם צובא הבי"ת דגושה. ראו בתמונה המצורפת.
קבצים מצורפים
כתר ארם צובא.docx
כא''צ
(1.06 MiB) הורד 204 פעמים

חקר
הודעות: 851
הצטרף: ג' נובמבר 22, 2011 12:00 am

Re: לעשות נקמה בגוים, שאלה בניקוד

הודעהעל ידי חקר » ב' יוני 23, 2014 9:58 am

לא כ"כ רלוונטי כאן אם בגוף הכתוב הב' דגושה או לא, משום ששורש הענין תלוי אם בתפילה וכיו"ב [כשהקריאה בפועל לא נעשית לפי פיסוק הטעמים] יש בכח הפסיק לבטל את רפיות הבג"ד כפ"ת.
נ"ל שבנושא זה קשה להביא ראיה מחכמי ישיבת כ"ר שגררו את נוסח התפילה אחר דקדוק לשון המקרא בצורה קיצונית.
להרחבת הידיעות בנושא, כדאי לעיין בקונטרס 'דרש דרש' של הגרש"ד שליט"א.

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: לעשות נקמה בגוים, שאלה בניקוד

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' יוני 23, 2014 11:05 am

האר"י היה נוהג לקרוא כל פסוק מהתנ"ך שהובא בתפלה כפי טעמיו ממש [שער הכונות נא. ד"ה רבון העולמים]. וכך כתב לנהוג בעוד יוסף חי שמות סוף ס"ז. וגם מסברא כן הוא, לכה"פ ביחס להפסק וחיבור בין המילים, שהרי חלוקת הטעמים היא ע"פ פשט הפסוק. ובנד"ד ההבדל בין דגש לרפה תלוי אם הטעמים הקודמים הם שני שופר הולך או דחי.
בשו"ע סא,כד אמנם נזכר רק לגבי ק"ש, אך אי"ז אומר שאין מן הראוי להקפיד ע"ז בכל התפלה, וע"ע בב"י שעיקר הכונה להפסק ע"פ הטעמים. והשווה עוד לסעיף כב.
הרש"ד עוסק במי שמנסה לחלק את מילות התפלה עצמם כפי שנראה לו שהיה אם היו בהם טעמים, אך לא בפסוקים ממש. [גם הטענות על סידורי אי"מ הם בעיקר על נקוד מילות התפלה כנהוג בתנ"ך או כלשון חכמים].

חקר
הודעות: 851
הצטרף: ג' נובמבר 22, 2011 12:00 am

Re: לעשות נקמה בגוים, שאלה בניקוד

הודעהעל ידי חקר » ב' יוני 23, 2014 11:11 am

שוב, השאלה לא מה האר"י עשה או מה כתוב בשו"ע, השאלה אם המתפלל מפסק בפועל לפי הטעמים או לא.
דרש דרש 1.jpg
דרש דרש 1.jpg (23.3 KiB) נצפה 5020 פעמים
דרש דרש 2.jpg
דרש דרש 2.jpg (88.02 KiB) נצפה 5020 פעמים

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1369
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: לעשות נקמה בגוים, שאלה בניקוד

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ב' יוני 23, 2014 4:38 pm

חקר צודק בטענה שבלשון התפילה אין לנהוג ע"פ כללי דקדוק המקרא. הדברים מוכחים מתוך נוסח התפילה שבמאות סדורים קדומים של כל עדות ישראל. דוגמא בולטת לזה נמצאת בישום הכלל שפת"ח או סגו"ל משתנים במקום הפסק לקמ"ץ. כלל זה לא נהג בסדורים הקדומים, שבהם נכתב 'להבחין בין יום ובין לילה' כששני הלמ"דים מנוקדים בפת"ח, וכמו"כ ב'שלא עשני עבד' שני סגו"לים במילה עבד. אפי' היעב"ץ מביא בלוח אר"ש שאביו החכם צבי היה שוחק מאלו שאמרו 'בורא פרי הגפן' בקמ"ץ תחת הגימ"ל. וישנן עוד דוגמאות לאין מספר לענין זה ולעוד אחרים כמותו, ואכמ"ל (ויעויין מ"ש ג"ע הרחיד"א בשו"ת יוסף אומץ סי' י' אודות נקדישך ונעריצך).
מהרש"ס מפרעמישלא שראה רק את הסדורים האשכנזיים (ומעט ספרדיים) בני זמנו סבר שהם שגויים ואינם מתאימים לכללי הדקדוק, והוא זה שהתחיל להגיה את הסדורים ע"פ כללי הדקדוק המקראי, והחרו אחריו ר"א ור"ע מוילנא, רז"ה ריעב"ץ ולהבדיל גם סטאנוב. מסתבר שאילו היתה למהרש"ס האפשרות לבדוק בסדורים הקדומים של כל עדות ישראל היה נוכח לראות שאין לתלות טעות בסדורי אשכנז, כיון שהם וסדורי שאר העדות מיוסדים באופן עקרוני על כללי דקדוק לשון חכמים ולא על דקדוק המקרא.

אמנם כ"ז אמור בנוסח התפילה שנתקן ע"י אנשי כנה"ג וחז"ל וממשיכיהם, אך אין שום סברא לשבש חלקים מהמקרא שנשזרו בתוך התפילה ולקרוא אותם בניקוד שאינו נכון. אם אנו משבחים את ה' בזמירותיו של דוד המלך, מדוע נקראם ע"פ לשון חכמים המאוחרת? (אמת שבגניזת קהיר נמצאו מעט סדורים שנראה מתוכם שגם בפסוקי המקרא לא הקפידו על שינוי הנקודות במקום אס"ף, אך מסתבר מאוד שזה נעשה בטעות מחמת הרגילות לומר כך בשאר חלקי התפילה.)

אחד מעיר
הודעות: 1095
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: לעשות נקמה בגוים, שאלה בניקוד

הודעהעל ידי אחד מעיר » ב' אוגוסט 28, 2017 10:07 pm

לפי המעט שנתרשמתי מדברי הר"ש סופר
הוא היה מדקדק מובהק.

הוא 'לא עשה חשבון' ולא נשא פנים למה שנראה לו מנוגד לדקדוק
ודקדוק מדויק יש לנו רק מקראי

לכן גם אם היו מראים לו סידורים מנוקדים מזמן רב סעדיה גאון או ר"י החסיד
הוא לא היה משנה את דעתו כלל!

מעט דבש
הודעות: 3985
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: לעשות נקמה בגוים, שאלה בניקוד

הודעהעל ידי מעט דבש » א' אוקטובר 15, 2017 11:40 pm

חקר כתב:השאלה אם המתפלל מפסק בפועל לפי הטעמים או לא.

viewtopic.php?p=9430#p9430


חזור אל “דקדוק ומסורה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 84 אורחים