מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פיסוק הטעמים בספרי נביאים וכתובים

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
הרוצה להחכים
הודעות: 362
הצטרף: א' מרץ 01, 2015 4:54 pm

פיסוק הטעמים בספרי נביאים וכתובים

הודעהעל ידי הרוצה להחכים » א' דצמבר 27, 2015 4:25 pm

ידועים דברי חז"ל שפיסוק טעמי המקרא נמסרו הלכה למשה מסיני. דהיינו שמשה מסר לישראל טקסט כתוב. ובע"פ קרא בפניהם את הטקסט והורה להם כיצד להטעים ולפסק את הפסוקים.
וכמו"כ בספרי הנ"ך מסתמא היה הנביא קורא את ספרו לאחר כתיבתו לפני העם, והיה מלמדם איך צריך להטעים ולפסק.
ופלא הוא בדברי האבן עזרא (משלי ח) שכתב פירוש שאינו מתאים עם פיסוק הטעמים, ומסיים "ובעל הטעמים ששם טעם מפסיק במלת ופי לא ראה זה הפירוש". דהיינו שהאבן עזרא סבר שטעמי ספר משלי אינם מסורים מכותב הספר, אלא ממדקדק לא נודע, ולכן סבר ש'בעל הטעמים' לא הבין את פשט הפסוק, ולכן הטעים כפי שהטעים.
האם לאי מי יש מקורות נוספים לנידון זה?

שער כותש
הודעות: 65
הצטרף: ה' אוקטובר 15, 2015 7:02 pm

Re: פיסוק הטעמים בספרי נביאים וכתובים

הודעהעל ידי שער כותש » א' דצמבר 27, 2015 5:46 pm

הרוצה להחכים כתב:שהאבן עזרא סבר שטעמי ספר משלי אינם מסורים מכותב הספר, אלא ממדקדק לא נודע, ולכן סבר ש'בעל הטעמים' לא הבין את פשט הפסוק,


כמובן שאתה הוא זה שלא הבנת את פשט האב"ע.
"לא ראה זה הפירוש" אין הכוונה שלא הבין ח"ו, אלא שלא סבר כמותו וכמו 'רואה אני את דבריו' וכיו"ב רגיל בפי הראשונים, ומ"מ לא נמנע אב"ע לכתוב הפירוש, כדרכו.

גבול ים
הודעות: 815
הצטרף: ד' יולי 29, 2015 1:47 am

Re: פיסוק הטעמים בספרי נביאים וכתובים

הודעהעל ידי גבול ים » א' דצמבר 27, 2015 6:32 pm

כבר דנו הראשונים במקראות שאין להם הכרע למה אינו מוכרע ע"י הטעמים, ועכ"פ תתכן מחלוקת גם בטעמים, ואפשר שיש טעמים אחרים שתלויים בפי' אחר, וג"ז יתכן בפשט דברי האע"ז, דוגמא ממה שקראנו השבת, שכם אחד [על אחיך] מוטעם במרכא טפחא, ולפירש"י ששכם היא העיר לכאו' ראוי שתהא הטפחא על תיבת שכם ומרכא טפחא על אחד על אחיך. והטעמים מתאימים לתרגום ששכם הוא חלק.

מפתח וחותם
הודעות: 15
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 2:28 pm

Re: פיסוק הטעמים בספרי נביאים וכתובים

הודעהעל ידי מפתח וחותם » א' דצמבר 27, 2015 8:18 pm

הרוצה להחכים כתב:ידועים דברי חז"ל שפיסוק טעמי המקרא נמסרו הלכה למשה מסיני.
היא מחלוקת ולפי פירוש הר"ן בנדרים נפסק להלכה שאינו הלמ"ס.
המעיין בלמדו שמו"ת יראה בכו"כ מקומות שפירשו המפרשים שלא ע"פ פיסוק הטעמים ונלאיתי לפרטם דוק ותשכח.

הרוצה להחכים
הודעות: 362
הצטרף: א' מרץ 01, 2015 4:54 pm

Re: פיסוק הטעמים בספרי נביאים וכתובים

הודעהעל ידי הרוצה להחכים » ה' דצמבר 31, 2015 6:05 pm

שער כותש כתב:"לא ראה זה הפירוש" אין הכוונה שלא הבין ח"ו, אלא שלא סבר כמותו וכמו 'רואה אני את דבריו' וכיו"ב רגיל בפי הראשונים, ומ"מ לא נמנע אב"ע לכתוב הפירוש, כדרכו.

אם האבן עזרא סבר שהטעמים יצאו מידי שלמה-מחברו של משלי, לא היה אומר פירוש נוסף הנוגד את הטעם, שהרי ברור שלא לכך התכוון המשורר. ואם הוא אמר פשט כזה הרי סבר שאת הטעמים כתב בעל מסורה אחד, אם בימי חז"ל, או קודם או אחריו, ואם כן מותר לנו לחלוק כמו שמותר לנו לחלוק בפשטי הכתובים.


חזור אל “דקדוק ומסורה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 56 אורחים