אבא יודן כתב:הרב שכח מאז שכתבת כאן עדיין לא נזכרת?
זקן ששכח כתב:עד שאתה שואל על סגול וצירה,
אשאלך אני, האם שומע אתה הבדל בין קמץ עם יו"ד לבין קמץ בלי יו"ד. דוגמא:
'עכשיו' יש בו יוד, ואם ננקוט משהו דומה 'אך שוא' [כמובן כשתאמר שתי
התיבות כאילו תיבה אחת הן], לא תשמע שום הבדל ביניהן.
ומה שנותר הוא לברר, מה תפקיד היו"ד במצבים אלו.
סגי נהור כתב:תפקיד היו"ד פשוט, והוא שלא יטעו ויקראו עכשוּ בשורו"ק, זאת ותו לא מידי.
וכנודע שהיו"ד משמשת באם קריאה בכל מיני אופנים, ולפעמים גם לתנועת קמץ (כפי שאפשר להיווכח במדרשים וכדומה).
זקן ששכח כתב:סגי נהור כתב:תפקיד היו"ד פשוט, והוא שלא יטעו ויקראו עכשוּ בשורו"ק, זאת ותו לא מידי.
וכנודע שהיו"ד משמשת באם קריאה בכל מיני אופנים, ולפעמים גם לתנועת קמץ (כפי שאפשר להיווכח במדרשים וכדומה).
א. לגבי תפקיד היו"ד, נפלאים בעיני דבריך. התינח במקום שעלול לקרות שיבוש, כגון 'אליו' שלא יקראו 'אלו', לחיי! אולם בתיבת 'עכשיו' ודומיו, מה טעם לתת כאן יו"ד.
ב. בר מן דין דבריך חדוש בעיני. הלא התורה ברוב בכתיב חסר וטעויות ושבושים עלולים לצוץ לאלפים, ולא חששו לכך, כיון שיש מסורת קריאה. אם כן, מדוע דוקא בתיבות מסויימות חששו? אתמהה!
ג. לגבי תנועת הקמץ, אודה לך אם תואיל לבאר יותר ולהוכיח ממדרשים.
סגי נהור כתב:מה שכתבתי אינו חידוש אלא עובדה פשוטה ומוסכמת הידועה לכל המצוי בתחום אפילו מעט.
המלה עכשיו אינה מופיעה בתורה, אלא לראשונה בלשון חז"ל. וכי חידוש הוא בעיניך שלשון חז"ל שלפנינו התמלאה לאורך הדורות עד להתפקע באמות קריאה נוספות שמטרתן להקל על הקריאה בכתיב חסר הניקוד? מנין הגיעה היו"ד למלה חבירו (מן חבר) ולמלה פירות (מן פרי)? או אפילו הוא"ו למלה שולחן (שנכתבת בניקוד: שֻלְחָן).
היו"ד באה לומר שיש לקרוא מלה זו כפי שקוראים: דבריו, ספריו (שבהם היו"ד באה להבדיל בין יחיד לרבים). דוגמא נוספת כעין זו: סתיו.
אגב, בכתבי יד מתקופת חז"ל שנמצאו (בתמונה המצורפת), המלה נכתבת ללא יו"ד.
זקן ששכח כתב:גם אם העובדה פשוטה ומוסכמת בעיני כבוד, עדיין בעיני טעונה ביאור. ואפרש שיחתי. אם ננקוד, ורק לדוגמא פסוק בתורה (בראשית ד
ה) 'וַיִּחַר לְקַיִן מְאֹד וַיִּפְּלוּ פָּנָיו'. האם תהא מטרת היו"ד לומר שאין קוראים כאן 'פָּנוּ'? בטוחני שיסכים כבודו שלא זו המטרה, אלא רק להורות שהוא בלשון רבים. ומדוע? כיון שיש מסורת קריאה לתיבה זו, ועל כן לא יטעה אף אחד לחשוב שזו הסיבה.
מעתה, כיון שיש מסורת קריאה, שוב היו"ד מיותרת.
[לגבי 'עכשיו' כפי שהזכרתי היתה זו דוגמא בעלמא. והנה אם ננקוט תיבת 'סתיו' שהזכיר כבודו. מה טעם יש בה יו"ד? האם להוציא מקריאה שגויה? לא נראה שזו הסיבה!]
ושוב אבקש, כיון שהזכיר מר הוכחה ממדרשים, אנא צטט לפחות אחד מהם ואחכים.
תודה רבה
אבא יודן כתב: וכי תאמרו שכשמדברים לא שומעים שום חילוק בין יחיד לרבים רק במילים שבכתב ?? אתמהה?
סגי נהור כתב:
סגי נהור כתב:איזה לשון התורה? איפה מצאת בתורה את המלה "עכשיו" עם או בלי יו"ד?
שים לב שדבריי נסובו על שאלתך אודות המלה "עכשיו", זאת ותו לא.
כפי שהשבתי, רק נקטתי דוגמא.
לשאלתך אודות המלה סתיו, הסברתי היטב את הדברים. וא"ו בסוף מלה משמשת בדרך כלל כאם קריאה ולא כעיצור, ולכן תוספת היו"ד באה להורות שיש לקראה כעיצור,
עתה הסברת היטב והבנתי כוונת דבריך. הרעיון נשמע נפלא ואשמח לדעת מקורו.
אם אתה חושב שדברים פשוטים וידועים אלה הם חידושים שלי, יערב לך...
איני מבין היכן ראית שאמרתי כן. וחבל שאתה כועס. אני מבקש לדעת. לא יותר. גם לא פחות מכך.
בקשר למדרשים - כוונתי שלשונות חז"ל שלפנינו מלאים באמות קריאה נוספות שאינן נדרשות ע"פ הכתיב המדוקדק (כמו בדוגמאות שהבאתי), ובהן היו"ד משמשת לעתים גם להוראת קמץ. באופן מיוחד בולט הדבר במדרשים שונים שהכתיב בהם שונה לפעמים מהכתיב המקובל.
אה,הבנתי. תודה
זקן ששכח כתב:עתה הסברת היטב והבנתי כוונת דבריך. הרעיון נשמע נפלא ואשמח לדעת מקורו.
ודע, כי לו קרי, וכתיב הוא בפנים באל"ף, ובחוץ בוי"ו. ואמר הגאון, כי שני טעמים יש לו, כמו הוא עשנו ולא אנחנו (תהלים ק, ג). הטעם האחד כי אנחנו לא עשינו עצמנו. והשני, כי לו אנחנו. והנכון בעיני, כי זה השני הוא האמת לבדו. וככה וכולם. אמר רבי יהודה המדקדק, אנחנו לא נוכל להפריש במבטא בין לא באל"ף, ובין לו בוי"ו או בה"א, כמו הלה היא ברבת בני עמון (דבר' ג, יא). כל אלה הפסוקים אל"ף מבפנים ומבחוץ וי"ו. כל אלה כדרך קריאתם הוא טעמם.
זאת ידעתי מכבר.חברא כתב:זה לשון רבינו הגר"א, בספר 'דקדוק ופירוש על התורה' (נדפס גם בתוך ספר 'מאורות הגר"א' עמוד כ' בדפי הספר):
"...ושני מיני נחין הן, נח נסתר, ונח נראה.
וכל האותיות שהם נחים, נראים במבטא, לבד מאותיות אהו"י, הן לפעמים נחים ונסתרים.
וכולם ראוים להנקד בשו"א, אבל הסופרים השמיטו מנח נראה שבסוף התיבה, ומנח נסתר אפילו באמצע. רק בנח נראה שבאמצע הניחו השוא.
לפיכך, כל נח שנקוד בשוא, בודאי נח נראה הוא.
וסדר הנחתן כך הוא: האל"ף נח נסתר אחר כל שבעה מלכים הנ"ל;
אחר קמץ בעצם וראשונה - כמו בָּרָא.
אחר חירק - כמו רִאשׁוֹן.
אחר צירי - כמו רֵאשִׁית.
אחר מלאפום - כמו פֻּארָה.
ואחר חולם - כמו רֹאשׁ.
ואחר פתח - כמו חַטַּאת.
ואחר סגול - כמו טֶנֶא.
ואם הוא נראה, נקוד בשוא, כמו יַאְדִּיר ודומיהם.
היו"ד תנוח אחר חירק וצירי, כמו דִּבְרֵי.
ואחר שאר הנקודות הוא נראה, חוץ יו"ד הרבים נסתר אחר סגול - כמו דְּבָרֶיךָ,
ואחר קמץ - כמו דְּבָרָיו.
הוי"ו תנוח אחר חולם - כמו הוֹדוּ.
ואחר מלאפום - כמו בָּרוּךְ.
והה"א לא תנוח באמצע התיבה לעולם, רק בסוף, באופן שלא יהיה במפיק.
ואם הוא במפיק הוא נראה.
החירק גדול והמלאפום לעולם יבואו אחריהן אותיות הנח - דהיינו היו"ד והוי"ו - בעצם וראשונה,
אבל הקמץ והצירי והחולם לפעמים הן חסרים".
לייטנר כתב:בהברה אין,
חברא כתב:שמות כא, ח
'אשר לׂא יעדה' (כתיב)
'אשר לׂו יעדה' (קרי)
האם יש לך הבדל במשמעות יותר מזה?
וכתב שם האבן עזרא:ודע, כי לו קרי, וכתיב הוא בפנים באל"ף, ובחוץ בוי"ו. ואמר הגאון, כי שני טעמים יש לו, כמו הוא עשנו ולא אנחנו (תהלים ק, ג). הטעם האחד כי אנחנו לא עשינו עצמנו. והשני, כי לו אנחנו. והנכון בעיני, כי זה השני הוא האמת לבדו. וככה וכולם. אמר רבי יהודה המדקדק, אנחנו לא נוכל להפריש במבטא בין לא באל"ף, ובין לו בוי"ו או בה"א, כמו הלה היא ברבת בני עמון (דבר' ג, יא). כל אלה הפסוקים אל"ף מבפנים ומבחוץ וי"ו. כל אלה כדרך קריאתם הוא טעמם.
הרי שודאי יש מילים שכל ההבדל הוא בטקסט, ולא בקריאה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 116 אורחים