מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מנין = עשרה

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

מנין = עשרה

הודעהעל ידי זקן ששכח » ו' מאי 06, 2016 10:03 am

מקובל בימינו לכנות ציבור מתפלל בשם 'מנין'.
לכאורה הוא מפאת כן שמקובל לקרוא לעשרה אנשים בשם מנין.
אלא שזה גופא מעניין מה מקורו.
יתכן שהוא מדברי מהר"ל, גור אריה (בראשית לא ז) שכתב:
'אין מנין בפחות מעשרה. משום דדרך בני אדם לספור עד עשרה...' .

האם זו הסיבה, או שיש סיבה שונה לשיגרת לשון זו?

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: מנין = עשרה

הודעהעל ידי סעדיה » ו' מאי 06, 2016 10:55 am

המקור הוא המדרש 'אין מנין פחות מעשרה', אז שאלתך הוא על המדרש ולא על המקובל בימינו.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: מנין = עשרה

הודעהעל ידי זקן ששכח » ו' מאי 06, 2016 1:21 pm

סעדיה כתב:המקור הוא המדרש 'אין מנין פחות מעשרה', אז שאלתך הוא על המדרש ולא על המקובל בימינו.

מה פתאום.
האם תמיד היו קוראים לקבוצת מתפללים בשם מנין?
אם כן, אשמח למקור כלשהוא המציין זאת.

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: מנין = עשרה

הודעהעל ידי סעדיה » ו' מאי 06, 2016 1:52 pm

זקן ששכח כתב:
סעדיה כתב:המקור הוא המדרש 'אין מנין פחות מעשרה', אז שאלתך הוא על המדרש ולא על המקובל בימינו.

מה פתאום.
האם תמיד היו קוראים לקבוצת מתפללים בשם מנין?
אם כן, אשמח למקור כלשהוא המציין זאת.

אני לא יודע איך נהגו תמיד, אך העובדה ש'מנין'=עשרה מפורש במדרש, ואין מקום לתמוה על מנהג העולם בזה.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מנין = עשרה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' מאי 07, 2016 11:06 pm

ולהעיר מסוגיין דמסכת שבת:
המוציא גרעינין ... אם למנין - חמשה.

יבנה
הודעות: 3672
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: מנין = עשרה

הודעהעל ידי יבנה » ש' מאי 07, 2016 11:47 pm

עזריאל ברגר כתב:ולהעיר מסוגיין דמסכת שבת:
המוציא גרעינין ... אם למנין - חמשה.

בגרסאות המצויות כתוב בשבת צ: המוציא גרעינין כו' אם לחשבון שתים אחרים אומרים חמש.
ופירש"י-
"לחשבון - כמו שנותנים לסימן עדות לכל דינר פשוט.
אחרים אומרים חמש - דעד ארבע כללות חשיב איניש ולא מינשי, ואין צריך לתת סימן, אבל חמש מינשי, ומותיב סימנא לכולהו."
הרי שאינו שייך לכאן.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מנין = עשרה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' מאי 08, 2016 10:52 pm

יבנה כתב:
עזריאל ברגר כתב:ולהעיר מסוגיין דמסכת שבת:
המוציא גרעינין ... אם למנין - חמשה.

בגרסאות המצויות כתוב בשבת צ: המוציא גרעינין כו' אם לחשבון שתים אחרים אומרים חמש.
ופירש"י-
"לחשבון - כמו שנותנים לסימן עדות לכל דינר פשוט.
אחרים אומרים חמש - דעד ארבע כללות חשיב איניש ולא מינשי, ואין צריך לתת סימן, אבל חמש מינשי, ומותיב סימנא לכולהו."
הרי שאינו שייך לכאן.

אכן טעיתי בציטוט הגמרא.


חזור אל “דקדוק ומסורה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 79 אורחים