נדבותם ולא נדבותיהם‎

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 1194
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

נדבותם ולא נדבותיהם‎

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » א' מאי 15, 2016 10:47 pm

שמתי לב שבפרשת אמור כתוב "לכל נדריהם ולכל נדבותם" (ויקרא כב:יח) ולא אבין למה לא כתוב "ולכל נדבותיהם" כמו שכתוב "לכל נדריהם. והנה במקומות אחרים בחומש כתוב נדרים אצל נדבות ובכל אותם מקומות נכתבו שניהם באותה צורה כגון נדריכם ונדבותיכם (ויקרא כג:לח, במדבר כט:לט, דברים יב:ו) וא"כ כאן הול"ל למיכתב נדבותיהם כמו שכתוב נדריהם ואלמה כתוב נדובתם?

אחד מעיר
הודעות: 593
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: נדבותם ולא נדבותיהם‎

הודעהעל ידי אחד מעיר » ב' מאי 23, 2016 9:55 pm

אין נ"מ
יש נפשותם יש דורותם יש מושבותם

יש במעשה המשכן אינני זוכר במה שבתרומה כתוב כך ובויקהל כתוב כך

לייטנר
הודעות: 4502
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: נדבותם ולא נדבותיהם‎

הודעהעל ידי לייטנר » ב' מאי 23, 2016 10:38 pm

זמן, זמנם זמניהם, לא משמע ליה.

במסתרים
הודעות: 235
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: נדבותם ולא נדבותיהם‎

הודעהעל ידי במסתרים » ג' מאי 24, 2016 4:18 am

אחד מעיר מתכוון לפסוק ואת טבעותם/טבעותיהם (ת)עשה זהב

סעדיה
הודעות: 1232
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: נדבותם ולא נדבותיהם‎

הודעהעל ידי סעדיה » ג' מאי 24, 2016 7:03 am

לייטנר כתב:זמן, זמנם זמניהם, לא משמע ליה.

אין קשר, שם ודאי יש שינוי משמעות בין 'זמן' ו'זמנם' ו'זמניהם'.

לייטנר
הודעות: 4502
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: נדבותם ולא נדבותיהם‎

הודעהעל ידי לייטנר » ג' מאי 24, 2016 8:16 pm

סעדיה כתב:
לייטנר כתב:זמן, זמנם זמניהם, לא משמע ליה.

אין קשר, שם ודאי יש שינוי משמעות בין 'זמן' ו'זמנם' ו'זמניהם'.

נראה שאסור לכתוב משהו ללא הסבר מפורט.

סעדיה
הודעות: 1232
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: נדבותם ולא נדבותיהם‎

הודעהעל ידי סעדיה » ג' מאי 24, 2016 8:36 pm

לייטנר כתב:
סעדיה כתב:
לייטנר כתב:זמן, זמנם זמניהם, לא משמע ליה.

אין קשר, שם ודאי יש שינוי משמעות בין 'זמן' ו'זמנם' ו'זמניהם'.

נראה שאסור לכתוב משהו ללא הסבר מפורט.

מה לא מובן?
זמן = זמן בלי להתייחס לאף אחד
זמנם = הזמן (ל"י) שלהם
זמניהם = הזמנים (ל"ר) שלהם.

משא"כ נדבותם ונדבותיהם ששניהם = הנדבות שלהם.

לייטנר
הודעות: 4502
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: נדבותם ולא נדבותיהם‎

הודעהעל ידי לייטנר » ג' מאי 24, 2016 8:37 pm

לייטנר כתב:
סעדיה כתב:
לייטנר כתב:זמן, זמנם זמניהם, לא משמע ליה.

אין קשר, שם ודאי יש שינוי משמעות בין 'זמן' ו'זמנם' ו'זמניהם'.

נראה שאסור לכתוב משהו ללא הסבר מפורט.


כתבתי בלשון הלציי ודי בכך.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 4354
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: נדבותם ולא נדבותיהם‎

הודעהעל ידי מיללער » ב' יוני 20, 2016 2:50 am

אחד מעיר כתב:אין נ"מ
יש נפשותם יש דורותם יש מושבותם

יש במעשה המשכן אינני זוכר במה שבתרומה כתוב כך ובויקהל כתוב כך

במדבר ד-לב: ועמודי החצר סביב, ואדניהם ויתדתם ומיתריהם לכל כליהם.

לפי דקדוק ושייטיה דקרא הול"ל 'ויתדותיהם' למה נכתבה 'ויתדותם' (אם לא שנאמר שלא היה רק יתד אחד לעמוד אחד, ואדנים ומיתרים הרבה לכל עמוד) האם נמצא במפרשים שדקדקו על זה?

סגי נהור
הודעות: 2793
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: נדבותם ולא נדבותיהם‎

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' יוני 22, 2016 12:02 am

מיללער כתב:
אחד מעיר כתב:אין נ"מ
יש נפשותם יש דורותם יש מושבותם

יש במעשה המשכן אינני זוכר במה שבתרומה כתוב כך ובויקהל כתוב כך

במדבר ד-לב: ועמודי החצר סביב, ואדניהם ויתדתם ומיתריהם לכל כליהם.

לפי דקדוק ושייטיה דקרא הול"ל 'ויתדותיהם' למה נכתבה 'ויתדותם' (אם לא שנאמר שלא היה רק יתד אחד לעמוד אחד, ואדנים ומיתרים הרבה לכל עמוד) האם נמצא במפרשים שדקדקו על זה?

יתד אחד הוא "ויתדם", ואילו "ויתדותם" פירושו יתדות רבים, והיינו "יתדותיהם", וכמו שכבר כתבו לעיל.

במסתרים
הודעות: 235
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: נדבותם ולא נדבותיהם‎

הודעהעל ידי במסתרים » ד' יוני 22, 2016 4:50 am

ר' אליהו בחור רצה לחלק בין שפחותם לשפחותיהם וכבר סתר דבריו בצהר התיבה
סוף אות כב כאן http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=121

בראנסוויל
הודעות: 271
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 11:54 pm

Re: נדבותם ולא נדבותיהם‎

הודעהעל ידי בראנסוויל » ד' יוני 22, 2016 6:17 pm

במסתרים כתב:ר' אליהו בחור רצה לחלק בין שפחותם לשפחותיהם וכבר סתר דבריו בצהר התיבה
סוף אות כב כאן http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=121

ברם, לא מצאתי לו תנא דמסייע, ובזכרוני שבלו"א לגבי קונם=קוניהם ציין היעב"ץ לתשובות לחם רב סימן א'

http://www.otzar.org/wotzar/getimg.aspx ... 00-0-1-512

במסתרים
הודעות: 235
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: נדבותם ולא נדבותיהם‎

הודעהעל ידי במסתרים » ה' יוני 23, 2016 3:06 am

לא תנא דמסייע אלא שדבריו נסתרו בצהר התיבה שם, כנ"ל.

מה שייך כאן קונם קוניהם?

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2215
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: נדבותם ולא נדבותיהם‎

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ד' יולי 06, 2016 7:12 pm

בדומה לכך:

מצינו בלשון הקודש שתי מלים הבאות לכינויי הרבים: בם, בהם. האם יש הבדל ביניהם? אכן כן! כך מוכיח המלבי"ם מדברי הגמרא במסכת יומא, הדנה בנושא קבלת דם הקרבנות. הגמרא מסתפקת האם ניתן לקבל את הדם במזרק המונח בתוך מזרק אחר, או שמא אין דרך שירות בכך, ודם שנתקבל באופן זה אינו ראוי לזריקה על המזבח. מוכיחה הגמרא מן הפסוק "ולקחו את כל כלי השרת אשר ישרתו בם בקודש" - שני כלים ושרות אחד. כלומר, מכיון שהפסוק מדבר על כלֵי שרת - לפחות שניים במשמע, והשימוש בהם הוא במעשה אחד, שהלא נאמר ישרתו בם בקודש, ומשמע בשירות אחד.

דברים אלו תמוהים הם עד מאוד, שהלא כשם שפירשה הגמרא שמדובר על שימוש אחד, כן ניתן לפרש שהכוונה על שני שימושים. היכן יש רמז במילים "אשר ישרתו בם" שמדובר במעשה אחד? מדוע לא יתכן שמדובר בשני שימושים נפרדים?

מדייק המלבי"ם את לשון הגמרא ומבאר: בעוד שבפסוק הדן על המנורה מפרטת התורה: "את מנרת המאור ואת נרתיה ואת מלקחיה ואת מחתתיה ואת כל כלי שמנה אשר ישרתו לה בהם". הרי שישנם כאן כלים רבים, עם תפקיד שונה ומוגדר לכל כלי וכלי. לכן נוקטת התורה בלשון "בהם", שמשמעותו היא פירוט, הפרדה והבחנה בין כל אחד ואחד מן המנויים. כך גם בפסוק הדן בכלי המזבח: "ונתנו עליו את כל כליו אשר ישרתו עליו בהם את המחתת את המזלגת ואת היעים ואת המזרקת". שוב נוקטת התורה במילה "בהם", מכיון שמדובר כאן על ריבוי כלים וריבוי משימות. בשונה מכך, כאשר דנה התורה על שאר כלי השרת, היא משנה את לשונה ונוקטת בלשון "אשר ישרתו בם בקודש" - "בם", ולא "בהם". מילה זו אינה מפורטת כל כך, והיא מרמזת על כך, שאין צורך להשתמש בכל כלי וכלי בפני עצמו, אלא ניתן להשתמש בשני כלים לשימוש אחד. מכאן למדו אפוא חז"ל, שניתן להניח מזרק בתוך מזרק ולקבל בו את הדם. (איה"ש תקצ"ה, ספר הכרמל ערך בם-בהם).

משהדוד
הודעות: 1
הצטרף: ה' יולי 28, 2016 2:25 pm

Re: נדבותם ולא נדבותיהם‎

הודעהעל ידי משהדוד » א' יולי 31, 2016 2:29 pm

בהבחנה בין "הם" לבין "ם" (בהם - בם, תלונותיהם - תלונותם) כבר הקדים ר' דוד פרדו את המלבי"ם בפירושו "משכיל לדוד" (ונציה תקכ"א, קלב ע"א) על פרש"י בפסוק, "ותכל תלונתם מעלי" (במדבר, יז,כה) וז"ל, "... שזהו ההפרש שבין תלונותם לתלונותיהם תלונותיהם ר"ל מיני תלונות שונות הרבה זה מתרעם על דבר אחד וזה על דבר אחר. אבל באמרו תלונותם ר"ל מין תלונה אחת שוה בכולן ..."

אבל הפירוש הזה דחוק כי א"א להעמידו בכל המקומות שבהם מופיע ההבדל הזה ובודאי א"א להעמידו בנושא דידן - נדבותם-נדבותיהם וכבר תמה הרא"ם עליו. ואולי פירוש המלבי"ם מתאים רק למלים בם-בהם שעיקר משמעות המילים היא לשון רבים בלשון נסתר אבל לגבי מילים אחרות א"א להעמיד הבחנה זו של ר' פרדו.

א גאליציאנער
הודעות: 506
הצטרף: ד' יולי 23, 2014 7:31 pm

Re: נדבותם ולא נדבותיהם‎

הודעהעל ידי א גאליציאנער » ה' אוגוסט 18, 2016 3:33 am

יש עוד לציין שכפי הנראה יש לחלק בין תלונותם תלונתם ותלונותיהם - נדבתם נדבותם נדבותיהם, באשר ישנם בשילוש ובנדרם\נדריהם קונם קוניהם שהוא לשון זכר אין את השילוש הלז, ונדבותיהם נראה כלשון אנדרוגינוס כמ"ש הראב"ע על יחמנה הצאן... וצריך הדבר לפנים.
בברכה שלימה ונאמנה


חזור אל “דקדוק ומסורה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 56 אורחים