מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

וקראת לשבת עונג. במלעיל או במלרע

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
לבנון
הודעות: 983
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

וקראת לשבת עונג. במלעיל או במלרע

הודעהעל ידי לבנון » ה' נובמבר 03, 2016 10:31 pm

אינני בקי בדקדוק, וע"כ אפנה לעזרת חברי הפורום.
בפסוק וקראת לשבת ענג (ישעיה נח יג), מדוע בתיבת 'וקראת' הטעם הוא על הרי"ש, ולא על התי"ו. כדרך כל צווי, שהוא במלרע.

מעט דבש
הודעות: 3993
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: וקראת לשבת עונג. במלעיל או במלרע

הודעהעל ידי מעט דבש » ה' נובמבר 03, 2016 11:09 pm

כל היכן שנכתב בתנ"ך 'וקראת' הוא מלעיל, וכדרך נחי ל"ה.
------------------
והסבר מפורט יותר:
הפׂעל הוא בן שלש אותיות, והאות האחרונה שבו מכונה "למ"ד הפועל".
בשורש 'קרא' האות האחרונה של הפועל (המכונה 'למ"ד הפועל') היא נחה (לא נשמעת במבטא),
ושרשים אלו מכונים בדקדוק "נחי ל"ה".


אמרי לשון עמוד 95.GIF
אמרי לשון עמוד 95.GIF (23.31 KiB) נצפה 2251 פעמים

לבנון
הודעות: 983
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: וקראת לשבת עונג. במלעיל או במלרע

הודעהעל ידי לבנון » ה' נובמבר 03, 2016 11:12 pm

תודה

הכי נמי מסתברא
הודעות: 40
הצטרף: ד' אוגוסט 31, 2016 12:04 am

Re: וקראת לשבת עונג. במלעיל או במלרע

הודעהעל ידי הכי נמי מסתברא » ב' נובמבר 07, 2016 11:35 pm

הכלל שכתב הרב מעט דבש נכון חוץ מבנין הפעיל. והראיה מד' שונות של גאולה שנאמרים במלרע.
וד"א הוא נכון גם לנל"א (היינו שהאות האחרונה של השורש היא א')
עי' בספר אם למקרא של הרב ניסן שרוני


חזור אל “דקדוק ומסורה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 116 אורחים