מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

'מלוה מלכה' לשון זכר או נקבה?

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
קאצ'קלה
הודעות: 1517
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

'מלוה מלכה' לשון זכר או נקבה?

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ד' דצמבר 28, 2016 12:48 am

מלוה מלכה השנתי או השנתית?
מלוֶה, מלוֵה או מלוָה? אולי יש לכתוב 'סעודת מלוה מלכה השנתית'?

אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: 'מלוה מלכה' לשון זכר או נקבה?

הודעהעל ידי אבא יודן » ב' ינואר 16, 2017 4:00 pm

נקוט לשון בתרא

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: 'מלוה מלכה' לשון זכר או נקבה?

הודעהעל ידי זקן ששכח » ו' מרץ 17, 2017 1:08 pm

אכן נכונה ההצעה שהציע השואל, בנקטו כלשון ורגילות בני אדם.

ומן הענין לציין לדברי רש"י, דברים כט כ: הכתובה בספר התורה הזה - ולמעלה הוא אומר בספר התורה הזאת גם כל חלי וכל מכה וגו' הזאת לשון נקבה מוסב על התורה. הזה לשון זכר מוסב על הספר וע"י פיסוק הטעמים הן נחלקין לשתי לשונות. בפרשת הקללות הטפחה נתונה תחת בספר והתורה הזאת דבוקים זה לזה לכך אמר הזאת וכאן הטפחא נתונה תחת התורה נמצא ספר התורה דבוקים זה לזה לפיכך לשון זכר נופל אחריו שהלשון נופל על הספר.

קאצ'קלה
הודעות: 1517
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: 'מלוה מלכה' לשון זכר או נקבה?

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ו' מרץ 17, 2017 3:45 pm

זקן ששכח כתב:אכן נכונה ההצעה שהציע השואל, בנקטו כלשון ורגילות בני אדם.

ומן הענין לציין לדברי רש"י, דברים כט כ: הכתובה בספר התורה הזה - ולמעלה הוא אומר בספר התורה הזאת גם כל חלי וכל מכה וגו' הזאת לשון נקבה מוסב על התורה. הזה לשון זכר מוסב על הספר וע"י פיסוק הטעמים הן נחלקין לשתי לשונות. בפרשת הקללות הטפחה נתונה תחת בספר והתורה הזאת דבוקים זה לזה לכך אמר הזאת וכאן הטפחא נתונה תחת התורה נמצא ספר התורה דבוקים זה לזה לפיכך לשון זכר נופל אחריו שהלשון נופל על הספר.

לפי דבריך, כשכותבים מלוה מלכה שנתית, הכוונה היא שה'מלכה' היא מלכה שנתית?...

יבנה
הודעות: 3672
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: 'מלוה מלכה' לשון זכר או נקבה?

הודעהעל ידי יבנה » ו' מרץ 17, 2017 4:32 pm

הוא לשון זכר פסחים קג.
אמר רבי חנינא משל דרבי יהושע בן חנניה למלך שיוצא ואפרכוס נכנס מלוין את המלך ואחר כך יוצאים לקראת אפרכוס
וברש"י שבת קיט:
במוצאי שבת - נמי כבוד שבת ללוות ביציאתו דרך כבוד, כאדם המלוה את המלך בצאתו מן העיר.

ולהאמור יש לכתוב מלכא שזה ארמית למלך, ולא מלכה שהיא אשת המלך בלשה"ק.

קאצ'קלה
הודעות: 1517
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: 'מלוה מלכה' לשון זכר או נקבה?

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ו' מרץ 17, 2017 8:52 pm

יבנה כתב:ולהאמור יש לכתוב מלכא שזה ארמית למלך, ולא מלכה שהיא אשת המלך בלשה"ק.

מעניין מאוד. אבל יש לברר תחילה האם לשון 'לויה' מצויה גם בארמית. אם יתברר ש'מלוה' היא מלה עברית, ואילו 'מלכא' היא בארמית, אז יש בזה משום שעטנז.
אגב, מהו המקור הראשון לשמה של הסעודה "מלוה מלכה [או: מלכא]"?

ע. התשבי
הודעות: 342
הצטרף: ג' אוקטובר 13, 2015 1:41 am

Re: 'מלוה מלכה' לשון זכר או נקבה?

הודעהעל ידי ע. התשבי » ש' מרץ 18, 2017 9:06 pm

יבנה כתב:הוא לשון זכר פסחים קג.
אמר רבי חנינא משל דרבי יהושע בן חנניה למלך שיוצא ואפרכוס נכנס מלוין את המלך ואחר כך יוצאים לקראת אפרכוס
וברש"י שבת קיט:
במוצאי שבת - נמי כבוד שבת ללוות ביציאתו דרך כבוד, כאדם המלוה את המלך בצאתו מן העיר.

ולהאמור יש לכתוב מלכא שזה ארמית למלך, ולא מלכה שהיא אשת המלך בלשה"ק.

דוק בלשון "משל למלך". אבל הנמשל הוא בנוגע לשבת המלכה. (ובארמית: שבת מלכתא).

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: 'מלוה מלכה' לשון זכר או נקבה?

הודעהעל ידי איש גלילי » ש' מרץ 18, 2017 10:00 pm

קאצ'קלה כתב:
יבנה כתב:ולהאמור יש לכתוב מלכא שזה ארמית למלך, ולא מלכה שהיא אשת המלך בלשה"ק.

מעניין מאוד. אבל יש לברר תחילה האם לשון 'לויה' מצויה גם בארמית. אם יתברר ש'מלוה' היא מלה עברית, ואילו 'מלכא' היא בארמית, אז יש בזה משום שעטנז.

אאל"ט, לשון 'לויה' מצוי אך ורק בארמית (אלא שהמבנה 'מלוה' הוא בהטיה עברית).

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: 'מלוה מלכה' לשון זכר או נקבה?

הודעהעל ידי זקן ששכח » ש' מרץ 18, 2017 10:01 pm

יבנה כתב:הוא לשון זכר פסחים קג.
אמר רבי חנינא משל דרבי יהושע בן חנניה למלך שיוצא ואפרכוס נכנס מלוין את המלך ואחר כך יוצאים לקראת אפרכוס
וברש"י שבת קיט:
במוצאי שבת - נמי כבוד שבת ללוות ביציאתו דרך כבוד, כאדם המלוה את המלך בצאתו מן העיר.

ולהאמור יש לכתוב מלכא שזה ארמית למלך, ולא מלכה שהיא אשת המלך בלשה"ק.


שבת קיט א: רבי חנינא מיעטף וקאי אפניא דמעלי שבתא אמר בואו ונצא לקראת שבת המלכה רבי ינאי לביש מאניה מעלי שבת ואמר בואי כלה בואי כלה.

יבנה
הודעות: 3672
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: 'מלוה מלכה' לשון זכר או נקבה?

הודעהעל ידי יבנה » ש' מרץ 18, 2017 10:31 pm

המקור הראשון שמצאתי לביטוי הוא בחיי אדם שבת כלל ח' סעיף ל"ו.
מצינו בשבת לשון זכר ונקבה, אך ביציאת שבת מצינו שנקרא בלשון זכר בלבד. וברש"י שהבאתי כתב על שבת קודם המשל "ביציאתו". וכן ברמב"ם כתב בהל' שבת פרק ל הלכה ה "כדי לכבדו בכניסתו וביציאתו". ואף משל הגמ' בפסחים יכל לנקוט משל במלכה.
יש להוסיף את שינוי הנוסחאות בתפלה מ'בה' בליל שבת ל'בו' ביום שבת, וע"ע דברי הרמב"ן שמות כ' ח' כיוצ"ב.

קאצ'קלה
הודעות: 1517
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: 'מלוה מלכה' לשון זכר או נקבה?

הודעהעל ידי קאצ'קלה » א' מרץ 19, 2017 2:47 am

איש גלילי כתב:אאל"ט, לשון 'לויה' מצוי אך ורק בארמית (אלא שהמבנה 'מלוה' הוא בהטיה עברית).

מצאנו 'לויה' במקרא שפירושה חיבור, דוגמת: הַפַּעַם יִלָּוֶה אִישִׁי אֵלַי, וכן וְנִלְווּ גוֹיִם רַבִּים אֶל יְיָ, ועוד.
האם אין לויה זו ענין אחד עם לויה הארמית?

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: 'מלוה מלכה' לשון זכר או נקבה?

הודעהעל ידי זקן ששכח » א' מרץ 19, 2017 2:01 pm

יבנה כתב:המקור הראשון שמצאתי לביטוי הוא בחיי אדם שבת כלל ח' סעיף ל"ו.
מצינו בשבת לשון זכר ונקבה, אך ביציאת שבת מצינו שנקרא בלשון זכר בלבד. וברש"י שהבאתי כתב על שבת קודם המשל "ביציאתו". וכן ברמב"ם כתב בהל' שבת פרק ל הלכה ה "כדי לכבדו בכניסתו וביציאתו". ואף משל הגמ' בפסחים יכל לנקוט משל במלכה.
יש להוסיף את שינוי הנוסחאות בתפלה מ'בה' בליל שבת ל'בו' ביום שבת, וע"ע דברי הרמב"ן שמות כ' ח' כיוצ"ב.

דומני שכאן מתאימים ביותר דברי רש"י שצוטטו לעיל.
כאשר ההתייחסות היא ליום השבת, הרי הוא בלשון זכר, וכאשר ההתייחסות לשבת, הרי היא בלשון נקבה.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: 'מלוה מלכה' לשון זכר או נקבה?

הודעהעל ידי איש גלילי » א' מרץ 19, 2017 9:30 pm

קאצ'קלה כתב:
איש גלילי כתב:אאל"ט, לשון 'לויה' מצוי אך ורק בארמית (אלא שהמבנה 'מלוה' הוא בהטיה עברית).

מצאנו 'לויה' במקרא שפירושה חיבור, דוגמת: הַפַּעַם יִלָּוֶה אִישִׁי אֵלַי, וכן וְנִלְווּ גוֹיִם רַבִּים אֶל יְיָ, ועוד.
האם אין לויה זו ענין אחד עם לויה הארמית?

צדקת ממני.
א"כ נמצא השורש גם בעברית וגם בארמית.


חזור אל “דקדוק ומסורה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 66 אורחים

cron