עמוד 1 מתוך 1

על צורת האותיות שבכתר ארם צובא

פורסם: ד' דצמבר 28, 2016 7:40 pm
על ידי שמועלקע
לאחרונה ראיתי באחד מהעלונים של שיעורו של הגר"מ מאזוז שליט"א שהוא מוכיח לגבי צורת האותיות בסת"ם מתוך הכתר.
אלא שאם משם יש הוכחה הרי שיש בכתר אותיות רבות ששונות למרי ולדוגמה בפסוק הראשון בתורה: אינני יודע איך מעלים תמונות חלקיות אז צירפתי חלק קטן מהשורה הראשונה בדף המצורף.
שם לדוגמה במילת אלקים הה"א מחוברת.
וכן צורת השי"ן, העמוד שלה האמצעי לא כנהוג היום. ועוד.

Re: על צורת האותיות שבכתר ארם צובא

פורסם: ד' דצמבר 28, 2016 7:42 pm
על ידי אפשר
גם צורות האותיות באוצר המדרשים, שהוא מן הראשונים והועלה כאן באחד האשכולות משונה מאוד. [כמדומה שיש אשכול בענין זה].

Re: על צורת האותיות שבכתר ארם צובא

פורסם: ה' דצמבר 29, 2016 12:26 am
על ידי עט סופר
כתר ארם צובא הוא תיקון ולא ספר תורה, כך שאין שום הוכחה מצורת האותיות שלו

Re: על צורת האותיות שבכתר ארם צובא

פורסם: ה' דצמבר 29, 2016 3:34 am
על ידי יוצא פוניבז'
צילום של הכתר מפרשת בראשית?? ככה"נ זה כת"י מזרחי אחר.

לגופן של דברים, כמדומה לא ידוע על כתב מיוחד שנהגו בו בס"ת השונה מבתנ"ך.

Re: על צורת האותיות שבכתר ארם צובא

פורסם: ה' דצמבר 29, 2016 6:46 pm
על ידי שמועלקע
הנה קטע מכתר ארם צובא מספר שמות, שימו לב לאות למד כמוה נמצא במגילות ים המלח.

Re: על צורת האותיות שבכתר ארם צובא

פורסם: ו' ינואר 06, 2017 12:24 pm
על ידי מעט דבש

Re: על צורת האותיות שבכתר ארם צובא

פורסם: ב' ינואר 09, 2017 12:52 am
על ידי קו ירוק
נראה לי שהתמונות שהביא 'שמועלקע', מקורם בתנ"ך כת"י לנינגרד B17
שסופרו היה שלמה בן בויעא - סופר ה'כתר'. ואף הוא לא נמצא שלם אלא חלקים ממנו. או שזה סתם שיחזור כמו שהציעו כאן, רק לא ידוע לי על שיחזור שכזה.
כמובן שזה אינו הכתר, כי חלקים אלו נאבדו.

(האם מישהו יודע אם העלו לרשת את חלקי תנ"ך זה)

וביחס להפנייה של הרב מעט דבש לאשכול שפתחתי פעם, כתה"י העתיקים כולם בעלי אותה צורת אות, הן כת"י לנינרגד השלם, הן כת"י לנ"נ B17 והן כתר אר"צ.
לעומת זאת כבר לפני כ-800 שנה בספרד כבר רואים את נטיית הכתב המתפתח לכיוון וועלי"ש של היום, ומזכיר אות האות 'וילנא' הקדומה (או כתב ספרדי - גרפי). מצו"ב צילום קודקס היללי אשר נכתב בטולדו ב-1214 למנינם (קבלתיו מהג"ר דויד יצחקי שליט"א).
קודקס היללי.jpg
קודקס היללי.jpg (171.34 KiB) נצפה 8103 פעמים

וכאן, כת"י לנ"נ B17 בצילום במצלמה דיגיטלית ממיקרופיש מתחת לאפו של הספרן בספריה הלאומית...
בראשית ד  יח - ה  ה.JPG
בראשית ד יח - ה ה.JPG (459.69 KiB) נצפה 8103 פעמים

Re: על צורת האותיות שבכתר ארם צובא

פורסם: ב' ינואר 30, 2017 11:28 pm
על ידי שבילי דנהרדעא
כמדומני שכתר אר"צ עד פרשת כי תבא נעלם, כנראה התמונות שהובא כאן הוא רק שחזור.
ולגבי השי"ן, בכל כתבי הספרדים נהגו לעשות היו"ד האמצעי הפוכה, באמת תמוה למה היום לא נהגו כן.
לגבי הה"א הרי זה במחלוקת, ובס"ת של הר"ן רגל הה"א היה (או עדיין הוא) מחובר לגג.

Re: על צורת האותיות שבכתר ארם צובא

פורסם: ה' אוגוסט 10, 2017 5:43 am
על ידי שמועלקע
השבוע פרשת עקב שמתי לב לתופעה שאין בכתבי הקדמונים כל הקפדה טוטלית שהמילה תחרוג מהפס (הקו שסוגר את השורות) וממילא הם לא צריכים להאריך את גודל האותיות.
ועוד דבר בכתר ארם צובא ובכתבי היד העתיקים לתורה כמו השרידים של הס"ת מתקופת הדממה) אין ולא פעם אחת צורה שמאריכים בה את האות, ואף זכור לי שראיתי שההגהות מימוניות מתנגד לזה) בפשטות יש להתנגד לכך, וכי מי קבע שלהגדיל את האות זה רק לאורך ולא לרוחב.
מכל מקום בכתר ארם צובא איפה שהשורה לא מסתיימת יש סימני מילוי, ובתחילה חשבתי שהואיל והוא אינו ספר תורה כשר לקריאה לכך הוא שם את הסימני מילוי, אלא שלאחרונה כשעיינתי בספר תורה מתקופת הדממה הנ"ל) ראיתי כי אף הוא משתמש בהם!
להלן צילום של פרשת השבוע 'עקב' מתוך כתר ארם צובא, שימו לב איך שהמילה 'ושמרתם חורגת מהשורה'!

Re: על צורת האותיות שבכתר ארם צובא

פורסם: ה' אוגוסט 10, 2017 5:46 am
על ידי שמועלקע
קטע מחומש דברים (פרק כח) עם הסימני מילוי:

Re: על צורת האותיות שבכתר ארם צובא

פורסם: ה' אוגוסט 10, 2017 6:08 am
על ידי מרדכי וינטרויב
סימנים למילוי השורה אכן קיימים בקטעי ספרי תורה עתיקים בגניזה הקהירית ואף בספר התורה המפורסם מבולוניה

Re: על צורת האותיות שבכתר ארם צובא

פורסם: ה' אוגוסט 10, 2017 6:10 am
על ידי מרדכי וינטרויב
שמועלקע כתב:השבוע פרשת עקב שמתי לב לתופעה שאין בכתבי הקדמונים כל הקפדה טוטלית שהמילה תחרוג מהפס (הקו שסוגר את השורות) וממילא הם לא צריכים להאריך את גודל האותיות.
ועוד דבר בכתר ארם צובא ובכתבי היד העתיקים לתורה כמו השרידים של הס"ת מתקופת הדממה) אין ולא פעם אחת צורה שמאריכים בה את האות, ואף זכור לי שראיתי שההגהות מימוניות מתנגד לזה) בפשטות יש להתנגד לכך, וכי מי קבע שלהגדיל את האות זה רק לאורך ולא לרוחב.
מכל מקום בכתר ארם צובא איפה שהשורה לא מסתיימת יש סימני מילוי, ובתחילה חשבתי שהואיל והוא אינו ספר תורה כשר לקריאה לכך הוא שם את הסימני מילוי, אלא שלאחרונה כשעיינתי בספר תורה מתקופת הדממה הנ"ל) ראיתי כי אף הוא משתמש בהם!
להלן צילום של פרשת השבוע 'עקב' מתוך כתר ארם צובא, שימו לב איך שהמילה 'ושמרתם חורגת מהשורה'!

כבר בבבלי באה ההוראה שלא להאריך אותיות כדי למלא רווחים

Re: על צורת האותיות שבכתר ארם צובא

פורסם: ה' אוגוסט 10, 2017 7:45 am
על ידי שמועלקע
מרדכי וינטרויב כתב:
שמועלקע כתב:השבוע פרשת עקב שמתי לב לתופעה שאין בכתבי הקדמונים כל הקפדה טוטלית שהמילה תחרוג מהפס (הקו שסוגר את השורות) וממילא הם לא צריכים להאריך את גודל האותיות.
ועוד דבר בכתר ארם צובא ובכתבי היד העתיקים לתורה כמו השרידים של הס"ת מתקופת הדממה) אין ולא פעם אחת צורה שמאריכים בה את האות, ואף זכור לי שראיתי שההגהות מימוניות מתנגד לזה) בפשטות יש להתנגד לכך, וכי מי קבע שלהגדיל את האות זה רק לאורך ולא לרוחב.
מכל מקום בכתר ארם צובא איפה שהשורה לא מסתיימת יש סימני מילוי, ובתחילה חשבתי שהואיל והוא אינו ספר תורה כשר לקריאה לכך הוא שם את הסימני מילוי, אלא שלאחרונה כשעיינתי בספר תורה מתקופת הדממה הנ"ל) ראיתי כי אף הוא משתמש בהם!
להלן צילום של פרשת השבוע 'עקב' מתוך כתר ארם צובא, שימו לב איך שהמילה 'ושמרתם חורגת מהשורה'!

כבר בבבלי באה ההוראה שלא להאריך אותיות כדי למלא רווחים

היכן בבבלי? אז איך אתה מסביר את זה שכך נוהגים היום?

Re: על צורת האותיות שבכתר ארם צובא

פורסם: ה' אוגוסט 10, 2017 6:47 pm
על ידי מרדכי וינטרויב
בבלי מנחות ל, א
אל ימעט אדם את הכתב לא מפני ריוח של מטה ולא מפני ריוח של מעלה ולא מפני ריוח שבין שיטה לשיטה ולא מפני ריוח שבין פרשה לפרשה נזדמנה לו תיבה בת חמש אותיות לא יכתוב שתים בתוך הדף ושלש חוץ לדף

Re: על צורת האותיות שבכתר ארם צובא

פורסם: א' אוגוסט 13, 2017 5:50 pm
על ידי הצדיק הנסתר
שמועלקע כתב:השבוע פרשת עקב שמתי לב לתופעה שאין בכתבי הקדמונים כל הקפדה טוטלית שהמילה תחרוג מהפס (הקו שסוגר את השורות) וממילא הם לא צריכים להאריך את גודל האותיות.
ועוד דבר בכתר ארם צובא ובכתבי היד העתיקים לתורה כמו השרידים של הס"ת מתקופת הדממה) אין ולא פעם אחת צורה שמאריכים בה את האות, ואף זכור לי שראיתי שההגהות מימוניות מתנגד לזה) בפשטות יש להתנגד לכך, וכי מי קבע שלהגדיל את האות זה רק לאורך ולא לרוחב.
מכל מקום בכתר ארם צובא איפה שהשורה לא מסתיימת יש סימני מילוי, ובתחילה חשבתי שהואיל והוא אינו ספר תורה כשר לקריאה לכך הוא שם את הסימני מילוי, אלא שלאחרונה כשעיינתי בספר תורה מתקופת הדממה הנ"ל) ראיתי כי אף הוא משתמש בהם!
להלן צילום של פרשת השבוע 'עקב' מתוך כתר ארם צובא, שימו לב איך שהמילה 'ושמרתם חורגת מהשורה'!

מאיפה יש לך את הצילום של כתר ארם צובא פרשת עקב, הרי לידוע לי הוא חסר שם (ובדקתי בלינגרד שגם אותו כתב סופר הכתר ושם יש קצת שינויים פונטיים שזה מוכיח שזה לא צולם ממנו)! יש לך על עוד פרשות צילומים מהכתר?

Re: על צורת האותיות שבכתר ארם צובא

פורסם: א' אוגוסט 13, 2017 5:56 pm
על ידי שמועלקע
המצב של הכתר החסר הוא כמצבך (הצדיק 'הנסתר')
יש מספר צילומים אם יש לך שאלה ספציפית אבדוק (לא מתחייב!)

Re: על צורת האותיות שבכתר ארם צובא

פורסם: א' אוגוסט 13, 2017 11:37 pm
על ידי מרדכי וינטרויב
הצדיק הנסתר כתב:מאיפה יש לך את הצילום של כתר ארם צובא פרשת עקב, הרי לידוע לי הוא חסר שם (ובדקתי בלינגרד שגם אותו כתב סופר הכתר ושם יש קצת שינויים פונטיים שזה מוכיח שזה לא צולם ממנו)! יש לך על עוד פרשות צילומים מהכתר?

כ"י לנינגרד המפורסם נכתב ע"י שמואל בן יעקב ואילו סופרו של הכתר הוא שלמה בן בויאעא. עם זאת בספרייה בלנינגרד קיים כתב יד קטוע שאכן נכתב ע"י שלמה בן בויאעא.

Re: על צורת האותיות שבכתר ארם צובא

פורסם: ה' אוגוסט 17, 2017 2:11 am
על ידי קו ירוק
הצדיק הנסתר כתב:
שמועלקע כתב:השבוע פרשת עקב שמתי לב לתופעה שאין בכתבי הקדמונים כל הקפדה טוטלית שהמילה תחרוג מהפס (הקו שסוגר את השורות) וממילא הם לא צריכים להאריך את גודל האותיות.
ועוד דבר בכתר ארם צובא ובכתבי היד העתיקים לתורה כמו השרידים של הס"ת מתקופת הדממה) אין ולא פעם אחת צורה שמאריכים בה את האות, ואף זכור לי שראיתי שההגהות מימוניות מתנגד לזה) בפשטות יש להתנגד לכך, וכי מי קבע שלהגדיל את האות זה רק לאורך ולא לרוחב.
מכל מקום בכתר ארם צובא איפה שהשורה לא מסתיימת יש סימני מילוי, ובתחילה חשבתי שהואיל והוא אינו ספר תורה כשר לקריאה לכך הוא שם את הסימני מילוי, אלא שלאחרונה כשעיינתי בספר תורה מתקופת הדממה הנ"ל) ראיתי כי אף הוא משתמש בהם!
להלן צילום של פרשת השבוע 'עקב' מתוך כתר ארם צובא, שימו לב איך שהמילה 'ושמרתם חורגת מהשורה'!

מאיפה יש לך את הצילום של כתר ארם צובא פרשת עקב, הרי לידוע לי הוא חסר שם (ובדקתי בלינגרד שגם אותו כתב סופר הכתר ושם יש קצת שינויים פונטיים שזה מוכיח שזה לא צולם ממנו)! יש לך על עוד פרשות צילומים מהכתר?

איזה כתב יד הוא זה??? שהרי אין מהכתר שרידים מפרשת עקב, גם לא בתמונות הנוספות שבעולם.

Re: על צורת האותיות שבכתר ארם צובא

פורסם: ה' אוגוסט 17, 2017 9:59 am
על ידי איש גלילי
ר' שמועלקע כבר איננו בשביל לענות.

Re: על צורת האותיות שבכתר ארם צובא

פורסם: ה' אוגוסט 17, 2017 10:56 am
על ידי הצדיק הנסתר
איש גלילי כתב:ר' שמועלקע כבר איננו בשביל לענות.



"ושמועלקע איננו כי לקח אותו מנהל הפורום"
וזה לשונו של שמועלקע:
'זה צילום שמשהו שלח לי פעם אני מעדיף לומר שמדובר בשחזור, אך איני יודע'
(אל תדאג לשמועלקע יש הרבה שמות)

Re: על צורת האותיות שבכתר ארם צובא

פורסם: ה' אוגוסט 17, 2017 4:21 pm
על ידי איש גלילי
הצדיק הנסתר כתב:(אל תדאג לשמועלקע יש הרבה שמות)

התכונת לומר ששמועלקע אינו מבין 'רמזים'?