מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חלוקה נוספת לחומש מלבד הפרשות הפרשיות והפרקים?

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
צורב מתחיל
הודעות: 801
הצטרף: ד' יוני 24, 2015 1:46 pm

חלוקה נוספת לחומש מלבד הפרשות הפרשיות והפרקים?

הודעהעל ידי צורב מתחיל » ד' מרץ 22, 2017 9:09 am

בסוף כל חומש מופיע סכום הפרשות של חומש זה, סכום הפרקים סכום פרשיות פתוחות וסתומות, ומלבד זה סכום סדריו. מהם סדרים אלו?

(ניסיתי לבדוק כמה עולים כולם יחד, והגיע ל-154. האם זה החלוקה של קריאת התורה ל-3 שנים?)

אדגיש שאין לי שום מושג בנושא ויתכן שזו שאלה פשוטה שמקורה בבורות. (מכח אותה בורות, אף אינני יודע באיזה ספר לחפש על זה)

בברכה המשולשת
הודעות: 14151
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: חלוקה נוספת לחומש מלבד הפרשות הפרשיות והפרקים?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מרץ 22, 2017 9:15 am

אכן כן, זה ע"פ החלוקה לשלש שנים

צורב מתחיל
הודעות: 801
הצטרף: ד' יוני 24, 2015 1:46 pm

Re: חלוקה נוספת לחומש מלבד הפרשות הפרשיות והפרקים?

הודעהעל ידי צורב מתחיל » ד' מרץ 22, 2017 9:17 am

בברכה המשולשת כתב:אכן כן, זה ע"פ החלוקה לשלש שנים


אני שמח שזכיתי לכוין לדבריך.

תוכל לתת לי איזה מקור לזה?

פלגינן
הודעות: 3232
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: חלוקה נוספת לחומש מלבד הפרשות הפרשיות והפרקים?

הודעהעל ידי פלגינן » ד' מרץ 22, 2017 10:28 am

צורב מתחיל כתב:בסוף כל חומש מופיע סכום הפרשות של חומש זה, סכום הפרקים סכום פרשיות פתוחות וסתומות, ומלבד זה סכום סדריו. מהם סדרים אלו?

(ניסיתי לבדוק כמה עולים כולם יחד, והגיע ל-154. האם זה החלוקה של קריאת התורה ל-3 שנים?)

אדגיש שאין לי שום מושג בנושא ויתכן שזו שאלה פשוטה שמקורה בבורות. (מכח אותה בורות, אף אינני יודע באיזה ספר לחפש על זה)

viewtopic.php?f=17&t=26433

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: חלוקה נוספת לחומש מלבד הפרשות הפרשיות והפרקים?

הודעהעל ידי אפשר » ד' מרץ 22, 2017 10:33 am

כדאי לעיין בהקדמה לתנ"ך קורן מש"כ שם בשם הג"ר שאול קוסובסקי בענין זה באורך.

אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: חלוקה נוספת לחומש מלבד הפרשות הפרשיות והפרקים?

הודעהעל ידי אבא יודן » ד' מרץ 22, 2017 4:14 pm

קרית ספר למאירי ח"ב בסוף כל סדרה עם שינויים קלים

אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: חלוקה נוספת לחומש מלבד הפרשות הפרשיות והפרקים?

הודעהעל ידי אבא יודן » ד' מרץ 22, 2017 4:31 pm

אפשר כתב:כדאי לעיין בהקדמה לתנ"ך קורן מש"כ שם בשם הג"ר שאול קוסובסקי בענין זה באורך.

וקדם לו הרד"ל בריש פסיקתא
רדל.jpg
רדל.jpg (574.82 KiB) נצפה 4917 פעמים

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: חלוקה נוספת לחומש מלבד הפרשות הפרשיות והפרקים?

הודעהעל ידי איש גלילי » ה' מרץ 23, 2017 12:11 pm

הרב אפשר התכון כנראה למה שמדובר שם כלפי חלוקת הנ"ך ג"כ לסדרים, שעל זה לא דיבר הרד"ל, וגם החלוקה נראית מוזרה, שאינה חלוקה ענינית, ולצורך מה תקנוה?
בהקדמה לתנ"ך קורן הביאו בשם ר' שאול קוסובסקי, שחישב את מנין הסדרים שהם 293 סדרים והם מכוונים כנגד ימות השנה מלבד שבתות ומועדים ות"ב. עפ"ז שיער הרב קוסובסקי, שהחלוקה היא מעין 'לימוד יומי'.

אמנם, שאלת פותח האשכול היתה על הסדרים בתורה.

מרדכי וינטרויב
הודעות: 419
הצטרף: ב' דצמבר 09, 2013 7:19 pm

Re: חלוקה נוספת לחומש מלבד הפרשות הפרשיות והפרקים?

הודעהעל ידי מרדכי וינטרויב » ה' מרץ 23, 2017 7:35 pm

לגבי הסדרים בנ"ך ראה מאמרו של י' עופר, 'סדרי נביאים וכתובים', תרביץ נח (תשמ"ט), עמ' 189-155 (קישור)

שמועלקע

Re: חלוקה נוספת לחומש מלבד הפרשות הפרשיות והפרקים?

הודעהעל ידי שמועלקע » ג' מרץ 28, 2017 2:20 am

בסיכום הפסוקים והפרשיות שמופיע בסוף כל חומש, יש גם סיכום פרקים ואף סימן למספר הפרקים, דעו שדבר זה הוא שיבוש שכן הפרקים כידוע מקורם אינו בקודש וזה ממש בדיחה לעשות מזה רמזים, ואינני מבין מדוע ממשיכים להדפיס את זה.

אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: חלוקה נוספת לחומש מלבד הפרשות הפרשיות והפרקים?

הודעהעל ידי אבא יודן » ג' מרץ 28, 2017 2:31 am

שמועלקע כתב:בסיכום הפסוקים והפרשיות שמופיע בסוף כל חומש, יש גם סיכום פרקים ואף סימן למספר הפרקים, דעו שדבר זה הוא שיבוש שכן הפרקים כידוע מקורם אינו בקודש וזה ממש בדיחה לעשות מזה רמזים, ואינני מבין מדוע ממשיכים להדפיס את זה.

למעשה משתמשים בו ומרמזים לו מה כל הרעש אם עושים סימן כדי לזוכרו נכון שאין לערב קודש עם חול אך אין רע.

שמועלקע

Re: חלוקה נוספת לחומש מלבד הפרשות הפרשיות והפרקים?

הודעהעל ידי שמועלקע » ג' מרץ 28, 2017 2:38 am

אבא יודן כתב:
שמועלקע כתב:בסיכום הפסוקים והפרשיות שמופיע בסוף כל חומש, יש גם סיכום פרקים ואף סימן למספר הפרקים, דעו שדבר זה הוא שיבוש שכן הפרקים כידוע מקורם אינו בקודש וזה ממש בדיחה לעשות מזה רמזים, ואינני מבין מדוע ממשיכים להדפיס את זה.

למעשה משתמשים בו ומרמזים לו מה כל הרעש אם עושים סימן כדי לזוכרו נכון שאין לערב קודש עם חול אך אין רע.

רק שיודיעו על כך, שהסימן על הפרקים הוא איננו קדוש והוא רק לחדודי בעלמא, שלא לפתוח פתח חס ושלום לדרשנים למיניהם שיתלו בסימנים הללו דברים נשגבים...

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: חלוקה נוספת לחומש מלבד הפרשות הפרשיות והפרקים?

הודעהעל ידי איש גלילי » ג' מרץ 28, 2017 3:33 am

ובזה מה כ"כ רע? הדרשנים עושים גם רמזים על תמו"ז, זה אומר שהם מבכים את התמוז חלילה???

אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: חלוקה נוספת לחומש מלבד הפרשות הפרשיות והפרקים?

הודעהעל ידי אבא יודן » ד' מאי 17, 2017 1:58 pm

גם המלבים ממלכי מבארי המקרא שגה בזה לא יאומן.
hebrewbooks_org_40103_10 - Copy.jpg
hebrewbooks_org_40103_10 - Copy.jpg (502.56 KiB) נצפה 4692 פעמים

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: חלוקה נוספת לחומש מלבד הפרשות הפרשיות והפרקים?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' מאי 17, 2017 2:32 pm

אבא יודן כתב:גם המלבים ממלכי מבארי המקרא שגה בזה לא יאומן.
hebrewbooks_org_40103_10 - Copy.jpg

כוונתו שמשה הוכיח את ישראל פעמיים: א. בי"א מקומות שחטאו ישראל ובשעת המעשה. ב. בסוף ארבעים שנה בעשתי עשר חודש באחד לחודש חזר על י"א התוכחות, ועשה זאת ע"פ ציווי ה' לאומרן שוב לבנ"י ולכותבן.
וכשנכתבו בתורה (בי"א פרקים הראשונים של חומש דברים) נקבע סדרן כפי שהיה בי"א הפעמים שבהם אמרן משה מדעתו, וכמו כן נכתב בהם הרבה פעמים הלשון 'ישראל', כפי שנקט משה בזמן שאמר את התוכחות מדעתו, ולא לשון 'בני ישראל' כמו שהוא בשאר דברי ה' בד' חומשים, כי נתקדשו דברי משה, ונכתבו בתורה בדומה לצורה שבה אמרן מדעתו בסדר ובלשון.

כך שכוונתו להקביל רק את הסדר ואת הלשון, וההקבלה של י"א ימים וי"א פרשיות שנקט בלשונו היא מקרה בעלמא דבהכי עסקינן, (או לשון קצת מליצית), ולא עלה על דעתו לומר שמנין הפרקים תלוי במנין הימים.
נערך לאחרונה על ידי מה שנכון נכון ב ד' מאי 17, 2017 3:54 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: חלוקה נוספת לחומש מלבד הפרשות הפרשיות והפרקים?

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ד' מאי 17, 2017 3:12 pm

מה שנכון נכון כתב:
אבא יודן כתב:גם המלבים ממלכי מבארי המקרא שגה בזה לא יאומן.
hebrewbooks_org_40103_10 - Copy.jpg

כוונתו שמשה הוכיח את ישראל פעמיים: א. בי"א מקומות שחטאו ישראל ובשעת המעשה. ב. בסוף ארבעים שנה בעשתי עשר חודש באחד לחודש חזר על י"א התוכחות במשך י"א ימים, ועשה זאת ע"פ ציווי ה'.
והתוכחות השניות הן אלו שאמר לו ה' לכותבן בתחלת חומש דברים עד פרק יב, ואינן סדורות לפי מה שהיה בשעת המעשה, אלא כפי הסדר שאמרן משה בנבואה בי"א הימים. [וכן אמר ה' לשון 'ישראל' כפי ששייך אצל משה, ולא לשון 'בני ישראל' כבשאר דברי ה' בד' חומשים ע"ש].

כך שכוונתו להקביל את הסדר ואת הלשון, ואילו ההקבלה של י"א ימים וי"א פרשיות שנקט בלשונו היא מקרה בעלמא דבהכי עסקינן, (או לשון קצת מליצית), ולא עלה על דעתו לומר שמנין הפרקים תלוי במנין הימים.


כל מה שהסברת בכוונתו אכן נכון, אבל בסוף דבריו הוא כותב כי אף על פי שאמר לו שלא ידברם בסדר שדבר אותם בתחילה, בכ"ז כמו שדברם משה בי"א ימים כן סדרם ה' בי"א פרשיות, והכוונה ברורה שהענין הזה נשאר מהסדר הראשון של י"א ימים.
ככל שהדבר אכן זר ומוזר, אלו דברים מפורשים בהחלט ואין כאן שום ענין למליצה.

אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: חלוקה נוספת לחומש מלבד הפרשות הפרשיות והפרקים?

הודעהעל ידי אבא יודן » ד' מאי 17, 2017 3:18 pm

מה שנכון נכון כתב:
אבא יודן כתב:גם המלבים ממלכי מבארי המקרא שגה בזה לא יאומן.
[attachment=0כוונתו שמשה הוכיח את ישראל פעמיים: א. בי"א מקומות שחטאו ישראל ובשעת המעשה. ב. בסוף ארבעים שנה בעשתי עשר חודש באחד לחודש חזר על י"א התוכחות במשך י"א ימים, ועשה זאת ע"פ ציווי ה'.
והתוכחות השניות הן אלו שאמר לו ה' לכותבן בתחלת חומש דברים עד פרק יב, ואינן סדורות לפי מה שהיה בשעת המעשה, אלא כפי הסדר שאמרן משה בנבואה בי"א הימים. [וכן אמר ה' לשון 'ישראל' כפי ששייך אצל משה, ולא לשון 'בני ישראל' כבשאר דברי ה' בד' חומשים ע"ש].

כך שכוונתו להקביל את הסדר ואת הלשון, ואילו ההקבלה של י"א ימים וי"א פרשיות שנקט בלשונו היא מקרה בעלמא דבהכי עסקינן, (או לשון קצת מליצית), ולא עלה על דעתו לומר שמנין הפרקים תלוי במנין הימים.

אחרי מחילה כיאות מרבינו משנ"נ אין אפשרות להעמיס כך בתוך דברי המלבים.
כנראה ריחף לפניו דברי מעשי ה, ובמקום פרשיות כתב המלבים קאפיטלעך [ואפילו חשבתי לומר מתוך הדוחק שכוון אל הסדרים -אם כי הרבה לדבר אודות הקאפיטלעך לפניו ולאחריו- אבל מה אעשה והם אינם רק עשרה סדרים.]
Pages from Hebrewbooks_org_22446.jpg
Pages from Hebrewbooks_org_22446.jpg (840.84 KiB) נצפה 4667 פעמים

אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: חלוקה נוספת לחומש מלבד הפרשות הפרשיות והפרקים?

הודעהעל ידי אבא יודן » ד' מאי 17, 2017 3:25 pm

הנה זה פלא והפלא, מצאתי עתה מתוך הדוחק הגדול את דברי המאירי שהכניס עוד סדר כי תוליד בנים שב-ואתחנן ולפי זה יש אחד עשר סדרים והכל שלום ואם כי 99 אחוז שלא אל זה כוון המלבים אבל אין הקב"ה מביא תקלה על ידי צדיקים והוא אמנם שגה אבל תואם את המסורה שלנו
הה מה אתם אומרים על החידוש המפתיע הזה שברגע הזאת נתחדש לי?
Pages from קרית ספר.jpg
Pages from קרית ספר.jpg (496.13 KiB) נצפה 4664 פעמים

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: חלוקה נוספת לחומש מלבד הפרשות הפרשיות והפרקים?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' מאי 17, 2017 4:00 pm

צופר הנעמתי כתב:כל מה שהסברת בכוונתו אכן נכון, אבל בסוף דבריו הוא כותב כי אף על פי שאמר לו שלא ידברם בסדר שדבר אותם בתחילה, בכ"ז כמו שדברם משה בי"א ימים כן סדרם ה' בי"א פרשיות, והכוונה ברורה שהענין הזה נשאר מהסדר הראשון של י"א ימים.
ככל שהדבר אכן זר ומוזר, אלו דברים מפורשים בהחלט ואין כאן שום ענין למליצה.

מה שכתבתי בכללות כוונתו צריך תיקון, וערכתי את ההודעה לעיל.

לענין אם התכוין המלבי"ם ליתן טעם למנין י"א פרקים, או שכוונתו כדברי (ללא צורך בשום 'עומס') - יבחר הבוחר (לאחר קריאת כל הפירוש מתחילת הפרק).

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: חלוקה נוספת לחומש מלבד הפרשות הפרשיות והפרקים?

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ד' מאי 17, 2017 4:13 pm

מה שנכון נכון כתב:
צופר הנעמתי כתב:כל מה שהסברת בכוונתו אכן נכון, אבל בסוף דבריו הוא כותב כי אף על פי שאמר לו שלא ידברם בסדר שדבר אותם בתחילה, בכ"ז כמו שדברם משה בי"א ימים כן סדרם ה' בי"א פרשיות, והכוונה ברורה שהענין הזה נשאר מהסדר הראשון של י"א ימים.
ככל שהדבר אכן זר ומוזר, אלו דברים מפורשים בהחלט ואין כאן שום ענין למליצה.

מה שכתבתי בכללות כוונתו צריך תיקון, וערכתי את ההודעה לעיל.

לענין אם התכוין המלבי"ם ליתן טעם למנין י"א פרקים, או שכוונתו כדברי (ללא צורך בשום 'עומס') - יבחר הבוחר (לאחר קריאת כל הפירוש מתחילת הפרק).


לא הבני את תיקונך, הרי מפורש בתחילת דבריו "וכן צוה לו שיכתבם בספר ושיאמרם ושיכתבם לא כפי הסדר שאמרם בי"א מקומות הנ"ל רק בסדר אחר שסידר ה' ".

יוצא פוניבז'
הודעות: 2081
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: חלוקה נוספת לחומש מלבד הפרשות הפרשיות והפרקים?

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ד' מאי 17, 2017 5:14 pm

אגב כבר העירו שגם בתהילים אין אליבא דאמת ק"נ מזמורים כמנין הפרקים אלא קמ"ז או קמ"ט (וכמדומה יש מסורות נוספות), והאומרים תהילים פעמיים בכדי להשלים מנין כפ"ר עליהם להוסיף עוד ב' מזמורים.

אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: חלוקה נוספת לחומש מלבד הפרשות הפרשיות והפרקים?

הודעהעל ידי אבא יודן » ד' מאי 17, 2017 5:25 pm

יוצא פוניבז' כתב:אגב כבר העירו שגם בתהילים אין אליבא דאמת ק"נ מזמורים כמנין הפרקים אלא קמ"ז או קמ"ט (וכמדומה יש מסורות נוספות), והאומרים תהילים פעמיים בכדי להשלים מנין כפ"ר עליהם להוסיף עוד ב' מזמורים.

דמיונך עובד היטב ועיין תהלים ויינפלד בסופו אוסף נאה

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: חלוקה נוספת לחומש מלבד הפרשות הפרשיות והפרקים?

הודעהעל ידי שבע » ה' מאי 18, 2017 1:55 am

בס' מגלה-עמוקות על התורה, כתוב:
כי יעקב אבינו (''תהלות ישראל - סבא'') חילקם לקמ''ז פרקים, כמנין שנותיו.
ודוד המלך חילקם לק''ן פרקים.

אני מעתיק מהזיכרון, ויבואו החכמים ויעתיקו מן המקור.

א' זעירא
הודעות: 373
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 6:00 pm

Re: חלוקה נוספת לחומש מלבד הפרשות הפרשיות והפרקים?

הודעהעל ידי א' זעירא » ה' מאי 18, 2017 4:15 pm

מתוך מאמרו של פרו' שמחה עמנואל, בקובץ על יד לב (ס"ח כב), תשעד
עמנואל, פרקי תהלים1.PNG
עמנואל, פרקי תהלים1.PNG (77.43 KiB) נצפה 4541 פעמים
עמנואל, פרקי תהלים2.PNG
עמנואל, פרקי תהלים2.PNG (83.34 KiB) נצפה 4541 פעמים


חזור אל “דקדוק ומסורה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 47 אורחים