מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

גִזְרה שוה או גְזֵרה שוה? =תיבה דומה או משפט דומה?

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

גִזְרה שוה או גְזֵרה שוה? =תיבה דומה או משפט דומה?

הודעהעל ידי אבא יודן » ה' מאי 25, 2017 2:04 pm

שני שיטות ניקוד הללו הובאו ב'מדות אהרן' (בתוך: קרבן אהרן על תורת כהנים)
כשהראשון שם המלמד והשני שם הלימוד, לכאורה הראשון יותר פשוט מכל צד, למה אם כן מנקדים כיום בניקוד השני?

כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: גִזְרה שוה או גְזֵרה שוה? =תיבה דומה או משפט דומה?

הודעהעל ידי כדכד » ה' מאי 25, 2017 5:03 pm

א. לא הבנתי מהו ,שם המלמד" ו"שם הלימוד".
ב. דומני כי בנוסח הקדמונים מלבד ה"מדות אהרן" שהזכרת לא היתה המלה "גזרה" בג' חרוקה וז' שוואה ולכן רגילים לנקד תמיד אחרת וכך גם בכל הסידורם. לא רק מהיום.

אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: גִזְרה שוה או גְזֵרה שוה? =תיבה דומה או משפט דומה?

הודעהעל ידי אבא יודן » ו' מאי 26, 2017 6:15 pm

וארא כי אין איש, אז חפשתי בכבודי ובעצמי וב.ה. מצאתי
אבל אני לא מתחבר עם זה, מאין לא לקח לו התשבי שהנה הנם שני שרשים ולמה לא יהיה 'גזרה שוה' מאותו שורש של 'גִזְרה' של המדקדקים כמו שכתבתי
תשבי.jpg
תשבי.jpg (133.3 KiB) נצפה 3980 פעמים

בן ראובן
הודעות: 953
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: גִזְרה שוה או גְזֵרה שוה? =תיבה דומה או משפט דומה?

הודעהעל ידי בן ראובן » א' מאי 28, 2017 9:50 pm

למה באמת שחז"ל לא ישתמשו במלה "גזרה" שחידשו המדקדקים? הרי גם דוד המלך העתיק לספרו קטעים שלמים מהסידור.

אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: גִזְרה שוה או גְזֵרה שוה? =תיבה דומה או משפט דומה?

הודעהעל ידי אבא יודן » ג' מאי 30, 2017 1:31 pm

בן ראובן כתב:למה באמת שחז"ל לא ישתמשו במלה "גזרה" שחידשו המדקדקים? הרי גם דוד המלך העתיק לספרו קטעים שלמים מהסידור.

חמוד.
גם גִזְרה וגם גְזֵרה שורשם בלשון התנכית ובעוד שגִזְרה משמש כענין 'חתך' (אי. ד ז), משמש גְזֵרה בעברית כענין שממה (וי. טז כב) ובארמית בענין חוק ומשפט (דנ. ד יד).
ואני רוצה להבין מאיזה שורש נולדה גזרה שוה של חז"ל?

כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: גִזְרה שוה או גְזֵרה שוה? =תיבה דומה או משפט דומה?

הודעהעל ידי כדכד » א' יוני 04, 2017 12:26 pm

מסתבר יותר שחז"ל השתמשו בלשון הארמית מאשר בתנ"כית

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: גִזְרה שוה או גְזֵרה שוה? =תיבה דומה או משפט דומה?

הודעהעל ידי איש גלילי » א' יוני 04, 2017 1:03 pm

נראה לי יותר מסתבר שחז"ל כונו ללשון המקרא, כי בעוד שלשון גְּזֵרָה משמעותו (בלשון ארמי) ענין של חוק ומשפט, ואינו שייך לענין גזרה שוה לכאורה, הרי שלשון גִּזְרָה משמעותו חיתוך, וזה קרוב לענין גזרה שוה, שהחיתוך שוה בשני המקומות (לתוספת ביאור - 'גזרה שוה' לא באה לומר שמצאנו דין דומה, אלא שמצאנו לשון דומה, ומכך מכריעים חז"ל דין דומה).

כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: גִזְרה שוה או גְזֵרה שוה? =תיבה דומה או משפט דומה?

הודעהעל ידי כדכד » א' יוני 04, 2017 6:30 pm

למה לא?
גזרה שווה הוא משפט שווה בשני המקומות

כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: גִזְרה שוה או גְזֵרה שוה? =תיבה דומה או משפט דומה?

הודעהעל ידי כדכד » א' יוני 04, 2017 6:32 pm

גם גִזְרה וגם גְזֵרה שורשם בלשון התנכית ובעוד שגִזְרה משמש כענין 'חתך' (אי. ד ז), משמש גְזֵרה בעברית כענין שממה (וי. טז כב) ובארמית בענין חוק ומשפט (דנ. ד יד).
ואני רוצה להבין מאיזה שורש נולדה גזרה שוה של חז"ל?[/quote
]
רש"י בויקרא מפרש "ארץ גזרה - חתוכה" הרקי שפרושו של מר ל"גזרה (ג שוואה וז צרויה)" אינו נכון לפי רש"י
נערך לאחרונה על ידי כדכד ב ב' יוני 05, 2017 11:07 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: גִזְרה שוה או גְזֵרה שוה? =תיבה דומה או משפט דומה?

הודעהעל ידי איש גלילי » א' יוני 04, 2017 7:33 pm

כדכד כתב:רש"י בויקרא מפרש "ארץ גזרה - חתוכה" הרקי שפרושו של מר ל"גזרה (ג שוואה וז צרויה)" אינו נכון לפי רש"י

זאת הערה נפלאה, כי לפ"ז אולי שייך לומר לשון גְּזֵרָה גם בהקשר של חתך (אם כי יש לדון אם זה יכול לבוא כתואר לגִּזְרָה עצמה, ששם הוא בא כתואר לארץ גזורה). אבל לומר שחז"ל מתכונים ב'גזרה שוה' למשפט שוה הוא מוזר מאד לענ"ד, שהרי לא מדברים על המשפט אלא על הגִּזְרָה של המילה בלא קשר למשמעותה (יש תוס', כמדומני בקידושין, שגם מ"ד דלא דריש לקיחה לקיחה דריש קיחה קיחה כי היא גזרה אחרת, על אף שבמשמעות אין הבדל. אם כי מצד שני מצאנו 'זוהי ביאה זוהי שיבה', אבל עדיין איך שלא יהיה ההתייחסות היא למילה ולא ל'משפט').

קאצ'קלה
הודעות: 1515
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: גִזְרה שוה או גְזֵרה שוה? =תיבה דומה או משפט דומה?

הודעהעל ידי קאצ'קלה » א' יוני 04, 2017 8:50 pm

בכללי התלמוד למרן הב"י:
דיני גזרה שוה. נראה דגזרה ר"ל תיבה, לפי שהיא גזורה משאר תיבות, מאותן אותיות שחוברו בה. שוה ר"ל שנכתבו תיבות שוות בשני מקומות.

כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: גִזְרה שוה או גְזֵרה שוה? =תיבה דומה או משפט דומה?

הודעהעל ידי כדכד » ב' יוני 05, 2017 11:38 am

איש גלילי כתב:
כדכד כתב:רש"י בויקרא מפרש "ארץ גזרה - חתוכה" הרי שפרושו של מר ל"גזרה (ג שוואה וז צרויה)" אינו נכון לפי רש"י

זאת הערה נפלאה, כי לפ"ז אולי שייך לומר לשון גְּזֵרָה גם בהקשר של חתך (אם כי יש לדון אם זה יכול לבוא כתואר לגִּזְרָה עצמה, ששם הוא בא כתואר לארץ גזורה). אבל לומר שחז"ל מתכונים ב'גזרה שוה' למשפט שוה הוא מוזר מאד לענ"ד, שהרי לא מדברים על המשפט אלא על הגִּזְרָה של המילה בלא קשר למשמעותה (יש תוס', כמדומני בקידושין, שגם מ"ד דלא דריש לקיחה לקיחה דריש קיחה קיחה כי היא גזרה אחרת, על אף שבמשמעות אין הבדל. אם כי מצד שני מצאנו 'זוהי ביאה זוהי שיבה', אבל עדיין איך שלא יהיה ההתייחסות היא למילה ולא ל'משפט').

הרב איש גלילי
רציתי להוכיח מרש"י ש"ארץ גזרה" פרושו חתוכה וא"כ בלשון מקרא אין הבדל.
נדמה לי שלשון חז"ל במשנה קרוב יותר לארמית מאשר לתנ"כית ושפרוש"גזרה שווה" הוא כן "חוק שווה" ו"משפט שווה" ובדיוק את זה רציתי להוכיח מושב הכהן ובא הכהן ששם רק תוכן המלה שווה ולא המלה עצמה, עכ"פ אם הרב קאצ'קלה הביא שמרן הב"י כותב כדברי מר אין לי כמובן אלא לקבל את דברי מרן

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: גִזְרה שוה או גְזֵרה שוה? =תיבה דומה או משפט דומה?

הודעהעל ידי איש גלילי » ב' יוני 05, 2017 5:32 pm

סוף דבר, נראה לי שראוי להמשיך ללמד בלשון 'גְּזֵרָה שוה', כיון שהראיות אינן חותכות לאחד מהצדדים, ונשאר רק להחזיק במנהג הישן.

כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: גִזְרה שוה או גְזֵרה שוה? =תיבה דומה או משפט דומה?

הודעהעל ידי כדכד » ב' יוני 05, 2017 6:08 pm

בשלמא ללמד יש מקום לדון, אבל, הלא ברייתא דרי"ש מנוקדת בתפלה בכל הסדורים בנקוד זה וכן המסורת שכך אומרים זאת בכל הקהילות (שאומרים) וא"כ ודאי צודק מר


חזור אל “דקדוק ומסורה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 28 אורחים