מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ברכנו בברכה המשולשת בתורה

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
בסדר
הודעות: 449
הצטרף: ו' מאי 12, 2017 1:32 am

ברכנו בברכה המשולשת בתורה

הודעהעל ידי בסדר » ד' יוני 14, 2017 12:34 am

הכוונה ברכנו בברכה המשולשת-בתורה, הכתובה כו', או ברכנו בברכה המשולשת, בתורה הכתובה על ידי כו'

בינוני
הודעות: 693
הצטרף: ג' ספטמבר 13, 2016 11:50 am

Re: ברכנו בברכה המשולשת בתורה

הודעהעל ידי בינוני » ד' יוני 14, 2017 12:39 am

נראה לי פשוט: בברכה המשולשת, בתורה הכתובה ע"י משה עבדך.
כלומר, שהתורה כתובה ע"י משה עבדך, ולא שהברכה המשולשת כתובה ע"י משה עבדך.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: ברכנו בברכה המשולשת בתורה

הודעהעל ידי בקרו טלה » ד' יוני 14, 2017 12:47 am

ווי העמודים - פרק כו [וכן הוא בשל"ה מס' שבת]
והואיל ואתא לידן אימא מילתא מה שתקנו סודרי התפלות ברכנו בברכה המשולשת בתורה כו' למה הזכירו המנין שמשולשים הם, בימי חורפי נתתי טעם לשבח ואחר כך מצאתיו בפירוש הסידור שחיבר המקובל הגדול מהר"ר הירץ זצלה"ה והוא על דרך מה שכתב המרדכי פרק קמא דברכות גבי אפילו עטרון ודיבון, פירש רש"י שאין בו תרגום וצריך לקרות העברי ג' פעמים, והוא הדין ברכת כהנים אין להם תרגום כמבואר בפוסקים וצריך לקרותן ג' פעמים במקרא וזהו המשולשת בתורה:
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב ד' יוני 14, 2017 1:00 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

בינוני
הודעות: 693
הצטרף: ג' ספטמבר 13, 2016 11:50 am

Re: ברכנו בברכה המשולשת בתורה

הודעהעל ידי בינוני » ד' יוני 14, 2017 12:51 am

ילקוט יוסף קצוש"ע אורח חיים סימן קכח - הלכות נשיאת כפים
ויש אומרים המשולשת בתורה, שהם שלשה פסוקים בתורה, ויש אומרים בברכה המשולשת, ואחר כך בתורה הכתובה וכו'. ויותר נכון לומר המשולשת בתורה. [שאר"י ח"ג עמוד קטו. ילקוט יוסף שם, סימן קכח הערה צו עמוד שסח].

בינוני
הודעות: 693
הצטרף: ג' ספטמבר 13, 2016 11:50 am

Re: ברכנו בברכה המשולשת בתורה

הודעהעל ידי בינוני » ד' יוני 14, 2017 12:54 am

פסקי תשובות הערות סימן קכז הערה 22
בס' לקט הקמח החדש סקט"ו מפריך מכל וכל אלו האומרים ברכנו בברכה המשולשת, בתורה הכתובה וכו', דזאת חדשות מקרוב באו לא שערום אבותינו, ומפורש מצינו בס' מנהגי פרנקפורט וכן מוכח בס' הפרדס כמובא בשו"ת באר שבע סי' ק"ו דתיבת בתורה קאי אדלעיל 'ברכה המשולשת בתורה', וכן נהגו גדולי ישראל מאז ומעולם, וכן מסיק בשו"ת יבי"א ח"ח סי' י"א (אות כ"ב) ושכן הוא באבודרהם, ודלא כשו"ת איש מצליח סי' א'.

בינוני
הודעות: 693
הצטרף: ג' ספטמבר 13, 2016 11:50 am

Re: ברכנו בברכה המשולשת בתורה

הודעהעל ידי בינוני » ד' יוני 14, 2017 12:56 am

שו"ת איש מצליח חלק א סימן כ
במה שאומר הש"ץ בחזרה אלקינו ואלקי אבותינו ברכנו בברכה המשולשת בתורה הכתובה ע"י משה וכו' נראה לי שאין מלת "בתורה" סמוכה למלת המשולשת. אלא מלת המשולשת מופסקת, ומלת בתורה נסמכת לאחריה. וכן שמעתי מתלמיד חכם אחד שמפסיק כן. ושאלתיו טעמו בזה ולא השיב רק אמר שכך הורגל וכמדומה לו שכך שמע מפי גדולים. ונראה לי דהנה מלת "משולש" בלשון הקדש נמצא על שתי כוונות: או שהדבר בעצמו בעל שילוש כמו שלשה חלקים או שלש זויות וכיוצא, וכן קחה לי עגלה משולשת וכו' [בראשית ט"ו ט'] ופירש"י שיקח שלשה עגלים, כי עגלה הוא שם המין כמו ויהי לי שור וחמור [שם ל"ב ו'], והיא משולשת, כי יש ממנה שלשה גופים. וכוונה שניה שהדבר נכפל פעם שלישית. ועל כוונה זו הוא תמיד נקשר לאחריו בבי"ת כמו בדברי רז"ל דבר פלוני כתוב בתורה ושנוי בנביאים ומשולש בכתובים. והנה בנדון דידן פירוש ברכה המשולשת היינו בעלת שלשה חלקים שהם שלשה פסוקים שבברכת כהנים. ואם נסמיך מלת המשולשת למלת בתורה יהיה משמעותו שנכפלה בתורה פעם שלישית, אלא ודאי כאמור דמלת משולשת לחודה קאי. ולא ראיתי כעת מי שדיבר בזה.

סיפרון
הודעות: 253
הצטרף: ד' יולי 13, 2011 4:54 pm

Re: ברכנו בברכה המשולשת בתורה

הודעהעל ידי סיפרון » ד' יוני 14, 2017 1:02 am

שו"ת יביע אומר ח"ח או"ח סימן יא אות כב: כשאין כהנים בבהכ"נ אומר הש"צ או"א ברכנו בברכה המשולשת בתורה וכו', ואות ב' הראשונה של בברכה נקודתה בפתח, והשניה דגושה. וכמ"ש בספר חסידים (סימן תתה). וכ"כ המג"א והאחרונים. והנה יש אומרים שצ"ל המשולשת בתורה, ור"ל שהם שלשה פסוקים בתורה. וכמ"ש הרד"א (דף לב רע"ד), ולכן מזכיר האבות שהם שלשה, לפי ששלשת הברכות בזכותם. וכ"כ רבי יהודה בן יקר בפירוש התפלות והברכות (עמוד סו). וכ"כ בס' המנהיג. וכן מנהגינו. אולם בשו"ת איש מצליח ח"א (סימן כ) כתב שיש לומר בברכה המשולשת, ומפסיק, ואח"כ בתורה הכתובה וכו'. ע"ש. ויותר נכון נ"ל כסברא ראשונה.

יהודה בן יעקב
הודעות: 2893
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: ברכנו בברכה המשולשת בתורה

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ו' נובמבר 30, 2018 1:43 pm

בינוני כתב:פסקי תשובות הערות סימן קכז הערה 22
בס' לקט הקמח החדש סקט"ו מפריך מכל וכל אלו האומרים ברכנו בברכה המשולשת, בתורה הכתובה וכו', דזאת חדשות מקרוב באו לא שערום אבותינו, ומפורש מצינו בס' מנהגי פרנקפורט וכן מוכח בס' הפרדס כמובא בשו"ת באר שבע סי' ק"ו דתיבת בתורה קאי אדלעיל 'ברכה המשולשת בתורה', וכן נהגו גדולי ישראל מאז ומעולם, וכן מסיק בשו"ת יבי"א ח"ח סי' י"א (אות כ"ב) ושכן הוא באבודרהם, ודלא כשו"ת איש מצליח סי' א'.

מי יודע למי הכוונה??

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: ברכנו בברכה המשולשת בתורה

הודעהעל ידי בקרו טלה » ו' נובמבר 30, 2018 3:45 pm

-
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב ש' דצמבר 01, 2018 10:24 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

שבענו מטובך
הודעות: 1001
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: ברכנו בברכה המשולשת בתורה

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ו' נובמבר 30, 2018 5:40 pm

בינוני כתב:נראה לי פשוט: בברכה המשולשת, בתורה הכתובה ע"י משה עבדך.
כלומר, שהתורה כתובה ע"י משה עבדך, ולא שהברכה המשולשת כתובה ע"י משה עבדך.

באר נא כוונתך. מה זה "בתורה"? אהאי קאי?
ואניי בעניי עוד לא מצאתי ביאור הגון למשמעות "ברכנו בברכה המשולשת, בתורה הכתובה על ידי משה עבדך" - בפיסוק זה.

בן ראובן
הודעות: 953
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: ברכנו בברכה המשולשת בתורה

הודעהעל ידי בן ראובן » א' דצמבר 02, 2018 5:25 am

שבענו מטובך כתב:
בינוני כתב:נראה לי פשוט: בברכה המשולשת, בתורה הכתובה ע"י משה עבדך.
כלומר, שהתורה כתובה ע"י משה עבדך, ולא שהברכה המשולשת כתובה ע"י משה עבדך.

באר נא כוונתך. מה זה "בתורה"? אהאי קאי?
ואניי בעניי עוד לא מצאתי ביאור הגון למשמעות "ברכנו בברכה המשולשת, בתורה הכתובה על ידי משה עבדך" - בפיסוק זה.

ברכנו בברכה המשולשת [אשר] בתורה הכתובה על ידי משה עבדך.

יהודה בן יעקב
הודעות: 2893
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: ברכנו בברכה המשולשת בתורה

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » א' דצמבר 02, 2018 4:56 pm

יהודה בן יעקב כתב:
בינוני כתב:פסקי תשובות הערות סימן קכז הערה 22
בס' לקט הקמח החדש סקט"ו מפריך מכל וכל אלו האומרים ברכנו בברכה המשולשת, בתורה הכתובה וכו', דזאת חדשות מקרוב באו לא שערום אבותינו, ומפורש מצינו בס' מנהגי פרנקפורט וכן מוכח בס' הפרדס כמובא בשו"ת באר שבע סי' ק"ו דתיבת בתורה קאי אדלעיל 'ברכה המשולשת בתורה', וכן נהגו גדולי ישראל מאז ומעולם, וכן מסיק בשו"ת יבי"א ח"ח סי' י"א (אות כ"ב) ושכן הוא באבודרהם, ודלא כשו"ת איש מצליח סי' א'.

מי יודע למי הכוונה??

בעזרת חברי ביהמ"ד דפה, נראה שדברי הלקט הקמח, לענין הפסיק במשפט 'בברכה המשולשת בתורה' נראה שכוונתו לבאר שבע בתמיד לג ע"ב, ובהמשך דבריו כתב - ועל פי סוד יפנה קודם לימין (שו"ת באר שבע סי׳ קו) ונראה דצ"ל בזה שו"ת באר עשק סי' קו, ובטעות עירב את ב' המ"מ של ב' הנושאים.

המשורר
הודעות: 63
הצטרף: ה' מרץ 22, 2018 7:11 am

Re: ברכנו בברכה המשולשת בתורה

הודעהעל ידי המשורר » ו' דצמבר 28, 2018 11:45 am

בן ראובן כתב:
שבענו מטובך כתב:
בינוני כתב:נראה לי פשוט: בברכה המשולשת, בתורה הכתובה ע"י משה עבדך.
כלומר, שהתורה כתובה ע"י משה עבדך, ולא שהברכה המשולשת כתובה ע"י משה עבדך.

באר נא כוונתך. מה זה "בתורה"? אהאי קאי?
ואניי בעניי עוד לא מצאתי ביאור הגון למשמעות "ברכנו בברכה המשולשת, בתורה הכתובה על ידי משה עבדך" - בפיסוק זה.

ברכנו בברכה המשולשת [אשר] בתורה הכתובה על ידי משה עבדך.

עשית חסרות מצאנו בפסוקים אבל בנוסחות תפילה ליכא והפירוש כפשוטו ברכנו בברכה המשולשת בתורה. וכן הוא ע''פ דקדוק ואם יש קשיים בהבנה על היכא קאי אין לשבש הנוסח הכתוב.
וראיתי באיזה מקום שהגרי''ד מבוסטון זצ''ל שינה ואמר בברכה המשולשת הכתובה בתורה, ונוסח זה נכון מבחינת דקדוק, אמנם יש לידע עד כמה יכולים אנו מסברא דידן לשנות נוסח.

מה שנכון נכון
הודעות: 11661
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ברכנו בברכה המשולשת בתורה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' דצמבר 28, 2018 12:13 pm

בנוסח הרמב"ם טו,י ותימן "ברכנו בברכה המשולשת בתורה, האמורה לאהרן ולבניו הכהנים עם קדושיך, כאמור וכו'". (כנ"פ לפסק לנוסח זה).

שבענו מטובך
הודעות: 1001
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: ברכנו בברכה המשולשת בתורה

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ו' דצמבר 28, 2018 8:31 pm

המשורר כתב:עשית חסרות מצאנו בפסוקים אבל בנוסחות תפילה ליכא והפירוש כפשוטו ברכנו בברכה המשולשת בתורה. וכן הוא ע''פ דקדוק ואם יש קשיים בהבנה על היכא קאי אין לשבש הנוסח הכתוב.

נכון, התפילות הן בדרך כלל בסגנון צח, בלי אוקימתות של 'חסורי מחסרא'.
המשורר כתב:וראיתי באיזה מקום שהגרי''ד מבוסטון זצ''ל שינה ואמר בברכה המשולשת הכתובה בתורה, ונוסח זה נכון מבחינת דקדוק, אמנם יש לידע עד כמה יכולים אנו מסברא דידן לשנות נוסח.

א' ברלינר כתב בשעתו:
כתבים נבחרים.JPG
כתבים נבחרים.JPG (85.38 KiB) נצפה 6125 פעמים

ואיני יודע אם יש בדבריו ממש.

לבי במערב
הודעות: 9206
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ברכנו בברכה המשולשת בתורה

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' אוגוסט 19, 2020 6:24 am

ראה ב'סידור רבנו הזקן עם ציונים, מקורות והערות' (לרלוי"צ ראסקין, נ.י. תשס"ד) ע' קמח הע' 276.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ברכנו בברכה המשולשת בתורה

הודעהעל ידי דרומי » ד' אוגוסט 19, 2020 12:22 pm

כתב בענין זה הרה"ג ר' בערל לוין שליט"א (מנהל ספריית ליובאוויטש ומהדיר שולחן ערוך הרב ושא"ס):

בנוסח או"א ברכנו בברכה כו' נדפס תמיד בסידורי תהלת ה': "בברכה המשולשת, בתורה הכתובה". ואילו בהוצאה החדשה העבירו את הפסיק לאחר תיבת בתורה, על פי מכתב כ"ק אדמו"ר זי"ע שנדפס בלקו"ש חכ"ד (עמ' 411):

בנוסח "בברכה המשולשת בתורה" - הבי"ת של בתורה מוכיח - דהפי' שהשילוש הוא בתורה, וראה ג"כ בכתר שם טוב - בנוגע להערותיו הוא בזה.

אמנם לפי פירוש זה בדברי אדמו"ר, שהפסיק צ"ל אחרי תיבת בתורה, אינו מובן כלל:

א. מהי ההוכחה לזה מתיבת "הבית של בתורה"? ואם הכוונה למה שהבית כתובה בפתח (ולא בשוא), א"כ מה בין זה (בתורה הכתובה) לבין "ביום השביעי" וכיו"ב, שגם שם כתובה הבית בפתח, ואין מקום להפסק אחרי תיבת ביום!?

ב. כמדומה ברור, שאדמו"ר הי' אומר תמיד "בתורה הכתובה" בהמשך אחד, בלי הפסק בין התיבות. וכך היו רגילים כולם לומר, עד שנדפס מכתב זה, שהי' צריך לשנות את ההרגל. והבעיה היא, שעדיין לא מובן מה בדיוק כתוב במכתב הזה.

ג. גם לא מובן לפי זה, מה שאדמו"ר מציין לכתר שם טוב, והרי שם לא נזכר כלל הנושא הזה של הפסק בין התיבות "בתורה הכתובה".

אשר על כן נראה, שמענה הנ"ל של אדמו"ר אינו קשור כלל לפסיק שבין התיבות, כי אם לפירוש המלות "בברכה המשולשת".

והיינו שהשואל רצה לפרשה באופן מסויים, שהשילוש אינו בתורה (ראה פירוש המובא בכ"מ, ומובא גם בציונים של הרלוי"צ רסקין לסידור, שהשילוש הוא מה שבקריאת שמו"ת אומרים פסוקים אלו ג"פ), וע"ז משיב אדמו"ר, כי הבי"ת של בתורה מוכיח, שהפירוש הוא שהשילוש הוא בתורה (ולא בקריאת שמו"ת, וכיו"ב).

וא"כ מובן בפשטות מה שמציין לכתר שם טוב, ששם דן אודות פירוש המילה "משולשת", וכותב כמה הערות בזה.

ולפי זה אין שום קשר בין מענה זה, לבין הכנסת פסיק בין המילים "בתורה הכתובה" (כפי ששינו בסידורים החדשים, על פי מכתב זה).

אמנם למרות כל האמור לעיל, מסתבר יותר שצ"ל הפסק בין התיבות "בתורה הכתובה", כפי שהעירני בזה הר"א אלאשווילי:

הפשט בתפלה זו הוא כך: א. ברכנו בברכה המשולשת בתורה. ב. הכתובה [ברכה זו] ע"י משה עבדך. ג. האמורה [ברכה זו] מפי אהרן ובניו כהנים עם קדושיך. ד. כאמור [ברכה זו].

ואילו נפרש "בתורה הכתובה ע"י משה עבדיך", שקאי על כל התורה (ולא רק על ברכה זו), לכאורה קשה, מה פתאום מזכירים כאן את משה רבנו, וכי מה החידוש בזה? אלא צ"ל שהוא מפני שבפסוקי ברכת כהנים נזכר שמו של משה במפורש כמ"ש "וידבר ה' אל משה לאמר", ולכן הזכירו כאן, כדי להוסיף במעלת ברכה זו.

ואם נחפש נגלה, שבכל מקום שנזכר בתפלת "יהי רצון" שמו של משה, הוא דוקא כששמו של משה נזכר בתורה בהקשר לענין המדובר, ראה לדוגמא ב"יהי רצון" שלפני הקרבנות "ע"י משה עבדך", וכן ברבונו של עולם שלאחר "ויהי אחר". ואילו ב"אלקינו ואלקי אבותינו" שלפני "ויהי אחר" לא נזכר שמו של משה, אלא סתם "ככתוב בתורתך", כי באמת בפרשה זו שמו של משה לא נזכר.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15515
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: ברכנו בברכה המשולשת בתורה

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' אוגוסט 19, 2020 11:33 pm

סבי זצ"ל הקפיד לומר: ברכנו בברכה המשולשת, בתורה הכתובה.
בסידורים שמדפיס ר' ליפא ישראלזון עם מו"מ מדודו הגרח"ק ראיתי כמדומני, שלדעתו יש לפסק המשולשת בתורה.


חזור אל “דקדוק ומסורה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 28 אורחים