עמוד 1 מתוך 1

כלי הקודש במלחמה

פורסם: ו' יולי 21, 2017 12:48 am
על ידי שומר הגחלת
במדבר לא' ו'
וַיִּשְׁלַח אֹתָם מֹשֶׁה אֶלֶף לַמַּטֶּה לַצָּבָא אֹתָם וְאֶת־פִּינְחָס בֶּן־אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן לַצָּבָא וּכְלֵי הַקֹּדֶשׁ וַחֲצֹצְרוֹת הַתְּרוּעָה בְּיָדוֹ:

וכלי הקודש יש שמטעימים במונח קטון, אולם במדוייקים זה במרכא תביר.

והיה קשה לי על המדוייקים שהרי לפי כללי הפיסוק יוצא ש: אותם, ואת פינחס בן אלעזר הכהן לצבא, וכלי הקודש וחצוצרות התרועה-בידו.
כלי הקודש היו בידו יחד עם החצוצרות? טכנית איך זה יכל להיות וגם נדמה לי שבמפרשים מסבירים לא כך.

Re: כלי הקודש במלחמה

פורסם: א' יולי 23, 2017 12:00 pm
על ידי כדכד
עד כמה שאני זוכר ההבדל הוא לא בין המדוייקים ללא מדוייקים אלא בין מדוייקים כאלה ואחרים.
בספר אם למקרא כותב שההבדל משנה את המשמעות (כנראה כוונתו למ"ש כת"ר שהשאלה אם הכלים היו בידו או רק החצוצרות).
קושייתך איני מבין מה הבעיה לומר שהחזיק את שניהם בידו
אבל הנפק"מ לדינא היא איך לקרוא

Re: כלי הקודש במלחמה

פורסם: א' יולי 23, 2017 1:10 pm
על ידי יוצא פוניבז'
מתוך תורת הקורא
וכלי הקדש 1.JPG
וכלי הקדש 1.JPG (35.24 KiB) נצפה 8285 פעמים

וכלי הקדש 2.JPG
וכלי הקדש 2.JPG (42.03 KiB) נצפה 8285 פעמים

Re: כלי הקודש במלחמה

פורסם: ב' יולי 24, 2017 12:44 am
על ידי קו ירוק
בחומש העמק דבר (החדש, ע"פ מהד' הגהמ"ח), בתביר.

Re: כלי הקודש במלחמה

פורסם: ב' יולי 24, 2017 2:05 pm
על ידי לייטנר
קו ירוק כתב:בחומש העמק דבר (החדש, ע"פ מהד' הגהמ"ח), בתביר.

מה זה 'העמק דבר החדש'? בשנים האחרונות יצאו שתי מהדורות.
'ע"פ מהד' הגהמ"ח' - כבר העירו (גרשוני, 'על כתיבת העמק דבר ועל פירוש 'חסידיך', המעין, גל' 202) על שינויים בנוסח בין מהד' "ישיבת וולאזין, ירושלים' לבין מהדורת תרל"ט-תר"מ/תפרח"י=תרצ"ח.
לגבי ייחוס דייקנות למהדורתו של הנצי"ב עצמו (תרל"ט-תר"מ), כבר כתבו כאן בפורום שהנצי"ב השתמש בדפוס שהיה בידו, ולפיכך אין ללמוד מחומשו על דיוק בכתובים.

Re: כלי הקודש במלחמה

פורסם: ג' יולי 25, 2017 12:55 am
על ידי מעט דבש
לייטנר כתב:לגבי ייחוס דייקנות למהדורתו של הנצי"ב עצמו (תרל"ט-תר"מ), כבר כתבו כאן בפורום שהנצי"ב השתמש בדפוס שהיה בידו, ולפיכך אין ללמוד מחומשו על דיוק בכתובים.

viewtopic.php?p=374001#p374001

Re: כלי הקודש במלחמה

פורסם: ג' יולי 25, 2017 12:56 am
על ידי מעט דבש
לייטנר כתב:מה זה 'העמק דבר החדש'? בשנים האחרונות יצאו שתי מהדורות.
'ע"פ מהד' הגהמ"ח' - כבר העירו (גרשוני, 'על כתיבת העמק דבר ועל פירוש 'חסידיך', המעין, גל' 202) על שינויים בנוסח בין מהד' "ישיבת וולאזין, ירושלים' לבין מהדורת תרל"ט-תר"מ/תפרח"י=תרצ"ח.

viewtopic.php?p=68567#p68567

Re: כלי הקודש במלחמה

פורסם: ג' יולי 25, 2017 9:58 am
על ידי קו ירוק
נחזור לענין האשכול. העמק דבר הוא תוספת לאשכול ולא פתיחת פולמוס יחודי בקשר אליו.

Re: כלי הקודש במלחמה

פורסם: ג' יולי 25, 2017 5:53 pm
על ידי כדכד
אחרי שבחלק מהמדוייקים כתוב כך ובחלק כך - איך זה שבהעמק דבר זה בתביר משנה את התמונה?

Re: כלי הקודש במלחמה

פורסם: ג' יולי 25, 2017 7:54 pm
על ידי בעל קורא
כדכד כתב:אחרי שבחלק מהמדוייקים כתוב כך ובחלק כך - איך זה שבהעמק דבר זה בתביר משנה את התמונה?

למה אתה כותב שבחלק מהמדוייקים כתוב כך ובחלק כך?
במדוייקים מוטעם בתביר ולא בזקף (ראה ברשימה שהובאה לעיל שבכל כתבי היד הטברנים מוטעם כן, ואף ברוב הספרדיים ובכמחצית מהאשכנזיים).

Re: כלי הקודש במלחמה

פורסם: ג' יולי 25, 2017 9:15 pm
על ידי קו ירוק
שומר הגחלת כתב:אולם במדוייקים זה במרכא תביר.
והיה קשה לי על המדוייקים שהרי לפי כללי הפיסוק יוצא ש: אותם, ואת פינחס בן אלעזר הכהן לצבא, וכלי הקודש וחצוצרות התרועה-בידו.
כלי הקודש היו בידו יחד עם החצוצרות? טכנית איך זה יכל להיות וגם נדמה לי שבמפרשים מסבירים לא כך.

רש"י על אתר מפרש ש'בידו' היינו ברשותו, כמו 'ויקח את כל ארצו מידו'. ולאו דוקא בידו ממש אפי' לא החצוצרות (אלא רק כשתקע בהן לפני יציאה למלחמה).
ושפיר כתבו המדויקים שגם כלי הקודש היינו הארון והציץ וגם החצוצרות היו ברשותו.

ובלא"ה אין להקשות על המסורה. והמדויקים זו המסורה, והאחרים טעות.
גם בתנ"ך חורב של ר' מרדכי ברויאר ניקד במיכרא תביר.

Re: כלי הקודש במלחמה

פורסם: ד' יולי 26, 2017 12:46 am
על ידי בעל קורא
קו ירוק כתב:רש"י על אתר מפרש ש'בידו' היינו ברשותו, כמו 'ויקח את כל ארצו מידו'. ולאו דוקא בידו ממש אפי' לא החצוצרות (אלא רק כשתקע בהן לפני יציאה למלחמה).
ושפיר כתבו המדויקים שגם כלי הקודש היינו הארון והציץ וגם החצוצרות היו ברשותו.

ובלא"ה אין להקשות על המסורה. והמדויקים זו המסורה, והאחרים טעות.

וכמו שהובא לעיל מתורת הקורא בשם הספורנו (ושם יש תוספת על פירוש רש"י, שרש"י רק כתב שבידו הכוונה ברשותו, ובספורנו הוסיף וכתב להדיא שבידו הולך גם על כלי הקודש וגם על חצוצרות התרועה, מה שלא מפורש ברש"י).

לגבי מה שכתבת שהמדוייקים זה המסורה והאחרים טעות, אכן יש פעמים רבות שיש חילוף נוסחאות ואחת ההטעמות מקורה מטעות ושיבוש, אך כאן נראה שהיו שתי מסורות חלוקות בהטעמת התיבות הללו, ומסורה אחת יותר מדוייקת ומקורה בגדולי המסרנים, ומסורה אחת מקורה בבעלי מסורה חשובים פחות ולכן פחות מדוייקת, ולא נראה שהטעמת וכלי הקודש בזקף מקורה משיבוש גרידא (יש אף רשימות שונות של חילופים בין בעלי מסורה, שהמפורסמת ביותר היא חילופי בן אשר ובן נפתלי, ויש ג"כ חילופי מוגה והללי, ויש גם מסורות שונות המוסרות על חילופים נקודתיים במקומות מסויימים במקרא בין מסרנים שונים).

Re: כלי הקודש במלחמה

פורסם: ד' יולי 26, 2017 1:08 am
על ידי קו ירוק
לא ידוע שיש כאן שינוי מסורה, אלא טעות (כת"י לנינגרד של הוצ' קורן, אינה מסורה, אלא טעות במהדורה הראשונה שכתבה גם היא שלמה בן בועייא סופר הכתר).

Re: כלי הקודש במלחמה

פורסם: ד' יולי 26, 2017 2:05 am
על ידי בעל קורא
קו ירוק כתב:לא ידוע שיש כאן שינוי מסורה, אלא טעות (כת"י לנינגרד של הוצ' קורן, אינה מסורה, אלא טעות במהדורה הראשונה שכתבה גם היא שלמה בן בועייא סופר הכתר).

אני מסתמך על מה שהובא כאן למעלה מתורת הקורא, שם נראה שיש כתבי יד רבים המטעימים וכלי הקודש בזקף, וממילא נראה שאין זה שיבוש גרידא אלא חילוף הנובע מדעות שונות של מסרנים.

Re: כלי הקודש במלחמה

פורסם: ד' יולי 26, 2017 10:47 am
על ידי כדכד
בעל קורא כתב:
כדכד כתב:אחרי שבחלק מהמדוייקים כתוב כך ובחלק כך - איך זה שבהעמק דבר זה בתביר משנה את התמונה?

למה אתה כותב שבחלק מהמדוייקים כתוב כך ובחלק כך?
במדוייקים מוטעם בתביר ולא בזקף (ראה ברשימה שהובאה לעיל שבכל כתבי היד הטברנים מוטעם כן, ואף ברוב הספרדיים ובכמחצית מהאשכנזיים).

אני לא מבין בזה מספיק אבל ברשימה שהובאה לעיל היו מקורות שנחשבים בעיני מדוייקים לכאן ומקורות לכאן וכך גם הבנתי מדברי ה"אם למקרא"

Re: כלי הקודש במלחמה

פורסם: ד' יולי 26, 2017 12:37 pm
על ידי בעל קורא
כדכד כתב:אני לא מבין בזה מספיק אבל ברשימה שהובאה לעיל היו מקורות שנחשבים בעיני מדוייקים לכאן ומקורות לכאן וכך גם הבנתי מדברי ה"אם למקרא"

לא יודע מה זה 'נחשבים בעיני מדוייקים', אבל ברור שאין שום קצה של השוואה בין כתבי היד הטברנים לבין הספרדים ובודאי לבין האשכנזים, וממילא כיון שכל כתבי היד הטברנים מטעימים כאן בתביר, ממילא אין ספק שהטעמה זו מדוייקת הרבה יותר, ובפרט שאף ברוב הספרדים מוטעם כן.

Re: כלי הקודש במלחמה

פורסם: א' יולי 08, 2018 11:24 am
על ידי כדכד
כאן כתב כת"ר כך והא
בעל קורא כתב:לגבי מה שכתבת שהמדוייקים זה המסורה והאחרים טעות, אכן יש פעמים רבות שיש חילוף נוסחאות ואחת ההטעמות מקורה מטעות ושיבוש, אך כאן נראה שהיו שתי מסורות חלוקות בהטעמת התיבות הללו, ומסורה אחת יותר מדוייקת ומקורה בגדולי המסרנים, ומסורה אחת מקורה בבעלי מסורה חשובים פחות ולכן פחות מדוייקת, ולא נראה שהטעמת וכלי הקודש בזקף מקורה משיבוש גרידא (יש אף רשימות שונות של חילופים בין בעלי מסורה, שהמפורסמת ביותר היא חילופי בן אשר ובן נפתלי, ויש ג"כ חילופי מוגה והללי, ויש גם מסורות שונות המוסרות על חילופים נקודתיים במקומות מסויימים במקרא בין מסרנים שונים).

?

Re: כלי הקודש במלחמה

פורסם: א' יולי 08, 2018 1:49 pm
על ידי חגי פאהן
רבותי, דייקנים מומחים, עד שאתם דנים איך ייתכן שגם כלי הקודש וחצוצרות התרועה ביד פינחס (וכי ייתכן שחצוצרה אחת הוא תפס בבוהן הימנית, את השניה בין הקמיצה והזרת, את ארון הברית באצבע שמאל ואת שולחן לחם הפנים על גב היד),

הסבירו נא לי כיצד ייתכן לשיטתכם, שקדש בזקף קטן, שכתוב "בידו"? והלא היה צריך לומר "בידם" של כלי הקדש?! ועוד, היכן מצינו ידיים לכלי הקדש, ושמא הכוונה לבדים אשר נישאו בהם?!

Re: כלי הקודש במלחמה

פורסם: א' יולי 08, 2018 4:58 pm
על ידי כדכד
חצוצרות התרועה נישאו בידו של פינחס
לפי ההטעמה של הקדש בזקף המשמעות היא שנשלחו לצבא י"ב האלפים, פינחס, כלי הקודש וחצוצרות התרועה בידו של פינחס

Re: כלי הקודש במלחמה

פורסם: א' יולי 08, 2018 9:16 pm
על ידי בעל קורא
כדכד כתב:כאן כתב כת"ר כך והא
בעל קורא כתב:לגבי מה שכתבת שהמדוייקים זה המסורה והאחרים טעות, אכן יש פעמים רבות שיש חילוף נוסחאות ואחת ההטעמות מקורה מטעות ושיבוש, אך כאן נראה שהיו שתי מסורות חלוקות בהטעמת התיבות הללו, ומסורה אחת יותר מדוייקת ומקורה בגדולי המסרנים, ומסורה אחת מקורה בבעלי מסורה חשובים פחות ולכן פחות מדוייקת, ולא נראה שהטעמת וכלי הקודש בזקף מקורה משיבוש גרידא (יש אף רשימות שונות של חילופים בין בעלי מסורה, שהמפורסמת ביותר היא חילופי בן אשר ובן נפתלי, ויש ג"כ חילופי מוגה והללי, ויש גם מסורות שונות המוסרות על חילופים נקודתיים במקומות מסויימים במקרא בין מסרנים שונים).

?

לא הבנתי מה קשה לך.
כתבתי שההטעמה בזקף לכאורה אין מקורה בשיבוש גרידא אלא במחלוקת מסורות, אך זה לא סותר כלל לזה שיש כאן מסורת מדוייקת ומוסמכת לעומת מסורת הרבה פחות מוסמכת.

Re: כלי הקודש במלחמה

פורסם: ב' יולי 09, 2018 10:55 am
על ידי כדכד
תודה רבה
זה מה שרציתי שכת"ר יסביר