מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"זכר" בסגול או בצירה

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
דעת_האברך
הודעות: 620
הצטרף: ו' ינואר 29, 2016 9:44 am

"זכר" בסגול או בצירה

הודעהעל ידי דעת_האברך » א' אוקטובר 15, 2017 2:11 am

כולם מכירים את הנידון האם זכר הוא בסגול או בצירה, ורגילים לקרוא את הפסוק "תמחה את זכר עמלק" פעמיים, ומסתבר שאני מתפרץ לדלת פתוחה.

בסידור המיוחד אזור אליהו, אשר נידון ארוכות בפורום, כתבו באשרי בפסוקי דזמרה שלדעת הגאון צריך לומר "זכר רב טובך יביעו" בסגול ולא בצירה, ועל פי זה בכל מקום בסידור שמוזכרת מילת "זכר" מנקדים בסגול כגון במשפט "זכר ליציאת מצרים", ומציינים לעיין במה שכתבו באשרי. אולם לדעתי הענייה והבורה טעות בידם, כי דווקא באופן שהמילה "זכר" באה בתור נסמך למילה אחרת או למילים אחרות צריך לנקד אותה בסגול, אך במקום שהמילה זכר באה במקום המילה זכרון ולא בנסמך למילים אחרות כגון במשפט הנ"ל "זכר ליציאת מצרים", גם הגר"א יודה שצריך לנקד בצירה ולא בסגול. [ולגבי הפסוק "זכר עמלק", יש ב' אפשרויות לפרש את המלים או כנסמך או לא כנסמך ולכן יש בזה ב' צדדים איך לנקד].

אשמח לשמוע מן היודעים מקורות לעניין.

קו ירוק
הודעות: 5798
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: "זכר" בסגול או בצירה

הודעהעל ידי קו ירוק » א' אוקטובר 15, 2017 8:59 am

מה ההבדל אם נסמך או לא?
(ואגב יש להזכיר שבמסורה שלנו כפי שהיא נכתבה בכאר"צ הניקוד הוא זֵכר בציר"י, ותו לא מידי, ולפני אדוננו הגר"א לא היה המסורה הנכונה).

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: "זכר" בסגול או בצירה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' אוקטובר 15, 2017 9:37 am

דעת_האברך כתב:כולם מכירים את הנידון האם זכר הוא בסגול או בצירה, ורגילים לקרוא את הפסוק "תמחה את זכר עמלק" פעמיים, ומסתבר שאני מתפרץ לדלת פתוחה.

בסידור המיוחד אזור אליהו, אשר נידון ארוכות בפורום, כתבו באשרי בפסוקי דזמרה שלדעת הגאון צריך לומר "זכר רב טובך יביעו" בסגול ולא בצירה, ועל פי זה בכל מקום בסידור שמוזכרת מילת "זכר" מנקדים בסגול כגון במשפט "זכר ליציאת מצרים", ומציינים לעיין במה שכתבו באשרי. אולם לדעתי הענייה והבורה טעות בידם, כי דווקא באופן שהמילה "זכר" באה בתור נסמך למילה אחרת או למילים אחרות צריך לנקד אותה בסגול, אך במקום שהמילה זכר באה במקום המילה זכרון ולא בנסמך למילים אחרות כגון במשפט הנ"ל "זכר ליציאת מצרים", גם הגר"א יודה שצריך לנקד בצירה ולא בסגול. [ולגבי הפסוק "זכר עמלק", יש ב' אפשרויות לפרש את המלים או כנסמך או לא כנסמך ולכן יש בזה ב' צדדים איך לנקד].

אשמח לשמוע מן היודעים מקורות לעניין.


הרי שם באזור אליהו יש הסבר ארוך לזה, אז מה הוקשה לכתר"ה בדבריהם?

דעת_האברך
הודעות: 620
הצטרף: ו' ינואר 29, 2016 9:44 am

Re: "זכר" בסגול או בצירה

הודעהעל ידי דעת_האברך » א' אוקטובר 15, 2017 2:06 pm

לצורך העניין אעתיק את מה שכתבו שם:
"זכר בשני סגולים מע"ר כ"ח וכן גם לענין קריאת פ' זכור שם קל"ד וכ"ה בדיוקים בנוסח התפילה, והוסיף שם כדעת הרד"ק, והגר"ח מוואלאזין בהסכמתו למע"ר מעיד ששמע מפי קדשו שקרא בפי זכור בחמש נקודות וכ"ה באמת גם בבאורי אגדות להגר"א בכורות ח' ב', אך הוא עצמו ביקש מהג"ר יששכר בער לחקור אולי חזר בו הגר"א בזקנותו, ואכן בפעולת שכיר על המע"ר מאשר הג"ר יששכר בער שחקר בזה וודאי נתחדשה הלכה אצלו בזקנותו לקרוא בשש נקודות. ומצאנו שבכל ס"י נוסח פולין מנוקד זכר בצירי בכל המקומות בתפילה - באשרי, בסוף והוא רחום - זכר שאריתנו, בתפילות שבת ובקידוש - זכר למעשה בראשית, בתפילות יו"ט ובקידוש - זכר ליציאת מצרים, בפסוקי זכרונות במוסף לר"ה, ואילו בכל ס"י נוסח אשכנז המערבי מנוקד בכל אותם מקומות זכר בסגול וגם רש"ס ניקד בסגול ע"פ הרד"ק ובעקבותיו ר"ע ור"א. וברד"ק מובא מחלוקת הספרים בזה ומבואר שם שלמנקדים בשש נקודות היינו בכל מקום חוץ ממזמור שיר חנוכת הבית וכך נקדנו בסידור"
טענתי היא שיש סברא לחלק בין מקום שהזכר הוא בנסמך כגון בזכר רב טובך יביעו לבין מקום שהזכר אינו בנסמך כגון זכר ליציאת מצרים, וכל דברי הגר"א שהביאו נאמרו רק על מקום שזכר הוא בנסמך (ולשיטתו גם זכר עמלק הוא בנסמך). ולכן אין ראיה מדברי הגר"א הללו שגם במקום שזכר אינו בנסמך צריך לקראו בסגול. הסברא מתבססת על כך שמילים בנסמך משנות את הניקוד שלהם כגון המילה ירך, שכשעומדת לעצמה מנוקדת בקמץ וסגול, ואילו בנסמך מנוקדת בב' סגולים ("יוצאי ירך יעקב") כפי שציין בספר קול מבשר.

והנה ברד"ק שהוא מקור השיטה לומר בסגול כתב: "תמחה את זכר עמלק (דברים, כ''ה, יט) בשש נקודות, אבל לזכר קדשו (תהלים, ל', ה) בחמש נקודות, ולית כוותיה, כן הוא במקצת הספרים, ובמקצת הספרים כל זכר בחמש נקודות". מבואר בדבריו חילוק הזה בין זכר עמלק לבין זכר קדשו, וניתן לפרש גם כן על פי הנ"ל שזכר עמלק הוא נסמך ו"הודו לזכר קדשו" אינו בנסמך - שהרי אין מודים לזכר קדשו עצמו אלא מודים לקב"ה כאשר נזכרים בקדשו, ואם כן כאילו כתוב "והודו לזכרון קדשו". [בדברי הרד"ק לא מוכרע אם המלים "ולית כוותיה" מתייחסים לזכר עמלק או לזכר קדשו, ונחלקו בזה המדקדקים].

קראתי כמה וכמה מאמרים בעניין ניקוד זכר, ולא מצאתי באף אחד מהם שמחלק להדיא כמו שחילקתי. אצרף כאן מאמר שמצאתי שהינו די ממצה מבחינת הבאת המקורות, בנוסף אליו בשנים האחרונות יצאו כמה מאמרים שמוכיחים שנוסח המסורה וספרי התורה העתיקים והמדויקים ביותר בזכר עמלק היה בצירה.
קבצים מצורפים
ניקוד תיבת 'זכר' עמלק בסגול או בצירי.pdf
(219.87 KiB) הורד 597 פעמים

שומר הגחלת
הודעות: 70
הצטרף: ג' ינואר 28, 2014 7:36 pm

Re: "זכר" בסגול או בצירה

הודעהעל ידי שומר הגחלת » א' אוקטובר 15, 2017 2:22 pm

קו ירוק כתב:מה ההבדל אם נסמך או לא?
(ואגב יש להזכיר שבמסורה שלנו כפי שהיא נכתבה בכאר"צ הניקוד הוא זֵכר בציר"י, ותו לא מידי, ולפני אדוננו הגר"א לא היה המסורה הנכונה).


עצם העובדה שהגר"א אמר זכר בסגול נתונה במחלוקת חריפה בין גדולי תלמידיו. מה שברור הוא שהגר"א אמר פעם אחת בלבד. השאלה היא מה הוא אמר. ויהיה קשה מאוד לומר מחמת שמועה שנחשדה כמזוייפה מתוכה שהגר"א זנח את כל המסורות והכתבים המדוייקים והלך עם שיטת הרד"ק. והר"מ ברויאר כבר כתב ע"ז מאמר שלם חריף ותקיף צירפתי אותו, (מעמוד 106 ואילך).
חורף בריא
קבצים מצורפים
ברויאר זכר.pdf
(1.42 MiB) הורד 367 פעמים

מעט דבש
הודעות: 3983
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: "זכר" בסגול או בצירה

הודעהעל ידי מעט דבש » א' אוקטובר 15, 2017 11:08 pm

דעת_האברך כתב:והנה ברד"ק שהוא מקור השיטה לומר בסגול כתב: "תמחה את זכר עמלק (דברים, כ''ה, יט) בשש נקודות, אבל לזכר קדשו (תהלים, ל', ה) בחמש נקודות, ולית כוותיה, כן הוא במקצת הספרים, ובמקצת הספרים כל זכר בחמש נקודות". מבואר בדבריו חילוק הזה בין זכר עמלק לבין זכר קדשו, וניתן לפרש גם כן על פי הנ"ל שזכר עמלק הוא נסמך ו"הודו לזכר קדשו" אינו בנסמך - שהרי אין מודים לזכר קדשו עצמו אלא מודים לקב"ה כאשר נזכרים בקדשו, ואם כן כאילו כתוב "והודו לזכרון קדשו". [בדברי הרד"ק לא מוכרע אם המלים "ולית כוותיה" מתייחסים לזכר עמלק או לזכר קדשו, ונחלקו בזה המדקדקים].

'לית כוותיה' בלשון המסורה, פירושו, שלא קיים ניקוד כזה בתנ"ך, אלא רק בפסוק זה בלבד.

המילה 'זכר' נמצאת בתנ"ך תשעה פעמים (וכדלהלן); ולפי המסורה שברד"ק, בכולם הניקוד שונה מהפסוק אליו מתייחסת המסורה, יהיה איזה פסוק שיהיה.

ואלו הם הפסוקים בהם נאמר 'זכר':
א. כִּי מָחֹה אֶמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם: (שמות יז, יד).
ב. תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם לֹא תִּשְׁכָּח: (דברים כה, יט).
ג. לָכֵן פָּקַדְתָּ וַתַּשְׁמִידֵם וַתְּאַבֵּד כָּל זֵכֶר לָמוֹ: (ישעיהו כו, יד).
ד. זֵכֶר עָשָׂה לְנִפְלְאֹתָיו חַנּוּן וְרַחוּם ד': (תהלים קיא, ד).
ה. זֵכֶר רַב טוּבְךָ יַבִּיעוּ (תהלים קמה, ז).
ו. זֵכֶר צַדִּיק לִבְרָכָה וְשֵׁם רְשָׁעִים יִרְקָב: (משלי י, ז).
ז. זַמְּרוּ לַד' חֲסִידָיו וְהוֹדוּ לְזֵכֶר קָדְשׁוֹ: (תהלים ל, ה).
ח. שִׂמְחוּ צַדִּיקִים בַּד' וְהוֹדוּ לְזֵכֶר קָדְשׁוֹ: (תהלים צז, יב).
ט. כִּי לְעוֹלָם לֹא יִמּוֹט לְזֵכֶר עוֹלָם יִהְיֶה צַדִּיק: (תהלים קיב, ו).

והנה, רצונך לחלק שבמקום שהמילה 'זכר' עומדת לעצמה, היא בצירי לכו"ע. וא"כ, בפסוק 'ותאבד כל זכר למו', וכן בפסוק 'זכר עשה לנפלאותיו' לכו"ע הוא בצירי.
וא"כ, איך שנפרש את המסורה 'לית דכותיה' לא ינוח לנו. שאם על הצירי קאי, הרי מפורש שרק 'לזכר קדשו' הוא בצירי, ולא במקומות נוספים.

ואם על הסגול קאי (אף שהוא פירוש זר מאד, והמציאו הרז"ה ב'שערי תפלה' סי' סא כדי ליישב שיטתו), א"כ בכל המקומות הוא בצירי, בין אם עומד לעצמו, בין אינו עומד לעצמו.

========

ולגוף החילוק, לא מצאנו חילוק כזה במשקל זה, ואין הדבר תלוי אם הוא בסמיכות או שלא בסמיכות.

למשל במילה 'נדר', כתב הרד"ק (מכלול קנ. עט סופר יט:) שחמשה מתוכם הם בצירי (וסימנך: 'נדרא דארמלתא עבדא שלים כספא לא אתקבל'), והשאר בסגול.
ואם נבחן הפסוקים, נראה שאין הדבר תלוי בסמיכות או שלא בסמיכות.

ואלו הם הפסוקים:
וְשׁוֹר וָשֶׂה שָׂרוּעַ וְקָלוּט נְדָבָה תַּעֲשֶׂה אֹתוֹ וּלְנֵדֶר לֹא יֵרָצֶה: (ויקרא כב, כג).
וְנֵדֶר אַלְמָנָה וּגְרוּשָׁה כֹּל אֲשֶׁר אָסְרָה עַל נַפְשָׁהּ יָקוּם עָלֶיהָ: (במדבר ל, י).
כָּל נֵדֶר וְכָל שְׁבֻעַת אִסָּר לְעַנֹּת נָפֶשׁ אִישָׁהּ יְקִימֶנּוּ וְאִישָׁהּ יְפֵרֶנּוּ: (במדבר ל, יד).
כִּי נֵדֶר נָדַר עַבְדְּךָ (ש"ב טו, ח).
וְיָדְעוּ מִצְרַיִם אֶת יְקֹוָק בַּיּוֹם הַהוּא וְעָבְדוּ זֶבַח וּמִנְחָה וְנָדְרוּ נֵדֶר לַד' וְשִׁלֵּמוּ: (ישעיהו יט, כא).

ובפסוק 'ונדר אלמנה' הוא סמיכות גמורה, ואעפ"כ בא בצירי.

וכן הוא במילים נוספות שבמשקל זה, שהמעיין ברד"ק יראה שלא ציין שום כלל בכל המילים שבמשקל זה, אלא רק הביא המסורת במילים אלו, ותו לא ('שכל' - ה' מהם בסגול; 'עדן' - ד' מהם בסגול; 'נצח' - ד' מהם בצירי; 'ישע' - ה' מהם בסגול; 'שבר' - ג' מהם בצירי;). דהיינו שלא מצא איזה שהוא חילוק דקדוקי בין הפסוקים.


בעל קורא
הודעות: 303
הצטרף: א' אפריל 03, 2016 12:02 am

Re: "זכר" בסגול או בצירה

הודעהעל ידי בעל קורא » ד' אוקטובר 18, 2017 12:01 pm

אכן בהחלט יש תיבות שניקודן משתנה בין נסמך לבין מוכרת, אך אם כבר להיפך הוא הנכון, מילים על משקל זה של סגול סגול, הופכות בנסמך לצירי סגול!!!
ואף יש על זה כלל מפורש בספר דקדוקי הטעמים סעיף 36:
זכר.jpg
זכר.jpg (56.56 KiB) נצפה 6757 פעמים


ואגב, אם אתם מחפשים מאמר מקיף באמת על זכר-זכר, יש מאמר של יצחק ש. פנקובר "זכר עמלק - בחמש או בשש נקודות" בן 58 עמודים (מי שמעוניין, ישנו בידי).

מעט דבש
הודעות: 3983
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: "זכר" בסגול או בצירה

הודעהעל ידי מעט דבש » ד' אוקטובר 18, 2017 12:29 pm

יישר כח ל'בעל קורא' על המובאה מ'דקדוקי הטעמים'.

אמנם דבריו צ"ע, שלפי המסורה ישנן חמשה פסוקים בהם באה המילה 'נדר' בצירי, וכמעט בכולן אין סמיכות;
ראה לעיל.

בעל קורא
הודעות: 303
הצטרף: א' אפריל 03, 2016 12:02 am

Re: "זכר" בסגול או בצירה

הודעהעל ידי בעל קורא » ד' אוקטובר 18, 2017 12:49 pm

מעט דבש כתב:יישר כח ל'בעל קורא' על המובאה מ'דקדוקי הטעמים'.

אמנם דבריו צ"ע, שלפי המסורה ישנן חמשה פסוקים בהם באה המילה 'נדר' בצירי, וכמעט בכולן אין סמיכות;
ראה לעיל.

ראה במאמר של פנקובר הערה 78.

אשר177
הודעות: 314
הצטרף: א' ספטמבר 17, 2017 11:07 pm

Re: "זכר" בסגול או בצירה

הודעהעל ידי אשר177 » א' נובמבר 12, 2017 3:39 pm

הגרא"ז מלצר בחידושי הרמב"ן המוהדרים על ידו, כתב ג"כ כי הטעות של יואב היתה שקרא זכר בשני סגולין ורבו לא תקנו לצירי...

סעדיה
הודעות: 1602
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: "זכר" בסגול או בצירה

הודעהעל ידי סעדיה » ב' נובמבר 13, 2017 7:15 am

אשר177 כתב:הגרא"ז מלצר בחידושי הרמב"ן המוהדרים על ידו, כתב ג"כ כי הטעות של יואב היתה שקרא זכר בשני סגולין ורבו לא תקנו לצירי...

כ"כ הג"ר משולם ראט, אבל לדבריו זכר בסגול הוא צורת נסמך של זכר בקמץ.

אשר177
הודעות: 314
הצטרף: א' ספטמבר 17, 2017 11:07 pm

Re: "זכר" בסגול או בצירה

הודעהעל ידי אשר177 » ב' נובמבר 13, 2017 12:03 pm

סעדיה כתב:
אשר177 כתב:הגרא"ז מלצר בחידושי הרמב"ן המוהדרים על ידו, כתב ג"כ כי הטעות של יואב היתה שקרא זכר בשני סגולין ורבו לא תקנו לצירי...

כ"כ הג"ר משולם ראט, אבל לדבריו זכר בסגול הוא צורת נסמך של זכר בקמץ.


כ"כ הגרא"ז והביא דוגמא אאל"א מהפסוק כעשן הכבשן שזה נסמך ומתחלף לשני סגולין במקום שני קמצין, כמו זָכָר, וזֶכֶר עמלק.

מעט דבש
הודעות: 3983
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: "זכר" בסגול או בצירה

הודעהעל ידי מעט דבש » ג' ינואר 14, 2020 11:58 pm

מעט דבש כתב:יישר כח ל'בעל קורא' על המובאה מ'דקדוקי הטעמים'.

אמנם דבריו צ"ע, שלפי המסורה ישנן חמשה פסוקים בהם באה המילה 'נדר' בצירי, וכמעט בכולן אין סמיכות;
ראה לעיל.

על דקדוקי הטעמים הנ"ל, ראה באשכול זה.


חזור אל “דקדוק ומסורה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 52 אורחים