"זכר" בסגול או בצירה
פורסם: א' אוקטובר 15, 2017 2:11 am
כולם מכירים את הנידון האם זכר הוא בסגול או בצירה, ורגילים לקרוא את הפסוק "תמחה את זכר עמלק" פעמיים, ומסתבר שאני מתפרץ לדלת פתוחה.
בסידור המיוחד אזור אליהו, אשר נידון ארוכות בפורום, כתבו באשרי בפסוקי דזמרה שלדעת הגאון צריך לומר "זכר רב טובך יביעו" בסגול ולא בצירה, ועל פי זה בכל מקום בסידור שמוזכרת מילת "זכר" מנקדים בסגול כגון במשפט "זכר ליציאת מצרים", ומציינים לעיין במה שכתבו באשרי. אולם לדעתי הענייה והבורה טעות בידם, כי דווקא באופן שהמילה "זכר" באה בתור נסמך למילה אחרת או למילים אחרות צריך לנקד אותה בסגול, אך במקום שהמילה זכר באה במקום המילה זכרון ולא בנסמך למילים אחרות כגון במשפט הנ"ל "זכר ליציאת מצרים", גם הגר"א יודה שצריך לנקד בצירה ולא בסגול. [ולגבי הפסוק "זכר עמלק", יש ב' אפשרויות לפרש את המלים או כנסמך או לא כנסמך ולכן יש בזה ב' צדדים איך לנקד].
אשמח לשמוע מן היודעים מקורות לעניין.
בסידור המיוחד אזור אליהו, אשר נידון ארוכות בפורום, כתבו באשרי בפסוקי דזמרה שלדעת הגאון צריך לומר "זכר רב טובך יביעו" בסגול ולא בצירה, ועל פי זה בכל מקום בסידור שמוזכרת מילת "זכר" מנקדים בסגול כגון במשפט "זכר ליציאת מצרים", ומציינים לעיין במה שכתבו באשרי. אולם לדעתי הענייה והבורה טעות בידם, כי דווקא באופן שהמילה "זכר" באה בתור נסמך למילה אחרת או למילים אחרות צריך לנקד אותה בסגול, אך במקום שהמילה זכר באה במקום המילה זכרון ולא בנסמך למילים אחרות כגון במשפט הנ"ל "זכר ליציאת מצרים", גם הגר"א יודה שצריך לנקד בצירה ולא בסגול. [ולגבי הפסוק "זכר עמלק", יש ב' אפשרויות לפרש את המלים או כנסמך או לא כנסמך ולכן יש בזה ב' צדדים איך לנקד].
אשמח לשמוע מן היודעים מקורות לעניין.