מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שני חיי שרה - טעות בשווא

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
אוהב אוצר
הודעות: 2975
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

שני חיי שרה - טעות בשווא

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ה' נובמבר 09, 2017 9:56 am

נפוצה מאד הטעות של בעלי הקוראים למיניהם שקוראים בטעות של שווא נח במקום שווא נע ואז המהות משתנה לשניים במקום שנים - זאת טעות המצריכה לחזור?

קו ירוק
הודעות: 5797
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: שני חיי שרה - טעות בשווא

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' נובמבר 09, 2017 10:07 am

אין הבדל בהיגוי בין שני=שָנִים לבין שני=שְנַים, ובשניהם השווא נעה. ומי שמניח את השוו"א בתיבת 'שְנֵי', שוגה בשתיהם.

(אינני מבין גדול בדקדוק, אבל בשעתו שמעתי בע"ק מדקדק שבתיבה שענינה מספר/מנין, היה מניח את השוו"א שבראש מילה, ושלחתי לשאול קמיה דהגרש"ד שליט"א ואמר שהגם שיש דעה כזו, איננה עיקר, ותמיד בראש מילה מניעים את השוו"א).

כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: שני חיי שרה - טעות בשווא

הודעהעל ידי כדכד » ה' נובמבר 09, 2017 10:46 am

גא"מ לדברי הרב קו ירוק בתשובה לשאלה.
במלה "שתי" לשון מנין יש דעה שהשוא נח על אף שהוא בראש מלה ואולי השואל החליף בין "שתי" ל"שני" אבל הדעה ההיא סוברת כן בגלל הדגש שיש בת' ולא מצינו דגש קל אחרי שוא נע כי אם אחרי נח וזה לא שייך ב"שני".

צבי שץ
הודעות: 74
הצטרף: א' יוני 11, 2017 9:48 pm

Re: שני חיי שרה - טעות בשווא

הודעהעל ידי צבי שץ » א' נובמבר 12, 2017 11:32 pm

אמנם, עדיין נשאלת השאלה באופנים שמצינו בהם חילוק, האם יש להחזיר עליהם, כגון.
יראו - לשון ראיה, שוא נח, ייראו - לשון יראה, שוא נע.
היה לי מקרה שהסתפקתי בו, שהבעל קורא לא הפסיק בין עשו ל -כלה (פרשת וירא) כשיש שם "פסיק" (יש שם "קו" בין שתי המילים וזה אחד מהטעמים הנקרא "פסיק" שמורה לעשות הפסקה קטנה) וקרא "עשו כלה" וזה לכאורה משנה את המשמעות.
עוד מקרה, הבעל קורא קרא שנותי מלעיל (פרשת האזינו) במקום שנותי מלרע, ויעויין ברש"י ובתרגום,ויתכן שעכ"פ לאחד מהפירושים צריך לחזור, וצ"ע

מעט דבש
הודעות: 3983
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: שני חיי שרה - טעות בשווא

הודעהעל ידי מעט דבש » ב' נובמבר 13, 2017 1:23 am

כדכד כתב:במלה "שתי" לשון מנין יש דעה שהשוא נח על אף שהוא בראש מלה.

לא ידוע על דעה כזו.

יש דעה, שהובאה בראשונים (כגון במכלול קמ. וראה מנחת שי בראשית ד, יט) שמוסיפים אות א' לפני המילה, וקוראים 'אשתי', 'אשתים'. אבל לא שקוראים את האות ש' בשוא נח.

וראה עוד בקובץ המצורף.

תורת הקורא מאמר תיבת שתים.pdf
(153.64 KiB) הורד 364 פעמים

בן ראובן
הודעות: 953
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: שני חיי שרה - טעות בשווא

הודעהעל ידי בן ראובן » ב' נובמבר 13, 2017 2:27 am

מאחר שבני עדות אשכנז (וכן במבטא הרגיל בימינו בא"י, שהושפע בענין זה ממבטא בני עדות אשכנז) אינם מתקשים לבטא שבא נח בראש תיבה (בחלק מהעיצורים, והעיצור ש' ביניהם), יש מקום לומר שקריאתם מתאימה לדעה השניה גם ללא הוספת א'.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: שני חיי שרה - טעות בשווא

הודעהעל ידי זקן ששכח » ב' נובמבר 13, 2017 7:55 am

כתב ראב"ע שמות טו יז:
כי אין מנהג בכל המקרא דגש אחר שוא נע חוץ מגזרת שתים.

כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: שני חיי שרה - טעות בשווא

הודעהעל ידי כדכד » ב' נובמבר 13, 2017 9:47 am

לי כן ידוע על דעה כזו (עם כי לע"ע אין ידוע לי מקורה) ויתכן שכונת הרב מעט דבש שאין ראוי לו לכנות זאת בשם דעה

מעט דבש
הודעות: 3983
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: שני חיי שרה - טעות בשווא

הודעהעל ידי מעט דבש » ב' נובמבר 13, 2017 4:32 pm

בן ראובן כתב:מאחר שבני עדות אשכנז (וכן במבטא הרגיל בימינו בא"י, שהושפע בענין זה ממבטא בני עדות אשכנז) אינם מתקשים לבטא שבא נח בראש תיבה (בחלק מהעיצורים, והעיצור ש' ביניהם), יש מקום לומר שקריאתם מתאימה לדעה השניה גם ללא הוספת א'.

אי אפשר לנו להמציא דברים מדעתנו, בדברים שתלויים במסורת.

אלו שסוברים שצריך להוסיף א' קודם, אין זו המצאה אישית שלהם (כדי שיוכלו לקרוא את ה-ש' בשוא נח), אלא שהם סבורים שכך מסורת הקריאה.

וראה עוד:
viewtopic.php?p=323799#p323799

בן ראובן
הודעות: 953
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: שני חיי שרה - טעות בשווא

הודעהעל ידי בן ראובן » ב' נובמבר 13, 2017 5:19 pm

מעט דבש כתב:
בן ראובן כתב:מאחר שבני עדות אשכנז (וכן במבטא הרגיל בימינו בא"י, שהושפע בענין זה ממבטא בני עדות אשכנז) אינם מתקשים לבטא שבא נח בראש תיבה (בחלק מהעיצורים, והעיצור ש' ביניהם), יש מקום לומר שקריאתם מתאימה לדעה השניה גם ללא הוספת א'.

אי אפשר לנו להמציא דברים מדעתנו, בדברים שתלויים במסורת.

אלו שסוברים שצריך להוסיף א' קודם, אין זו המצאה אישית שלהם (כדי שיוכלו לקרוא את ה-ש' בשוא נח), אלא שהם סבורים שכך מסורת הקריאה.

וראה עוד:
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=323799#p323799


אכן זו בדיוק השאלה. האם המסורת היא שיש לקרוא את השי"ן בשבא נח, וממילא צריך להוסיף אל"ף (כדי שיוכלו לקרוא את השי"ן כדין), או שהמסורת כוללת את הוספת האל"ף.

כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: שני חיי שרה - טעות בשווא

הודעהעל ידי כדכד » ב' אפריל 23, 2018 10:40 am

כדכד כתב:לי כן ידוע על דעה כזו (עם כי לע"ע אין ידוע לי מקורה) ויתכן שכונת הרב מעט דבש שאין ראוי לו לכנות זאת בשם דעה

ביררתי אצל מו"ר שעזר ללמדני חכמת הקריאה בתורה והדקדוק והוא לימד לקרוא הש' בשווא נח ואמר לי שהוא מקובל כך מרבותיו ואמנם הוא יודע שזה נגד הרד"ק ואינו מכיר מקור כתוב לכך אך הוא בטוח שרבותיו הכירו את הרד"ק ובכ"ז לימדו אחרת אך מכיוון שידוע לו על שיטת הרד,ק אינו מתקן בעלי קריאה הקוראים בשווא נע כיוון שיש להם על מה שיסמוכו

אשר ברא
הודעות: 221
הצטרף: ג' יולי 12, 2016 9:26 pm

Re: שני חיי שרה - טעות בשווא

הודעהעל ידי אשר ברא » ג' אפריל 24, 2018 1:17 am

כדכד כתב:ביררתי אצל מו"ר שעזר ללמדני חכמת הקריאה בתורה והדקדוק והוא לימד לקרוא הש' בשווא נח ואמר לי שהוא מקובל כך מרבותיו ואמנם הוא יודע שזה נגד הרד"ק ואינו מכיר מקור כתוב לכך אך הוא בטוח שרבותיו הכירו את הרד"ק ובכ"ז לימדו אחרת אך מכיוון שידוע לו על שיטת הרד,ק אינו מתקן בעלי קריאה הקוראים בשווא נע כיוון שיש להם על מה שיסמוכו

מי הם רבותיו?

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: שני חיי שרה - טעות בשווא

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' אפריל 26, 2018 7:33 am

צבי שץ כתב:אמנם, עדיין נשאלת השאלה באופנים שמצינו בהם חילוק, האם יש להחזיר עליהם, כגון.
יראו - לשון ראיה, שוא נח, ייראו - לשון יראה, שוא נע.
היה לי מקרה שהסתפקתי בו, שהבעל קורא לא הפסיק בין עשו ל -כלה (פרשת וירא) כשיש שם "פסיק" (יש שם "קו" בין שתי המילים וזה אחד מהטעמים הנקרא "פסיק" שמורה לעשות הפסקה קטנה) וקרא "עשו כלה" וזה לכאורה משנה את המשמעות.
עוד מקרה, הבעל קורא קרא שנותי מלעיל (פרשת האזינו) במקום שנותי מלרע, ויעויין ברש"י ובתרגום,ויתכן שעכ"פ לאחד מהפירושים צריך לחזור, וצ"ע

בדבר הקורא 'עשו כלה' ברצף: אפשר לומר, כי קריאת 'כלה' בכף דגושה, היא עצמה מורה ששתי המלים אינן דבוקות וקשורות זו לזו, והמשפט לא איבד אפוא את משמעותו הנכונה.
בדבר הקורא 'שנותי' מלעיל: כלום יש למלה 'שנותי' שני משמעים, שבמשמע אחד היא מוטעמת מלעיל, ובמשמע שני – מלרע?

מעט דבש
הודעות: 3983
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: שני חיי שרה - טעות בשווא

הודעהעל ידי מעט דבש » ה' אפריל 26, 2018 10:15 am

ביקורת תהיה כתב:בדבר הקורא 'עשו כלה' ברצף: אפשר לומר, כי קריאת 'כלה' בכף דגושה, היא עצמה מורה ששתי המלים אינן דבוקות וקשורות זו לזו, והמשפט לא איבד אפוא את משמעותו הנכונה.

ר' דויד יצחקי שליט"א, כתב בזה ב'לוח ארש' עמ' תסד (לגבי 'בעלמא די ברא כרעותיה' שלפי הגר"א האות כ' דגושה), שהדגש לכשעצמו אינו מורה על הפסק, אלא הוא נמשך כתוצאה מן ההפסק.
והביא כמה ראיות לזה, ואחת מהן מדברי הר"ן בנדרים (לז:) לגבי 'צדקתך כהררי אל', שאף שהאות כ' דגושה, אילולי בא טעם מפסיק במילה 'כהררי' עדיין לא היינו יודעים שיש הפסק.

מעט דבש
הודעות: 3983
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: שני חיי שרה - טעות בשווא

הודעהעל ידי מעט דבש » ה' אפריל 26, 2018 10:37 am

צבי שץ כתב:הבעל קורא קרא שנותי מלעיל (פרשת האזינו) במקום שנותי מלרע, ויעויין ברש"י ובתרגום,ויתכן שעכ"פ לאחד מהפירושים צריך לחזור, וצ"ע


ביקורת תהיה כתב:בדבר הקורא 'שנותי' מלעיל: כלום יש למלה 'שנותי' שני משמעים, שבמשמע אחד היא מוטעמת מלעיל, ובמשמע שני – מלרע?


מתוך 'משמרת הקורא' שבסוף שו"ת 'פאת שדך' חלק ב' (ההערות החתומות 'ד.י.' הן מר' דויד יצחקי שליט"א)

אם שנותי ברק חרבי - משמרת הקורא עמוד לט.PNG
אם שנותי ברק חרבי - משמרת הקורא עמוד לט.PNG (30.44 KiB) נצפה 6068 פעמים

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: שני חיי שרה - טעות בשווא

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' אפריל 26, 2018 10:46 am

מעט דבש כתב:
ביקורת תהיה כתב:בדבר הקורא 'עשו כלה' ברצף: אפשר לומר, כי קריאת 'כלה' בכף דגושה, היא עצמה מורה ששתי המלים אינן דבוקות וקשורות זו לזו, והמשפט לא איבד אפוא את משמעותו הנכונה.

ר' דויד יצחקי שליט"א, כתב בזה ב'לוח ארש' עמ' תסד (לגבי 'בעלמא די ברא כרעותיה' שלפי הגר"א האות כ' דגושה), שהדגש לכשעצמו אינו מורה על הפסק, אלא הוא נמשך כתוצאה מן ההפסק.
והביא כמה ראיות לזה, ואחת מהן מדברי הר"ן בנדרים (לז:) לגבי 'צדקתך כהררי אל', שאף שהאות כ' דגושה, אילולי בא טעם מפסיק במילה 'כהררי' עדיין לא היינו יודעים שיש הפסק.

שמחתי בדברי התשובה, ברם לצערי לא הבנתי אותם.

מעט דבש
הודעות: 3983
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: שני חיי שרה - טעות בשווא

הודעהעל ידי מעט דבש » ה' אפריל 26, 2018 10:49 am

הנה הסבר בצורה אחרת:
היכן מצינו שדגש מורה על הפסק?
מצינו שהיכן שיש הפסק בא דגש - אבל לא מצינו להפך, שהיכן שיש דגש יש הפסק.
ויש מקומות שיש דגש גם מסיבות אחרות - לא רק בגלל ההפסק (למשל 'מי כמוכה' השני).

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: שני חיי שרה - טעות בשווא

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' אפריל 26, 2018 11:37 am

מעט דבש כתב:
צבי שץ כתב:הבעל קורא קרא שנותי מלעיל (פרשת האזינו) במקום שנותי מלרע, ויעויין ברש"י ובתרגום,ויתכן שעכ"פ לאחד מהפירושים צריך לחזור, וצ"ע


ביקורת תהיה כתב:בדבר הקורא 'שנותי' מלעיל: כלום יש למלה 'שנותי' שני משמעים, שבמשמע אחד היא מוטעמת מלעיל, ובמשמע שני – מלרע?


מתוך 'משמרת הקורא' שבסוף שו"ת 'פאת שדך' חלק ב' (ההערות החתומות 'ד.י.' הן מר' דויד יצחקי שליט"א)

אם שנותי ברק חרבי - משמרת הקורא עמוד לט.PNG

התכוונתי לומר: כלום יש ל'שנותי' משמע שבו היא מוטעמת מלעיל? ואם לאו, הרי שלכאורה אין כאן צד ספק.

אחד מעיר
הודעות: 1089
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: שני חיי שרה - טעות בשווא

הודעהעל ידי אחד מעיר » א' מאי 27, 2018 8:26 pm

בעניין עשו כלה
לכאורה היא הנותנת
פסק בא במלים מחוברות ע"י טעמים
והפסק בא לומר לעשות בכ"ז הפסק כלשהו
ולכן אם הקורא חיבר עשה נכון או כמעט נכון
ויותר נכון מאשר אילו הפסיק.
מנהג הספרדים לעשות הפסק ממש
ולכן אמר הבא"ח שמי שאינו מפסיק בין השמות בי"ג מדות עונשו גדול


חזור אל “דקדוק ומסורה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 37 אורחים