מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

'זיי''ן' 'סמ''ך' 'עי''ן' - בפתח או בקמץ?

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
לענין
הודעות: 2399
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

'זיי''ן' 'סמ''ך' 'עי''ן' - בפתח או בקמץ?

הודעהעל ידי לענין » ש' דצמבר 02, 2017 9:17 pm

כ' הגר''א בפירושו על ספר יצירה (ס''פ ב' - דף י''ד א')-
'וכל מוצא האותיות באות בתנועות גדולות (ר''ל אלף וכו' דלית וכו' חית וכו' יוד וכו' בסוד פיתוחי חותם) כידוע'.
דהיינו, כאשר הוגים את שמות האותיות, כל הברה ראשונה הינה תנועה גדולה.
האם שמענו למי שנהג בכך? האם הנוהגים כהגר''א עושים כן?

כדכד
הודעות: 4076
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: 'זיי''ן' 'סמ''ך' 'עי''ן' - בפתח או בקמץ?

הודעהעל ידי כדכד » א' דצמבר 03, 2017 12:04 pm

לגבי סמ"ך נדמה לי שזה באמת הניקוד המקובל

הירש חסיד
הודעות: 9
הצטרף: ג' ספטמבר 26, 2017 9:47 pm

Re: 'זיי''ן' 'סמ''ך' 'עי''ן' - בפתח או בקמץ?

הודעהעל ידי הירש חסיד » ב' דצמבר 04, 2017 7:54 pm

בויליאמסבורג נהוג לבטא זין בקמץ אבל סמך ועין בפתח
השאלה היא אם אותיות הם כמו בסוף פסוק (בעי׳ן וזי׳ן)

לענין
הודעות: 2399
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: 'זיי''ן' 'סמ''ך' 'עי''ן' - בפתח או בקמץ?

הודעהעל ידי לענין » ב' דצמבר 04, 2017 8:59 pm

התעוררתי שזה אולי קשור למה שהרבה תבות שהם בקמ''ץ הוגים אותם האשכנזים כמו פתח - מאן, נמי, כאן, ועוד.
היה מדובר ע''ז לאחרונה בפורום, ומישהו הבטיח ע''ז בקרוב מאמר של לויפר. אם יש כאן מישהו שיודע את המייל שלו, אולי בבקשה שיעורר אותו לענין.

איש גלילי
הודעות: 2409
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: 'זיי''ן' 'סמ''ך' 'עי''ן' - בפתח או בקמץ?

הודעהעל ידי איש גלילי » ב' דצמבר 04, 2017 10:03 pm

לענין כתב:התעוררתי שזה אולי קשור למה שהרבה תבות שהם בקמ''ץ הוגים אותם האשכנזים כמו פתח - מאן, נמי, כאן, ועוד.
היה מדובר ע''ז לאחרונה בפורום, ומישהו הבטיח ע''ז בקרוב מאמר של לויפר. אם יש כאן מישהו שיודע את המייל שלו, אולי בבקשה שיעורר אותו לענין.

בפשטות זה מגיע מן הסתם כשיריים מההגייה הקדומה של האשכנזים, שלא הבדילו בין קמץ לפתח, וזה מה שמן הסתם יכתוב הרב לויפר במאמרו.

כדכד
הודעות: 4076
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: 'זיי''ן' 'סמ''ך' 'עי''ן' - בפתח או בקמץ?

הודעהעל ידי כדכד » ג' דצמבר 05, 2017 6:03 pm

לענין כתב:התעוררתי שזה אולי קשור למה שהרבה תבות שהם בקמ''ץ הוגים אותם האשכנזים כמו פתח - מאן, נמי, כאן, ועוד.
היה מדובר ע''ז לאחרונה בפורום, ומישהו הבטיח ע''ז בקרוב מאמר של לויפר. אם יש כאן מישהו שיודע את המייל שלו, אולי בבקשה שיעורר אותו לענין.

מנין שתיבות אלו הן אכן בקמץ ולא בפתח

לענין
הודעות: 2399
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: 'זיי''ן' 'סמ''ך' 'עי''ן' - בפתח או בקמץ?

הודעהעל ידי לענין » ג' דצמבר 05, 2017 7:40 pm

עיין בדברי ידידנו הרב פלגינן שבשולי האשכול 'קריאת שם הנביא מלאכי', ואנו תקוה בס'' כי בהתרחב היריעה נחכים גם בזה.
אין אצלכם בביהכנ''ס מי שאומר בקדיש 'ועל כל מאן דעסקין באורייתא' בקמץ?

לענין
הודעות: 2399
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: 'זיי''ן' 'סמ''ך' 'עי''ן' - בפתח או בקמץ?

הודעהעל ידי לענין » ו' אוקטובר 04, 2019 10:58 am

לענין כתב:כ' הגר''א בפירושו על ספר יצירה (ס''פ ב' - דף י''ד א')-
'וכל מוצא האותיות באות בתנועות גדולות (ר''ל אלף וכו' דלית וכו' חית וכו' יוד וכו' בסוד פיתוחי חותם) כידוע'.
דהיינו, כאשר הוגים את שמות האותיות, כל הברה ראשונה הינה תנועה גדולה.


שוב מצאתי עוד
הדרת קדש.PNG
הדרת קדש.PNG (131.82 KiB) נצפה 256 פעמים

יאיר אתמר
הודעות: 100
הצטרף: ד' יולי 24, 2019 8:19 pm
שם מלא: יאיר אתמר

Re: 'זיי''ן' 'סמ''ך' 'עי''ן' - בפתח או בקמץ?

הודעהעל ידי יאיר אתמר » ו' אוקטובר 04, 2019 3:46 pm

לענין כתב:התעוררתי שזה אולי קשור למה שהרבה תבות שהם בקמ''ץ הוגים אותם האשכנזים כמו פתח - מאן, נמי, כאן, ועוד.
היה מדובר ע''ז לאחרונה בפורום, ומישהו הבטיח ע''ז בקרוב מאמר של לויפר. אם יש כאן מישהו שיודע את המייל שלו, אולי בבקשה שיעורר אותו לענין.

ראה כאן (ובפרט הע' 2), וכאן. ובצרופות. לאחרונה כתב ר"י לויפר מאמר ארוך בעניין, המסכם את דבריו במאמריו הקודמים, בקובץ חצי גבורים יא, וראה בהפניות שם הע' 4. (אקח את ההזדמנות להעיר על המובא שם: 'במאמר זה (עמ' רלז, גרמניה) טוען הכותב שיהודי גרמניה הגו את הקמץ "הממוצע", ולא היתה אצלם כפתח ממש...', המעיין במאמר הנזכר יראה שלא הוכיח אלא שהיה קיים סוג של קמץ הממוצע בין חולם ופתח, אבל אין הוכחה שהגיית הקמץ הזה היתה כהגיית ה'קמץ הממוצע' (כביכול) של הספרדים, שלדברי ר"י לויפר קרוב מאוד לפתח עד שכמעט אי אפשר להבחין בהבדל שביניהם, וראה שם ליד ובהע' 15 שה'קמץ הממוצע' הוא כ-U שבמילים SUN, UNDER, ושבספר דקדוקי שי כתוב שהוא נהגה כך בחו"ל, וכל דובר אנגלית יידע שאין דמיון כלל בין קמץ כזה ופתח, ומסתבר שר"ש מנדלבוים מחבר ספר דקד"ש, שהוא אמריקאי, התכוון לקמץ הממוצע בין פתח וחולם אמריקאי. וראה גם כאן. הערה נוספת, למה אין התייחסות לשיטתו של מאקס ווינרייך? וראה גם פה.)
וראה עוד פה.
קבצים מצורפים
ד. תשובה לתגובת ר''י לויפר מר''א גפן ותיקון והסבר מרנ''צ דמביצר למאמר הנ''ל [ובענין לחולין] (יז).pdf
(1.21 MiB) הורד 11 פעמים
ג. תגובתו של ר''י לויפר למאמר הנ''ל (טז) [משובש].pdf
(487.13 KiB) הורד 10 פעמים
ב. תגובות רמ''ח גלינצקי ורנ''צ דמביצר למאמרו של א גבאי (טז) [ובענין לשון נופל על לשון].pdf
(884.53 KiB) הורד 12 פעמים
א. הקמץ במסורת אשכנז - א גבאי [ובתו''ד ביאור לסוגיית לחולין] (נזר התורה טו).pdf
(2.36 MiB) הורד 12 פעמים
בענייני מבטא.pdf
ר"י לויפר - המבשר
(4.06 MiB) הורד 12 פעמים


חזור אל “דקדוק ומסורה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: ביקורת תהיה, חד ברנש, ישראליק ו־ 11 אורחים