עמוד 1 מתוך 1

במה מדליקין

פורסם: ש' דצמבר 23, 2017 8:41 pm
על ידי שמר
"במֶה מדליקין ובמָה אין מדליקין" או שמא "במֶה מדליקין ובמֶה אין מדליקין"

Re: במה מדליקין

פורסם: ש' דצמבר 23, 2017 9:26 pm
על ידי איש גלילי
תפוס לשון ראשון.
הקמ"ץ מגיע בגלל המילה הסמוכה הפותחת באל"ף.

Re: במה מדליקין

פורסם: ש' דצמבר 23, 2017 9:33 pm
על ידי שמר
איש גלילי כתב:תפוס לשון ראשון.
הקמ"ץ מגיע בגלל המילה הסמוכה הפותחת באל"ף.

במשניות זכר חנוך תפסו לשון שני.

Re: במה מדליקין

פורסם: א' דצמבר 24, 2017 2:56 am
על ידי אישצפת
שמר כתב:"במֶה מדליקין ובמָה אין מדליקין" או שמא "במֶה מדליקין ובמֶה אין מדליקין"

במלאכת שלמה לרבי שלמה עדני תלמיד השיטה מקובצת (שבת פרק ב) כתב: ' וראיתי מדקדקיין ששונין במה מדליקין המ"ם בנקודת סגול ובמה אין מדליקין המ"ם בנקודת קמץ, וכן במה טומנים ובמה אין טומנין במה בהמה וכו' אבל במה אשה יוצאה ובמה אינה יוצאה שניהם גורסין אותם בנקודת קמץ. ושמעתי טעם לדבר לפי שכל במה הכתוב במקרא הסמוך למלה המתחלת באלף נקוד בקמץ. כגון במה אדע במה אקדם וזולתם. וה"נ גריס בכל שיתא סדרי משנה. עכ"ל.
ואולם לא בכל הדפוסים נהגו כן. ואצרף לכאן מה שכתב בזה במבוא לניקוד המשנה

Re: במה מדליקין

פורסם: ב' ינואר 22, 2018 1:51 pm
על ידי אחד מעיר
מעניין איך ניקד ילון עצמו במשניות עם פירוש אלבק
אגב, מה שניקד שם רבי ר' בפתח אכזב אותי מאוד

Re: במה מדליקין

פורסם: ה' ינואר 25, 2018 7:03 pm
על ידי הא לחמא עניא
שמר כתב:"במֶה מדליקין ובמָה אין מדליקין" או שמא "במֶה מדליקין ובמֶה אין מדליקין"

נהניתי לראות שאלה זו שלא חשבתי עליה כלל, אך ברצוני באמת להבין, מהו החילוק באם אומרים בקמץ או בסגול???
האם יש אכן הסבר לחלק זאת במובן הפשטני או רק מצד הלכות דקדוק האותיות והמילים?

Re: במה מדליקין

פורסם: ה' ינואר 25, 2018 10:56 pm
על ידי מעט דבש
אין הבדל (האם יש הבדל בין 'מרדכי' בקמ"ץ לבין 'מרדכי' בפת"ח?).