מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פרעון או תשלום

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
איש טלז
הודעות: 587
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 10:05 pm

פרעון או תשלום

הודעהעל ידי איש טלז » ה' פברואר 15, 2018 9:06 pm

רש"י בב"ק ד"ח בד"ה כולן נכנסו תחת הבעלים וז"ל מי שלקח עידית יפרע לניזק ולוקח בינונית ישלם את החוב עכ"ד
למישהו יש הסבר מניח את הדעת בסיבת שינוי הלשון
[ענין הפרעון הוא גילוי החוב החבוי ואילו ענין תשלומין יש בו לשון השלמה אבל מהו הסיבה לשינוי הלשון בין נזיקין לחוב]

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: פרעון או תשלום

הודעהעל ידי פרי יהושע » ה' פברואר 15, 2018 10:13 pm

איש טלז כתב:רש"י בב"ק ד"ח בד"ה כולן נכנסו תחת הבעלים וז"ל מי שלקח עידית יפרע לניזק ולוקח בינונית ישלם את החוב עכ"ד
למישהו יש הסבר מניח את הדעת בסיבת שינוי הלשון
[ענין הפרעון הוא גילוי החוב החבוי ואילו ענין תשלומין יש בו לשון השלמה אבל מהו הסיבה לשינוי הלשון בין נזיקין לחוב]

ניסיון, אולי פריעה יותר מתאים לסילוק תביעה כמו בנזיקין.

מבורך
הודעות: 55
הצטרף: ג' פברואר 21, 2017 11:08 pm

Re: פרעון או תשלום

הודעהעל ידי מבורך » ה' פברואר 15, 2018 11:21 pm

אולי אפשר להסביר שלשון תשלומים שייך יותר לקיום סיבת החיוב (עיין תוס' ב"ק י ע"ב ד"ה ישלימנה)וע"כ הלואה שניתן מעיקרא ע"ד תשלום יותר שייך לגבות מלוקח מצד שורש החיוב ששורש החיוב הוא לקחת הפירעון
משא"כ נזיקין שהסיבה היא חיסרון החפץ וזה שייך רק על המזיק שחיסר ועל הלוקח אנו באים רק מצד זה שמגיע לו הכסף לפירעון

פרי יהושע כתב:ניסיון, אולי פריעה יותר מתאים לסילוק תביעה כמו בנזיקין.


רק אציין שלשון תשלומים במקרא הוא על נזיקין
ובגמרא מצאנו לשון פריעה סתם כמו אין נפרעין מנכסים משועבדם או ממארי רשותך פארי אפרע ועוד
ואם לשון פריעה הוא סילוק תביעה נראה שהיה צריך לנקוט לשון אין גובין או אין משתלמים

אחד מעיר
הודעות: 1089
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: פרעון או תשלום

הודעהעל ידי אחד מעיר » ה' פברואר 15, 2018 11:48 pm

ידוע הוורט של המוהלים
מל ולא פרע [שילם למוהל] כאילו לא מל
בחיפוש שורש פרע במקרא אין לשון תשלום

מבורך
הודעות: 55
הצטרף: ג' פברואר 21, 2017 11:08 pm

Re: פרעון או תשלום

הודעהעל ידי מבורך » ו' פברואר 16, 2018 12:13 am

אחד מעיר כתב:
בחיפוש שורש פרע במקרא אין לשון תשלום


לא מובן מה אין במקרא ?
(כמובן לשון תשלום נמצא "שלם ישלם המבעיר" "בעל הבור ישלם" ועוד)

כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: פרעון או תשלום

הודעהעל ידי כדכד » א' פברואר 18, 2018 10:38 am

הוא מתכוון שהשורש פ' ר' ע' אינו נמצא במקרא במובן של תשלום אלא במשמעויות אחרות

מבורך
הודעות: 55
הצטרף: ג' פברואר 21, 2017 11:08 pm

Re: פרעון או תשלום

הודעהעל ידי מבורך » א' פברואר 18, 2018 5:53 pm

אמת
אני מכיר לשון תשלום ולשון השבה

שמואל דוד
הודעות: 6472
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: פרעון או תשלום

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' פברואר 18, 2018 7:41 pm

כמדומני שרב משה שמואל שפירא ז"ל דיבר בזה בשערי שמועות וע"ע בספר שערי זבולון(שוב)

אחד מעיר
הודעות: 1089
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: פרעון או תשלום

הודעהעל ידי אחד מעיר » ה' מרץ 08, 2018 9:27 pm

ר' זבולון שוב? ממתי הוא מתעסק בדקדוק?
אפשר להביא את דבריו?
אגב ידועה אמרת המוהלים "מל ולא פרע" כלומר לא שילם למוהל

שמואל דוד
הודעות: 6472
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: פרעון או תשלום

הודעהעל ידי שמואל דוד » ו' נובמבר 10, 2023 6:02 am

איש טלז כתב:רש"י בב"ק ד"ח בד"ה כולן נכנסו תחת הבעלים וז"ל מי שלקח עידית יפרע לניזק ולוקח בינונית ישלם את החוב עכ"ד
למישהו יש הסבר מניח את הדעת בסיבת שינוי הלשון
[ענין הפרעון הוא גילוי החוב החבוי ואילו ענין תשלומין יש בו לשון השלמה אבל מהו הסיבה לשינוי הלשון בין נזיקין לחוב]

יש להעיר עוד, הרי בניזיקין מצינו לשון הפסוק מיטב שדהו ומיטב כרמו ״ישלם״ ואצל בע״ח לשון הגמרא בכ״מ ״פריעת״ בע״ח מצוה כו׳

אהוד לב
הודעות: 17
הצטרף: ד' אוקטובר 23, 2019 2:29 pm

Re: פרעון או תשלום

הודעהעל ידי אהוד לב » ו' נובמבר 10, 2023 10:02 am

וזה לשון הבחור בספר התשבי - פרע, רבותינו ז"ל הרגילו הרבה בזה הלשון בלשון תשלום, כגון מי שפרע מדור המבול וכו'...וממנו נגזר פורענות... וכן כל לשון נקמה כמו "נקום נקמת" (במדבר לא, ב) "אתפרע פורענות"... ולא נמצא בפסוק משורש זה רק "בפרוע פרעות" (שופטים ה, ב) לפי דעת קצת".

ויש על הפסוק הזה גם ווארט בדרך צחות "בפרוע פרעות בישראל, בהתנדב עם", ראשית על האדם לפרוע את חובותיו, ורק אחר כך להתנדב ולתת צדקה, ולא לתת צדקה על חשבון אחרים (פרדס יוסף ריש פרשת תרומה)

ולפי זה לשון פרע הוא כביכול לשלם כדי לעשות צדק ומשפט (כמו נקמה), ועל כן לכאורה באמת שייך יותר בנזיקין מאשר בבעל חוב.


חזור אל “דקדוק ומסורה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 22 אורחים