כדכד כתב:לא ברור לי מאי ס"ד שהח' פתוחה?
בעל קורא כתב:למה לכל דבר צריך מאמר?
תפתח את התנ"ך המדוייק ביותר שיש (ברויאר) ופשוט תראה איך מנוקד שם.
סגי נהור כתב:כדכד כתב:לא ברור לי מאי ס"ד שהח' פתוחה?
אולי הכוונה ש"במרחב" הוא נסמך?
אבל אז הב' צ"ל שוואית כמובן.
סגי נהור כתב:כדכד כתב:לא ברור לי מאי ס"ד שהח' פתוחה?
אולי הכוונה ש"במרחב" הוא נסמך?
אבל אז הב' צ"ל שוואית כמובן.
דרומי כתב:אשמח להפניה למאמר מקיף שדן באפשריות השונות בניקוד המלה 'במרחב' שבפסוק 'מן המיצר ענני י-ה, ענני במרחב י-ה'.
שתי השאלות הן - האם הב' הראשונה היא דגושה או רפויה, והאם הח' היא פתוחה או קמוצה.
תודה מראש.
חיימקה כתב:דרומי כתב:אשמח להפניה למאמר מקיף שדן באפשריות השונות בניקוד המלה 'במרחב' שבפסוק 'מן המיצר ענני י-ה, ענני במרחב י-ה'.
שתי השאלות הן - האם הב' הראשונה היא דגושה או רפויה, והאם הח' היא פתוחה או קמוצה.
תודה מראש.
ספר "לוח ארש" בעריכת הרב יצחקי שליט"א עמ' תעא.
מעט דבש כתב:חיימקה כתב:דרומי כתב:אשמח להפניה למאמר מקיף שדן באפשריות השונות בניקוד המלה 'במרחב' שבפסוק 'מן המיצר ענני י-ה, ענני במרחב י-ה'.
שתי השאלות הן - האם הב' הראשונה היא דגושה או רפויה, והאם הח' היא פתוחה או קמוצה.
תודה מראש.
ספר "לוח ארש" בעריכת הרב יצחקי שליט"א עמ' תעא.
שם הנידון הוא אם להלכה הוא מילה אחת או שתים (הוא נידון בגמ' בפסחים קיז.) ומסיק שהן שתים, וכמו שפסק שם המאירי (וכן משמעות ראשונים נוספים).
אבל לענין ניקוד החי"ת רק העיר בקיצור, שבספרים המדוייקים הוא בקמ"ץ.
ברויאר ב'הנוסח ומקורותיו' שראש ספר תהלים עם 'דעת מקרא', לא העיר בזה כלום. והיינו שבכל המקורות שהיו לפניו הוא בקמ"ץ.
סעדיה כתב:היינו הך.
אם הוא מילה אחת א"כ החי"ת הוא בפת"ח, ואם הוא שתים החי"ת הוא בקמ"ץ.
קאצ'קלה כתב:ראה גם אסיפת חכמים, יב, עמ' קכט-קלב.
כדכד כתב:אני עדיין אוחז שאין הו"א לנקד ח' פתוחה כאן אבל באשר לתליית הניקוד אם היא מלה אחת או שתים יש להסביר שבהברה סגורה (היינו שאין תנועה באות האחרונה אבל היא נשמעת) אם אינה מוטעמת אז התנועה היא קטנה ואם היא מוטעמת אז לעתים ההטעמה גורמת שהתנועה תהיה גדולה.
אם זו מלה אחת הרי שהטעם הוא בהברה האחרונה באות י' ועל כן הח' אינה מוטעמת ודינה להנקד בפתח שהוא תנועה קטנה, אולם אם אלו שתי מלים הרי שההטעמה של המלה במרחב היא בח' ואז דינה להנקד בקמץ
כדכד כתב:על סמך ההגיון שאם הדיון הוא אם זו מלה אחת או אלו שתים לא אמור להיות הבדל באופן ההגייה של הב
מעט דבש כתב:ולכן, חייבים לשנות את ה-ח' לפת"ח (כמו שכתבת לעיל, שאם היא מילה אחת, החי"ת בפת"ח), כדי שהשו"א יישאר נח?
זה הולך הפוך - השו"א נגרר אחרי התנועה שלפניו או אחריו, לא שהתנועה משתנה עקב השו"א.
כדכד כתב:אני חושב שהב' השניה של "במרחב יה" אינה מתנועעת בין אם היא מלה אחת ובין אם הן שתים ולכן לכו"ע אין בה שוא נע
בעל קורא כתב:כדכד כתב:אני חושב שהב' השניה של "במרחב יה" אינה מתנועעת בין אם היא מלה אחת ובין אם הן שתים ולכן לכו"ע אין בה שוא נע
ברור שאם היא מילה אחת והחי"ת קמוצה השווא הוא שווא נע, ואין שום סיבה שלא יהיה כך.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 23 אורחים