א חסיד'ישע 'ב ח י נ ה'. מאיזה שורש היא? ומאין מקור המילה?

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
אבא יודן
הודעות: 952
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

א חסיד'ישע 'ב ח י נ ה'. מאיזה שורש היא? ומאין מקור המילה?

הודעהעל ידי אבא יודן » ג' מרץ 20, 2018 3:32 pm

?

ברקים רב
הודעות: 641
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2011 4:49 pm

Re: א חסיד'ישע 'ב ח י נ ה'. מאיזה שורש היא? ומאין מקור המילה?

הודעהעל ידי ברקים רב » ג' מרץ 20, 2018 8:20 pm

ביטוי שמקורו הרבה לפני החסידות, ופשוטו כמשמעו: אפשר להתבונן ולבחון כל דבר בכמה בחינות.


אבא יודן
הודעות: 952
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: א חסיד'ישע 'ב ח י נ ה'. מאיזה שורש היא? ומאין מקור המילה?

הודעהעל ידי אבא יודן » ד' מרץ 21, 2018 3:13 am

ברקים רב כתב:ביטוי שמקורו הרבה לפני החסידות, ופשוטו כמשמעו: אפשר להתבונן ולבחון כל דבר בכמה בחינות.

אמרתי 'חסיד'ישע בחינה', רק למשל, ואכן שאלתי מאין מקור המילה? ועדיין לא נושעתי.
מה זה אפשר לבחון כל דבר בכמה בחינות? אני יודע איך משתמשים במילה זו,שאלתי רק מאיזה שורש באת מילה זו?

שבע
הודעות: 950
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: א חסיד'ישע 'ב ח י נ ה'. מאיזה שורש היא? ומאין מקור המילה?

הודעהעל ידי שבע » ד' מרץ 21, 2018 8:56 am

לאזן מלין תבחן (איוב)

ברקים רב
הודעות: 641
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2011 4:49 pm

Re: א חסיד'ישע 'ב ח י נ ה'. מאיזה שורש היא? ומאין מקור המילה?

הודעהעל ידי ברקים רב » ד' מרץ 21, 2018 9:16 am

אבא יודן כתב:
ברקים רב כתב:ביטוי שמקורו הרבה לפני החסידות, ופשוטו כמשמעו: אפשר להתבונן ולבחון כל דבר בכמה בחינות.

אמרתי 'חסיד'ישע בחינה', רק למשל, ואכן שאלתי מאין מקור המילה? ועדיין לא נושעתי.
מה זה אפשר לבחון כל דבר בכמה בחינות? אני יודע איך משתמשים במילה זו,שאלתי רק מאיזה שורש באת מילה זו?

אולי לא הבנתי את שאלתך. בחינה היא משורש בחן. שורש בחן על הטיותיו מופיע בתנ"ך פעמים רבות. השימוש בשורש זה במשמעות 'בחינה', הוא כפי שפירשתי, שדבר מסויים אפשר לבחנו ולהסתכל עליו בבחינה והסתכלות מסוימת.

אבא יודן
הודעות: 952
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: א חסיד'ישע 'ב ח י נ ה'. מאיזה שורש היא? ומאין מקור המילה?

הודעהעל ידי אבא יודן » ד' מרץ 21, 2018 6:57 pm

הבחנה, בתנ"ך בכל מופעיו, הכוונה להבחין בין דבר לדבר, בין אמת לשקר וכו', [והאוזן בוחנת המילים כמו החיך טועם האוכל].
אבל המשמעות של 'מבט' או 'ראי', שהספרים מרבים להשתמש, מאין תמצא?
[יש עוד שורש במשמע של חוזק או מבצר, 'אבן בוחן' אך דומה שגם זה אינו מענייננו.]

סגי נהור
הודעות: 2598
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: א חסיד'ישע 'ב ח י נ ה'. מאיזה שורש היא? ומאין מקור המילה?

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' מרץ 21, 2018 9:43 pm

לא מובן כל כך על מה אתה שואל. זו דרכה של הלשון, שהמלים מתגלגלות ממשמעות למשמעות. בחינה היא היבט, אספקט, צורה אחת לבחון דבר, ומתוך כך גם מושג מסוים בתוך עולם רוחני נקרא בחינה, להבדילו מן המושגים האחרים שהם הבחינות האחרות שיש באותו עולם.

אבא יודן
הודעות: 952
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: א חסיד'ישע 'ב ח י נ ה'. מאיזה שורש היא? ומאין מקור המילה?

הודעהעל ידי אבא יודן » ה' מרץ 22, 2018 4:12 pm

סגי נהור כתב:לא מובן כל כך על מה אתה שואל. זו דרכה של הלשון, שהמלים מתגלגלות ממשמעות למשמעות. בחינה היא היבט, אספקט, צורה אחת לבחון דבר, ומתוך כך גם מושג מסוים בתוך עולם רוחני נקרא בחינה, להבדילו מן המושגים האחרים שהם הבחינות האחרות שיש באותו עולם.

תרצת הראשון משורש ב.ח.נ. [איני מקבלו!]
ומה עם השני?

סגי נהור
הודעות: 2598
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: א חסיד'ישע 'ב ח י נ ה'. מאיזה שורש היא? ומאין מקור המילה?

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' מרץ 22, 2018 4:53 pm

הרי הסברתי. בחינה היא צד מסוים של דבר (דרך אחת לבחון אותו), ולכן צד מסוים של עולם רוחני נקרא בחינה. זאת ההתגלגלות המסתברת של המלה.
האם יש לך רקע בעניני לשון? כי נראה שהגישה שלך לכללות הענין לא נכונה.

ברקים רב
הודעות: 641
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2011 4:49 pm

Re: א חסיד'ישע 'ב ח י נ ה'. מאיזה שורש היא? ומאין מקור המילה?

הודעהעל ידי ברקים רב » ה' מרץ 22, 2018 5:50 pm

אבא יודן כתב:הבחנה, בתנ"ך בכל מופעיו, הכוונה להבחין בין דבר לדבר, בין אמת לשקר וכו', [והאוזן בוחנת המילים כמו החיך טועם האוכל].

מה הפירוש 'להבחין' בין דבר לדבר? שמא תסביר מה משמעות המילה 'להבחין'?

אבא יודן
הודעות: 952
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: א חסיד'ישע 'ב ח י נ ה'. מאיזה שורש היא? ומאין מקור המילה?

הודעהעל ידי אבא יודן » ו' מרץ 23, 2018 3:42 pm

ברקים רב כתב:
אבא יודן כתב:הבחנה, בתנ"ך בכל מופעיו, הכוונה להבחין בין דבר לדבר, בין אמת לשקר וכו', [והאוזן בוחנת המילים כמו החיך טועם האוכל].

מה הפירוש 'להבחין' בין דבר לדבר? שמא תסביר מה משמעות המילה 'להבחין'?

לבדוק, לנסות, לחקור

ברקים רב
הודעות: 641
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2011 4:49 pm

Re: א חסיד'ישע 'ב ח י נ ה'. מאיזה שורש היא? ומאין מקור המילה?

הודעהעל ידי ברקים רב » א' מרץ 25, 2018 1:11 am

אבא יודן כתב:
ברקים רב כתב:
אבא יודן כתב:הבחנה, בתנ"ך בכל מופעיו, הכוונה להבחין בין דבר לדבר, בין אמת לשקר וכו', [והאוזן בוחנת המילים כמו החיך טועם האוכל].

מה הפירוש 'להבחין' בין דבר לדבר? שמא תסביר מה משמעות המילה 'להבחין'?

לבדוק, לנסות, לחקור

המרחק בין 'לחקור' ובין 'להתבונן' הוא קצר מאוד.

[ובמהות הדברים: ההכרה בשוני שבין דבר לדבר היא לא המשמעות המילולית של 'בחינה'. אלא שעל ידי בחינה אפשר להבדיל בין אמת לשקר. למשל, הקב"ה בוחן כליות. לא נאמר שהוא בוחן אם מחשבתו של האדם טובה או לאו, אלא שהוא בוחן את הכליות. הבחינה היא על הכליות עצמן, והיינו שעל ידי הבחינה הוא רואה מה שבתוכם.]

אוהב&דעת
הודעות: 18
הצטרף: ב' ינואר 09, 2017 1:48 pm

Re: א חסיד'ישע 'ב ח י נ ה'. מאיזה שורש היא? ומאין מקור המילה?

הודעהעל ידי אוהב&דעת » ד' מאי 23, 2018 10:53 pm

וכמו שער הבחינה בחובת הלבבות.


חזור אל “דקדוק ומסורה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 3 אורחים