בעניין כתר ארם צובה ופצוע דכה עם א או ה

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
מלבב
הודעות: 1100
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

בעניין כתר ארם צובה ופצוע דכה עם א או ה

הודעהעל ידי מלבב » ב' אפריל 30, 2018 2:31 pm

אפה אפשר לקרוא על הפולמוס בנוגע לכתוב כמו הכתר ארם צובה או כהמסורה, ובנוגע השאלה אם לכתוב דכה עם אלף או עם עין

ישורון250
הודעות: 49
הצטרף: ד' דצמבר 02, 2015 11:46 pm

Re: בניין כתר ארם צובה ופצוע דכה עם א או ע

הודעהעל ידי ישורון250 » ב' אפריל 30, 2018 6:40 pm

בודאי הכוונה דכה בא' או ה' אבל לא ע', ועיין באריכות לגריח"ס שליט"א בשובי השולמית ח"ז סי' יד.

מלבב
הודעות: 1100
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: בניין כתר ארם צובה ופצוע דכה עם א או ע

הודעהעל ידי מלבב » ב' אפריל 30, 2018 8:43 pm

תודה אבל יש לך מקור יותר נגיש?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 15886
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: בעניין כתר ארם צובה ופצוע דכה עם א או ע

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' מאי 01, 2018 4:14 am

מצו"ב מאמר הגריח"ס בזה בשובי השולמית ח"ז סימן י"ד
דכא ה.PDF
(1.67 MiB) הורד 134 פעמים

מלבב
הודעות: 1100
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: בעניין כתר ארם צובה ופצוע דכה עם א או ע

הודעהעל ידי מלבב » ד' מאי 02, 2018 8:46 pm

מביא כמה אחרונים בשם הרמה בהא, אז למה לא סומכים בזה על הרמה הרי כל מסורת כתיבת ספר תורה שלנו הוא על פי הרמה?

האיך יוצאים בפרשת זכור אם זה ספק?

אחד מעיר
הודעות: 587
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: בעניין כתר ארם צובה ופצוע דכה עם א או ע

הודעהעל ידי אחד מעיר » ה' מאי 10, 2018 2:57 pm

בכתר ארם צובה כאמור לפי עדות
וגם ראיה מהמסורה שלו בישעי' ותהלים בא'
רמ"ה הכריע ע"י הגהה
כמ"ש בגליוני כי-תצא עז
לעניין פרשת זכור, הדין של תרומת הדשן שצריך דווקא ס"ת ועשרה
מסתבר ששאר ראשונים (התרומת הדשן עצמו יכול להחשב אחרון, תלוי ממתי נחשבים אחרונים)
לא יודעים מדין זה.
יתכן שהרמב"ם המתיר לקרוא בציבור בס"ת פסול
יציל גם כאן את המצב


מלבב
הודעות: 1100
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: בעניין כתר ארם צובה ופצוע דכה עם א או ע

הודעהעל ידי מלבב » ה' מאי 24, 2018 9:10 pm

אחד מעיר כתב:בכתר ארם צובה כאמור לפי עדות
וגם ראיה מהמסורה שלו בישעי' ותהלים בא'
רמ"ה הכריע ע"י הגהה
כמ"ש בגליוני כי-תצא עז
לעניין פרשת זכור, הדין של תרומת הדשן שצריך דווקא ס"ת ועשרה
מסתבר ששאר ראשונים (התרומת הדשן עצמו יכול להחשב אחרון, תלוי ממתי נחשבים אחרונים)
לא יודעים מדין זה.
יתכן שהרמב"ם המתיר לקרוא בציבור בס"ת פסול
יציל גם כאן את המצב

מה הכוונה ״בכתר ארם צובה לפי עדות״?
מה הכוונה ״רמה הכריע ע״י הגהה״ ?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 15886
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: בעניין כתר ארם צובה ופצוע דכה עם א או ע

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' מאי 24, 2018 9:15 pm

הכוונה שכנראה היום את הפסוק הזה אין לנו בכתר (בגלל השריפה? האבדן? הגניבה? לא משנה) ורק יש לנו את העדות של שאילותיו של ר' יעקב ספיר.

אב בבינה
הודעות: 651
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 3:46 pm

Re: בעניין כתר ארם צובה ופצוע דכה עם א או ע

הודעהעל ידי אב בבינה » ה' מאי 24, 2018 9:20 pm

וגם דעת המנחת חינוך יודע שכתב שזה כחסרות ויתרות שאינו מעכב.

מעט דבש
הודעות: 2772
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: בעניין כתר ארם צובה ופצוע דכה עם א או ע

הודעהעל ידי מעט דבש » ה' מאי 24, 2018 10:13 pm

מלבב כתב:
אחד מעיר כתב:רמ"ה הכריע ע"י הגהה
כמ"ש בגליוני כי-תצא עז

מה הכוונה ״רמה הכריע ע״י הגהה״ ?

ז"ל הרמ"ה (בספר 'מסורת סייג לתורה' - הובא במנחת שי):
לא יבא פצוע דַּכָּה - ברובא דנסחי דיקי, ה"א כתיב בסוף תיבותא, ומסורתא דמסיר עליה: 'תלתא, תרין כתיב אל"ף וחד ה"א. וסי' פצוע, ושפל רוח (ישעיהו נז, טו), תשב אנוש (תהלים צ, ג), מציעא ה"א כתיב', מכלל דאורייתא כתוב אל"ף, טעותא דספרא הוא, ומסורתא לאו מציעא כן אמרה, אלא פציעא, וספרא הוא דאישתבש ביה, והכי נמי מסתברא, דהא כלהו נוסחי 'ואת דכא ושפל רוח' (ישעיהו נז, טו) אל"ף כתיב, ואי מציעא ה"א, מציעא הי ניהו, 'ואת דכא ושפל רוח', הא בכולהו נוסחי אל"ף כתיב, אלא ודאי שמע מינה כדאמרן.
ואשכחן מסור' דיקא דמסיר עליה 'תלתא, חד כתיב ה"א ותרין אל"ף, דאורית' כתיב ה"א', ובמסורת אחריתי משמע דכולהו כתיבי אל"ף, ושיבושא הוא.

מעט דבש
הודעות: 2772
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: בעניין כתר ארם צובה ופצוע דכה עם א או ע

הודעהעל ידי מעט דבש » ה' מאי 24, 2018 10:20 pm

אחד מעיר כתב:רמ"ה הכריע ע"י הגהה
כמ"ש בגליוני כי-תצא עז

הגליון נמצא כאן:
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=397412#p397412

מלבב
הודעות: 1100
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: בעניין כתר ארם צובה ופצוע דכה עם א או ע

הודעהעל ידי מלבב » ה' מאי 24, 2018 10:20 pm

אז למה כל הכרעות הרמה התקבלו וענין פצוע דכה בהא לא התקבל רק במאתיים שנה האחרונות?

אליהו בן עמרם
הודעות: 752
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: בעניין כתר ארם צובה ופצוע דכה עם א או ע

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ו' מאי 25, 2018 12:54 am

אב בבינה כתב:וגם דעת המנחת חינוך יודע שכתב שזה כחסרות ויתרות שאינו מעכב.

דעת המנח'ח להתיר רק באופן שלא משתנה המשמעות.
האם אין שינוי משמעות בין דכא לדכה?
ועוד, מה נעשה לדעת הרמבן בהקדמה לתורה, שכתב שכל שינוי אפילו באות אחת פוסל, כי כל התורה שמותיו של הקב"ה. וממילא אין נפקמ אם משתנה המשמעות אי לא. בכל גווני יהיה פסול.

אך זכורני שרבינו המהרם שיק זצל מחדש בזה יסוד: והוא שאם כך קיבלנו במסורת שכך ספר תורה צריך להיכתב, אם כן יש לו קדושת ספר תורה גם אם הוא שונה מספרו של משה רבינו ע'ה. לפי מיטב זכרוני זה מטעם שלדעתו זה מסור להסכמת חכמים.

אחד מעיר
הודעות: 587
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: בעניין כתר ארם צובה ופצוע דכה עם א או ה

הודעהעל ידי אחד מעיר » א' מאי 27, 2018 8:14 pm

מלבב, לבבתני
לפי מה שהבנתי מהרב יצחקי
רק הקסת גיבש וקבע את נוסח ספרי התורה.
לפניו כנראה לא היה כתיב אחיד ממש.
יש חומשים שכתוב בהם שבספרי אשכנז דכא בא'
כלומר שלא קיבלו את דעת רמ"ה
וכן ידוע ס"ת חב"ד עד היום
בנוסף לזה הסתבבו ס"ת ווליש בקהילות אירופה
וידוע המעשה שרע"א הורה לתקן עוקץ ר"ת בס"ת וליש (כתב ספרדי)
הכתיב כנראה לא הפריע לו

משה1
הודעות: 62
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2016 1:24 pm

Re: בעניין כתר ארם צובה ופצוע דכה עם א או ע

הודעהעל ידי משה1 » א' מאי 27, 2018 8:54 pm

אליהו בן עמרם כתב:
אב בבינה כתב:וגם דעת המנחת חינוך יודע שכתב שזה כחסרות ויתרות שאינו מעכב.

דעת המנח'ח להתיר רק באופן שלא משתנה המשמעות. האם אין שינוי משמעות בין דכא לדכה?

ראה במאמר הגריח"ס שליט"א המצורף לעיל שיש שינוי משמעות בין דכה ודכא עיין שם דברי טעם.

מלבב
הודעות: 1100
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: בעניין כתר ארם צובה ופצוע דכה עם א או ה

הודעהעל ידי מלבב » ד' מאי 30, 2018 9:56 am

אחד מעיר כתב:מלבב, לבבתני
לפי מה שהבנתי מהרב יצחקי
רק הקסת גיבש וקבע את נוסח ספרי התורה.
לפניו כנראה לא היה כתיב אחיד ממש.
יש חומשים שכתוב בהם שבספרי אשכנז דכא בא'
כלומר שלא קיבלו את דעת רמ"ה
וכן ידוע ס"ת חב"ד עד היום
בנוסף לזה הסתבבו ס"ת ווליש בקהילות אירופה
וידוע המעשה שרע"א הורה לתקן עוקץ ר"ת בס"ת וליש (כתב ספרדי)
הכתיב כנראה לא הפריע לו

לא יתכן, שהרי לא מצינו בפוסקים שדנו על שינוי נוסחאות רק על דכה באלף או בהא, ואחרי שספר אור תורה ומנחת שי נדפסו ונפוצו ואעפ"כ המשיכו לכתוב כל מיני נוסחאות אחרות, מה קרה פתאום שהקסת כ"כ התקבל על כל הציבור?

ולא הבנתי מה קשור פה כתב ואליש, מי אמר שהספרדים היה להם נוסח אחר, אדרבה ספרי תורה הספרדים היו יותר מדויקים.

מעט דבש
הודעות: 2772
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: בעניין כתר ארם צובה ופצוע דכה עם א או ה

הודעהעל ידי מעט דבש » ו' יוני 29, 2018 11:04 am

המאמר מתייחס למאמר הגרי"ח סופר שהובא לעיל (ונדפס גם באור ישראל גליון נו).

הרב דויד יצחקי - פצוע דכא.PDF
(927.52 KiB) הורד 93 פעמים


חזור אל “דקדוק ומסורה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 7 אורחים