עמוד 1 מתוך 1

אמות הקריאה בשמות האותיות

פורסם: א' מאי 13, 2018 12:26 pm
על ידי תוכן
כתב הרמב"ם פ"ו מהלכות יסודי התורה ה"ג: 'וכל הנטפל לשם מאחריו כגון ך' של אלהיך וכ"ם של אלהיכם וכיוצא בהן אינם נמחקים', כך הוא הגירסא בדפוסי הרמב"ם הרגילים. ברמב"ם פרנקל כתוב: 'כגוף כאף של אלהיך וכאף מים של אלהיכם'. ותמה אני, מה מקום להוסיף אמות קריאה לשמות האותיות. מה עוד, שבשבת ק"ד א' כתוב מ"ם, ולא מי"ם. וברמב"ם מהדורת ר' יצחק שילת, כותב ששמות אלו הן בערבית. ואכן אות מ"ם בערבית באה בחיריק המ'. אבל עדיין קשה, מה טעם להביא כאן את שמות האותיות בערבית? ואולי הערבית השפיעה על העברית, והיהודים דוברי עברית קראו לאות מ"ם בחיריק המ'. ואפילו אם זה נכון, עדיין קשה למה כתב האות כ"ף בתוספת א', כא"ף. אלא שכן מצאנו גם בש"ס שלנו, שהאות היוונית ג', כתבו גא"ם, כגון כלים כ"ח ז', ועוד הרבה. ואולי משם למד הרמב"ם שלשמות האותיות יש להוסיף אמות הקריאה.

בחיפוש מהיר בתוכנת בר אילן, מצאתי שעוד הרבה ראשונים מוסיפים אמות הקריאה לשמות האותיות, ובדקתי רק אותיות כא"ף ומי"ם, וצ"ע מה המקור של כתיב זה.

Re: אמות הקריאה בשמות האותיות

פורסם: ב' מאי 14, 2018 8:09 am
על ידי תוכן
נראה לי שאפשר, שאמות הקריאה משמשות כגרשיים בימינו, שהן מראות שאין כאן תיבה אלא שם של אות.

Re: אמות הקריאה בשמות האותיות

פורסם: ד' מאי 16, 2018 9:46 pm
על ידי כזית
תוכן כתב:ברמב"ם מהדורת ר' יצחק שילת, כותב ששמות אלו הן בערבית. ואכן אות מ"ם בערבית באה בחיריק המ'.

לכאו' סביר יותר להניח שהי' הנוספת ב"מים" באה לציין צירה ולא חירק.

Re: אמות הקריאה בשמות האותיות

פורסם: ד' מאי 16, 2018 9:53 pm
על ידי תוכן
למה אתה חושב?

Re: אמות הקריאה בשמות האותיות

פורסם: ד' מאי 16, 2018 10:01 pm
על ידי כזית
כיון שבמקומות רבים האות י' מבטאת צירי ולא חירק, וזו הקריאה המקובלת של האות מ' אצל כל כלל ישראל, כולל ספרד מרוקו ומצרים שבהם חי ופעל הרמב"ם.

Re: אמות הקריאה בשמות האותיות

פורסם: ד' מאי 16, 2018 10:10 pm
על ידי מה שנכון נכון
במסורת תימן מם בחירק. ומנין שבזמנו של הרמב"ם אמרו במצרים למשל בצירה?