מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דאדוני

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

דאדוני

הודעהעל ידי נהר שלום » ה' מאי 17, 2018 5:02 am

כידוע, כאשר כתוב לאדוני קוראים לדוני, וכן בעוד אותיות. מה הדין בארמית כשכתוב "דאדוני"?

במסתרים
הודעות: 1742
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: דאדוני

הודעהעל ידי במסתרים » ה' מאי 17, 2018 7:35 am

עיין מ"ש הר"ד יצחקי בלוח ארש
תוכן הדברים שלרז"ה (והסכים לו הנ"ל) רפה
משא"כ לריעב"ץ שיש חירק בדל"ת

אשר177
הודעות: 314
הצטרף: א' ספטמבר 17, 2017 11:07 pm

Re: דאדוני

הודעהעל ידי אשר177 » ה' מאי 17, 2018 10:19 am

נהר שלום כתב:כידוע, כאשר כתוב לאדוני קוראים לדוני, וכן בעוד אותיות. מה הדין בארמית כשכתוב "דאדוני"?


אתה יכול להביא דוגמא? אני פשוט לא מצליח לחשוב על צירוף כזה...

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: דאדוני

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' מאי 17, 2018 12:11 pm

אשר177 כתב:
נהר שלום כתב:כידוע, כאשר כתוב לאדוני קוראים לדוני, וכן בעוד אותיות. מה הדין בארמית כשכתוב "דאדוני"?


אתה יכול להביא דוגמא? אני פשוט לא מצליח לחשוב על צירוף כזה...

ב"כגוונא": והא אוקימנא דה' אחד ושמו אחד.

לפענ"ד בפשטות ד דינה כאותיות וכל"ב ולא כאותיות מש"ה, וכפי שהביאו לעיל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11661
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: דאדוני

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' מאי 17, 2018 12:24 pm

בובא לציון: בריך יקרא דה'.

אשר177
הודעות: 314
הצטרף: א' ספטמבר 17, 2017 11:07 pm

Re: דאדוני

הודעהעל ידי אשר177 » ה' מאי 17, 2018 12:39 pm

מי אומר שהכלל של של מש"ה מוציא וכל"ב מכניס זה גם בארמית?

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: דאדוני

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' מאי 17, 2018 6:45 pm

אשר177 כתב:מי אומר שהכלל של של מש"ה מוציא וכל"ב מכניס זה גם בארמית?

ברור שלא. שהרי בארמית אין את שין השימוש.
אלא באתי לדמות ד בארמית - שמנוקדת בד"כ בשווא, לאותיות וכל"ב שג"כ מנוקדות בשווא, ודלא כאותיות מש"ה שאינן מקבלות שווא (מלבד ה"א התמיהה שדינה כאותיות וכל"ב!).

בראנסוויל
הודעות: 409
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 11:54 pm

Re: דאדוני

הודעהעל ידי בראנסוויל » ה' מאי 17, 2018 8:08 pm

במסתרים כתב:משא"כ לריעב"ץ שיש חירק בדל"ת

לא שהריעב"ץ חולק שאין כלל מש"ה מוציא וכלב מכניס בארמית, אלא שלפי שיטתו כל שמושי הדלתין בארמית הם חרוקין וכן נקד בתרגום בכל מקום.

מענה איש
הודעות: 1022
הצטרף: ה' יולי 06, 2017 12:14 pm

Re: דאדוני

הודעהעל ידי מענה איש » ה' מאי 17, 2018 9:33 pm

עזריאל ברגר כתב:
אשר177 כתב:מי אומר שהכלל של של מש"ה מוציא וכל"ב מכניס זה גם בארמית?

ברור שלא. שהרי בארמית אין את שין השימוש.
אלא באתי לדמות ד בארמית - שמנוקדת בד"כ בשווא, לאותיות וכל"ב שג"כ מנוקדות בשווא, ודלא כאותיות מש"ה שאינן מקבלות שווא (מלבד ה"א התמיהה שדינה כאותיות וכל"ב!).


כמדומה שעל הפסוק ה' אין בציון (מהפטרה דת''ב שחרית) מציינים שע''פ הכללים היה צריך לבטא א דאדנות רק כאן זה חריג

בראנסוויל
הודעות: 409
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 11:54 pm

Re: דאדוני

הודעהעל ידי בראנסוויל » ה' מאי 17, 2018 10:16 pm

מענה איש כתב:
כמדומה שעל הפסוק ה' אין בציון (מהפטרה דת''ב שחרית) מציינים שע''פ הכללים היה צריך לבטא א דאדנות רק כאן זה חריג

כן הוא במנחת שי בשם הרד"ק במכלול:

הה' האל"ף נחה וכן במסורת כל לשון אדנות עם מש"ה מפיק בר מן חד הה' אין בציון, מכלול דף נ'

חיימקה
הודעות: 1302
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: דאדוני

הודעהעל ידי חיימקה » ה' מאי 17, 2018 11:34 pm

מתוך "אם למקרא" - סיכום נפלא.
קבצים מצורפים
אם למקרא 1.pdf
(490.9 KiB) הורד 211 פעמים
אם למקרא.pdf
(474.01 KiB) הורד 244 פעמים

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: דאדוני

הודעהעל ידי נהר שלום » ו' מאי 18, 2018 12:36 am

תודה רבה לכל המשיבים.

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: דאדוני

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' מאי 18, 2018 7:06 am

חיימקה כתב:מתוך "אם למקרא" - סיכום נפלא.

שני הקבצים פגומים.

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: דאדוני

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' מאי 18, 2018 7:07 am

בראנסוויל כתב:
מענה איש כתב:
כמדומה שעל הפסוק ה' אין בציון (מהפטרה דת''ב שחרית) מציינים שע''פ הכללים היה צריך לבטא א דאדנות רק כאן זה חריג

כן הוא במנחת שי בשם הרד"ק במכלול:

הה' האל"ף נחה וכן במסורת כל לשון אדנות עם מש"ה מפיק בר מן חד הה' אין בציון, מכלול דף נ'

ומדוע הוא חריג?
האם לא משום שאינו ה"א הידיעה אלא ה"א השאלה?!

בעל קורא
הודעות: 303
הצטרף: א' אפריל 03, 2016 12:02 am

Re: דאדוני

הודעהעל ידי בעל קורא » ו' מאי 18, 2018 10:20 am

הכלל של מש"ה מוציא וכל"ב מכניס יש בו גם היגיון ושיטה, וכך נראה לענ"ד ההיגיון שמאחורי הכלל:

כאשר ניקוד אות השימוש דומה לניקוד האל"ף (באדני, ואדני, כאדני, לאדני, באלהים, ואלהים, כאלהים, לאלהים), האל"ף נעלמת משום שאז הניקוד הדומה מבליע את החטף בניקוד אות השימוש.
כאשר אין ניקוד אות השימוש דומה לניקוד האל"ף (מאדני, שאדני, האלהים), האל"ף נשמעת.

ממילא יוצא שה"א התמה הבאה לפני שם אדנות (הַיהוָה אֵין בְּצִיּוֹן, ירמיה ח יט) שונה מה"א הידיעה הבאה לפני שם אלוקות (הַאֱלֹהֵי מִקָּרֹב אָנִי, ירמיה כג כג), משום שבה"א הידיעה לפני שם אלוקות האל"ף נשמעת משום שאין ניקודם דומה (האלהים), אך ה"א התמה לפני שם אדנות אין ניקודה שונה מניקוד האל"ף, ולכן האל"ף אינה נשמעת (וכיון שדוגמה כזו מצויה רק פעם אחת במקרא - האדני אין בציון - לכן נאמר בכלל 'מש"ה מוציא' למרות שיש יוצא מן הכלל אחד), ובדוגמא 'הַאֱלֹהֵ֧י' האל"ף כן נשמעת, משום שגם שם ניקוד אות השימוש שונה מניקוד האל"ף.

ואגב יש להעיר שב'מאלהי' האל"ף לא נעלמת למרות שניקודה דומה לניקוד אות השימוש, וכנראה זה משום שהמ"ם בעצם מנוקדת בחיריק ורק מחמת תשלום הדגש היא מנוקדת בצירי, ולכן נידונה כאינה דומה לניקוד האל"ף, והאל"ף אינה נבלעת, ואולי צ"ע בטעם הדבר, אך עכ"פ הדברים הגיוניים.

וממילא גם לגבי דלי"ת השימוש בארמית, כיון שניקודה הוא בפתח, כשבאה לפני שם אדנות ניקודה דומה לניקוד האל"ף של אדנות ולכן האל"ף אינה נשמעת.


חזור אל “דקדוק ומסורה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 40 אורחים