דברי ירמיהו נעדר בחק לישראל

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
אחד מעיר
הודעות: 577
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

דברי ירמיהו נעדר בחק לישראל

הודעהעל ידי אחד מעיר » ב' יולי 16, 2018 3:00 am

שאלת רחמים שר שלום

ידוע הדבר שהמנהג להפטיר הפטרות מיוחדות בתלת דפורענותא ובשבע דנחמתא (שלא מעניין הפרשה) נתקבל בעם בתקופה מאוחרת. הרמבם מביא בסוף ספר אהבה (הספר השני של היד החזקה) את ההפטרות הקדומות של הפרשות שהן מעניין הפרשה. לדוגמא: הפטרת פרשת מטות היא ביהושע י"ג 15 (ויתן משה למטה בני ראובן ). בסופו של הפרק מביא רמב"ם את ההפטרות כפי שהן נהוגות בימינו בתלת דפורענותא ובשבע דנחמתא בכל קהילות ישראל.

ללומדים בחוק לישראל ידוע שפסוקי הנביא המובאים בלימוד היומי הם פסוקים מהפטרת השבוע (גם בשבתות של תלת דפורענותא ושבע דנחמתא).

וכאן השאלה שלי : מדוע בפרשת מטות בחרו להביא בלימוד היומי של השבוע את פסוקי ההפטרה הקדומה ביהושע (כנ"ל ) ולא את פסוקי הפטרת "דברי ירמיהו"? זו תופעה חריגה שאני מחפש לה הסבר.

תודה למשיבים

רחמים שר שלום
תשובתי
ההסבר כנראה הוא שבשנה שפינחס הוא לפני הצום ההפטרה היא במלכים

והחוק לישראל בהתאם

אבל כיון שברוב השנים מטות מסעי מחוברים כבר קראו את דברי ירמיהו בהפטרה של פינחס

לכן מצאו הפטרה אחרת שאינה נהוגה

מה שראיתי הוא שהפטרת שמות לספרדים היא דברי ירמיהו

אבל בחוק לישראל נבחרו פסוקים מההפטרה האשכנזית

אליהו

רחמים: לר' אליהו,

תודה על התייחסותך לשאלה.

אבהיר שוב את שאלתי:

הפטרת פינחס היא במלכים א יח "ויד ה' היתה אל אליהו"

הפטרות מטות , מסעי ודברים הן ההפטרות של תלת דפורענותא (דברי , שמעו, חזון).

אני מצפה מבעל חוק לישראל שיביא בפרשות אלה (בקריאת הנביאים של השבוע בחוק לישראל) פסוקים מהפטרות הנ"ל.

אבל הוא משמיט את הפטרת דברי ירמיהו וקובע במקומה את ההפטרה הקדומה מיהושע.

בתחילה סבור הייתי שהוא בחר הפטרה אחרת במקום דברי ירמיהו כי את דברי ירמיהו הוא שיבץ בפרשת שמות כמנהג הספרדים.

אבל לתמהוני הרב התברר (מה שאכן מצאת גם אתה) שבפרשת שמות בחר בעל "חוק לישראל" דווקא את ההפטרה האשכנזית "הבאים ישרש יעקב".

כך ש"דברי ירמיהו" נמחק לגמרי מרשימת הקריאות השבועיות בחוק לישראל.

בינתיים גיליתי שגם בפרשת כי תצא בחרו במקום "רוני עקרה" (ההפטרה החמישית של שבע דנחמתא)

פסוקים מההפטרה הקדומה שמביא רמב"ם (בשמואל א יז המלחמה בפלשתים – מלחמת דוד וגליית).

אבל לזה יש הסבר מצוין: את הפטרת רוני עקרה מוצאים בחוק לישראל בשבוע של פרשת נח אז כדי שלא לחזור שוב על הפטרה זו נבחרה הפטרה אחרת.

אבל את "דברי ירמיהו" אין אנו מוצאים בחוק לישראל בשום מקום ולא הייתה שום סיבה למחוק אותה.

וחוזרת ונשאלת אפוא השאלה: מה ראה בעל חוק לישראל למחוק את הפטרת "דברי ירמיהו" מקריאת הנביאים בחוק לישראל?

צריך לנסות ולמצוא הסבר למחיקה זו שלפי דעתי אינה מקרית.

בברכה

רחמים שר שלום
ממני: זה כבר מסבך את השאלה,

אולי בכל זאת כיון שברוב השנים הפטרת פינחס היא דברי ירמיהו

לכן נתן למטות הפטרה אחרת

אבל עדיין תמוה למה דברי ירמיהו נשאר בחוץ גם בהפטרת שמות

אליהו

רחמים: בכל הפרשות המתחברות נשמרים בחוק לישראל ההפטרות לשתי הפרשות.

אין שום סיבה שלא לשמור על הפטרת דברי ירמיהו של פרשת מטות כשהיא מחוברת למסעי.

ועוד:

את הפטרות ויקהל, תזריע,אחרי מות, בהר , פינחס אין קוראים ברוב השנים

ואילו את הפטרת מטות (דברי ירמיהו) קוראים בכל השנים בלי יוצא מן הכלל.

חזור אל “דקדוק ומסורה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 6 אורחים