איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
במסתרים
הודעות: 231
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

הודעהעל ידי במסתרים » ה' אוגוסט 23, 2018 1:33 am

בן ראובן כתב:
במסתרים כתב:
בן ראובן כתב:
במסתרים כתב:
כדכד כתב:"לכנה שבנה" "שבנה" היא משורש "שוב" כמו "שובי השולמית" והו' נשמטת ב"שבנה" וה"ה בכל נחי ע"ו ולכן ברור שצודק הרב בן ראובן שאף אם הו' שרשית היא נשמטת

כל שלא נשתנה הניקוד לא הוכחת שהוא"ו חסרה מצד הדקדוק ולא רק מפני מסורת הכתיב


נשתנה גם נשתנה (משורוק לחולם).


כמדומה שאי"ז ראיה כי הוא"ו סובלת חולם גם אם היתה כתובה.


אבל אם החולם הוא מלא, מה טעם השינוי משורוק לחולם?

ועכצ"ל שאין תנועה מלאה (אפילו מוטעמת) סובלת שבא נח (או דגש) אחריה באמצע תיבה, ולכן משתנה השורוק לחולם (חסר) בנטייה זו. ואכן כמדומני שאין למצוא דוגמא לתנועה מלאה (חיריק, חולם וצירה מלאים, שורוק) בהברה סגורה באמצע תיבה.


תנועה מלאה זו איני יודע מה היא. מנין לך להבדיל בין חולם (וצירי) מלא וחסר?

בן ראובן
הודעות: 377
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

הודעהעל ידי בן ראובן » ה' אוגוסט 23, 2018 7:24 am

חולם מלא וחולם חסר הן תנועות שונות שמתנהגות בצורה שונה. למשל, חולם חסר דרכו להשתנות בנטייה לשורוק, ואילו חולם מלא אינו משתנה. למשל:

חֹל(היפוכו של קודש) - משתנה בנטייה (חֻלִּין, חֻלּוֹ של מועד).

חוֹל (חול הים) - אינו משתנה בנטייה.

והוא הדין לשאר התנועות המלאות, שאין דרכן להשתנות בנטייה.

כרמי שלי
הודעות: 97
הצטרף: א' אוגוסט 06, 2017 4:38 pm

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

הודעהעל ידי כרמי שלי » ג' אוקטובר 16, 2018 8:50 am

הלום ראיתי בס' לוח הפעלים השלם (ברקלי) שמביא (בע' 13 - לוח הפָּעַל, מס' 47) כי בלשון עתיד צ"ל תָּנַחְנָה ובציווי נַחְנָה.


חזור אל “דקדוק ומסורה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 3 אורחים