עמוד 1 מתוך 2

איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

פורסם: ה' אוגוסט 02, 2018 4:33 pm
על ידי כדכד
היינו שאומרים לבנות רבות שינוחו. אם כותבים את המלה אחרת מהדרך שבה כתבתיה אז אשמח לדעת גם את זאת

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

פורסם: ה' אוגוסט 02, 2018 5:57 pm
על ידי חיימקה
תָּנַחְנָה

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

פורסם: ה' אוגוסט 02, 2018 7:10 pm
על ידי יהודה בן יעקב
חיימקה כתב:תָּנַחְנָה

משמעות מילה זו היא שיניחו חפצים אחרים.

לכא' הניקוד תָּנוֹחְנָה

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

פורסם: ה' אוגוסט 02, 2018 11:20 pm
על ידי כרמי שלי
לכאו' בלי תי"ו

Re:

פורסם: ו' אוגוסט 03, 2018 12:51 am
על ידי במסתרים
נוח במשקל שוב
ויש ללמוד הניקוד ממגילת רות
א,יב שֹׁבְנָה בְנֹתַי

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

פורסם: ש' אוגוסט 04, 2018 11:18 pm
על ידי ביקורת תהיה
בעתיד (לנוכחות ולנסתרות): א. תְּנוּחֶינָה; ב. תָּנֹחְנָה או תָּנֹחְןָ.
בציווי – כנ"ל ללא תיו השימוש: א. נוּחֶינָה; ב. נֹחְנָה או נֹחְןָ.
סימוכין:
1. 'וְאַתְּ וּבְנוֹתַיִךְ תְּשֻׁבֶינָה לְקַדְמַתְכֶן' (יחזקאל טז, נה), 'מִי אֵלֶּה כָּעָב תְּעוּפֶינָה' (ישעיה ס, ח), 'תְּבֹאֶינָה בְּהֵיכַל מֶלֶךְ' (תהלים מה, טז).
2. 'וַאֲשֶׁר תָּבֹאנָה יַגִּידוּ לָמוֹ' (ישעיה מד, ז), 'וְעָרֶיךָ לֹא תָשֹׁבְנָה' (יחזקאל לה, ט). וכיו"ב 'קֹמְנָה' (ישעיה לב, ט), 'שֹׁבְנָה' (רות א ג"פ).
3. 'אֲשֶׁר תָּבֹאןָ הַצֹּאן לִשְׁתּוֹת' (בראשית ל, לח), 'וַאֲחוֹתַיִךְ סְדֹם וּבְנוֹתֶיהָ תָּשֹׁבְןָ לְקַדְמָתָן, וְשֹׁמְרוֹן וּבְנוֹתֶיהָ תָּשֹׁבְןָ לְקַדְמָתָן' (יחזקאל טז, נה).

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

פורסם: א' אוגוסט 05, 2018 9:40 am
על ידי בן ראובן
יהודה בן יעקב כתב:
חיימקה כתב:תָּנַחְנָה

משמעות מילה זו היא שיניחו חפצים אחרים.

לכא' הניקוד תָּנוֹחְנָה


לא נראה שחי"ת שבאית סובלת חולם לפניה.

נראה כדעת חיימקה (סימוכין: "ותנח התיבה").

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

פורסם: א' אוגוסט 05, 2018 3:36 pm
על ידי חיימקה
תשובת האקדמיה:


שלום רב,
אתם תנוחו, הם ינוחו, אתן והן תָּנַחְנָה.

בברכה,
ד"ר קרן דובנוב

המזכירות המדעית, האקדמיה ללשון העברית

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

פורסם: א' אוגוסט 05, 2018 6:25 pm
על ידי כדכד
יהודה בן יעקב כתב:
חיימקה כתב:תָּנַחְנָה

משמעות מילה זו היא שיניחו חפצים אחרים.

לכא' הניקוד תָּנוֹחְנָה

ההבדל הוא שהנחת חפצים היא ת' פתוחה ונ' דגושה וכעיו מ"ש השו"ע לברך להניח תפלין בקמץ משורש נוח ולא בפתח ודגש שהוא מלשון להניח חפצים אחרים

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

פורסם: א' אוגוסט 05, 2018 7:08 pm
על ידי ביקורת תהיה
בן ראובן כתב:נראה כדעת חיימקה (סימוכין: "ותנח התיבה").

הצדק עמך אך לא מטעמך, אלא הנון נפתחת בגלל האות הגרונית שאחריה. והראיה: 'וַתָּנַח', שפ"א הפועל פתוחה, לעומת שאר הפעלים מגזרה זו שפ"א הפועל נקודה בקמץ קטן: וַתָּשָׁב, וַתָּמָת, וַתָּקָם וכיו"ב.
מכל מקום, הצורה 'תנוחינה' יותר מצטלצלת באזני מאשר 'תנחנה'. וכן מצאתי אצל טשרניחובסקי: עַל בַּדָּיו וְעַל אֲגַפָּיו תְּנוּחֶינָה כַּאֲבַק-הַכֶּסֶף דִּמְעוֹת כְּפוֹר.

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

פורסם: א' אוגוסט 05, 2018 7:44 pm
על ידי בן ראובן
ביקורת תהיה כתב:
בן ראובן כתב:נראה כדעת חיימקה (סימוכין: "ותנח התיבה").

הצדק עמך אך לא מטעמך, אלא הנון נפתחת בגלל האות הגרונית שאחריה. והראיה: 'וַתָּנַח', שפ"א הפועל פתוחה, לעומת שאר הפעלים מגזרה זו שפ"א הפועל נקודה בקמץ קטן: וַתָּשָׁב, וַתָּמָת, וַתָּקָם וכיו"ב.
מכל מקום, הצורה 'תנוחינה' יותר מצטלצלת באזני מאשר 'תנחנה'. וכן מצאתי אצל טשרניחובסקי: עַל בַּדָּיו וְעַל אֲגַפָּיו תְּנוּחֶינָה כַּאֲבַק-הַכֶּסֶף דִּמְעוֹת כְּפוֹר.


לא ראיתי במה טעמך שונה משלי.

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

פורסם: א' אוגוסט 05, 2018 10:01 pm
על ידי ביקורת תהיה
אמרתי בחפזי שרצונך לומר כי שווא אחרי חולם הוא שווא נע, שאיננו נכון במקום זה שהאות החלומה מוטעמת.

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

פורסם: ג' אוגוסט 07, 2018 12:10 am
על ידי כדכד
ביקורת תהיה כתב:
בן ראובן כתב:נראה כדעת חיימקה (סימוכין: "ותנח התיבה").

הצדק עמך אך לא מטעמך, אלא הנון נפתחת בגלל האות הגרונית שאחריה. והראיה: 'וַתָּנַח', שפ"א הפועל פתוחה, לעומת שאר הפעלים מגזרה זו שפ"א הפועל נקודה בקמץ קטן: וַתָּשָׁב, וַתָּמָת, וַתָּקָם וכיו"ב.
מכל מקום, הצורה 'תנוחינה' יותר מצטלצלת באזני מאשר 'תנחנה'. וכן מצאתי אצל טשרניחובסקי: עַל בַּדָּיו וְעַל אֲגַפָּיו תְּנוּחֶינָה כַּאֲבַק-הַכֶּסֶף דִּמְעוֹת כְּפוֹר.

זו לשון שירה. הלשון הפשוטה הא תנחנה כמ"ש הרב חימקה ודעימיה

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

פורסם: ג' אוגוסט 07, 2018 4:04 am
על ידי אחד מעיר
למה לא במשקל תסובינה בתחילת וישב
תנחנה נראה לי בניין הפעיל
אבל....
תסובינה משורש סבב הכפולים
טוב בסדר שם יש דגש בב'
אז נחזור לתנוחנה בשורק או בחולם
והחי"ת בשווא נח כמובן אחרי הברה מוטעמת
את התחנה אני מתקשה להבין
אולי בגלל השעה

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

פורסם: ג' אוגוסט 07, 2018 9:44 am
על ידי כדכד
בנין הפעיל זה שורש אחר והנ' בדגש
כבר הסבירו לעיל למה לא בשורוק או פתח
היסוד של "תנחנה" הוא כמו "וינח בים השביעי" או מה שהובא לעיל "ותנח תיבה" שזו צורה אחרת ופחות מצויה של היחיד של נוח בעתיד. ביחיד בד"כ משתמשים בינוח או תנוח אבל כיוון שברבות זה לא שיך חוזרים לצורה הזו

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

פורסם: ד' אוגוסט 08, 2018 5:36 pm
על ידי לבי במערב
ביקורת תהיה כתב:בעתיד (לנוכחות ולנסתרות): א. תְּנוּחֶינָה; ב. תָּנֹחְנָה או תָּנֹחְןָ.
בציווי – כנ"ל ללא תיו השימוש: א. נוּחֶינָה; ב. נֹחְנָה או נֹחְןָ.
סימוכין:
1. 'וְאַתְּ וּבְנוֹתַיִךְ תְּשֻׁבֶינָה לְקַדְמַתְכֶן' (יחזקאל טז, נה), 'מִי אֵלֶּה כָּעָב תְּעוּפֶינָה' (ישעיה ס, ח), 'תְּבֹאֶינָה בְּהֵיכַל מֶלֶךְ' (תהלים מה, טז).
2. 'וַאֲשֶׁר תָּבֹאנָה יַגִּידוּ לָמוֹ' (ישעיה מד, ז), 'וְעָרֶיךָ לֹא תָשֹׁבְנָה' (יחזקאל לה, ט). וכיו"ב 'קֹמְנָה' (ישעיה לב, ט), 'שֹׁבְנָה' (רות א ג"פ).
3. 'אֲשֶׁר תָּבֹאןָ הַצֹּאן לִשְׁתּוֹת' (בראשית ל, לח), 'וַאֲחוֹתַיִךְ סְדֹם וּבְנוֹתֶיהָ תָּשֹׁבְןָ לְקַדְמָתָן, וְשֹׁמְרוֹן וּבְנוֹתֶיהָ תָּשֹׁבְןָ לְקַדְמָתָן' (יחזקאל טז, נה).
כרמי שלי כתב:לכאו' בלי תי"ו

זה נלפענ"ד הנכון יותר (ובעיקר - הב').
ולא זכיתי להבין בעניי, מפ"מ נזקקנו לעזרת האקדמי' ה"עברית" לדעת הגיית מילים בלשוננו.
[תוקן מפני הודעתו של הרב 'עזריאל ברגר'].

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

פורסם: ד' אוגוסט 08, 2018 6:01 pm
על ידי עזריאל ברגר
לבי במערב כתב:
ביקורת תהיה כתב:בעתיד (לנוכחות ולנסתרות): א. תְּנוּחֶינָה; ב. תָּנֹחְנָה או תָּנֹחְןָ.
בציווי – כנ"ל ללא תיו השימוש: א. נוּחֶינָה; ב. נֹחְנָה או נֹחְןָ.
סימוכין:
1. 'וְאַתְּ וּבְנוֹתַיִךְ תְּשֻׁבֶינָה לְקַדְמַתְכֶן' (יחזקאל טז, נה), 'מִי אֵלֶּה כָּעָב תְּעוּפֶינָה' (ישעיה ס, ח), 'תְּבֹאֶינָה בְּהֵיכַל מֶלֶךְ' (תהלים מה, טז).
2. 'וַאֲשֶׁר תָּבֹאנָה יַגִּידוּ לָמוֹ' (ישעיה מד, ז), 'וְעָרֶיךָ לֹא תָשֹׁבְנָה' (יחזקאל לה, ט). וכיו"ב 'קֹמְנָה' (ישעיה לב, ט), 'שֹׁבְנָה' (רות א ג"פ).
3. 'אֲשֶׁר תָּבֹאןָ הַצֹּאן לִשְׁתּוֹת' (בראשית ל, לח), 'וַאֲחוֹתַיִךְ סְדֹם וּבְנוֹתֶיהָ תָּשֹׁבְןָ לְקַדְמָתָן, וְשֹׁמְרוֹן וּבְנוֹתֶיהָ תָּשֹׁבְןָ לְקַדְמָתָן' (יחזקאל טז, נה).
כרמי שלי כתב:לכאו' בלי תי"ו

זה נלפענ"ד הנכון יותר (ובעיקר - הב').
ולא זכיתי להבין בעניי, מפ"מ נזקקנו לעזרת האקדמי' ה"עברית" לדעת הגיית מילים בלשוננו.
וכי מפני "פסק" האקדמי' - יתחילו לפנות לקהל בו נמצאים 51 בנות ו-50 בנים בלשון נקבה?!
ודון מינה, ואוקי באתרא.

א. פסקי האקדמיה אינם מחייבים אותנו, אבל "מראה מקום היא לו".
ב. הפסק הנ"ל שהולכים אחר הרוב - כמדומני לא היה ולא נברא.

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

פורסם: ד' אוגוסט 08, 2018 6:06 pm
על ידי לבי במערב
[ראה בהודעה הבאה מהרב 'עזריאל ברגר']

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

פורסם: ד' אוגוסט 08, 2018 8:08 pm
על ידי עזריאל ברגר
לבי במערב כתב:
עזריאל ברגר כתב:ב. הפסק הנ"ל שהולכים אחר הרוב - כמדומני לא היה ולא נברא.

הי' גם נברא, זהו חוק חדש מהשנים האחרונות - לאחר הצבעה מחודשת בנושא.
א' מקרובות משפחתי היא מורה ללשון וכו', ובקיאה בנושאים אלו, ומשמה שמעתי כן.

מתוך אתר האקדמיה (ההדגשה במקור):
בציבור מתהלכת שמועה ולפיה החליטה האקדמיה שבמקרים שיש רוב נשים יש לנקוט לשון נקבה. אבל זו אינה אלא שמועה, ואין לה על מה שתסמוך.

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

פורסם: ד' אוגוסט 08, 2018 10:58 pm
על ידי כדכד
לבי במערב כתב:
ביקורת תהיה כתב:בעתיד (לנוכחות ולנסתרות): א. תְּנוּחֶינָה; ב. תָּנֹחְנָה או תָּנֹחְןָ.
בציווי – כנ"ל ללא תיו השימוש: א. נוּחֶינָה; ב. נֹחְנָה או נֹחְןָ.
סימוכין:
1. 'וְאַתְּ וּבְנוֹתַיִךְ תְּשֻׁבֶינָה לְקַדְמַתְכֶן' (יחזקאל טז, נה), 'מִי אֵלֶּה כָּעָב תְּעוּפֶינָה' (ישעיה ס, ח), 'תְּבֹאֶינָה בְּהֵיכַל מֶלֶךְ' (תהלים מה, טז).
2. 'וַאֲשֶׁר תָּבֹאנָה יַגִּידוּ לָמוֹ' (ישעיה מד, ז), 'וְעָרֶיךָ לֹא תָשֹׁבְנָה' (יחזקאל לה, ט). וכיו"ב 'קֹמְנָה' (ישעיה לב, ט), 'שֹׁבְנָה' (רות א ג"פ).
3. 'אֲשֶׁר תָּבֹאןָ הַצֹּאן לִשְׁתּוֹת' (בראשית ל, לח), 'וַאֲחוֹתַיִךְ סְדֹם וּבְנוֹתֶיהָ תָּשֹׁבְןָ לְקַדְמָתָן, וְשֹׁמְרוֹן וּבְנוֹתֶיהָ תָּשֹׁבְןָ לְקַדְמָתָן' (יחזקאל טז, נה).
כרמי שלי כתב:לכאו' בלי תי"ו

זה נלפענ"ד הנכון יותר (ובעיקר - הב').
ולא זכיתי להבין בעניי, מפ"מ נזקקנו לעזרת האקדמי' ה"עברית" לדעת הגיית מילים בלשוננו.
וכי מפני "פסק" האקדמי' - יתחילו לפנות לקהל בו נמצאים 51 בנות ו-50 בנים בלשון נקבה?!
ודון מינה, ואוקי באתרא.
מה שנכתב בלי ת' מתייחס ללשון ציווי והשאלה שלי היתה על לשון עתיד. הדוגמאות המובאות פה ברישא הן בלשון שירה והדוגמאות "תשבנה" ו"תקמנה" אינן שייכות לפה כלל כי הח' היא גרונית וגם הדוגמה של "תבאנה" אינה שייכת לפה על אף שגם הא' היא גרונית כי יש הבדל בעין ח' לא' שכן א' יכולה להיות נחה בלי תנועה וח' לא

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

פורסם: ד' אוגוסט 08, 2018 11:50 pm
על ידי מי שענה
בעיקרון אפשר לומר תנוחו גם לבנות (יש במקורותינו גם וגם: 'וכל הנשים יתנו יקר לבעליהן', ועוד)
רק בעתיד ובציווי, נוכחות ונסתרות.

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

פורסם: ה' אוגוסט 09, 2018 1:39 am
על ידי בן ראובן
מי שענה כתב:בעיקרון אפשר לומר תנוחו גם לבנות (יש במקורותינו גם וגם: 'וכל הנשים יתנו יקר לבעליהן', ועוד)
רק בעתיד ובציווי, נוכחות ונסתרות.


"תנוחו" - בנסתרות?!

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

פורסם: ה' אוגוסט 09, 2018 2:51 am
על ידי לבי במערב
עזריאל ברגר כתב:
לבי במערב כתב:
עזריאל ברגר כתב:ב. הפסק הנ"ל שהולכים אחר הרוב - כמדומני לא היה ולא נברא.

הי' גם נברא, זהו חוק חדש מהשנים האחרונות - לאחר הצבעה מחודשת בנושא.
א' מקרובות משפחתי היא מורה ללשון וכו', ובקיאה בנושאים אלו, ומשמה שמעתי כן.

מתוך אתר האקדמיה (ההדגשה במקור):
בציבור מתהלכת שמועה ולפיה החליטה האקדמיה שבמקרים שיש רוב נשים יש לנקוט לשון נקבה. אבל זו אינה אלא שמועה, ואין לה על מה שתסמוך.

ייש"כ על שהעמדתני על האמת ועל השלום. ואבקש באתרא הדין מחילה על שחשדתי בכשרים [הן בחו"ר הפורום - שחששתי שהוכיחו מן האקדמי', והן בנוגע לאקדמי' עצמה - אף ש'כשרה' היא לא...].

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

פורסם: ה' אוגוסט 09, 2018 11:59 am
על ידי כדכד
למה לא?

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

פורסם: ה' אוגוסט 09, 2018 4:27 pm
על ידי עזריאל ברגר
בן ראובן כתב:"תנוחו" - בנסתרות?!

לכאורה:
תנוחו - לנוכחות.
ינוחו - לנסתרות.
מי שענה כתב:בעיקרון אפשר לומר תנוחו גם לבנות (יש במקורותינו גם וגם: 'וכל הנשים יתנו יקר לבעליהן', ועוד)

אשמח לשמוע על דוגמאות נוספות שעליהן אמרת "ועוד". אולי בלשון המשנה?
(כמדומני שבלשון המשנה אין כלל שימוש בסיומת "נה")
עד עתה חשבתי שזה מהשרצים שהכשירה האקדמיה, ועתה מדבריך אני רואה שיש להם על מה שיסמוכו.

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

פורסם: ו' אוגוסט 10, 2018 1:52 am
על ידי ביקורת תהיה
אחד מני רבים: יִהְיוּ שֶׁבַע שְׁנֵי רָעָב.

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

פורסם: ו' אוגוסט 10, 2018 4:16 am
על ידי במסתרים
אין להביא ראיה לפת"ח ממלת ותנח התיבה
דשאני התם שאף אם עיקר המשקל בקמץ מ"מ נפתח מפני הגרונית ואין הניקוד סותר לאותיות
משא"כ במלת נוחנה שהוא"ו שרשית, ואף אם איננה כתובה לא נוכל לנטות מניקוד חולם או מלאפום

גם יש ללמוד מציווי "נוחי" שכן יהיה הניקוד לרבות
מה שנשאר הוא רק ניקוד החי"ת אם במשקל תעופינה או תשובנה, ולזה יש לומר שניהם כאחד טובים

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

פורסם: ו' אוגוסט 10, 2018 4:55 am
על ידי בן ראובן
במסתרים כתב:אין להביא ראיה לפת"ח ממלת ותנח התיבה
דשאני התם שאף אם עיקר המשקל בקמץ מ"מ נפתח מפני הגרונית ואין הניקוד סותר לאותיות
משא"כ במלת נוחנה שהוא"ו שרשית, ואף אם איננה כתובה לא נוכל לנטות מניקוד חולם או מלאפום

גם יש ללמוד מציווי "נוחי" שכן יהיה הניקוד לרבות
מה שנשאר הוא רק ניקוד החי"ת אם במשקל תעופינה או תשובנה, ולזה יש לומר שניהם כאחד טובים


הוא"ו אינה בעיה. לא הכל מודים בכלל שהיא שרשית, ובכל אופן היא נשמטת בלאו הכי בנטיות רבות. ואף ב"תשובנה" נלענ"ד שהיא חסרה מן הדין, ולכן הוחלף השורוק בחולם (חסר).

"נוחי" כמובן אינו ראיה כלל מאחר שהחי"ת שם אינה שבאית.

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

פורסם: ו' אוגוסט 10, 2018 2:49 pm
על ידי כדכד
"לכנה שבנה" "שבנה" היא משורש "שוב" כמו "שובי השולמית" והו' נשמטת ב"שבנה" וה"ה בכל נחי ע"ו ולכן ברור שצודק הרב בן ראובן שאף אם הו' שרשית היא נשמטת

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

פורסם: א' אוגוסט 12, 2018 2:40 am
על ידי מי שענה
בן ראובן כתב:
מי שענה כתב:בעיקרון אפשר לומר תנוחו גם לבנות (יש במקורותינו גם וגם: 'וכל הנשים יתנו יקר לבעליהן', ועוד)
רק בעתיד ובציווי, נוכחות ונסתרות.


"תנוחו" - בנסתרות?!

ברור שלא.
התייחסתי לכלל: רק בעתיד ובציווי, נוכחות ונסתרות, אפשר להשתמש גם בלשון זכר, כמו בדוגמה הנ"ל.
דוגמאות נוספות אחפש בל"נ.
בלשון המשנה והגמרא בוודאי, אבל יש גם במקרא.

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

פורסם: א' אוגוסט 12, 2018 11:29 am
על ידי מי שענה
"השבעתי... אם תמצאו את דודי מה תגידו לו..."
"אם תעירו ואם תעוררו את האהבה..."

אין לי כעת עוד דוגמאות אבל ידוע לי שיש.

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

פורסם: א' אוגוסט 12, 2018 6:08 pm
על ידי עזריאל ברגר
מקבל את דבריך.

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

פורסם: ב' אוגוסט 13, 2018 12:52 pm
על ידי כדכד
מי שענה כתב:בעיקרון אפשר לומר תנוחו גם לבנות (יש במקורותינו גם וגם: 'וכל הנשים יתנו יקר לבעליהן', ועוד)
רק בעתיד ובציווי, נוכחות ונסתרות.

נכון. כת"ר הוכיח שאפשר לומר כך אך השאלה היתה למי שרוצה לנקד את המלה בדרך שבה כותבים לנקבות ביחוד

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

פורסם: ד' אוגוסט 15, 2018 6:07 am
על ידי במסתרים
כדכד כתב:"לכנה שבנה" "שבנה" היא משורש "שוב" כמו "שובי השולמית" והו' נשמטת ב"שבנה" וה"ה בכל נחי ע"ו ולכן ברור שצודק הרב בן ראובן שאף אם הו' שרשית היא נשמטת

כל שלא נשתנה הניקוד לא הוכחת שהוא"ו חסרה מצד הדקדוק ולא רק מפני מסורת הכתיב

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

פורסם: ד' אוגוסט 15, 2018 6:36 am
על ידי בן ראובן
במסתרים כתב:
כדכד כתב:"לכנה שבנה" "שבנה" היא משורש "שוב" כמו "שובי השולמית" והו' נשמטת ב"שבנה" וה"ה בכל נחי ע"ו ולכן ברור שצודק הרב בן ראובן שאף אם הו' שרשית היא נשמטת

כל שלא נשתנה הניקוד לא הוכחת שהוא"ו חסרה מצד הדקדוק ולא רק מפני מסורת הכתיב


נשתנה גם נשתנה (משורוק לחולם).

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

פורסם: ה' אוגוסט 16, 2018 1:32 am
על ידי ביקורת תהיה
מי שענה כתב:אין לי כעת עוד דוגמאות אבל ידוע לי שיש.

הנה דוגמא נוספת: 'וַיֶּחֱמוּ הַצֹּאן אֶל הַמַּקְלוֹת'.

ויש גם לשון אנדרוגינוס, כמו שאומר רש"י על 'וַיִּשַּׁרְנָה הַפָּרוֹת' – הרי תיבה זו אנדרוגינוס.
כיוצא בה מביא במנחת שי פרשת ויצא:
צורה א: וַיֵּחַמְנָה בְּבֹאָן לִשְׁתּוֹת', 'אַרְבַּע מַלְכֻיוֹת מִגּוֹי יַעֲמֹדְנָה'.
צורה ב: 'וַתִּקְרְבוּ עֲצָמוֹת עֶצֶם אֶל עַצְמוֹ', 'וְאַלְמְנֹתֶיךָ עָלַי תִּבְטָחוּ'.

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

פורסם: ה' אוגוסט 16, 2018 2:49 am
על ידי במסתרים
בן ראובן כתב:
במסתרים כתב:
כדכד כתב:"לכנה שבנה" "שבנה" היא משורש "שוב" כמו "שובי השולמית" והו' נשמטת ב"שבנה" וה"ה בכל נחי ע"ו ולכן ברור שצודק הרב בן ראובן שאף אם הו' שרשית היא נשמטת

כל שלא נשתנה הניקוד לא הוכחת שהוא"ו חסרה מצד הדקדוק ולא רק מפני מסורת הכתיב


נשתנה גם נשתנה (משורוק לחולם).


כמדומה שאי"ז ראיה כי הוא"ו סובלת חולם גם אם היתה כתובה.

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

פורסם: ה' אוגוסט 16, 2018 8:19 am
על ידי בן ראובן
במסתרים כתב:
בן ראובן כתב:
במסתרים כתב:
כדכד כתב:"לכנה שבנה" "שבנה" היא משורש "שוב" כמו "שובי השולמית" והו' נשמטת ב"שבנה" וה"ה בכל נחי ע"ו ולכן ברור שצודק הרב בן ראובן שאף אם הו' שרשית היא נשמטת

כל שלא נשתנה הניקוד לא הוכחת שהוא"ו חסרה מצד הדקדוק ולא רק מפני מסורת הכתיב


נשתנה גם נשתנה (משורוק לחולם).


כמדומה שאי"ז ראיה כי הוא"ו סובלת חולם גם אם היתה כתובה.


אבל אם החולם הוא מלא, מה טעם השינוי משורוק לחולם?

ועכצ"ל שאין תנועה מלאה (אפילו מוטעמת) סובלת שבא נח (או דגש) אחריה באמצע תיבה, ולכן משתנה השורוק לחולם (חסר) בנטייה זו. ואכן כמדומני שאין למצוא דוגמא לתנועה מלאה (חיריק, חולם וצירה מלאים, שורוק) בהברה סגורה באמצע תיבה.

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

פורסם: ה' אוגוסט 16, 2018 11:45 am
על ידי עזריאל ברגר
ביקורת תהיה כתב:
מי שענה כתב:אין לי כעת עוד דוגמאות אבל ידוע לי שיש.

הנה דוגמא נוספת: 'וַיֶּחֱמוּ הַצֹּאן אֶל הַמַּקְלוֹת'.

ויש גם לשון אנדרוגינוס, כמו שאומר רש"י על 'וַיִּשַּׁרְנָה הַפָּרוֹת' – הרי תיבה זו אנדרוגינוס.
כיוצא בה מביא במנחת שי פרשת ויצא:
צורה א: וַיֵּחַמְנָה בְּבֹאָן לִשְׁתּוֹת', 'אַרְבַּע מַלְכֻיוֹת מִגּוֹי יַעֲמֹדְנָה'.
צורה ב: 'וַתִּקְרְבוּ עֲצָמוֹת עֶצֶם אֶל עַצְמוֹ', 'וְאַלְמְנֹתֶיךָ עָלַי תִּבְטָחוּ'.

ויחמו/ויחמנה - על זה דרשו רז"ל שהמים נעשים טיפת זכר במעיהם.

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

פורסם: ה' אוגוסט 16, 2018 2:30 pm
על ידי ביקורת תהיה
א. המדרש הוא מלשון האנדרוגינוס 'ויחמנה' (ולא מ'ויחמו'), וכן דרשו מלשון האנדרוגינוס 'וישרנה' – מלמד שאף הולדות אמרו שירה, כמו שמביא רש"י על אתר.
ב. עתה זה חזיתי את שכתב אבן עזרא על 'ויחמו': ואל תתמה בעבור שאמר על הצאן לשון זכרים, כי משפט הלשון להפריש בין זכרים לנקבות בלשון יחיד, רק בלשון רבים לא יחושו.