מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

הודעהעל ידי כדכד » ה' אוגוסט 02, 2018 4:33 pm

היינו שאומרים לבנות רבות שינוחו. אם כותבים את המלה אחרת מהדרך שבה כתבתיה אז אשמח לדעת גם את זאת

חיימקה
הודעות: 1302
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

הודעהעל ידי חיימקה » ה' אוגוסט 02, 2018 5:57 pm

תָּנַחְנָה

יהודה בן יעקב
הודעות: 2893
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ה' אוגוסט 02, 2018 7:10 pm

חיימקה כתב:תָּנַחְנָה

משמעות מילה זו היא שיניחו חפצים אחרים.

לכא' הניקוד תָּנוֹחְנָה

כרמי שלי
הודעות: 658
הצטרף: א' אוגוסט 06, 2017 4:38 pm

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

הודעהעל ידי כרמי שלי » ה' אוגוסט 02, 2018 11:20 pm

לכאו' בלי תי"ו

במסתרים
הודעות: 1737
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re:

הודעהעל ידי במסתרים » ו' אוגוסט 03, 2018 12:51 am

נוח במשקל שוב
ויש ללמוד הניקוד ממגילת רות
א,יב שֹׁבְנָה בְנֹתַי

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ש' אוגוסט 04, 2018 11:18 pm

בעתיד (לנוכחות ולנסתרות): א. תְּנוּחֶינָה; ב. תָּנֹחְנָה או תָּנֹחְןָ.
בציווי – כנ"ל ללא תיו השימוש: א. נוּחֶינָה; ב. נֹחְנָה או נֹחְןָ.
סימוכין:
1. 'וְאַתְּ וּבְנוֹתַיִךְ תְּשֻׁבֶינָה לְקַדְמַתְכֶן' (יחזקאל טז, נה), 'מִי אֵלֶּה כָּעָב תְּעוּפֶינָה' (ישעיה ס, ח), 'תְּבֹאֶינָה בְּהֵיכַל מֶלֶךְ' (תהלים מה, טז).
2. 'וַאֲשֶׁר תָּבֹאנָה יַגִּידוּ לָמוֹ' (ישעיה מד, ז), 'וְעָרֶיךָ לֹא תָשֹׁבְנָה' (יחזקאל לה, ט). וכיו"ב 'קֹמְנָה' (ישעיה לב, ט), 'שֹׁבְנָה' (רות א ג"פ).
3. 'אֲשֶׁר תָּבֹאןָ הַצֹּאן לִשְׁתּוֹת' (בראשית ל, לח), 'וַאֲחוֹתַיִךְ סְדֹם וּבְנוֹתֶיהָ תָּשֹׁבְןָ לְקַדְמָתָן, וְשֹׁמְרוֹן וּבְנוֹתֶיהָ תָּשֹׁבְןָ לְקַדְמָתָן' (יחזקאל טז, נה).
נערך לאחרונה על ידי ביקורת תהיה ב א' אוגוסט 05, 2018 9:40 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

בן ראובן
הודעות: 953
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

הודעהעל ידי בן ראובן » א' אוגוסט 05, 2018 9:40 am

יהודה בן יעקב כתב:
חיימקה כתב:תָּנַחְנָה

משמעות מילה זו היא שיניחו חפצים אחרים.

לכא' הניקוד תָּנוֹחְנָה


לא נראה שחי"ת שבאית סובלת חולם לפניה.

נראה כדעת חיימקה (סימוכין: "ותנח התיבה").

חיימקה
הודעות: 1302
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

הודעהעל ידי חיימקה » א' אוגוסט 05, 2018 3:36 pm

תשובת האקדמיה:


שלום רב,
אתם תנוחו, הם ינוחו, אתן והן תָּנַחְנָה.

בברכה,
ד"ר קרן דובנוב

המזכירות המדעית, האקדמיה ללשון העברית

כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

הודעהעל ידי כדכד » א' אוגוסט 05, 2018 6:25 pm

יהודה בן יעקב כתב:
חיימקה כתב:תָּנַחְנָה

משמעות מילה זו היא שיניחו חפצים אחרים.

לכא' הניקוד תָּנוֹחְנָה

ההבדל הוא שהנחת חפצים היא ת' פתוחה ונ' דגושה וכעיו מ"ש השו"ע לברך להניח תפלין בקמץ משורש נוח ולא בפתח ודגש שהוא מלשון להניח חפצים אחרים

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » א' אוגוסט 05, 2018 7:08 pm

בן ראובן כתב:נראה כדעת חיימקה (סימוכין: "ותנח התיבה").

הצדק עמך אך לא מטעמך, אלא הנון נפתחת בגלל האות הגרונית שאחריה. והראיה: 'וַתָּנַח', שפ"א הפועל פתוחה, לעומת שאר הפעלים מגזרה זו שפ"א הפועל נקודה בקמץ קטן: וַתָּשָׁב, וַתָּמָת, וַתָּקָם וכיו"ב.
מכל מקום, הצורה 'תנוחינה' יותר מצטלצלת באזני מאשר 'תנחנה'. וכן מצאתי אצל טשרניחובסקי: עַל בַּדָּיו וְעַל אֲגַפָּיו תְּנוּחֶינָה כַּאֲבַק-הַכֶּסֶף דִּמְעוֹת כְּפוֹר.

בן ראובן
הודעות: 953
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

הודעהעל ידי בן ראובן » א' אוגוסט 05, 2018 7:44 pm

ביקורת תהיה כתב:
בן ראובן כתב:נראה כדעת חיימקה (סימוכין: "ותנח התיבה").

הצדק עמך אך לא מטעמך, אלא הנון נפתחת בגלל האות הגרונית שאחריה. והראיה: 'וַתָּנַח', שפ"א הפועל פתוחה, לעומת שאר הפעלים מגזרה זו שפ"א הפועל נקודה בקמץ קטן: וַתָּשָׁב, וַתָּמָת, וַתָּקָם וכיו"ב.
מכל מקום, הצורה 'תנוחינה' יותר מצטלצלת באזני מאשר 'תנחנה'. וכן מצאתי אצל טשרניחובסקי: עַל בַּדָּיו וְעַל אֲגַפָּיו תְּנוּחֶינָה כַּאֲבַק-הַכֶּסֶף דִּמְעוֹת כְּפוֹר.


לא ראיתי במה טעמך שונה משלי.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » א' אוגוסט 05, 2018 10:01 pm

אמרתי בחפזי שרצונך לומר כי שווא אחרי חולם הוא שווא נע, שאיננו נכון במקום זה שהאות החלומה מוטעמת.

כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

הודעהעל ידי כדכד » ג' אוגוסט 07, 2018 12:10 am

ביקורת תהיה כתב:
בן ראובן כתב:נראה כדעת חיימקה (סימוכין: "ותנח התיבה").

הצדק עמך אך לא מטעמך, אלא הנון נפתחת בגלל האות הגרונית שאחריה. והראיה: 'וַתָּנַח', שפ"א הפועל פתוחה, לעומת שאר הפעלים מגזרה זו שפ"א הפועל נקודה בקמץ קטן: וַתָּשָׁב, וַתָּמָת, וַתָּקָם וכיו"ב.
מכל מקום, הצורה 'תנוחינה' יותר מצטלצלת באזני מאשר 'תנחנה'. וכן מצאתי אצל טשרניחובסקי: עַל בַּדָּיו וְעַל אֲגַפָּיו תְּנוּחֶינָה כַּאֲבַק-הַכֶּסֶף דִּמְעוֹת כְּפוֹר.

זו לשון שירה. הלשון הפשוטה הא תנחנה כמ"ש הרב חימקה ודעימיה

אחד מעיר
הודעות: 1089
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

הודעהעל ידי אחד מעיר » ג' אוגוסט 07, 2018 4:04 am

למה לא במשקל תסובינה בתחילת וישב
תנחנה נראה לי בניין הפעיל
אבל....
תסובינה משורש סבב הכפולים
טוב בסדר שם יש דגש בב'
אז נחזור לתנוחנה בשורק או בחולם
והחי"ת בשווא נח כמובן אחרי הברה מוטעמת
את התחנה אני מתקשה להבין
אולי בגלל השעה

כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

הודעהעל ידי כדכד » ג' אוגוסט 07, 2018 9:44 am

בנין הפעיל זה שורש אחר והנ' בדגש
כבר הסבירו לעיל למה לא בשורוק או פתח
היסוד של "תנחנה" הוא כמו "וינח בים השביעי" או מה שהובא לעיל "ותנח תיבה" שזו צורה אחרת ופחות מצויה של היחיד של נוח בעתיד. ביחיד בד"כ משתמשים בינוח או תנוח אבל כיוון שברבות זה לא שיך חוזרים לצורה הזו

לבי במערב
הודעות: 9206
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' אוגוסט 08, 2018 5:36 pm

ביקורת תהיה כתב:בעתיד (לנוכחות ולנסתרות): א. תְּנוּחֶינָה; ב. תָּנֹחְנָה או תָּנֹחְןָ.
בציווי – כנ"ל ללא תיו השימוש: א. נוּחֶינָה; ב. נֹחְנָה או נֹחְןָ.
סימוכין:
1. 'וְאַתְּ וּבְנוֹתַיִךְ תְּשֻׁבֶינָה לְקַדְמַתְכֶן' (יחזקאל טז, נה), 'מִי אֵלֶּה כָּעָב תְּעוּפֶינָה' (ישעיה ס, ח), 'תְּבֹאֶינָה בְּהֵיכַל מֶלֶךְ' (תהלים מה, טז).
2. 'וַאֲשֶׁר תָּבֹאנָה יַגִּידוּ לָמוֹ' (ישעיה מד, ז), 'וְעָרֶיךָ לֹא תָשֹׁבְנָה' (יחזקאל לה, ט). וכיו"ב 'קֹמְנָה' (ישעיה לב, ט), 'שֹׁבְנָה' (רות א ג"פ).
3. 'אֲשֶׁר תָּבֹאןָ הַצֹּאן לִשְׁתּוֹת' (בראשית ל, לח), 'וַאֲחוֹתַיִךְ סְדֹם וּבְנוֹתֶיהָ תָּשֹׁבְןָ לְקַדְמָתָן, וְשֹׁמְרוֹן וּבְנוֹתֶיהָ תָּשֹׁבְןָ לְקַדְמָתָן' (יחזקאל טז, נה).
כרמי שלי כתב:לכאו' בלי תי"ו

זה נלפענ"ד הנכון יותר (ובעיקר - הב').
ולא זכיתי להבין בעניי, מפ"מ נזקקנו לעזרת האקדמי' ה"עברית" לדעת הגיית מילים בלשוננו.
[תוקן מפני הודעתו של הרב 'עזריאל ברגר'].
נערך לאחרונה על ידי לבי במערב ב א' אוגוסט 12, 2018 11:43 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

עזריאל ברגר
הודעות: 12946
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוגוסט 08, 2018 6:01 pm

לבי במערב כתב:
ביקורת תהיה כתב:בעתיד (לנוכחות ולנסתרות): א. תְּנוּחֶינָה; ב. תָּנֹחְנָה או תָּנֹחְןָ.
בציווי – כנ"ל ללא תיו השימוש: א. נוּחֶינָה; ב. נֹחְנָה או נֹחְןָ.
סימוכין:
1. 'וְאַתְּ וּבְנוֹתַיִךְ תְּשֻׁבֶינָה לְקַדְמַתְכֶן' (יחזקאל טז, נה), 'מִי אֵלֶּה כָּעָב תְּעוּפֶינָה' (ישעיה ס, ח), 'תְּבֹאֶינָה בְּהֵיכַל מֶלֶךְ' (תהלים מה, טז).
2. 'וַאֲשֶׁר תָּבֹאנָה יַגִּידוּ לָמוֹ' (ישעיה מד, ז), 'וְעָרֶיךָ לֹא תָשֹׁבְנָה' (יחזקאל לה, ט). וכיו"ב 'קֹמְנָה' (ישעיה לב, ט), 'שֹׁבְנָה' (רות א ג"פ).
3. 'אֲשֶׁר תָּבֹאןָ הַצֹּאן לִשְׁתּוֹת' (בראשית ל, לח), 'וַאֲחוֹתַיִךְ סְדֹם וּבְנוֹתֶיהָ תָּשֹׁבְןָ לְקַדְמָתָן, וְשֹׁמְרוֹן וּבְנוֹתֶיהָ תָּשֹׁבְןָ לְקַדְמָתָן' (יחזקאל טז, נה).
כרמי שלי כתב:לכאו' בלי תי"ו

זה נלפענ"ד הנכון יותר (ובעיקר - הב').
ולא זכיתי להבין בעניי, מפ"מ נזקקנו לעזרת האקדמי' ה"עברית" לדעת הגיית מילים בלשוננו.
וכי מפני "פסק" האקדמי' - יתחילו לפנות לקהל בו נמצאים 51 בנות ו-50 בנים בלשון נקבה?!
ודון מינה, ואוקי באתרא.

א. פסקי האקדמיה אינם מחייבים אותנו, אבל "מראה מקום היא לו".
ב. הפסק הנ"ל שהולכים אחר הרוב - כמדומני לא היה ולא נברא.

לבי במערב
הודעות: 9206
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' אוגוסט 08, 2018 6:06 pm

[ראה בהודעה הבאה מהרב 'עזריאל ברגר']
נערך לאחרונה על ידי לבי במערב ב א' אוגוסט 12, 2018 11:43 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

עזריאל ברגר
הודעות: 12946
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוגוסט 08, 2018 8:08 pm

לבי במערב כתב:
עזריאל ברגר כתב:ב. הפסק הנ"ל שהולכים אחר הרוב - כמדומני לא היה ולא נברא.

הי' גם נברא, זהו חוק חדש מהשנים האחרונות - לאחר הצבעה מחודשת בנושא.
א' מקרובות משפחתי היא מורה ללשון וכו', ובקיאה בנושאים אלו, ומשמה שמעתי כן.

מתוך אתר האקדמיה (ההדגשה במקור):
בציבור מתהלכת שמועה ולפיה החליטה האקדמיה שבמקרים שיש רוב נשים יש לנקוט לשון נקבה. אבל זו אינה אלא שמועה, ואין לה על מה שתסמוך.

כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

הודעהעל ידי כדכד » ד' אוגוסט 08, 2018 10:58 pm

לבי במערב כתב:
ביקורת תהיה כתב:בעתיד (לנוכחות ולנסתרות): א. תְּנוּחֶינָה; ב. תָּנֹחְנָה או תָּנֹחְןָ.
בציווי – כנ"ל ללא תיו השימוש: א. נוּחֶינָה; ב. נֹחְנָה או נֹחְןָ.
סימוכין:
1. 'וְאַתְּ וּבְנוֹתַיִךְ תְּשֻׁבֶינָה לְקַדְמַתְכֶן' (יחזקאל טז, נה), 'מִי אֵלֶּה כָּעָב תְּעוּפֶינָה' (ישעיה ס, ח), 'תְּבֹאֶינָה בְּהֵיכַל מֶלֶךְ' (תהלים מה, טז).
2. 'וַאֲשֶׁר תָּבֹאנָה יַגִּידוּ לָמוֹ' (ישעיה מד, ז), 'וְעָרֶיךָ לֹא תָשֹׁבְנָה' (יחזקאל לה, ט). וכיו"ב 'קֹמְנָה' (ישעיה לב, ט), 'שֹׁבְנָה' (רות א ג"פ).
3. 'אֲשֶׁר תָּבֹאןָ הַצֹּאן לִשְׁתּוֹת' (בראשית ל, לח), 'וַאֲחוֹתַיִךְ סְדֹם וּבְנוֹתֶיהָ תָּשֹׁבְןָ לְקַדְמָתָן, וְשֹׁמְרוֹן וּבְנוֹתֶיהָ תָּשֹׁבְןָ לְקַדְמָתָן' (יחזקאל טז, נה).
כרמי שלי כתב:לכאו' בלי תי"ו

זה נלפענ"ד הנכון יותר (ובעיקר - הב').
ולא זכיתי להבין בעניי, מפ"מ נזקקנו לעזרת האקדמי' ה"עברית" לדעת הגיית מילים בלשוננו.
וכי מפני "פסק" האקדמי' - יתחילו לפנות לקהל בו נמצאים 51 בנות ו-50 בנים בלשון נקבה?!
ודון מינה, ואוקי באתרא.
מה שנכתב בלי ת' מתייחס ללשון ציווי והשאלה שלי היתה על לשון עתיד. הדוגמאות המובאות פה ברישא הן בלשון שירה והדוגמאות "תשבנה" ו"תקמנה" אינן שייכות לפה כלל כי הח' היא גרונית וגם הדוגמה של "תבאנה" אינה שייכת לפה על אף שגם הא' היא גרונית כי יש הבדל בעין ח' לא' שכן א' יכולה להיות נחה בלי תנועה וח' לא

מי שענה
הודעות: 29
הצטרף: ד' פברואר 01, 2017 1:06 am

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

הודעהעל ידי מי שענה » ד' אוגוסט 08, 2018 11:50 pm

בעיקרון אפשר לומר תנוחו גם לבנות (יש במקורותינו גם וגם: 'וכל הנשים יתנו יקר לבעליהן', ועוד)
רק בעתיד ובציווי, נוכחות ונסתרות.

בן ראובן
הודעות: 953
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

הודעהעל ידי בן ראובן » ה' אוגוסט 09, 2018 1:39 am

מי שענה כתב:בעיקרון אפשר לומר תנוחו גם לבנות (יש במקורותינו גם וגם: 'וכל הנשים יתנו יקר לבעליהן', ועוד)
רק בעתיד ובציווי, נוכחות ונסתרות.


"תנוחו" - בנסתרות?!

לבי במערב
הודעות: 9206
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' אוגוסט 09, 2018 2:51 am

עזריאל ברגר כתב:
לבי במערב כתב:
עזריאל ברגר כתב:ב. הפסק הנ"ל שהולכים אחר הרוב - כמדומני לא היה ולא נברא.

הי' גם נברא, זהו חוק חדש מהשנים האחרונות - לאחר הצבעה מחודשת בנושא.
א' מקרובות משפחתי היא מורה ללשון וכו', ובקיאה בנושאים אלו, ומשמה שמעתי כן.

מתוך אתר האקדמיה (ההדגשה במקור):
בציבור מתהלכת שמועה ולפיה החליטה האקדמיה שבמקרים שיש רוב נשים יש לנקוט לשון נקבה. אבל זו אינה אלא שמועה, ואין לה על מה שתסמוך.

ייש"כ על שהעמדתני על האמת ועל השלום. ואבקש באתרא הדין מחילה על שחשדתי בכשרים [הן בחו"ר הפורום - שחששתי שהוכיחו מן האקדמי', והן בנוגע לאקדמי' עצמה - אף ש'כשרה' היא לא...].

כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

הודעהעל ידי כדכד » ה' אוגוסט 09, 2018 11:59 am

למה לא?

עזריאל ברגר
הודעות: 12946
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוגוסט 09, 2018 4:27 pm

בן ראובן כתב:"תנוחו" - בנסתרות?!

לכאורה:
תנוחו - לנוכחות.
ינוחו - לנסתרות.
מי שענה כתב:בעיקרון אפשר לומר תנוחו גם לבנות (יש במקורותינו גם וגם: 'וכל הנשים יתנו יקר לבעליהן', ועוד)

אשמח לשמוע על דוגמאות נוספות שעליהן אמרת "ועוד". אולי בלשון המשנה?
(כמדומני שבלשון המשנה אין כלל שימוש בסיומת "נה")
עד עתה חשבתי שזה מהשרצים שהכשירה האקדמיה, ועתה מדבריך אני רואה שיש להם על מה שיסמוכו.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ו' אוגוסט 10, 2018 1:52 am

אחד מני רבים: יִהְיוּ שֶׁבַע שְׁנֵי רָעָב.

במסתרים
הודעות: 1737
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

הודעהעל ידי במסתרים » ו' אוגוסט 10, 2018 4:16 am

אין להביא ראיה לפת"ח ממלת ותנח התיבה
דשאני התם שאף אם עיקר המשקל בקמץ מ"מ נפתח מפני הגרונית ואין הניקוד סותר לאותיות
משא"כ במלת נוחנה שהוא"ו שרשית, ואף אם איננה כתובה לא נוכל לנטות מניקוד חולם או מלאפום

גם יש ללמוד מציווי "נוחי" שכן יהיה הניקוד לרבות
מה שנשאר הוא רק ניקוד החי"ת אם במשקל תעופינה או תשובנה, ולזה יש לומר שניהם כאחד טובים

בן ראובן
הודעות: 953
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

הודעהעל ידי בן ראובן » ו' אוגוסט 10, 2018 4:55 am

במסתרים כתב:אין להביא ראיה לפת"ח ממלת ותנח התיבה
דשאני התם שאף אם עיקר המשקל בקמץ מ"מ נפתח מפני הגרונית ואין הניקוד סותר לאותיות
משא"כ במלת נוחנה שהוא"ו שרשית, ואף אם איננה כתובה לא נוכל לנטות מניקוד חולם או מלאפום

גם יש ללמוד מציווי "נוחי" שכן יהיה הניקוד לרבות
מה שנשאר הוא רק ניקוד החי"ת אם במשקל תעופינה או תשובנה, ולזה יש לומר שניהם כאחד טובים


הוא"ו אינה בעיה. לא הכל מודים בכלל שהיא שרשית, ובכל אופן היא נשמטת בלאו הכי בנטיות רבות. ואף ב"תשובנה" נלענ"ד שהיא חסרה מן הדין, ולכן הוחלף השורוק בחולם (חסר).

"נוחי" כמובן אינו ראיה כלל מאחר שהחי"ת שם אינה שבאית.

כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

הודעהעל ידי כדכד » ו' אוגוסט 10, 2018 2:49 pm

"לכנה שבנה" "שבנה" היא משורש "שוב" כמו "שובי השולמית" והו' נשמטת ב"שבנה" וה"ה בכל נחי ע"ו ולכן ברור שצודק הרב בן ראובן שאף אם הו' שרשית היא נשמטת

מי שענה
הודעות: 29
הצטרף: ד' פברואר 01, 2017 1:06 am

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

הודעהעל ידי מי שענה » א' אוגוסט 12, 2018 2:40 am

בן ראובן כתב:
מי שענה כתב:בעיקרון אפשר לומר תנוחו גם לבנות (יש במקורותינו גם וגם: 'וכל הנשים יתנו יקר לבעליהן', ועוד)
רק בעתיד ובציווי, נוכחות ונסתרות.


"תנוחו" - בנסתרות?!

ברור שלא.
התייחסתי לכלל: רק בעתיד ובציווי, נוכחות ונסתרות, אפשר להשתמש גם בלשון זכר, כמו בדוגמה הנ"ל.
דוגמאות נוספות אחפש בל"נ.
בלשון המשנה והגמרא בוודאי, אבל יש גם במקרא.

מי שענה
הודעות: 29
הצטרף: ד' פברואר 01, 2017 1:06 am

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

הודעהעל ידי מי שענה » א' אוגוסט 12, 2018 11:29 am

"השבעתי... אם תמצאו את דודי מה תגידו לו..."
"אם תעירו ואם תעוררו את האהבה..."

אין לי כעת עוד דוגמאות אבל ידוע לי שיש.

עזריאל ברגר
הודעות: 12946
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוגוסט 12, 2018 6:08 pm

מקבל את דבריך.

כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

הודעהעל ידי כדכד » ב' אוגוסט 13, 2018 12:52 pm

מי שענה כתב:בעיקרון אפשר לומר תנוחו גם לבנות (יש במקורותינו גם וגם: 'וכל הנשים יתנו יקר לבעליהן', ועוד)
רק בעתיד ובציווי, נוכחות ונסתרות.

נכון. כת"ר הוכיח שאפשר לומר כך אך השאלה היתה למי שרוצה לנקד את המלה בדרך שבה כותבים לנקבות ביחוד

במסתרים
הודעות: 1737
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

הודעהעל ידי במסתרים » ד' אוגוסט 15, 2018 6:07 am

כדכד כתב:"לכנה שבנה" "שבנה" היא משורש "שוב" כמו "שובי השולמית" והו' נשמטת ב"שבנה" וה"ה בכל נחי ע"ו ולכן ברור שצודק הרב בן ראובן שאף אם הו' שרשית היא נשמטת

כל שלא נשתנה הניקוד לא הוכחת שהוא"ו חסרה מצד הדקדוק ולא רק מפני מסורת הכתיב

בן ראובן
הודעות: 953
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

הודעהעל ידי בן ראובן » ד' אוגוסט 15, 2018 6:36 am

במסתרים כתב:
כדכד כתב:"לכנה שבנה" "שבנה" היא משורש "שוב" כמו "שובי השולמית" והו' נשמטת ב"שבנה" וה"ה בכל נחי ע"ו ולכן ברור שצודק הרב בן ראובן שאף אם הו' שרשית היא נשמטת

כל שלא נשתנה הניקוד לא הוכחת שהוא"ו חסרה מצד הדקדוק ולא רק מפני מסורת הכתיב


נשתנה גם נשתנה (משורוק לחולם).

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' אוגוסט 16, 2018 1:32 am

מי שענה כתב:אין לי כעת עוד דוגמאות אבל ידוע לי שיש.

הנה דוגמא נוספת: 'וַיֶּחֱמוּ הַצֹּאן אֶל הַמַּקְלוֹת'.

ויש גם לשון אנדרוגינוס, כמו שאומר רש"י על 'וַיִּשַּׁרְנָה הַפָּרוֹת' – הרי תיבה זו אנדרוגינוס.
כיוצא בה מביא במנחת שי פרשת ויצא:
צורה א: וַיֵּחַמְנָה בְּבֹאָן לִשְׁתּוֹת', 'אַרְבַּע מַלְכֻיוֹת מִגּוֹי יַעֲמֹדְנָה'.
צורה ב: 'וַתִּקְרְבוּ עֲצָמוֹת עֶצֶם אֶל עַצְמוֹ', 'וְאַלְמְנֹתֶיךָ עָלַי תִּבְטָחוּ'.

במסתרים
הודעות: 1737
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

הודעהעל ידי במסתרים » ה' אוגוסט 16, 2018 2:49 am

בן ראובן כתב:
במסתרים כתב:
כדכד כתב:"לכנה שבנה" "שבנה" היא משורש "שוב" כמו "שובי השולמית" והו' נשמטת ב"שבנה" וה"ה בכל נחי ע"ו ולכן ברור שצודק הרב בן ראובן שאף אם הו' שרשית היא נשמטת

כל שלא נשתנה הניקוד לא הוכחת שהוא"ו חסרה מצד הדקדוק ולא רק מפני מסורת הכתיב


נשתנה גם נשתנה (משורוק לחולם).


כמדומה שאי"ז ראיה כי הוא"ו סובלת חולם גם אם היתה כתובה.

בן ראובן
הודעות: 953
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

הודעהעל ידי בן ראובן » ה' אוגוסט 16, 2018 8:19 am

במסתרים כתב:
בן ראובן כתב:
במסתרים כתב:
כדכד כתב:"לכנה שבנה" "שבנה" היא משורש "שוב" כמו "שובי השולמית" והו' נשמטת ב"שבנה" וה"ה בכל נחי ע"ו ולכן ברור שצודק הרב בן ראובן שאף אם הו' שרשית היא נשמטת

כל שלא נשתנה הניקוד לא הוכחת שהוא"ו חסרה מצד הדקדוק ולא רק מפני מסורת הכתיב


נשתנה גם נשתנה (משורוק לחולם).


כמדומה שאי"ז ראיה כי הוא"ו סובלת חולם גם אם היתה כתובה.


אבל אם החולם הוא מלא, מה טעם השינוי משורוק לחולם?

ועכצ"ל שאין תנועה מלאה (אפילו מוטעמת) סובלת שבא נח (או דגש) אחריה באמצע תיבה, ולכן משתנה השורוק לחולם (חסר) בנטייה זו. ואכן כמדומני שאין למצוא דוגמא לתנועה מלאה (חיריק, חולם וצירה מלאים, שורוק) בהברה סגורה באמצע תיבה.

עזריאל ברגר
הודעות: 12946
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוגוסט 16, 2018 11:45 am

ביקורת תהיה כתב:
מי שענה כתב:אין לי כעת עוד דוגמאות אבל ידוע לי שיש.

הנה דוגמא נוספת: 'וַיֶּחֱמוּ הַצֹּאן אֶל הַמַּקְלוֹת'.

ויש גם לשון אנדרוגינוס, כמו שאומר רש"י על 'וַיִּשַּׁרְנָה הַפָּרוֹת' – הרי תיבה זו אנדרוגינוס.
כיוצא בה מביא במנחת שי פרשת ויצא:
צורה א: וַיֵּחַמְנָה בְּבֹאָן לִשְׁתּוֹת', 'אַרְבַּע מַלְכֻיוֹת מִגּוֹי יַעֲמֹדְנָה'.
צורה ב: 'וַתִּקְרְבוּ עֲצָמוֹת עֶצֶם אֶל עַצְמוֹ', 'וְאַלְמְנֹתֶיךָ עָלַי תִּבְטָחוּ'.

ויחמו/ויחמנה - על זה דרשו רז"ל שהמים נעשים טיפת זכר במעיהם.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: איך מנקדים את המלה "תנוחנה"

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' אוגוסט 16, 2018 2:30 pm

א. המדרש הוא מלשון האנדרוגינוס 'ויחמנה' (ולא מ'ויחמו'), וכן דרשו מלשון האנדרוגינוס 'וישרנה' – מלמד שאף הולדות אמרו שירה, כמו שמביא רש"י על אתר.
ב. עתה זה חזיתי את שכתב אבן עזרא על 'ויחמו': ואל תתמה בעבור שאמר על הצאן לשון זכרים, כי משפט הלשון להפריש בין זכרים לנקבות בלשון יחיד, רק בלשון רבים לא יחושו.


חזור אל “דקדוק ומסורה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 24 אורחים

cron