מקצת ומיעוט

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
עדיאל ברויאר
הודעות: 2878
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

מקצת ומיעוט

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ה' אוגוסט 30, 2018 5:35 pm

לפום ריהטא, מלשון חז"ל והראשונים נראה לי שהמילה "מקצת" פירושה "חלק" בלשוננו, ורק "מיעוט" הוא הנגדה לרוב.
בסוגיה של אתרוג שנקלף מסיקה הגמרא הא בכולה הא במקצתה. ומפרש הרי"ף שמקצתה היינו אפילו אם נשאר מקצת. אבל הפשט הוא שנקלף מקצת. אבל אם מקצת=חלק (ולא מיעוט, כמו שאנחנו רגילים להבין), אז ממילא הכל מובן. ובלשון ריצ"ג הדבר בולט עוד יותר: "נקלף כולו - פסול, נקלף מקצתו ומקצתו קיים - כשר". וכן בלשון משנה יש "מקצת" מול "מקצת". ואילו מיעוט מונגד ל"רוב".
השאלה שלי היא האם מישהו כתב על הנושא הזה? האם יש הוכחות בולטות נוספות?

עיניו כיונים
הודעות: 206
הצטרף: א' ינואר 04, 2015 11:32 am

Re: מקצת ומיעוט

הודעהעל ידי עיניו כיונים » ה' אוגוסט 30, 2018 6:57 pm

בחיבורי הראשונים המתורגמים מערבית ובאלו המושפעים מהם, מצוי הביטוי "קצתם עם/אל קצתם" וכיו"ב, ומשמעותו: חלקם עם חלקם, ולאו דווקא "מיעוטם עם מיעוטם". כך זכור לי.

ביקורת תהיה
הודעות: 492
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: מקצת ומיעוט

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ו' אוגוסט 31, 2018 1:36 am

המקבילים הם כדלהלן:
מקצת – הכל: חלום, אע"פ שמקצתו מתקיים, כולו אין מתקיים.
מעט – רב: על פי הגורל תחלק נחלתו, בין רב למעט.
מיעוט – רוב: תורה רוב בכתב, ומיעוט על פה.

עדיאל ברויאר
הודעות: 2878
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: מקצת ומיעוט

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ש' ספטמבר 01, 2018 11:35 pm

תודה לכם. האם מישהו זוכר מישהו שהתייחס לנושא?
(אגב, בינתיים ראיתי שכבר ר' חננאל באותה סוגיה הנ"ל קדם לריצ"ג בשימוש במקצת מול מקצת).


חזור אל “דקדוק ומסורה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 5 אורחים