מה כלול בהגדרת "לשון הקודש"

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
משולש
הודעות: 4727
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: מה כלול בהגדרת "לשון הקודש"

הודעהעל ידי משולש » א' אוקטובר 07, 2018 10:49 pm

זאב ערבות כתב:
פלתי כתב:שמעתי פעם שלחז"ל היה כח להוסיף ולחדש מילים בלשון הקודש. כי כל אות בלשון הקודש יש לה את המהות והמשמעות שלה. וחז"ל בחכמתם ידעו את מהות האותיות וכשהיו צריכים לחדש מילה לדבר שאינו מוזכר בתנ"ך הם ידעו בדיוק מאיזה אותיות היא צריכה להיות מורכבת ואיך היא מבוטאת. ולכן המילים המחודשות שנמצאות במשנה אעפ"י שאינן מופיעות בתנ"ך לשון הקודש הן.

חז"ל כולל לכאורה גם אמוראים, אז האם גם להם היה את הכח הזה? משמע שגם לשון הגמרא כלול בהגדרת לשון הקודש.

אני לגמרי לא מבין. הגמרא זה ארמית כמעט טהורה!

זאב ערבות
הודעות: 883
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: מה כלול בהגדרת "לשון הקודש"

הודעהעל ידי זאב ערבות » א' אוקטובר 07, 2018 10:50 pm

משולש כתב:
זאב ערבות כתב:
פלתי כתב:שמעתי פעם שלחז"ל היה כח להוסיף ולחדש מילים בלשון הקודש. כי כל אות בלשון הקודש יש לה את המהות והמשמעות שלה. וחז"ל בחכמתם ידעו את מהות האותיות וכשהיו צריכים לחדש מילה לדבר שאינו מוזכר בתנ"ך הם ידעו בדיוק מאיזה אותיות היא צריכה להיות מורכבת ואיך היא מבוטאת. ולכן המילים המחודשות שנמצאות במשנה אעפ"י שאינן מופיעות בתנ"ך לשון הקודש הן.

חז"ל כולל לכאורה גם אמוראים, אז האם גם להם היה את הכח הזה? משמע שגם לשון הגמרא כלול בהגדרת לשון הקודש.

אני לגמרי לא מבין. הגמרא זה ארמית כמעט טהורה!

גם בתנ"ך יש ארמית טהורה, החל מירמי' עד דניאל עזרא ונחמיה

משולש
הודעות: 4727
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: מה כלול בהגדרת "לשון הקודש"

הודעהעל ידי משולש » א' אוקטובר 07, 2018 11:03 pm

זאב ערבות כתב:גם בתנ"ך יש ארמית טהורה, החל מירמי' עד דניאל עזרא ונחמיה

נו, והאם יש מישהו שכתב שהארמית התנכית נקראת "לשון הקודש"?

זאב ערבות
הודעות: 883
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: מה כלול בהגדרת "לשון הקודש"

הודעהעל ידי זאב ערבות » א' אוקטובר 07, 2018 11:45 pm

משולש כתב:
זאב ערבות כתב:גם בתנ"ך יש ארמית טהורה, החל מירמי' עד דניאל עזרא ונחמיה

נו, והאם יש מישהו שכתב שהארמית התנכית נקראת "לשון הקודש"?

בתחילת האשכול צירפתי קובץ הכי קאמר, קראת אותו?

משולש
הודעות: 4727
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: מה כלול בהגדרת "לשון הקודש"

הודעהעל ידי משולש » ב' אוקטובר 08, 2018 1:50 am

זאב ערבות כתב:
משולש כתב:
זאב ערבות כתב:גם בתנ"ך יש ארמית טהורה, החל מירמי' עד דניאל עזרא ונחמיה

נו, והאם יש מישהו שכתב שהארמית התנכית נקראת "לשון הקודש"?

בתחילת האשכול צירפתי קובץ הכי קאמר, קראת אותו?

לא. אז בל"נ אקרא אותו ואחר כך אגיב. (אם יהיה לי מה להגיב)

יקים
הודעות: 224
הצטרף: ה' יולי 02, 2015 9:55 pm

Re: מה כלול בהגדרת "לשון הקודש"

הודעהעל ידי יקים » ב' אוקטובר 08, 2018 2:25 am

פלתי כתב:שמעתי פעם שלחז"ל היה כח להוסיף ולחדש מילים בלשון הקודש. כי כל אות בלשון הקודש יש לה את המהות והמשמעות שלה. וחז"ל בחכמתם ידעו את מהות האותיות וכשהיו צריכים לחדש מילה לדבר שאינו מוזכר בתנ"ך הם ידעו בדיוק מאיזה אותיות היא צריכה להיות מורכבת ואיך היא מבוטאת. ולכן המילים המחודשות שנמצאות במשנה אעפ"י שאינן מופיעות בתנ"ך לשון הקודש הן.

גם אני חשבתי על הרעיון הזה, בקריאת התורה של שבת שעברה, שהרי כך נאמר בפרשת בראשית ויבא אל האדם לראות מה יקרא לו וכל אשר יקרא לו האדם נפש חיה היא שמו. כלומר שהקב"ה נתן לאדם הראשון חכמה להבין מעצמו איזה שם נכון לקרוא לכל מין חיה וחיה לפי תכונתו וכו', וכל שם שקראו אדם הראשון בחכמתו הוא שמו האמיתי, דהיינו לכא' בלשון הקודש.
וכאן אני מגיע ל2 נקודות:
א-לשון קודש הוא שם עצם הדבר, לפי שורשו וענינו, כפי הידוע לחכמים האמיתיים, כמו אדה"ר. וכן איתא בכמה ספרים לחלק בין לשה"ק לשאר לשונות כידוע.
ב- חכמים גדולים כאדה"ר ולכאורה ה"ה לחכמינו ז"ל, יש באפשרות ליתן מעצמם שם לדבר או לענין, כפי שהבינו ברוחב דעתם, ומילים אלו ייחשבו לשון הקודש, כיון שזהו שם העצם האמיתי.
נ.ב. מסתבר כי כל שרשי המילים בלשון הקודש, ניתן להוציא מהם מילים בז' הבנינים, וייחשבו לשון הקודש, גם אם המילים בבנין כזה לא הופיעו בתנ"ך. וייתכן אפי' בהטיות שונות מז' הבנינים, ע"ד פיוטי הקליר, ולאפוקי מהראב"ע.
עוד ברור אצלי, שכל המילים שהשורש שלהם בשפה אחרת אינה בלשה"ק.
מה שאינו ברור אצלי הוא לשון הארמית, האם אינה לשון אחות ללשה"ק, שהרי חלק עיקרי שבארמית מיוסד על לשה"ק בשיבוש קל ודי קבוע, האם השיבוש הזה מוציא ממנו לגמרי את קדושת הלשון במקור.

סגי נהור
הודעות: 2647
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: מה כלול בהגדרת "לשון הקודש"

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' אוקטובר 08, 2018 3:08 am

יקים כתב:ב- חכמים גדולים כאדה"ר ולכאורה ה"ה לחכמינו ז"ל, יש באפשרות ליתן מעצמם שם לדבר או לענין, כפי שהבינו ברוחב דעתם, ומילים אלו ייחשבו לשון הקודש, כיון שזהו שם העצם האמיתי.

מה נעשה שלשון חז"ל איננה לשון שנחתה מן השמים, אלא לשון שניתן לעקוב אחר מקורותיה - אם ממלים שנקלטו משפות אחרות, אם ממלים ששינוי משמעותם ואם משיבושים הדרגתיים של לשון המקרא (כגון בלבול בין גזרת ל"א לגזרת לי"ה, שיצר מלים כמו לקרות, למלאות, יצתה ועוד), כדרכה של שפה משתנה ומתפתחת.
ויעויין בזה פיה"מ להרמב"ם ריש מסכת תרומות.
יקים כתב:מה שאינו ברור אצלי הוא לשון הארמית, האם אינה לשון אחות ללשה"ק, שהרי חלק עיקרי שבארמית מיוסד על לשה"ק בשיבוש קל ודי קבוע, האם השיבוש הזה מוציא ממנו לגמרי את קדושת הלשון במקור.

ומה לענין השפה הערבית ושאר השפות המכונות שמיות?
לשון הקודש איננה שפה מנותקת לעצמה, אלא שפה שיש לה שפות אחיות, בדומה לשאר השפות בעולם.

בן ראובן
הודעות: 368
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: מה כלול בהגדרת "לשון הקודש"

הודעהעל ידי בן ראובן » ב' אוקטובר 08, 2018 3:20 am

סגי נהור כתב:מה נעשה שלשון חז"ל איננה לשון שנחתה מן השמים, אלא לשון שניתן לעקוב אחר מקורותיה - אם ממלים שנקלטו משפות אחרות, אם ממלים ששינוי משמעותם ואם משיבושים הדרגתיים של לשון המקרא (כגון בלבול בין גזרת ל"א לגזרת לי"ה, שיצר מלים כמו לקרות, למלאות, יצתה ועוד), כדרכה של שפה משתנה ומתפתחת.
ויעויין בזה פיה"מ להרמב"ם ריש מסכת תרומות.


גם שאר דברי חז"ל אינם דברים שנחתו מן השמים, אלא דברים שניתן לעקוב אחר מקורותיהם ואחר דרכי הלימוד וההיסק שהביאום לידי דברים אלו. ועם זאת מקובל בידינו שדבר ה' דיבר בם והתלבש בשכלם ובלשונם ובדבריהם. ואין הדבר שונה בענייננו.

פלתי
הודעות: 2217
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: מה כלול בהגדרת "לשון הקודש"

הודעהעל ידי פלתי » ב' אוקטובר 08, 2018 8:06 am

משולש כתב:
פלתי כתב:שמעתי פעם שלחז"ל היה כח להוסיף ולחדש מילים בלשון הקודש. כי כל אות בלשון הקודש יש לה את המהות והמשמעות שלה. וחז"ל בחכמתם ידעו את מהות האותיות וכשהיו צריכים לחדש מילה לדבר שאינו מוזכר בתנ"ך הם ידעו בדיוק מאיזה אותיות היא צריכה להיות מורכבת ואיך היא מבוטאת. ולכן המילים המחודשות שנמצאות במשנה אעפ"י שאינן מופיעות בתנ"ך לשון הקודש הן.

כולל מילים יווניות גמורות שנמצאות במשנה? מי אומר כן?

לא דיברתי על יוונית. דיברתי על לשון הקודש. היה להם כח לחדש מילים בלשון הקודש.

פלתי
הודעות: 2217
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: מה כלול בהגדרת "לשון הקודש"

הודעהעל ידי פלתי » ב' אוקטובר 08, 2018 8:29 am

מעניין פעמים מוצאים לשון תורה לחוד ולשון חכמים לחוד, היינו שחכמים משתמשים במילה מסויימת שלא כפי משמעותה בתורה.
מה זה אומר? זה נחשב לשון הקודש?

פלתי
הודעות: 2217
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: מה כלול בהגדרת "לשון הקודש"

הודעהעל ידי פלתי » ב' אוקטובר 08, 2018 8:50 am

פלתי כתב:שמעתי פעם שלחז"ל היה כח להוסיף ולחדש מילים בלשון הקודש. כי כל אות בלשון הקודש יש לה את המהות והמשמעות שלה. וחז"ל בחכמתם ידעו את מהות האותיות וכשהיו צריכים לחדש מילה לדבר שאינו מוזכר בתנ"ך הם ידעו בדיוק מאיזה אותיות היא צריכה להיות מורכבת ואיך היא מבוטאת. ולכן המילים המחודשות שנמצאות במשנה אעפ"י שאינן מופיעות בתנ"ך לשון הקודש הן.

עכשיו מצאתי כעין זה בספר לוח ארש ליעב"ץ ז"ל. תשובה לטוענים על כך שהכניסו חז"ל לתפילה לשונות שאינן במקרא:
יעבץ.jpg
יעבץ.jpg (698.1 KiB) נצפה 198 פעמים

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 15609
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: מה כלול בהגדרת "לשון הקודש"

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' אוקטובר 08, 2018 8:58 am

פלתי כתב:
פלתי כתב:שמעתי פעם שלחז"ל היה כח להוסיף ולחדש מילים בלשון הקודש. כי כל אות בלשון הקודש יש לה את המהות והמשמעות שלה. וחז"ל בחכמתם ידעו את מהות האותיות וכשהיו צריכים לחדש מילה לדבר שאינו מוזכר בתנ"ך הם ידעו בדיוק מאיזה אותיות היא צריכה להיות מורכבת ואיך היא מבוטאת. ולכן המילים המחודשות שנמצאות במשנה אעפ"י שאינן מופיעות בתנ"ך לשון הקודש הן.

עכשיו מצאתי כעין זה בספר לוח ארש ליעב"ץ ז"ל. תשובה לטוענים על כך שהכניסו חז"ל לתפילה לשונות שאינן במקרא:
יעבץ.jpg

לעניות דעתי דברי היעב"ץ שונים מאד ואולי הפוכים מהדברים דלעיל.
כי לא עלה בדעתו שיש חלות שם לשון הקודש ויש הבדל בין מה שנכנס בחלות הזה ובין מילים שנשתנה משקליהם. רק היה קשה לו שבתפילה לפני ה' ראוי לנקוט לשון המקרא ורק על זה כתב מה שכתב. לא ראיתי את המקום השני שמציין אליו אבל מלשונו כאן נראה לי שזה עיקר כוונתו והבנתו.

יקים
הודעות: 224
הצטרף: ה' יולי 02, 2015 9:55 pm

Re: מה כלול בהגדרת "לשון הקודש"

הודעהעל ידי יקים » ב' אוקטובר 08, 2018 10:37 am

תודה רבה למגיבים הנ"ל ולהוכחה מהיעב"ץ, לחזק את מה שטענתי לעיל שחז"ל בחכמתם ידעו לכוון אל נכון את ההגדרה המדוייקת בלשון הקודש לענינים שונים, אף שאין להם מקור בתנ"ך, וכמו אדם הראשון כנ"ל.
אוצר החכמה כתב:
פלתי כתב:
פלתי כתב:שמעתי פעם שלחז"ל היה כח להוסיף ולחדש מילים בלשון הקודש. כי כל אות בלשון הקודש יש לה את המהות והמשמעות שלה. וחז"ל בחכמתם ידעו את מהות האותיות וכשהיו צריכים לחדש מילה לדבר שאינו מוזכר בתנ"ך הם ידעו בדיוק מאיזה אותיות היא צריכה להיות מורכבת ואיך היא מבוטאת. ולכן המילים המחודשות שנמצאות במשנה אעפ"י שאינן מופיעות בתנ"ך לשון הקודש הן.

עכשיו מצאתי כעין זה בספר לוח ארש ליעב"ץ ז"ל. תשובה לטוענים על כך שהכניסו חז"ל לתפילה לשונות שאינן במקרא:
יעבץ.jpg

לעניות דעתי דברי היעב"ץ שונים מאד ואולי הפוכים מהדברים דלעיל.
כי לא עלה בדעתו שיש חלות שם לשון הקודש ויש הבדל בין מה שנכנס בחלות הזה ובין מילים שנשתנה משקליהם. רק היה קשה לו שבתפילה לפני ה' ראוי לנקוט לשון המקרא ורק על זה כתב מה שכתב. לא ראיתי את המקום השני שמציין אליו אבל מלשונו כאן נראה לי שזה עיקר כוונתו והבנתו.

במחמכ"ת, אינני מבין דבריו, הרי היעב"ץ כותב להדיא בתחילת דבריו "בידעם לשון הקודש על השלמות", כלומר שהם ידעו לשון הקודש גם מה שלא מופיע במקרא. ניתן לפרש כוונת היעב"ץ, שהם קיבלו במסורה את כל שרשי ופעלי לשון הקודש, אך יותר מסתבר לענ"ד שהם הבינו בחכמתם את כל שרשי ופעלי לשון הקודש, ע"פ הבנתם ושכלם האלוקי, לרדת לסוף עומקו של כל דבר וענין, להגדירו על פי האמת בדיוק. וכנ"ל שבלשון הקודש כל תיבה מגדירה את הדבר במילה, וכמו 'חוה כי היא היתה אם כל חי', וכמו אדם מלשון אדמה אשר ממנה לוקח (או מלשון אדמה לעליון ככתוב בספרי האמת), וגם אם יבואו להוכיח באותות ומופתים שהתיבות האלו מקורם בלשונות זרים, אין בו ממש כיון שייתכן ומקורם הראשון היה בלשון הקודש, וכדברי חז"ל שמתחילה דיברו רק בלה"ק, עד דור הפלגה שבו נשתבשו לשונם, ואם תיבות מסויימות ואפי' אם רבות הנה הגיעו ללשונות אחרים, עדיין כוחם בהם לבטאות כראוי את הדבר והענין לפי שורשו, א"כ כלשון הקודש יחשבון, וק"ל.
וכבר עלה בדעתי כמה פעמים להוציא קונטרס להוכיח שכל מילה ושם דבר בלשון הקודש מצביע על עצם הדבר, הן מצד המילה הנחבאת ונסתרת בתיבה זו, והן מצד שרשי האותיות, שלכל אות ואות בלשון הקודש מבטא ענין מסויים, וכאשר יש בשורש התיבה ב' או ג' אותיות, הנה האותיות המרכיבות התיבה כל אחת ואחת מבטאת בענינה חלק מן הדבר ההוא, ואכמ"ל בזה.


חזור אל “דקדוק ומסורה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 7 אורחים