נראה - בסגול - בקמץ

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
מעיין
הודעות: 1205
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

נראה - בסגול - בקמץ

הודעהעל ידי מעיין » ה' אוקטובר 18, 2018 8:27 pm

ראה מעשה ונזכר הלכה
הקורא טעה וקרא לה' הנראה אליו בקמץ
והנה נראה בקמץ הוא לשון נקבה
או לשון פעל עבר
ולכאורה הוי שינוי משמעות - שיש לחזור על זה
ומ"מ מצינו גם הנראה בקמץ ולכאורה היא על דרך הזרות
והשאלה אם דבר שמצינו על דרך הזרות הוי שינוי משמעות

ועיין מכלןל לרד"ק - ועיין עוד במור וקציעה קס"ז
-----
ודרך אגב מש"כ ברד"ק בסוף הקטע לא הבנתי
ואם בעבור נראה אתה ה' נראה הוא נסתר והוא רמז אל הכבוד ופירושו אתה ה' נראה

האם יכול א' להחכמינו
ואחשוב שהוא ט"ס [עיינתי בכמה דפוסים אבל אין לי דפוס ראשון] viewtopic.php?f=7&t=38653&start=40#p493901 וצ"ל ופירושו אתה ה' נראת - וכוונתו כמו שכ' הרמב"ן והרבינו בחיי שהיא פעל עבר ואז הי' צ"ל נראת ומש"כ נראה בלשון נסתר רומז אל הכבוד
היינו שלא ראו את ה' ממש רק הכבוד ראו
---
ועיין מה שכתב הרמב"ן באמונה ובטחון פ"ב עה"פ כי היום ה' נראה אליכם בלשון נקבה שהיא רומז על מדת הדין, וכ"כ רבינו בחיי
ואולי אפשר לומר ג"כ כאן שנכתב בלשון הוה שלא ראו רק השכינה וזו לשון נקבה
קבצים מצורפים
נראה.jpg
נראה.jpg (846.3 KiB) נצפה 923 פעמים

ביקורת תהיה
הודעות: 420
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: נראה - בסגול - בקמץ

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ש' אוקטובר 20, 2018 10:54 pm

מעיין כתב:הקורא טעה וקרא ליי הנראָה אליו, ולכאורה הוי שינוי משמעות שיש לחזור על זה.

צורת הפועל של 'הַנִּרְאֶה' היא אמנם הֹוֶה, אך הוראתו היא פעולה שנעשתה בעבר, וכדמתרגמינן 'דְּאִתְגְּלִי'. נמצא שבקריאת 'הַנִּרְאָה' במקום 'הַנִּרְאֶה' לא נשתנה הענין כלל, ועל כגון דא נפסק בשו"ע שאין מחזירין אותו.

כדכד
הודעות: 2857
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: נראה - בסגול - בקמץ

הודעהעל ידי כדכד » א' אוקטובר 21, 2018 10:09 am

מעיין כתב:ראה מעשה ונזכר הלכה
הקורא טעה וקרא לה' הנראה אליו בקמץ
והנה נראה בקמץ הוא לשון נקבה
או לשון פעל עבר
ולכאורה הוי שינוי משמעות - שיש לחזור על זה
ומ"מ מצינו גם הנראה בקמץ ולכאורה היא על דרך הזרות
והשאלה אם דבר שמצינו על דרך הזרות הוי שינוי משמעות

ועיין מכלןל לרד"ק - ועיין עוד במור וקציעה קס"ז
-----
ודרך אגב מש"כ ברד"ק בסוף הקטע לא הבנתי
ואם בעבור נראה אתה ה' נראה הוא נסתר והוא רמז אל הכבוד ופירושו אתה ה' נראה

האם יכול א' להחכמינו
ואחשוב שהוא ט"ס [עיינתי בכמה דפוסים אבל אין לי דפוס ראשון] https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 40#p493901 וצ"ל ופירושו אתה ה' נראת - וכוונתו כמו שכ' הרמב"ן והרבינו בחיי שהיא פעל עבר ואז הי' צ"ל נראת ומש"כ נראה בלשון נסתר רומז אל הכבוד
היינו שלא ראו את ה' ממש רק הכבוד ראו
---
ועיין מה שכתב הרמב"ן באמונה ובטחון פ"ב עה"פ כי היום ה' נראה אליכם בלשון נקבה שהיא רומז על מדת הדין, וכ"כ רבינו בחיי
ואולי אפשר לומר ג"כ כאן שנכתב בלשון הוה שלא ראו רק השכינה וזו לשון נקבה

א. נראה בקמץ אינו לשון נקבה. בנקבה יש לומר "נראתה" בעכבר ו"נראית" בהווה.

ב. אם יש להבדיל בין הווה לעבר ע"י ההבדל אם הא' בקמץ או בסגול - נראה לי שזה דומה ל"שהכל נהיה בדברו" שהמשנ"ב מביא מחלוקת איך לומר נהי' י' בקמץ או י' בסגול. יתכן שמי שסובר שאומרים בקמץ סובר שגם בקמץ יכול להיות ל' הווה ולפי זה אין להחזיר את הקורא (המשנ"ב מסביר שהוא סובר שנהיה בסגול זה ל' רבים בעתיד) בנ"ד. מי שסובר לומר בסגול לכאורה לדידו הוי שינוי משמעות לולא הסברות שנכתבו כאן.
ג. השאלה העקרונית אם דבר שנמצא ע"ד הזרות הופך את השינוי במקומות הרגילים לאי שינוי משמעות היא אכן שאלה טובה וחשובה.

מעיין
הודעות: 1205
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: נראה - בסגול - בקמץ

הודעהעל ידי מעיין » א' אוקטובר 21, 2018 8:15 pm

לכדכד
א. למה לא לעיין במכלול שהעליתי שמפורש יוצא שנראה בקמץ הוא צורת נקבה בהווה ואכן יתכן גם נראית כמו שכ' מע"כ
ב. השאלה בנהיה נדון כאן באריכות במור וקציעה שהעליתי

כדכד
הודעות: 2857
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: נראה - בסגול - בקמץ

הודעהעל ידי כדכד » ג' אוקטובר 23, 2018 11:16 am

צדקת ממני
אחר העיון במכלול באמת רואים שהרד"ק סבר שיכול להיות בקמץ לנקבה וכן המור וקציעה מביא את זה גם.
אמנם יתכן שאת ראיותיהם אפשר לדחות אבל כמובן שא"א להתעלם מדעתם שלשיטתם אפשר לומר כך.

לגבי המור וקציעה הוא באמת דן בנהיה ונהיה אבל במשנ"ב או בבה"ל או בשעה"צ דן בשיטה זו ומוסיף סברות שלא מובאות במור וקציעה

אחד מעיר
הודעות: 587
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: נראה - בסגול - בקמץ

הודעהעל ידי אחד מעיר » ה' נובמבר 01, 2018 3:16 pm

לא ראיתי ברד"ק שנראה בקמץ הוא עבר נקבה
בבינוני יכול להיות נקבה במקביל לנראית

כדכד
הודעות: 2857
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: נראה - בסגול - בקמץ

הודעהעל ידי כדכד » ה' נובמבר 01, 2018 4:22 pm

עבר או נקבה לא עבר לנקבה


חזור אל “דקדוק ומסורה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 5 אורחים