שמואל דוד כתב:יישר כח. אולם מדוע פעמים כך ופעמים כך ?
ביקורת תהיה כתב:למה ליה, למה לי
א. כאשר השאלה מכוונת לגוף – תצטרף אל המלה 'למה' מלת-היחס המתאימה:
לְמָה לֵהּ (לתנא) לְמִתְנֵי 'הַמַּצְנִיעַ'?
לְמָה לְהוּ (לעצמות) שְׂרֵפָה?
ב. כאשר השאלה היא סתמית, בלתי מכוונת לגוף - תצטרף אל המלה 'למה' מלת-היחס 'לי' לתפארת בעלמא, בלי כוונה לייחס את השאלה אל המדבר:
'מִיּוֹם הֲבִיאֲכֶם' לְמָה לִי? (=לשם מה נכתבו מלים אלה במקרא?)
תיפוק ליה, תיפוק לי
א. כאשר השאלה מכוונת לגוף – תצטרף אל המלה 'תיפוק' מלת-היחס המתאימה:
וְתִפֹּק לֵהּ (לשמואל) לְחִלּוּק מְלָאכוֹת מֵהֵיכָא דְנָפְקָא לֵהּ לְרַבִּי יוֹסֵי?
וּבֵית הִלֵּל נַמֵּי תִּפֹּק לְהוּ מִ'לְאִישׁ זָר'?
ב. כאשר השאלה היא סתמית, בלתי מכוונת לגוף - תצטרף אל המלה 'תיפוק' מלת-היחס 'לי' לתפארת בעלמא, בלי כוונה לייחס את השאלה אל המדבר:
הָא לְמָה לִי קְרָא, תִּיפֹּק לִי דְּמִצְוַת עֲשֵׂה שֶׁהַזְּמַן גְּרָמָא? (=לשם מה נצרך קרא ללמד הלכה זו, תילמד מכך שהמדובר במ"ע שהזמן גרמא?)
עד כאן הכללים, מכאן ואילך השיבושים: 'לי' תחת 'ליה', ו'ליה' תחת 'לי'.
השיבוש הכי צורם הוא המשפט: 'למה לי...תיפוק ליה'.
ביקורת תהיה כתב:ב. כאשר השאלה היא סתמית, בלתי מכוונת לגוף - תצטרף אל המלה 'תיפוק' מלת-היחס 'לי' לתפארת בעלמא, בלי כוונה לייחס את השאלה אל המדבר:
הָא לְמָה לִי קְרָא, תִּיפֹּק לִי דְּמִצְוַת עֲשֵׂה שֶׁהַזְּמַן גְּרָמָא? (=לשם מה נצרך קרא ללמד הלכה זו, תילמד מכך שהמדובר במ"ע שהזמן גרמא?)
עד כאן הכללים, מכאן ואילך השיבושים:
כדכד כתב:שמואל דוד כתב:יישר כח. אולם מדוע פעמים כך ופעמים כך ?
אולי נגמר למדפיסים המקום בשורה...
לרב חגי - הלימוד הוא מה שאני לומד "שישו בני מעי" לכן הגיוני שהלומד יגיד: "אבל אני יכול ללמוד משם".
עזריאל ברגר כתב:עשיתי חיפוש במאגר אלקטרוני, הביטוי מופיע כ85 פעם בש"ס בבלי, מתוכם רק כ10 "ותיפוק לי" והשאר "ותיפוק ליה".
עזריאל ברגר כתב:עשיתי חיפוש במאגר אלקטרוני, הביטוי מופיע כ85 פעם בש"ס בבלי, מתוכם רק כ10 "ותיפוק לי" והשאר "ותיפוק ליה", ולא הצלחתי למצוא חילוק ברור.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 88 אורחים