מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מנחת שי משלי - ירשיע חסר

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

מנחת שי משלי - ירשיע חסר

הודעהעל ידי מעיין » ד' דצמבר 12, 2018 8:58 pm

זה לשון המנחת שי במשלי יב
על הפסוק ואיש מזמות ירשיע
במסרה כ"י כך מצאתי ירשיע ה' בקריאה וסימנהון ובכל אשר יפנה ירשיע (שמואל א יד) טוב יפיק דהכא. אף אמנם (איוב לד). נקי. והוא ישקט ומי ירשע בתראה חסר, ומ"ש נקי נ"ל שהוא פסוק ודם נקי ירשיעו (תילים צד) וחילופים אחרים יש במסרות שלנו (בשמואל א טו [לכאורה ט"ס וצ"ל יד]) (ואיוב לד) והם לא מנו רק ד' ירשיע שאותו דתילים כתוב ירשיעו בוא"ו והעולה משתיהן שזה דמשלי חסר כי פליגי בוהוא ישקט ומי ירשע ואנן ארובא דספרי דוקני סמכינן:


ועיינתי במסורה שלפנינו
וזה לשון המסורה בשמואל יד
ירשיע ד' א' מנהון חס' וסי' ובכל אשר יפנה ירשיע. והוא ישקוט. אף אמנם אל לא. ואיש מזמות. מזמות חס'

וזה לשון המסורה באיוב לד
ירשיע ד' א' חס' וסי' ובכל אשר יפנה ירשיע. והוא ישקוט. אף אמנם אל לא ירשיע. ואיש מזמות. ישקוט חס' ובקצ"ת ספר"י מסר"ה מונ"ה ב' חס' והוא ישקיט חס"ר ומזמות חס"ר

הרי דבמסורה דאיוב מביא פלוגתא אי ירשיע דמזמות דמשלי חסר, והוא ישקוט דאיוב ודאי חסר
ורק במסורה דשמואל נקט דרק דמשלי חסר
והמסרה כ"י הרי כתב דוהוא ישקוט דאיוב חסר
ועל מה כוון המנחת שי באמרו
והעולה משתיהן שזה דמשלי חסר כי פליגי בוהוא ישקט ומי ירשע ואנן ארובא דספרי דוקני סמכינן

חזור אל “דקדוק ומסורה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 52 אורחים