מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

לחי בעירובין

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
456456
הודעות: 32
הצטרף: א' אוגוסט 20, 2017 10:47 am

לחי בעירובין

הודעהעל ידי 456456 » ש' פברואר 16, 2019 10:38 pm

מי יחכימנו מהו לשון לחי בעירובין?

לענין
הודעות: 2256
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: לחי בעירובין

הודעהעל ידי לענין » ש' פברואר 16, 2019 10:44 pm

איך לא שאלנו את זה עד היום?

456456
הודעות: 32
הצטרף: א' אוגוסט 20, 2017 10:47 am

Re: לחי בעירובין

הודעהעל ידי 456456 » ש' פברואר 16, 2019 11:06 pm

לחי הוא התוחם את הפה שלא יהיה חור פרוץ, אלא שהאדם יפתח ויסגור את פיו כרצונו. והוא עניין לחי בעירובין המגדיר את פתח המבוי כדבר רצוני שמחליט עליו הבנאי, ולא כחסרון בחומרי בניה וכדו'.

חגי פאהן
הודעות: 127
הצטרף: ה' ינואר 25, 2018 4:10 pm

Re: לחי בעירובין

הודעהעל ידי חגי פאהן » א' פברואר 17, 2019 10:15 am

והמפרשים כותבים שהוא מלשון לוח.
הענין הוא כך: את המילה 'קרשים' שבתורה (לדוגמה "וַיַּעַשׂ אֶת הַקְּרָשִׁים לַמִּשְׁכָּן עֲצֵי שִׁטִּים עֹמְדִים" שמות לו כ) תרגם יונתן "ועבד ית לוחיא". מהארמית המילה עשתה פרסה וחזרה לעברית במסכת עירובין, כלחי.

כדכד
הודעות: 3839
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: לחי בעירובין

הודעהעל ידי כדכד » א' פברואר 17, 2019 11:33 am

לוּח הוא דוקא קרש שעומד כמו לחי? אם לא אז מדוע האבחנה שבין לחי שזקוף לקורה ששוכבת ולא נאמר איפכא?

לענין
הודעות: 2256
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: לחי בעירובין

הודעהעל ידי לענין » א' פברואר 17, 2019 1:26 pm

חגי פאהן כתב:והמפרשים כותבים שהוא מלשון לוח.
הענין הוא כך: את המילה 'קרשים' שבתורה (לדוגמה "וַיַּעַשׂ אֶת הַקְּרָשִׁים לַמִּשְׁכָּן עֲצֵי שִׁטִּים עֹמְדִים" שמות לו כ) תרגם יונתן "ועבד ית לוחיא". מהארמית המילה עשתה פרסה וחזרה לעברית במסכת עירובין, כלחי.


אז למה רבי אליעזר אומר 'לחיים', ולא לווחים או לוחות?

456456
הודעות: 32
הצטרף: א' אוגוסט 20, 2017 10:47 am

Re: לחי בעירובין

הודעהעל ידי 456456 » א' פברואר 17, 2019 2:28 pm

זאת לאחר שהמלה עשתה פרסה בחזרה לעברית.

456456
הודעות: 32
הצטרף: א' אוגוסט 20, 2017 10:47 am

Re: לחי בעירובין

הודעהעל ידי 456456 » א' פברואר 17, 2019 2:36 pm

כדכד כתב:לוּח הוא דוקא קרש שעומד כמו לחי? אם לא אז מדוע האבחנה שבין לחי שזקוף לקורה ששוכבת ולא נאמר איפכא?

'לוח' בלשון הקודש הוא דבר שטוח, ולא מקל בעלמא. והתרגום וחז"ל הרחיבו את המלה גם לעמוד בודד שאפשר להעמיד לידו עוד קרשים וע"י כך ליצור משטח, וזה עניינו של לחי בעירובין (בין למ"ד משום היכר ובין למ"ד משום מחיצה, ויש להאריך בזה). אבל קורה עניינה צורת המבוי, ולא שהיא התחלה של קורות ע"ג קורות שירדו כלפי מטה ואז יעשה משטח.


חזור אל “דקדוק ומסורה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 2 אורחים