מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

המנהגים השונים בהפטרות - דקדוקים הלכתיים או מנהגים בעלמא?

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
יוצא פוניבז'
הודעות: 2080
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

המנהגים השונים בהפטרות - דקדוקים הלכתיים או מנהגים בעלמא?

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ג' מרץ 12, 2019 12:05 pm

ההלכה היא שאין קוראים בהפטרה פחות מכ"א פסוקים, אלא אא"כ סליק עניינא.
וראיתי בעלון מסויים שרצה לומר שחילוקי המנהגים בהפטרות באים מכח הלכה זו, דפעמים שלא ברור די הצורך אם נחשב כסליק עניינא, ולכן יש המשלימים לכ"א פסוקים ממש.

הדבר עניין אותי, והתחלתי לבדוק, אך מה גדלה אכזבתי שבכמעט כל המקומות ההסבר הנ"ל לא שייך כלל:
בפרשת נח, הספרדים מפטירים 10 פסוקים, והאשכנזים מוסיפים עד 22 פסוקים. אכן בפרשת כי תצא גם האשכנזים מפטירים את אותה ההפטרה ללא התוספת.
בפרשיות וירא, בשלח, פרה, החודש, האשכנזים מוסיפים על הספרדים, אך גם בשל הספרדים יש 21 פסוקים, כך שהתוספת אינה שייכת להלכה הנ"ל.
בפרשת יתרו, (אותה הביא בעלון הנ"ל כדוגמא לדבריו), אכן הספרדים קוראים 13 פסוקים והאשכנזים מוסיפים עד 21, אבל מאד קשה לומר שיהיה מישהו שיאמר שם שנחשב שלא נסתיים הענין. כיעוי"ש.
וכנ"ל בהפטרת שובה, שהספרדים קוראים שובה ישראל + מי קל כמוך (9 + 3 פסוקים), ואילו האשכנזים מוסיפים פסוקים מיואל (9 + 12 לפי המנהג הרווח), בודאי שנחשב כנסתיים הענין.
נשאר כמדומה רק הפטרות וזאת הברכה ובראשית, ויל"ע שם, אך מאחר ונתברר כי אין כאן "מהלך" של חומרה הלכתית בענינים אלו, אלא מנהגים בעלמא, גם אין טעם לומר שיש "מחלוקת" בפרשיות אלו אם נחשב שנסתיים הענין.

אשמח לשמוע חו"ד הת"ח דפה.

בריושמא
הודעות: 1336
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: המנהגים השונים בהפטרות - דקדוקים הלכתיים או מנהגים בעלמא?

הודעהעל ידי בריושמא » ג' מרץ 12, 2019 12:16 pm

יש ספר שלם על מנהגי ההפטרות מאת שלמה וידר.
הנה כאן:
http://aleph.nli.org.il:80/F/?func=dire ... ase=NNLALL

אריק
הודעות: 98
הצטרף: ד' מרץ 08, 2017 3:45 pm

Re: המנהגים השונים בהפטרות - דקדוקים הלכתיים או מנהגים בעלמא?

הודעהעל ידי אריק » ג' מרץ 12, 2019 5:58 pm

יוסי עופר חקר ומצא את מנהגי ההפטרות לסדרים הארץ ישראליים. ידוע מה היה אורך ההפטרות שלהם? במיוחד שלעתים הסדרים קצרים מאוד.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: המנהגים השונים בהפטרות - דקדוקים הלכתיים או מנהגים בעלמא?

הודעהעל ידי כדכד » ג' מרץ 12, 2019 6:37 pm

יוצא פוניבז' כתב:ההלכה היא שאין קוראים בהפטרה פחות מכ"א פסוקים, אלא אא"כ סליק עניינא.
וראיתי בעלון מסויים שרצה לומר שחילוקי המנהגים בהפטרות באים מכח הלכה זו, דפעמים שלא ברור די הצורך אם נחשב כסליק עניינא, ולכן יש המשלימים לכ"א פסוקים ממש.

הדבר עניין אותי, והתחלתי לבדוק, אך מה גדלה אכזבתי שבכמעט כל המקומות ההסבר הנ"ל לא שייך כלל:
בפרשת נח, הספרדים מפטירים 10 פסוקים, והאשכנזים מוסיפים עד 22 פסוקים. אכן בפרשת כי תצא גם האשכנזים מפטירים את אותה ההפטרה ללא התוספת.
בפרשיות וירא, בשלח, פרה, החודש, האשכנזים מוסיפים על הספרדים, אך גם בשל הספרדים יש 21 פסוקים, כך שהתוספת אינה שייכת להלכה הנ"ל.
בפרשת יתרו, (אותה הביא בעלון הנ"ל כדוגמא לדבריו), אכן הספרדים קוראים 13 פסוקים והאשכנזים מוסיפים עד 21, אבל מאד קשה לומר שיהיה מישהו שיאמר שם שנחשב שלא נסתיים הענין. כיעוי"ש.
וכנ"ל בהפטרת שובה, שהספרדים קוראים שובה ישראל + מי קל כמוך (9 + 3 פסוקים), ואילו האשכנזים מוסיפים פסוקים מיואל (9 + 12 לפי המנהג הרווח), בודאי שנחשב כנסתיים הענין.
נשאר כמדומה רק הפטרות וזאת הברכה ובראשית, ויל"ע שם, אך מאחר ונתברר כי אין כאן "מהלך" של חומרה הלכתית בענינים אלו, אלא מנהגים בעלמא, גם אין טעם לומר שיש "מחלוקת" בפרשיות אלו אם נחשב שנסתיים הענין.

אשמח לשמוע חו"ד הת"ח דפה.

בפרשת שמות האשכנזים קוראים "הבאים ישרש יעקב" והספרדים "דברי ירמיהו" ו8בשתיהן יש כ"א פסוקים וכמדומני שיש עוד כאלה ולכן נראה לי פשוט שכת"ר צודק שלא תמיד זהו טעם חילופי המנהגים

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: המנהגים השונים בהפטרות - דקדוקים הלכתיים או מנהגים בעלמא?

הודעהעל ידי כדכד » ג' מרץ 12, 2019 6:37 pm

נכפל בטעות
נערך לאחרונה על ידי כדכד ב ה' מרץ 14, 2019 6:12 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: המנהגים השונים בהפטרות - דקדוקים הלכתיים או מנהגים בעלמא?

הודעהעל ידי דרומי » ג' מרץ 12, 2019 6:58 pm

ה'עלון המסויים' מוכר ונפוץ...

אכן סוגיא מעניינת וטוב יהיה לבררה היטב.

מה שמעניין במיוחד הוא שיש הפטרות שבהם ההבדל בין הנוסחים השונים הוא פסוק אחד בלבד, כמו בהפטרה של 'זכור'.

יוצא פוניבז'
הודעות: 2080
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: המנהגים השונים בהפטרות - דקדוקים הלכתיים או מנהגים בעלמא?

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ד' מרץ 13, 2019 12:17 am

אריק כתב:יוסי עופר חקר ומצא את מנהגי ההפטרות לסדרים הארץ ישראליים. ידוע מה היה אורך ההפטרות שלהם? במיוחד שלעתים הסדרים קצרים מאוד.

הוא כותב שאורכם בין 5 ל-11 פסוקים בלבד. כנראה נהגו לתרגם ובכה"ג סגי אף בג' פסוקים, עכ"פ לפי הירושלמי (מגילה פ"ד ה"ג) ומסכת סופרים (פי"ד ה"ב). (לדעת הבבלי (מגילה כג ע"ב) י"א דאף במתרגמים בעינן עכ"פ עשרה פסוקים).

עכ"פ אין זה נוגע לכאן.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

הפטרת יתרו - ההוספות של האשכנזים

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' פברואר 15, 2020 11:26 pm

מה פשר ההוספות (בדילוגים) של האשכנזים להפטרת יתרו שהשייכות שלה לפרש הוא הגילוי של מראה כבוד ד' כמבואר בלבוש.
אשמח למקורות.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: הפטרת יתרו - ההוספות של האשכנזים

הודעהעל ידי דרומי » ש' פברואר 15, 2020 11:28 pm

אגב, ידוע שלפני כמה שנים (תשנ"ז) היה מאורע נורא בשבוע זה וקישרו את זה להוספה זו שבהפטרה. ומסיימים בטוב.

עזריאל ברגר
הודעות: 12989
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הפטרת יתרו - ההוספות של האשכנזים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' פברואר 16, 2020 9:59 am

נוטר הכרמים כתב:מה פשר ההוספות (בדילוגים) של האשכנזים להפטרת יתרו שהשייכות שלה לפרש הוא הגילוי של מראה כבוד ד' כמבואר בלבוש.
אשמח למקורות.

כנראה כדי להגיע לכ"א פסוקים, כידוע שהאשכנזים מחמירים בזה יותר.

יוצא פוניבז'
הודעות: 2080
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: הפטרת יתרו - ההוספות של האשכנזים

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » א' פברואר 16, 2020 11:19 am

עזריאל ברגר כתב:
נוטר הכרמים כתב:מה פשר ההוספות (בדילוגים) של האשכנזים להפטרת יתרו שהשייכות שלה לפרש הוא הגילוי של מראה כבוד ד' כמבואר בלבוש.
אשמח למקורות.

כנראה כדי להגיע לכ"א פסוקים, כידוע שהאשכנזים מחמירים בזה יותר.

viewtopic.php?f=45&t=44846&p=531214#p531031


חזור אל “דקדוק ומסורה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 76 אורחים