מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

משמעות המילה הילולא

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
נחלי אפרסמון
הודעות: 558
הצטרף: א' אפריל 07, 2019 1:22 am
שם מלא: יחיאל

משמעות המילה הילולא

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » א' מאי 12, 2019 1:38 pm

משמעות המילה הילולא היא גם שמחה,
וגם יום פטירת צדיק ,האם נוכל ללמוד מזה שהחיד"א כתב בעבודת הקודש
שיום ל"ג בעומר הוא "הילולא דרשב"י" שהוא יום פטירתו.[בחיד"א יש בכמה מקומות התייחסות האם רשב"י נפטר בל"ג בעומר].

בברכה המשולשת
הודעות: 10281
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: משמעות המילה הילולא

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' מאי 12, 2019 3:53 pm

היכן מצאנו שהילולא היא יום פטירת צדיק (לפני תחילת מנהג ההילולות בימי הפטירה)?

שמואל שלומוביץ
הודעות: 236
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: משמעות המילה הילולא

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » א' מאי 12, 2019 4:30 pm

בברכה המשולשת כתב:היכן מצאנו שהילולא היא יום פטירת צדיק (לפני תחילת מנהג ההילולות בימי הפטירה)?

הלשון הילולא אולי מתחיל להתפשט מל"ג בעומר עצמו.
כי בסדר פטירת רשב"י המתואר בא"ז נאמר :
א"ז זוהר האזינו דף רצו ע"ב
שמעו קלא עולו ואתו ואתכנשו להילולא דרבי שמעון

וכיון שיש שסברו שיום ל"ג בעומר הוא יום פטירת רשב"י קראוהו הילולא דרשב"י ומשם לימי פטירת הצדיקים. שקראוהו הילולא וחגגוהו עד שכבי הילולא דמיא.
אמנם השימוש בזה לכאו' יש לחוש בו משום הוצאת דברים מהקשרם. הלא הילולא פירושו משתה ושמחה של נישואין. והכרוז היוצא הנזכר באדרא היה בשעת הלוויתו של רשב"י המתוארת שם.
ובוודאי אין שם שום זכר לשמחת התלמידים בפטירת רבם, ואדרבה :
א"ז זוהר האזינו דף רצו ע"ב
"... כל ההוא יומא נפילנא על ארעא וגעינא, ... ואנא לחיכנא עפרא דתחות רגלוי בעו חברייא למבכי ולא יכילו למללא שארו חברייא בבכיה ורבי אלעזר בריה נפיל תלת זמנין ולא יכיל למפתח פומיה, לבתר פתח ואמר אבא אבא, תלת הוו, חד אתחזרו, ... וחברייא כלהו שתיין דמא"

זה ודאי לא תיאור של בי הילולא.
ומה כן?
זה לשון הספדנא הינוקא כי נח נפשיה דרבה בר הונא ורב המנונא :
מועד קטן דף כה ע"ב
קצף על עולמו וחמס ממנו נפשות ושמח בהם ככלה חדשה, רוכב ערבות שש ושמח בבא אליו נפש נקי וצדיק.

הרי כאן למטה בשעת פטירת ת"ח וצדיקים חברייא כולהו שתיין דמא, אבל למעלה היכן שהכרוז הולך ויוצא, לפניו יתב' עוז וחדוה במקומו, והקב"ה שמח בנפש הצדיק ככלה חדשה.
ואיך היא השמחה בכלה חדשה אשר רוכב ערבות שש ושמח.
הוי אומר:
א"ז זוהר האזינו דף רצו ע"ב
עולו ואתו ואתכנשו להילולא דרבי שמעון

שמחת חתן בכלה הרי בי הילולא. הילולא דרבי שמעון.

נחלי אפרסמון
הודעות: 558
הצטרף: א' אפריל 07, 2019 1:22 am
שם מלא: יחיאל

Re: משמעות המילה הילולא

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » א' מאי 12, 2019 4:43 pm

א"כ לפי דברי החכמים אין מקור להילולא כלפי יארצייט לצדיקים?


חגי פאהן
הודעות: 122
הצטרף: ה' ינואר 25, 2018 4:10 pm

Re: משמעות המילה הילולא

הודעהעל ידי חגי פאהן » א' מאי 19, 2019 11:21 am

אם כן,
א. למי אמרה הבת קול "עולו ואתכנשו להילולא"?
ב. פטירתו וקבורתו לא היתה באותו יום?

שמואל שלומוביץ
הודעות: 236
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: משמעות המילה הילולא

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » א' מאי 19, 2019 11:46 am

חגי פאהן כתב:אם כן,
א. למי אמרה הבת קול "עולו ואתכנשו להילולא"?
ב. פטירתו וקבורתו לא היתה באותו יום?

א. הבת קול קראה לבני השמים להתכנס לשמחה ששמח רוכב ערבות בבא אליו נפש נקי וצדיק, והם כנראה נשמות הצדיקים והמלאכים וכדו'. ומה ששמעו הבת קול בארץ הוא כמו ששמעו הכרזות אחרות לכבודו של רשב"י כמתואר שם.
ב. זה נשאל ביחס לדברי לעיל?

חגי פאהן
הודעות: 122
הצטרף: ה' ינואר 25, 2018 4:10 pm

Re: משמעות המילה הילולא

הודעהעל ידי חגי פאהן » א' מאי 19, 2019 3:40 pm

ב. כן. טענת ש"עולו ואתכנשו" הוצא מהקשרו, משום שהוא נאמר בלוויה של רשב"י, בניגוד ל"יש שסברו של"ג בעומר הוא יום פטירתו". אמנם עכשיו אני רואה שהבנה זו לא מוכרחת בדבריך.

מ"מ, דברי האר"י הקדוש כבר נתפשטו בקרב כל ישראל, שיום ל"ג בעומר הוא יום פטירתו והוא יום ה"הילולא" שלו והוא היום שאנחנו צריכים לשמוח בו. וי"ל שתלמידיו (של רשב"י) שקיבלו ממנו אכן לא יכלו להגביר השמחה על האבל על שנלקח מהם, אבל אנחנו שמחים בשמחתו של רשב"י עצמו.

שמואל שלומוביץ
הודעות: 236
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: משמעות המילה הילולא

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » א' מאי 19, 2019 4:16 pm

הדבר ידוע שבדברי האר"י הק' ותלמידו הרח"ו לא נמצא מעולם שרשב"י נפטר ביום ל"ג בעומר וכבר כתב הרב חיד"א שהוא יום שמחתו מחמת שביום זה נסמכו החמשה תלמידים וביניהם רשב"י וכ"כ הבא"ח, וכבר פירסמו חכמי הדור (ביניהם הרב יעקב הלל בספרו עד גל הזה וכן היה אומר הר"ש פינקוס זצ"ל ועוד רבים) שהטעות נפלה עקב טעות בפע"ח דפסוס דוברוונא ששם כתבו יום שמת הרשב"י במקום יום שמחת הרשב"י, ובאמת בשער הכוונות אינו.
ומכאן והילך קשה עלי להכנס לנידון זה. ולכן אסמוך שיבואו המציינים ויציינו היכן כבר עמדו בזה, והיכן נתברר הדבר.
גם בירחון האוצר יש איזה מאמר כנראה בנושא זה בענין ל"ג בעומר אבל לא ראיתי תוכנו.

בברכה המשולשת
הודעות: 10281
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: משמעות המילה הילולא

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' מאי 19, 2019 5:59 pm

שמואל שלומוביץ כתב: גם בירחון האוצר יש איזה מאמר כנראה בנושא זה בענין ל"ג בעומר אבל לא ראיתי תוכנו.


המאמר בירחון עוסק בתולדות העליה למירון באותן שנים. (העובדה של"ג בעומר איננו יום פטירת הרשב"י ע"ה נזכרת שם בהערה)

viewtopic.php?f=7&t=31425&p=542784&hilit=%D7%99%D7%A8%D7%97%D7%95%D7%9F#p542784

חגי פאהן
הודעות: 122
הצטרף: ה' ינואר 25, 2018 4:10 pm

Re: משמעות המילה הילולא

הודעהעל ידי חגי פאהן » ב' מאי 20, 2019 11:59 am

שמואל שלומוביץ כתב:הדבר ידוע שבדברי האר"י הק' ותלמידו הרח"ו לא נמצא מעולם שרשב"י נפטר ביום ל"ג בעומר וכבר כתב הרב חיד"א שהוא יום שמחתו מחמת שביום זה נסמכו החמשה תלמידים וביניהם רשב"י וכ"כ הבא"ח, וכבר פירסמו חכמי הדור (ביניהם הרב יעקב הלל בספרו עד גל הזה וכן היה אומר הר"ש פינקוס זצ"ל ועוד רבים) שהטעות נפלה עקב טעות בפע"ח דפסוס דוברוונא ששם כתבו יום שמת הרשב"י במקום יום שמחת הרשב"י, ובאמת בשער הכוונות אינו.

היכן החיד"א הזה? אשמח לראותו.
מ"מ יוצא שאתה אומר שאין נפקא מינה באיזה יום הוא נפטר, לכל הדעות בל"ג בעומר צריך לשמוח בשמחת רשב"י, בין אם זה יום פטירתו או סמיכתו או חתונתו (עד כדי סכנה באמירת "נחם" כמפורסם). נכון?

שמואל שלומוביץ
הודעות: 236
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: משמעות המילה הילולא

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ב' מאי 20, 2019 12:15 pm

חגי פאהן כתב:
שמואל שלומוביץ כתב:הדבר ידוע שבדברי האר"י הק' ותלמידו הרח"ו לא נמצא מעולם שרשב"י נפטר ביום ל"ג בעומר וכבר כתב הרב חיד"א שהוא יום שמחתו מחמת שביום זה נסמכו החמשה תלמידים וביניהם רשב"י וכ"כ הבא"ח, וכבר פירסמו חכמי הדור (ביניהם הרב יעקב הלל בספרו עד גל הזה וכן היה אומר הר"ש פינקוס זצ"ל ועוד רבים) שהטעות נפלה עקב טעות בפע"ח דפסוס דוברוונא ששם כתבו יום שמת הרשב"י במקום יום שמחת הרשב"י, ובאמת בשער הכוונות אינו.

היכן החיד"א הזה? אשמח לראותו.
מ"מ יוצא שאתה אומר שאין נפקא מינה באיזה יום הוא נפטר, לכל הדעות בל"ג בעומר צריך לשמוח בשמחת רשב"י, בין אם זה יום פטירתו או סמיכתו או חתונתו (עד כדי סכנה באמירת "נחם" כמפורסם). נכון?

דברי החיד"א נמצאים במראית העין, ליוורנו תקס"ה, ליקוטים פרק ח אות ז, יעויי"ש. וכמצויין בהערה בירחון האוצר שציין הרב בברכה.
אכן אין נ"מ באיזה יום הוא נפטר.
(עקרונית יכול להיות שהיה זה בל"ג בעומר אלא שאין לנו שום מקור לכך מלבד טעות הדפוס שהוכחשה מכת"י המקורי של ר"ח ויטאל כידוע - הכת"י מצוי לפי זכרוני בגנזיו של חכם יעקב הלל שליט"א, וצילומי הכת"י והשתלשלות הטעות התפרשה היטב במאמרו המצויין של ר' משה אייזיק בלוי, 'ל"ג בעומר כיום שמחה והלולת התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי זיע"א', ישורון ט"ו, עמודים תתנ"ו – תתע"ב. כמצויין שם).
ויודעים אנו שהאר"י הק' מסר לתלמידיו שיש שורש במנהג שנהגו ליל על קברו בל"ג בעומר, וכידוע הבא"ח כתב ע"פ דברי החיד"א הנ"ל שעד"ז יש מקום לילך גם על שאר התלמידים שנסמכו בו ביום.


חזור אל “דקדוק ומסורה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 9 אורחים