מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

גמא - לעט

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
חיימקה
הודעות: 1001
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

גמא - לעט

הודעהעל ידי חיימקה » ד' יולי 10, 2019 4:10 pm

בפשטות הגמאה פירושה להשקות, וכפי שביקש אליעזר מרבקה "הגמיאיני נא". ואילו הלעטה פירושה להאכיל וכפי שביקש עשו מיעקב "הלעיטני נא".
וכ"כ רד"ק בשורשים.
לפ"ז מה הפשט בדברי רש"י בחולין קיא. גאמו לשבא - הגמיאהו והלעיטהו לשבא על כרחו. ושם מדובר שהכריחו לאכול כבד, א"כ מה הקשר להגמאה.
ואפשר ליישב בדוחק שהעיקר זה ההלעטה, אבל מכיוון שהגמ' השתמשה בלשון "גאמו" הוכרח רש"י לפרש כן.
אבל א"כ הא גופא קשיא לשון הגמ'.

ביקורת תהיה
הודעות: 1121
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: גמא - לעט

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' יולי 11, 2019 11:12 am

חיימקה כתב:קשיא לשון הגמ'.
ומאי קשיא? הרי לפנינו כי לשון הגמאה נופל גם על האכלה. ואין זה רחוק, שכן ההוראה היסודית של 'גמא' היא בלע, כמה דאת אמר: בְּרַעַשׁ וְרֹגֶז יְגַמֶּא אָרֶץ.

חיימקה
הודעות: 1001
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: גמא - לעט

הודעהעל ידי חיימקה » ו' יולי 12, 2019 3:21 pm

ביקורת תהיה כתב:ומאי קשיא? הרי לפנינו כי לשון הגמאה נופל גם על האכלה.


כבודו בוודאי מתכוון לפנינו - היינו הגמ' לפנינו.
אבל הא גופא קשיא הרי לשון גמא בתנ"ך היא לשון שתייה וכפי שכתב בשרשים גם על הדוג' שהבאתם מאיוב לט, כד.
ומסתמא זה מה שהיה קשה לרש"י - הרי פה זה אכילה ולא שתייה.
ושוב חוזר הניגון מהיכן לגמ' היה משמע שגמא זה גם משמעות אכילה?
ואם נאמר ככבודו שמשמעותו פה בליעה אז מה כוונת רש"י - בלעהו והלעיטהו? זה סתם כפל לשון!

חגי פאהן
הודעות: 128
הצטרף: ה' ינואר 25, 2018 4:10 pm

Re: גמא - לעט

הודעהעל ידי חגי פאהן » א' יולי 14, 2019 12:18 pm

שמא הארמית לא משוכללת כעברית, ומילה אחת משמשת לכל הכנסה לפה בכח.


חזור אל “דקדוק ומסורה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: כדכד, קו ירוק ו־ 8 אורחים