עמוד 1 מתוך 1

ערבית - ערב שבת

פורסם: א' יולי 14, 2019 10:17 pm
על ידי לענין
האם מצאנו באיזה מקום שקוראים ליום שישי 'ערבית'?

התקשיתי בשבת כ"ה ב' שכתוב 'רחיצת ידים ורגלים בחמין ערבית', והרמב"ם והטור כותבים שמצוה לרחוץ פיו"ר בערב שבת.

Re: ערבית - ערב שבת

פורסם: א' יולי 14, 2019 10:19 pm
על ידי שבענו מטובך
אולי פירושה של 'ערבית' כאן הוא 'לפנות ערב', ואין פירושה 'ערב שבת'.

Re: ערבית - ערב שבת

פורסם: א' יולי 14, 2019 10:35 pm
על ידי לענין
שבענו מטובך כתב:אולי פירושה של 'ערבית' כאן הוא 'לפנות ערב', ואין פירושה 'ערב שבת'.


אתה מודע להלכה למעשה שאתה מוציא עכשיו?

Re: ערבית - ערב שבת

פורסם: ב' יולי 15, 2019 2:11 am
על ידי ביקורת תהיה
'רחיצת ידים ורגלים בחמין ערבית' פירושו בליל שבת. כן מבואר בפרק ואלו מגלחין, וכן מפרש רש"י בפרק במה מדליקין.

Re: ערבית - ערב שבת

פורסם: ב' יולי 15, 2019 2:27 am
על ידי לענין
האם כך סוברים גם הטוש"ע סי' ר"ס?

Re: ערבית - ערב שבת

פורסם: ב' יולי 15, 2019 7:05 am
על ידי שמואל דוד
ביקורת תהיה כתב:'רחיצת ידים ורגלים בחמין ערבית' פירושו בליל שבת. כן מבואר בפרק ואלו מגלחין, וכן מפרש רש"י בפרק במה מדליקין.

עיין ראש יוסף ברש״י שם וע״ע מגדים חדשים שם ועי׳ viewtopic.php?t=10615#p99338

Re: ערבית - ערב שבת

פורסם: ב' יולי 15, 2019 8:17 am
על ידי ביקורת תהיה
לענין כתב:האם כך סוברים גם הטוש"ע סי' ר"ס?
במשמעות המלה 'ערבית' – מסתבר שכן, כי יגיד עליו רעו: מה 'ערבית' האמורה התם (לענין אבלות בדברים שבצנעא בשבת) ברי שהכוונה בליל שבת, אף 'ערבית' האמורה כאן (לענין רחיצה בחמין לכבוד שבת) הכוונה בליל שבת.

Re: ערבית - ערב שבת

פורסם: ב' יולי 15, 2019 8:27 am
על ידי לענין
ביקורת תהיה כתב:
לענין כתב:האם כך סוברים גם הטוש"ע סי' ר"ס?
במשמעות המלה 'ערבית' – מסתבר שכן, כי יגיד עליו רעו: מה 'ערבית' האמורה התם (לענין אבלות בדברים שבצנעא בשבת) ברי שהכוונה בליל שבת, אף 'ערבית' האמורה כאן (לענין רחיצה בחמין לכבוד שבת) הכוונה בליל שבת.


לא הבנתי
אז כך כבודו פוסק
בליל שבת מתרחצים לכבוד שבת?

Re: ערבית - ערב שבת

פורסם: ב' יולי 15, 2019 10:00 am
על ידי ביקורת תהיה
הנושא כאן הוא משמעות המלה 'ערבית' במאמר 'רחיצת ידים ורגלים בחמין ערבית רשות', והוכחנו מדיני אבלות שמשמעותה ליל שבת, כמו שפירש רש"י.
הענין ההלכתי מקומו בפורום 'בית המדרש'.

Re: ערבית - ערב שבת

פורסם: ב' יולי 15, 2019 12:26 pm
על ידי כדכד
לענין כתב:
שבענו מטובך כתב:אולי פירושה של 'ערבית' כאן הוא 'לפנות ערב', ואין פירושה 'ערב שבת'.


אתה מודע להלכה למעשה שאתה מוציא עכשיו?

מה ההלכה המחודשת למעשה שנזעק כת"ר עליה?
אם משום ש"לפנות ערב" נראה למר סמוך לערב ולא בשעות הצהרים - הרי גם תמיד של בין הערבים נקרא כך והוא כשר להקרבה מחצי שעה אחר חצות היום.
לגבי הראיה מאלו מגלחין - לא הבנתי מה הראיה שם שמדובר בליל שבת - אדרבה בליל שבת אסור לרחוץ בחמין ולכן מסתבר גם שם הכוונה בערב שבת.

Re: ערבית - ערב שבת

פורסם: ב' יולי 15, 2019 2:11 pm
על ידי לענין
ביקורת תהיה כתב:הנושא כאן הוא משמעות המלה 'ערבית' במאמר 'רחיצת ידים ורגלים בחמין ערבית רשות', והוכחנו מדיני אבלות שמשמעותה ליל שבת, כמו שפירש רש"י.
הענין ההלכתי מקומו בפורום 'בית המדרש'.


ממש לא. מההלכה שלא הגבילה את הרחיצה לערבית דוקא, אני בהחלט מוכיח כך כל היום הששי נקרא 'ערבית'. ואני רואה את זה ברמב"ם, שכלפי מה שהגמרא אומרת 'רחיצת יו"ר ערבית', פוסק הרמב"ם 'לרחוץ ידיו ורגליו בערב שבת', והיות וכל הפוסקים שקראו את הרמב"ם הסבירו שכוונתו היא לכל היום הששי, החל מהבוקר, ולא הגבילו זאת דוקא לליל שבת, כשיטתך, מוכרח שהמשמעות הלשונית של 'ערבית' ושל 'ערב שבת', היא לכולי יומא.
כדכד כתב:
לענין כתב:
שבענו מטובך כתב:אולי פירושה של 'ערבית' כאן הוא 'לפנות ערב', ואין פירושה 'ערב שבת'.



אתה מודע להלכה למעשה שאתה מוציא עכשיו?

מה ההלכה המחודשת למעשה שנזעק כת"ר עליה?
אם משום ש"לפנות ערב" נראה למר סמוך לערב ולא בשעות הצהרים - הרי גם תמיד של בין הערבים נקרא כך והוא כשר להקרבה מחצי שעה אחר חצות היום.
לגבי הראיה מאלו מגלחין - לא הבנתי מה הראיה שם שמדובר בליל שבת - אדרבה בליל שבת אסור לרחוץ בחמין ולכן מסתבר גם שם הכוונה בערב שבת.


על פי הלכה בהחלט מותר לרחוץ כבר מהבוקר, לא בערב וגם לא בצהרים.
אכן הראיה מאלו מגלחין עומדת בסתירה לכל הפוסקים שפירשו את הגמרא שרוחץ בערבו של יום הששי.

Re: ערבית - ערב שבת

פורסם: ב' יולי 15, 2019 3:37 pm
על ידי שמואל דוד
יותר טוב לרחוץ סמוך ללילה ולכן נקטו לשון ערבית. אולם יש סוברים שהכוונה ברש״י לליל שבת ממש.

Re: ערבית - ערב שבת

פורסם: ב' יולי 15, 2019 5:29 pm
על ידי כדכד
לענין כתב:
ביקורת תהיה כתב:הנושא כאן הוא משמעות המלה 'ערבית' במאמר 'רחיצת ידים ורגלים בחמין ערבית רשות', והוכחנו מדיני אבלות שמשמעותה ליל שבת, כמו שפירש רש"י.
הענין ההלכתי מקומו בפורום 'בית המדרש'.


ממש לא. מההלכה שלא הגבילה את הרחיצה לערבית דוקא, אני בהחלט מוכיח כך כל היום הששי נקרא 'ערבית'. ואני רואה את זה ברמב"ם, שכלפי מה שהגמרא אומרת 'רחיצת יו"ר ערבית', פוסק הרמב"ם 'לרחוץ ידיו ורגליו בערב שבת', והיות וכל הפוסקים שקראו את הרמב"ם הסבירו שכוונתו היא לכל היום הששי, החל מהבוקר, ולא הגבילו זאת דוקא לליל שבת, כשיטתך, מוכרח שהמשמעות הלשונית של 'ערבית' ושל 'ערב שבת', היא לכולי יומא.
כדכד כתב:
לענין כתב:
שבענו מטובך כתב:אולי פירושה של 'ערבית' כאן הוא 'לפנות ערב', ואין פירושה 'ערב שבת'.



אתה מודע להלכה למעשה שאתה מוציא עכשיו?

מה ההלכה המחודשת למעשה שנזעק כת"ר עליה?
אם משום ש"לפנות ערב" נראה למר סמוך לערב ולא בשעות הצהרים - הרי גם תמיד של בין הערבים נקרא כך והוא כשר להקרבה מחצי שעה אחר חצות היום.
לגבי הראיה מאלו מגלחין - לא הבנתי מה הראיה שם שמדובר בליל שבת - אדרבה בליל שבת אסור לרחוץ בחמין ולכן מסתבר גם שם הכוונה בערב שבת.


על פי הלכה בהחלט מותר לרחוץ כבר מהבוקר, לא בערב וגם לא בצהרים.
אכן הראיה מאלו מגלחין עומדת בסתירה לכל הפוסקים שפירשו את הגמרא שרוחץ בערבו של יום הששי.

לאבל מותר לרחוץ בבוקר?
למי שאינו אבל ודאי מותר אבל השאלה אם זו הרחיצה שחז"ל דברו עליה כשאמרו שיש ענין ברחיצת פיו"ר בחמין לכבוד שבת

Re: ערבית - ערב שבת

פורסם: ב' יולי 15, 2019 6:05 pm
על ידי שבענו מטובך
חשוב להשוות הלשון שבדף כה הנ"ל, עם הנאמר בשבת דף קח:
אלא הכי אמר שמואל: טובה טיפת צונן שחרית, ורחיצת ידים ורגלים בחמין ערבית, מכל קילורין שבעולם. תניא נמי הכי, אמר רבי מונא משום רבי יהודה: טובה טיפת צונן שחרית, ורחיצת ידים ורגלים ערבית, מכל קילורין שבעולם.


וראה גם ערוך השלחן סי' רס:
וזהו שכתבו הטור והש"ע מצוה על כל אדם לרחוץ כל גופו בחמין בע"ש ואם א"א לו ירחץ פניו ידיו ורגליו ע"ש ובגמ' לא הזכירו פנים דזהו מילתא דפשיטא שהרי בלא"ה שנינו שם [נ':] רוחץ אדם פניו ידיו ורגליו בכל יום בשביל קונו ע"ש וכן איתא שם על ר' יהודה שבכל ע"ש מביאים לו עריבה מליאה חמין ורוחץ פניו ידיו ורגליו ע"ש וזה שלא כללו הפנים בנשיתי טובה לאו משום דא"צ הפנים אלא דפנים אינו בכלל הטובה כלומר דידים ורגלים בחמין לעת ערב היה רפואה כדאמרינן שם [ק"ח:] טובה טיפת צונן שחרית ורחיצת ידים ורגלים בחמין ערבית מכל קלורין שבעולם ע"ש והפסוק לא מיירי בע"ש לפיכך לא אמר פנים והנה זהו וודאי דמרחץ לרחוץ כל גופו יותר מצוה מרחיצת פניו ידיו ורגליו וזה שר' יהודה לא עשה כן וראיתי מי שטרח בזה [א"ר סק"א] ולי נראה הטעם פשוט משום דר' יהודה היה לו כאב ראש כדאיתא בנדרים [מ"ט:] ומי שיש לו כאב ראש אין ביכולתו ליכנס למרחץ מפני החמימות ולכן לא רחץ ראשו ג"כ.

Re: ערבית - ערב שבת

פורסם: ב' יולי 15, 2019 7:46 pm
על ידי לענין
יפה מאד!

אתה כל כך צודק עד שזה פלא עצום, שהרי שם בדף קח,ב לא מדובר על שבת, וא"כ ברור שערבית הכוונה היא לשעות הערב, ומעתה מוכרח שגם רחיצת ערב שבת היא דוקא בערב ממש!
והוא פלא שהטוש"ע סתמו סתם שירחץ בערב שבת ולא הזהירו שיהיה זה בערב, וכדמוכח מהגמ' שהבאת.

אגב, קדם לערוך השלחן רבינו יהודה ב"ר קלונימוס.
יחוסי תנאים ואמוראים.PNG
יחוסי תנאים ואמוראים.PNG (99.26 KiB) נצפה 2625 פעמים

Re: ערבית - ערב שבת

פורסם: ו' אוגוסט 23, 2019 5:46 am
על ידי שמואל דוד
461EE5CA-BE45-435B-9787-D356A54E6E82.jpeg
461EE5CA-BE45-435B-9787-D356A54E6E82.jpeg (678.04 KiB) נצפה 2347 פעמים