מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

לשון לאסור

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
עמקן
הודעות: 1207
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

לשון לאסור

הודעהעל ידי עמקן » א' אוגוסט 25, 2019 1:46 pm

בעקבות אשכול זו, ותגובתי שם יצא לי להתבונן בפירוש תיבת 'לאסור'. דומני בספרות התורני בד"כ הכוונה ללשון קונם או הקדש, אבל כנראה אחרים משתמשים בו כשכוונתם הוא שלא להרשות. הצדק עם מי?

כדכד
הודעות: 3952
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: לשון לאסור

הודעהעל ידי כדכד » א' אוגוסט 25, 2019 7:30 pm

עם שניכם.
בלשון התורה "לאסור איסר על נפשו" זה כמו מר ואילו בלשון חכמים "לאסור" הכוונה ליצור מצב שאסור ולאו דווקא בנדר כמו בקדושין "דאסר לה אכ"ע כהקדש" ואמנם הקדש זה חלות של נדר אבל ברור שהאוסר אשה ע"י קידושיה לו אינו אוסרה בנדר.

עמקן
הודעות: 1207
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: לשון לאסור

הודעהעל ידי עמקן » א' אוגוסט 25, 2019 8:06 pm

אדרבה מש"כ הגמ' גבי קידושין עוד ראיה שלשון 'אסר' בחז"ל ר"ל מעין הקדש. ולא כמו בלשון המדוברת היום, שמשתמשים בלשון אוסר והכוונה רק שאינו מרשה לשני להשתמש בחפצא שלו.

כדכד
הודעות: 3952
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: לשון לאסור

הודעהעל ידי כדכד » א' אוגוסט 25, 2019 8:55 pm

המתפיס באשת איש הוא מתפיס בדבר הנדור?

עמקן
הודעות: 1207
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: לשון לאסור

הודעהעל ידי עמקן » ב' אוגוסט 26, 2019 12:07 am

כדכד כתב:המתפיס באשת איש הוא מתפיס בדבר הנדור?

הגמ' אומרת להדיא שנקטו לשון קידושין משום שאוסרה כהקדש. יש מפרשים שבאמת יש שייכות בין איסור אשת איש להדקש. אבל גם לפי פשוטו, עכ"פ מבואר שזו לשון מושאל מהקדש, והיינו משום שהם השתמשו בלשון 'לאסור' באיסורי הקדש וקונם. לא אמרו שאסרה אכולי עלמא כבשר בחלב. אמנם הקדש דוגמא טובה יותר לאיסור אשת איש מבשר בחלב, שהאיסור לאחרים הוא מה שהיא מיוחדת לו, אבל עכ"פ נקטו לשון אוסרה בדמיון לאיסור הקדש.
כמובן יש גם לשון איסור בחז"ל כלפי איסורי תורה, שלא שייך להקדש כלל. אבל זה לא שייך לנידון דידן, כשאדם אוסר משהו.

כדכד
הודעות: 3952
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: לשון לאסור

הודעהעל ידי כדכד » ב' אוגוסט 26, 2019 11:26 am

כלפי לייא
הלשון קידושין מושאל מהקדש
לא הלשוון אוסר.
מה תגיד על אין אדם אוסר דבר שאי נו שלו בכלאים?


חזור אל “דקדוק ומסורה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: ביקורת תהיה ו־ 6 אורחים