מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אם למקרא השלם מכת"י

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
אחד מעיר
הודעות: 1095
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי אחד מעיר » ה' פברואר 06, 2020 1:42 pm

מישהו הזכיר על חילופי גרמא-גרמה
זו אינה ארמית תלמודית אלא לשון המשנה
ככל הנראה גרסת הא' שגויה וצ"ל גרמָהּ או גרמָן
לא בדקתי עדי נוסח

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » א' פברואר 09, 2020 7:54 pm

אם למקרא כתב:להפסיק הפסק ניכר בין 'מים' ל'אדירים'. משנה ברורה סימן נ"א ס"ק י"ז.
והטעם: כי התואר 'אדירים' מתייחס אל המצרים ולא אל המים.
אמנם בספר שופטים אומר רש"י בפירוש, כי התואר 'אדירים' מתייחס אל המים, שכן על הפסוק בשירת דבורה 'בספל אדירים הקריבה חמאה' כתב וז"ל:
'בְּסֵפֶל אַדִּירִים' – בְּסֵפֶל שֶׁשּׁוֹתִין בּוֹ מַיִם, שֶׁהַמַּיִם נִקְרְאוּ 'אַדִּירִים', שֶׁנֶּאֱמַר: 'בְּמַיִם אַדִּירִים'.
וכן הוא פשטו של תרגום אונקלוס: 'אִשְׁתְּקַעוּ כַּאֲבָרָא בְּמַיִן תַּקִּיפִין'.
והא דאמרינן בפרק כל המנחות באות מצה: יבוא אדיר ויפרע מאדירים – אלו המצרים, דכתיב: 'צללו כעופרת במים אדירים'; צ"ל דמדרשו של מקרא הוא ולא פשוטו.
ולאור זה, איתבר חצביה ד'משנה ברורה' משמא ד'פרי מגדים' משמא ד'מקור חכמה' משמא ד'מצאתי כתוב'.

חזרתי ונזכרתי: viewtopic.php?f=7&t=8158&hilit=%D7%91%D7%9E%D7%99%D7%9D+%D7%90%D7%93%D7%99%D7%A8%D7%99%D7%9D

אם למקרא
הודעות: 23
הצטרף: ו' נובמבר 15, 2019 10:18 am

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי אם למקרא » ב' פברואר 17, 2020 1:52 pm

אם למקרא יתרו1.png
אם למקרא יתרו1.png (75.07 KiB) נצפה 11311 פעמים


אם למקרא יתרו2.png
אם למקרא יתרו2.png (99.4 KiB) נצפה 11311 פעמים


אם למקרא יתרו3.png
אם למקרא יתרו3.png (162.23 KiB) נצפה 11311 פעמים


אם למקרא יתרו4.png
אם למקרא יתרו4.png (89.49 KiB) נצפה 11311 פעמים


אם למקרא יתרו5.png
אם למקרא יתרו5.png (35.41 KiB) נצפה 11311 פעמים

מעט דבש
הודעות: 3985
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי מעט דבש » ב' פברואר 17, 2020 3:33 pm

יח, ז וישק מלעיל - כנראה משום נסוג אחור, וזאת על אף שהמילה 'וישק' מוקפת למילה 'לו'. וראה לעיל באריכות, אם בכלל יש מושג של 'נסוג אחור' במילה מוקפת (והעורך התקשה למה יש כאן נסוג אחור מטעם אחר, שיש כאן הברה סגורה).

בענין חלוקת הפסוקים בעשרת הדברות, ראה באריכות כאן.
נערך לאחרונה על ידי מעט דבש ב ה' פברואר 20, 2020 11:36 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' פברואר 20, 2020 12:41 am

מעט דבש כתב:'וישק' מלעיל - כנראה משום נסוג אחור.
לא כי, אלא ההגיה היא מלעיל כמשפט העתיד המקוצר. השווה: 'ויחד', 'ויחן' דבסמוך.

עיניו כיונים
הודעות: 345
הצטרף: א' ינואר 04, 2015 11:32 am

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי עיניו כיונים » ה' פברואר 20, 2020 1:01 am

ביקורת תהיה כתב:
מעט דבש כתב:יח ז 'וישק' מלעיל - כנראה משום נסוג אחור.
לא כי, אלא ההגיה היא מלעיל כמשפט העתיד המקוצר. השווה: 'ויחד', 'ויחן' דבסמוך.

מה עניין עתיד מקוצר אצל וַיִּשַּׁק (משורש נש"ק)?

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' פברואר 20, 2020 10:25 am

כד שכיבנא ונאימנא אמרי להא מילתא.

אהוד לב
הודעות: 18
הצטרף: ד' אוקטובר 23, 2019 2:29 pm

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי אהוד לב » ה' פברואר 20, 2020 8:51 pm

ביקורת תהיה כתב:
מעט דבש כתב:'וישק' מלעיל - כנראה משום נסוג אחור.
לא כי, אלא ההגיה היא מלעיל כמשפט העתיד המקוצר. השווה: 'ויחד', 'ויחן' דבסמוך.


לענ"ד הכוונה הייתה בגלל נסוג אחר. דלכאורה העתיד המקוצר הוא מלעיל כאשר ההברה לפני האחרונה אינה מודגשת, כמו 'ויחד' או 'ויחן'. אבל וישק, בגלל הדגש בש', הרי שההברה לפני האחרונה היא הברה סגורה. והא ראיה מהפסוק "וַיִּשַּׁק יַעֲקֹב, לְרָחֵל", ששם אין מקום לנסוג אחור ולכן 'וישק' הוא מלרע. ואילו היה כאן כלל של עתיד מקוצר היה צריך להיות מלעיל.

אם למקרא
הודעות: 23
הצטרף: ו' נובמבר 15, 2019 10:18 am

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי אם למקרא » ג' ינואר 12, 2021 7:50 am

אם למקרא - וארא1.png
אם למקרא - וארא1.png (91.59 KiB) נצפה 9832 פעמים


אם למקרא - וארא2.png
אם למקרא - וארא2.png (117.96 KiB) נצפה 9832 פעמים


אם למקרא - וארא3.png
אם למקרא - וארא3.png (108.66 KiB) נצפה 9832 פעמים


אם למקרא - וארא4.png
אם למקרא - וארא4.png (93.72 KiB) נצפה 9832 פעמים


אם למקרא - וארא5.png
אם למקרא - וארא5.png (60.36 KiB) נצפה 9832 פעמים


אם למקרא - וארא6.png
אם למקרא - וארא6.png (84.77 KiB) נצפה 9832 פעמים

אם למקרא
הודעות: 23
הצטרף: ו' נובמבר 15, 2019 10:18 am

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי אם למקרא » ג' ינואר 12, 2021 7:53 am

הגר''ש דבליצקי - קול הישיבה - טעה וקרא בא אל פרעה של וארא1.png
הגר''ש דבליצקי - קול הישיבה - טעה וקרא בא אל פרעה של וארא1.png (259.62 KiB) נצפה 9832 פעמים


הגר''ש דבליצקי - קול הישיבה - טעה וקרא בא אל פרעה של וארא2.png
הגר''ש דבליצקי - קול הישיבה - טעה וקרא בא אל פרעה של וארא2.png (404.69 KiB) נצפה 9832 פעמים


הגר''ש דבליצקי - קול הישיבה - טעה וקרא בא אל פרעה של וארא3.png
הגר''ש דבליצקי - קול הישיבה - טעה וקרא בא אל פרעה של וארא3.png (447.28 KiB) נצפה 9832 פעמים


הגר''ש דבליצקי - קול הישיבה - טעה וקרא בא אל פרעה של וארא4.png
הגר''ש דבליצקי - קול הישיבה - טעה וקרא בא אל פרעה של וארא4.png (555.31 KiB) נצפה 9832 פעמים

יוצא פוניבז'
הודעות: 2081
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ג' ינואר 12, 2021 12:56 pm

ז, ט ה' ידבר צ"ל כי ידבר, וכמדו' לשיטתו שהיה מקפיד גם בזה להפריד בין התיבות.
ז, כח ובביתך אין תיבה כזו

מעט דבש
הודעות: 3985
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי מעט דבש » ג' ינואר 12, 2021 1:49 pm

ח, יג ד"ה במטהו
בענין הרוו"ה - מה שהביא ב'מסורת הקריאה' בשם הרוו"ה, הוא מספרו 'מפורש' שיצא לאור בשנת תקנ"ז, ו'עין הקורא' הודפס בשנת תקע"ח, ואכן הרוו"ה חזר בו.

אם למקרא
הודעות: 23
הצטרף: ו' נובמבר 15, 2019 10:18 am

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי אם למקרא » ו' ינואר 22, 2021 12:34 pm

אם למקרא - בא1.png
אם למקרא - בא1.png (92.4 KiB) נצפה 9657 פעמים


אם למקרא - בא2.png
אם למקרא - בא2.png (100.31 KiB) נצפה 9657 פעמים


אם למקרא - בא3.png
אם למקרא - בא3.png (123.48 KiB) נצפה 9657 פעמים


אם למקרא - בא4.png
אם למקרא - בא4.png (115.4 KiB) נצפה 9657 פעמים


אם למקרא - בא5.png
אם למקרא - בא5.png (62.52 KiB) נצפה 9657 פעמים


אם למקרא - בא6.png
אם למקרא - בא6.png (68.25 KiB) נצפה 9657 פעמים

יוצא פוניבז'
הודעות: 2081
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ש' ינואר 23, 2021 9:39 pm

אשר כמוהו לא 'נהיתה' כתב שהמנהג לקרוא השוא שבאות ה כשוא נע. איך עושים את זה?

מעט דבש
הודעות: 3985
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי מעט דבש » ש' ינואר 23, 2021 9:52 pm

כמו חטף סגול. (והנכון לקראו בשוא נח, והיינו כמו ה' עם מפיק).

יוצא פוניבז'
הודעות: 2081
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ש' ינואר 23, 2021 9:55 pm

לא ראיתי אף אחד שקורא את זה כמו סגול. (יש כאלו שחוטפים את זה לגמרי, ויש את המדקדקים שקוראים בשוא נח). ובכלל אין מושג של ה בשוא נע. לכן שאלתי מה הכוונה שלו בדיוק.

נוריאל עזרא
הודעות: 1866
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » א' ינואר 24, 2021 12:34 am

יוצא פוניבז' כתב:לא ראיתי אף אחד שקורא את זה כמו סגול. (יש כאלו שחוטפים את זה לגמרי, ויש את המדקדקים שקוראים בשוא נח). ובכלל אין מושג של ה בשוא נע. לכן שאלתי מה הכוונה שלו בדיוק.

כמו סגול לא אבל כמו חיריק כן. וזה כמו הקריאה שנזכרה בספרי המדקדקים ששוא נע לפני יוד נהגה כחיריק. ואמנם שוא נע לא נהגה באותיות גרוניות כמו ה' ואף שאפשר היה לתרץ שכוונתו לחטף חיריק אין צורך בכך שהוא כבר ציין לעיין לעיל לפסוק ז' יב שכן המנהג בכל נטיות "יהיה". ושם נסמן לו' ב' וכתב שם (על יוד במלת "וידבר") שבכדי לבטא המלה יותר ברור מותר לשנות מנח לנע במקום שאין העניין משתנה וציין לעיין בראב"ד ק"ש ב, ט שכן משמע מדבריו והוסיף שזה כלל גדול.

אם כן כוונתו כאן שאנשים מחמת הקושי שלהם להגות בשוא נח ושמחמת כן יתכן להשמיט הה' בכלל נוהגים להניע השוא(ואף שזה שלא כדין כי לא שייך באות גרונית) ומה ששמעתי באוזני שאנשים אומרים בחיריק וכמו שכתבתי בתחילת דברי.

נוריאל עזרא
הודעות: 1866
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » א' ינואר 24, 2021 1:07 am

מעט דבש כתב:כמו חטף סגול. (והנכון לקראו בשוא נח, והיינו כמו ה' עם מפיק).

אף הרב המחבר זצ"ל כתב כן שבשוא נח(ובפרק ז פסוק יב') כתב כדבריך שזה כמו ה' עם מפיק ואך רק ציין שהמנהג אחרת.

אם למקרא
הודעות: 23
הצטרף: ו' נובמבר 15, 2019 10:18 am

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי אם למקרא » ו' פברואר 19, 2021 3:32 pm

אם למקרא - תרומה1.png
אם למקרא - תרומה1.png (88.13 KiB) נצפה 9187 פעמים


אם למקרא - תרומה2.png
אם למקרא - תרומה2.png (114.2 KiB) נצפה 9187 פעמים


אם למקרא - תרומה3.png
אם למקרא - תרומה3.png (53.42 KiB) נצפה 9187 פעמים


אם למקרא - תרומה4.png
אם למקרא - תרומה4.png (66.94 KiB) נצפה 9187 פעמים

אם למקרא
הודעות: 23
הצטרף: ו' נובמבר 15, 2019 10:18 am

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי אם למקרא » ו' אפריל 16, 2021 11:38 am

אם למקרא - תזריע1.png
אם למקרא - תזריע1.png (92.95 KiB) נצפה 8693 פעמים


אם למקרא - תזריע2.png
אם למקרא - תזריע2.png (81.52 KiB) נצפה 8693 פעמים


אם למקרא - תזריע3.png
אם למקרא - תזריע3.png (89.75 KiB) נצפה 8693 פעמים


אם למקרא - תזריע5.png
אם למקרא - תזריע5.png (32.71 KiB) נצפה 8693 פעמים


אם למקרא - תזריע4.png
אם למקרא - תזריע4.png (24.97 KiB) נצפה 8693 פעמים

אם למקרא
הודעות: 23
הצטרף: ו' נובמבר 15, 2019 10:18 am

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי אם למקרא » ו' אפריל 16, 2021 11:40 am

אם למקרא - מצורע1.png
אם למקרא - מצורע1.png (83.12 KiB) נצפה 8702 פעמים


אם למקרא - מצורע2.png
אם למקרא - מצורע2.png (94.5 KiB) נצפה 8702 פעמים


אם למקרא - מצורע3.png
אם למקרא - מצורע3.png (16.7 KiB) נצפה 8702 פעמים


אם למקרא - מצורע4.png
אם למקרא - מצורע4.png (39.51 KiB) נצפה 8702 פעמים

אם למקרא
הודעות: 23
הצטרף: ו' נובמבר 15, 2019 10:18 am

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי אם למקרא » ו' יוני 11, 2021 5:46 pm

.
נערך לאחרונה על ידי אם למקרא ב ו' יוני 11, 2021 5:50 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

אם למקרא
הודעות: 23
הצטרף: ו' נובמבר 15, 2019 10:18 am

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי אם למקרא » ו' יוני 11, 2021 5:47 pm

אם למקרא - קרח1.png
אם למקרא - קרח1.png (84.28 KiB) נצפה 7851 פעמים


אם למקרא - קרח2.png
אם למקרא - קרח2.png (83.62 KiB) נצפה 7851 פעמים


אם למקרא - קרח3.png
אם למקרא - קרח3.png (97.81 KiB) נצפה 7851 פעמים


אם למקרא - קרח4.png
אם למקרא - קרח4.png (69.58 KiB) נצפה 7851 פעמים


אם למקרא - קרח5.png
אם למקרא - קרח5.png (40.67 KiB) נצפה 7851 פעמים

עניו כמשה
הודעות: 561
הצטרף: ה' יוני 27, 2019 10:07 am

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי עניו כמשה » א' יולי 18, 2021 6:06 pm

האם אפשר להעלות הכל בקובץ בבקשה?

נוריאל עזרא
הודעות: 1866
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » א' יולי 18, 2021 7:15 pm

גא"מ לבקשה.

עניו כמשה
הודעות: 561
הצטרף: ה' יוני 27, 2019 10:07 am

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי עניו כמשה » א' ספטמבר 19, 2021 10:00 am

עניו כמשה כתב:האם אפשר להעלות הכל בקובץ בבקשה?


הקפצה
נא לשון בקשה

אחד מעיר
הודעות: 1095
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי אחד מעיר » א' דצמבר 19, 2021 3:50 pm

קצת חבל שלא ידעתי עד עתה על אשכול זה
היו לי התכתבויות עם הרב ז"ל בעניני דקדוק
וגם בענינים אחרים כמו הפטרת עולותיכם ספו, פורים ברמות ברכת כוהנים ועוד
בקיץ מא חבר נתן לי בהשאלה את הספר כא"צ והנוסח המקובל של ר"מ ברויאר ז"ל
הבנתי אז מעט מאוד במסורה
אבל נזדעזעתי ממסקנותיו. כתבתי לר"מ ברויאר שספרו לא נותן לי מנוח
הוא כתב ואם מסקנתי היתה כאשכנזים זה כן היה נותן לך מנוח מאי חזית דדמא דידך סומק טפי,
הקב"ה נתן למשה רק תורה אחת ונוסח אחד של תורה...
לקחתי את חלק התורה והשויתי לאם למקרא
פניתי לרב ז"ל בעניין, גם ציינתי לפניו שיש המסתייגים מכא"צ כמו מאיר מדן ז"ל
[אני כמובן לא מתכוון לשרלטנים אי"ה (2X) וחבריהם (הפשקויל מסורתנו) ופסקי רבנים שנפלו ונוקשו ונלכדו בשחיתותם]

אולי יש לציין וכנראה הוזכר כאן, מסורת מדויקת היא של הרב יוסף צוביירי ז"ל מנהיג השאמים, אשר נוטה לנוסח הדפוסים
ומרבה לחלוק על מהרי"ץ
בשיחה בעל פה עם הרב ז"ל אמרתי לו על הנוסח הלקוי קול רכב 'ו'קול סוס בהפטרת וארבעה מצורעים [בנביא מלכים ברמות היה הנוסח הזה]
הוא אמר לי שזה באם למקרא כתב יד

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי לבי במערב » א' דצמבר 19, 2021 6:53 pm

אחד מעיר כתב:היו לי התכתבויות עם הרב ז"ל בעניני דקדוק
נשמח מאד אם יואיל כת"ר להעלותם הֵנָּה, ולבטח תהא מכך תועלת רבה.

אחד מעיר
הודעות: 1095
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי אחד מעיר » ו' דצמבר 24, 2021 5:06 am

לא נשתמרו אצלי מכתבים
כמדומה מנהגיו והליכותיו כבר עלו על הכתב
אציין שבעניין ההפטרה עולותיכם ספו
אמרתי לו את מנהג זכרון משה של הרב פישר ז"ל
גם אמרתי שמסתמך על נזירות שמשון וציינתי מראה מקום כוזב
הוא הודה לי וגם תיקן את מראה המקום
וטען כמובן שדברי הנזירות שמשון אינם עניין לנדון זה

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15559
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' דצמבר 24, 2021 10:11 am

אחד מעיר כתב:לא נשתמרו אצלי מכתבים
כמדומה מנהגיו והליכותיו כבר עלו על הכתב
אציין שבעניין ההפטרה עולותיכם ספו
אמרתי לו את מנהג זכרון משה של הרב פישר ז"ל
גם אמרתי שמסתמך על נזירות שמשון וציינתי מראה מקום כוזב
הוא הודה לי וגם תיקן את מראה המקום
וטען כמובן שדברי הנזירות שמשון אינם עניין לנדון זה

הס"ק כתב ע"כ שני מכתבים להגריי"פ, זכר צדיקים לברכה

בס"ד יום עש"ק בלק תשנ"ד
למע"כ הג"מ ר' ישראל יעקב פישר שליט"א
שלו' וברכה וכטו"ס.
הנה הואלתי לכתוב לכת"ר שליט"א בענין דלקמן, ובאמת כבר כשנתיים ימים שהנני חושב לכתוב לכת"ר ולא אסתייעא מילתא עד כעת, וכאשר הדבר דלקמן יהיה שוב מעשי בשנה הבעל"ט אמרתי לכתוב כעת בס"ד, והוא, בענין הפטרת צו בשנה מעוברת כאשר ויקרא תפוסה לפרשה זכור, שלפני שנתיים כפי הנשמע, הוראה יצאה מאת כת"ר לקרוא בכל המנינים בביהכנ"ס זכרון משה הפטרת ויקרא במקום הפטרת עולותיכם, וכאשר הדבר היה תמוה לרבים, דמעולם לא נשמע כזאת, הראה כת"ר מקומו טהור בנזירות שמשון על השו"ע שכתב כן, על כן אמרתי לכתוב אודות זה לכת"ר, בבקשה גדולה לשקול הדבר שנית אם לנהוג כן בשנה הבעל"ט.
וזה החלי בס"ד, הנה אפילו אם היו דברי הנזירות שמשון אמורים גם למנהגנו באר"י, הרי גם כן היה מקום גדול מאד לפקפק אודות עשיית מעשה כדבריו, אחר שהמנהג אינו כן ומעולם לא נשמע כדבר הזה בירושלים ובשאר ערי הקודש לא אצל פרושים ולא אצל חסידים וספרדים.
והגם שבעוה"ר ספו תמו זקני בעלי קורא דווקני כהרה"ג ר' שמואל פפרמן והרה"ג ר' חיים יודא יעקובסון, והרה"ג ר"ש ברגמן זצ"ל שהיו יכולים להעיד על זה, אבל מ"מ גם אנכי יכול להעיד אחר שיש לי ידיעות של קרוב של ששים שנה.
והנה אם אין המנהג כן, על מה ולמה לשנות המנהג, הלא אין ירושלים כעיר חדשה שאין בה מנהגים, ואין זה דומה להתשפוט ובני כושיים בשנת זח"ג מ' ששם גם בירושלים גופא אין המנהג ברור, והרה"ג ר' שמואל פפרמן היה מפטיר פעמיים בבני כושיים, וכמו שכפי הנשמע גם כת"ר נ"י הנהיג, אבל בנד"ד הלא המנהג ברור להפטיר בעולותיכם. הגם שהרב שומר אמת (אדאדי, סי' כג ס"א, מהדו"ת תשל"ו דף פ"א) מסיק דבדיעבד אם הפטירו בצו בעם זו שיצאו בדיעבד.


בס"ד יום ז"ך אדר א' תשנ"ה
למע"כ הג"מ ר' ישראל יעקב פישר שליט"א
שלו' וברכה וכטו"ס.
אחדשכת"ר שליט"א
הנה במה שנשמע לפני כשלש שנים שפרשה צו היתה פנויה להפטרה שלה, שצווה כת"ר נ"י במחנהו בבית הכנסת זכרון משה שלא יפטירו בעולותיכם רק יקראו הפטרת ויקרא שלא קראו אותה בויקרא מחמת פרשת זכור.
וכאשר תמהו על כת"ר נ"י הראה מקורו טהור בנזירות שמשון (אשר בסוף המגינים) שכתב כן. אחלה בזה פני כת"ר נ"י שישנה פרשה זאת שנית, לפני שיעשה מעשה להורות כן בשנה זאת ששוב יחול באופן זה.
דהנה ברשות כת"ר נ"י יש לפקפק בהוראה זאת מחמת שני טעמים.
טעם הראשון, דלוּ יהיה כפי סברת הנזירות שמשון, הלא אין המנהג כן בעיר קדשנו ולא בארה"ק, דמימינו לא נשמע שינהגו כך, וגם בדברי הגרימ"ט ז"ל לא הוזכר כן בשום מקום, ולהדיא כתוב בלוח אר"י להפטיר בעולותיכם.
ושנית דהרי הנזירות שמשון דימה דבר זה להא דימוטו ידחה, ואין הנידון באר"י דומה לימוטו כלל. דימוטו עכ"פ מצינו לו מקום וחלות כשחל יום א' דסוכות בשבת דאז יאמרו ימוטו ביום הו"ר (עיין בחידושי הרש"ש לסוכה נ"ה ע"א ד"ה ואם), משא"כ בהא דעולותיכם. דבשלמא בחו"ל בקהילות שאין קוראים בשבת הגדול כשחל שלא בע"פ, וערבה, שאז קוראים בו עולותיכם, וכן בקהילות שקוראים וערבה שלא בע"פ ובע"פ קוראים בעולותיכם וכהגר"א במעשה רב אות קע"ו, אם כן נמצא מקום לעולותיכם אז, משא"כ באר"י דהמנהג לקרוא וערבה בשה"ג בין כשחל בע"פ, ובין כשלא חל בע"פ וכסברת רבי הרב מנחם באו"ז סי' שצ"ג וסברת הלבוש תרפ"ה סע' י' והיעב"ץ, ואין שום מציאות לחלות עולותיכם אלא בשנה כשנתנו זאת שהפטרת ויקרא נדחה ממקומה, וא"כ אם גם בשנה כזאת ידחו לעולותיכם, א"כ לא משכחת לעולותיכם לעולם ואינו דומה איפוא לימוטו דמשכחת ליה עכ"פ כשחל א' דסוכות בשבת, כאמור.
ואם כן אין דברי הנזירות שמשון אמורים לאר"י אלא לחו"ל.
ומחמת הני תרי טעמי כעיקר, אנא יעבור שנית על סוגיא זאת, ויסיק מסקנתו בדברי אמת ויושר.
ולא נשאר אלא לאחל לכת"ר שליט"א חודש טוב ומבורך ושמחת פורים וכטו"ס.
החותם ברגשי כבוד וכל חותמי ברכות
יד"ע שריה דבליצקי


מעט דבש
הודעות: 3985
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי מעט דבש » ו' דצמבר 24, 2021 12:37 pm


עץ הזית
הודעות: 478
הצטרף: ה' מרץ 04, 2021 8:55 pm

Re: אם למקרא השלם מכת"י - פרשת בראשית

הודעהעל ידי עץ הזית » א' דצמבר 26, 2021 12:18 am

ביקורת תהיה כתב:לשיטת אנשי המזרח יש הבדל בניקוד המם השניה של 'ממנו':
לנסתר – המם סגולה, ולמדברים בעדם – צרויה.

לשיטת אנשי מזרח אין כזה דבר סגול, אלא לנסתר המם פתוחה (מִמַּנּוּ) לשיטתם.
נערך לאחרונה על ידי עץ הזית ב ה' דצמבר 30, 2021 9:28 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' דצמבר 28, 2021 4:06 am

אחד מעיר כתב:אציין שבעניין ההפטרה עולותיכם ספו אמרתי לו את מנהג זכרון משה של הרב פישר ז"ל
איש_ספר כתב:הס"ק כתב ע"כ שני מכתבים להגריי"פ, זכר צדיקים לברכה
ייש"כ רב!

בעל קורא
הודעות: 303
הצטרף: א' אפריל 03, 2016 12:02 am

Re: אם למקרא השלם מכת"י - פרשת בראשית

הודעהעל ידי בעל קורא » ה' דצמבר 30, 2021 7:06 pm

עץ הזית כתב:
ביקורת תהיה כתב:
מעט דבש כתב:לשיטת אנשי המזרח יש הבדל בניקוד המם השניה של 'ממנו':
לנסתר – המם סגולה, ולמדברים בעדם – צרויה.

לשיטת אנשי מזרח אין כזה דבר סגול, אלא לנסתר המם פתוחה (מִמַּנּוּ) לשיטתם.

ממש לא, המחלוקת היא האם בסגול ודגש או בצירי ורפה, אין שיטה בפתח.

עץ הזית
הודעות: 478
הצטרף: ה' מרץ 04, 2021 8:55 pm

Re: אם למקרא השלם מכת"י - פרשת בראשית

הודעהעל ידי עץ הזית » ה' דצמבר 30, 2021 9:25 pm

בעל קורא כתב:
עץ הזית כתב:
ביקורת תהיה כתב:לשיטת אנשי המזרח יש הבדל בניקוד המם השניה של 'ממנו':
לנסתר – המם סגולה, ולמדברים בעדם – צרויה.

לשיטת אנשי מזרח אין כזה דבר סגול, אלא לנסתר המם פתוחה (מִמַּנּוּ) לשיטתם.

ממש לא, המחלוקת היא האם בסגול ודגש או בצירי ורפה, אין שיטה בפתח.

לגבי מדברים בעדם אין שיטה שפתח כי הדעה שזה דגוש היא דעת מערבאי שיש להם סגול.
אני דיברתי על דעת מדינחאי שלשיטתם לנסתר המם פתוחה והנון דגושה, ואין להם סגול בכלל.

אם למקרא
הודעות: 23
הצטרף: ו' נובמבר 15, 2019 10:18 am

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי אם למקרא » א' ינואר 23, 2022 2:53 pm

אם למקרא - משפטים1.png
אם למקרא - משפטים1.png (86.69 KiB) נצפה 5299 פעמים


אם למקרא - משפטים2.png
אם למקרא - משפטים2.png (97.57 KiB) נצפה 5299 פעמים


אם למקרא - משפטים3.png
אם למקרא - משפטים3.png (104.28 KiB) נצפה 5299 פעמים


אם למקרא - משפטים4.png
אם למקרא - משפטים4.png (87.99 KiB) נצפה 5299 פעמים


אם למקרא - משפטים5.png
אם למקרא - משפטים5.png (112.99 KiB) נצפה 5299 פעמים


אם למקרא - משפטים6.png
אם למקרא - משפטים6.png (98.62 KiB) נצפה 5299 פעמים

אם למקרא
הודעות: 23
הצטרף: ו' נובמבר 15, 2019 10:18 am

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי אם למקרא » ש' פברואר 19, 2022 10:39 pm

אם למקרא - ויקהל1.png
אם למקרא - ויקהל1.png (82.63 KiB) נצפה 5176 פעמים


אם למקרא - ויקהל2.png
אם למקרא - ויקהל2.png (104.9 KiB) נצפה 5176 פעמים


אם למקרא - ויקהל3.png
אם למקרא - ויקהל3.png (74.6 KiB) נצפה 5176 פעמים


אם למקרא - ויקהל4.png
אם למקרא - ויקהל4.png (77.13 KiB) נצפה 5176 פעמים

מעט דבש
הודעות: 3985
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי מעט דבש » א' פברואר 20, 2022 12:33 am

לז, טז
למסורת מדויקת הה' בקדמא וקריאתו מלעיל

לא הבנתי.
וְאֶת־הַקְּשָׂוֹ֔ת הוא בודאי בזקף קטן באות ו', והוא מלרע.
רק שיש נוסחאות שחוץ מהזקף קטן, יש גם קדמא. ועל קדמא זה דן המסורת המדוייקת (מצ"ב) אם הוא נמצא על האות ה', או על האות א', והביא מהמנחת שי שהוא על האות ה'.
ובכל אופן, קדמא זה אינו גורם למילה להפוך למלעיל!
וראה על קדמא זה כאן:
viewtopic.php?p=739701&sid=525b35e5e25d9cc255161fef7f47626c#p739701
והנה דברי ה'מסורת מדוייקת':
מסורת מדוייקת - שמות לז, טז - ואת הקשות.jpg
מסורת מדוייקת - שמות לז, טז - ואת הקשות.jpg (23.42 KiB) נצפה 5175 פעמים

אם למקרא
הודעות: 23
הצטרף: ו' נובמבר 15, 2019 10:18 am

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי אם למקרא » ו' מרץ 04, 2022 12:32 am

אם למקרא - פקודי1.png
אם למקרא - פקודי1.png (82.23 KiB) נצפה 5078 פעמים


אם למקרא - פקודי2.png
אם למקרא - פקודי2.png (101.72 KiB) נצפה 5078 פעמים


אם למקרא - פקודי3.png
אם למקרא - פקודי3.png (109.33 KiB) נצפה 5078 פעמים


אם למקרא - פקודי4.png
אם למקרא - פקודי4.png (110.74 KiB) נצפה 5078 פעמים


אם למקרא - פקודי5.png
אם למקרא - פקודי5.png (84.62 KiB) נצפה 5078 פעמים


אם למקרא - פקודי6.png
אם למקרא - פקודי6.png (64.64 KiB) נצפה 5078 פעמים

אם למקרא
הודעות: 23
הצטרף: ו' נובמבר 15, 2019 10:18 am

Re: אם למקרא השלם מכת"י

הודעהעל ידי אם למקרא » ו' מרץ 03, 2023 1:02 pm

אם למקרא - תצוה1.png
אם למקרא - תצוה1.png (85.58 KiB) נצפה 2506 פעמים


אם למקרא - תצוה3.png
אם למקרא - תצוה3.png (94.17 KiB) נצפה 2506 פעמים


אם למקרא - תצוה2.png
אם למקרא - תצוה2.png (107.01 KiB) נצפה 2506 פעמים


אם למקרא - תצוה4.png
אם למקרא - תצוה4.png (77.83 KiB) נצפה 2506 פעמים


חזור אל “דקדוק ומסורה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 36 אורחים