מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האנומליה בשמות המספרים בזכר ונקבה

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
יהודי טבעי
הודעות: 293
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 3:03 pm

האנומליה בשמות המספרים בזכר ונקבה

הודעהעל ידי יהודי טבעי » ג' נובמבר 12, 2019 7:35 pm

כידוע ישנה אנומליה בלשון הקודש בכתיבת מספרים שזכרים (אישים שמות ופעלים) כותבים שלשה ארבעה חמשה וכו' ונקבות (כנ"ל) נכתבים שלש ארבע חמש.
ולכאורה איפכא מסתברא שתוספת הה"א בדרך כלל ניתנת לנקבה.
ונלאו כל חכמי לב לפתור החידה.
נראה לבאר שנקבות רבות דווקא בשל הופעתן העצמאית הרפויה נקל לחזותם כקבוצה מאוחדת, וכקבוצה יש תוקף להופעתן המאוחדת 'ארבע אמהות'
ואילו זכרים שכל אחד מופיע כעצמאי הוא בבחינת 'דבר שבמניין שאינו בטל', וגם הריבוי אינו מבטא קבוצה מאוחדת אלא ריבוי בודדים שהופעתם רפויה לעומת קבוצת הנקבות, ועל כן הכתיבה היא 'שלשה אבות'.
בכך מובן מדוע ההיפוך הזה מתחיל רק משלשה ואילך, כי אחד ושתיים אינם קבוצה, ולכן ההבדל בין זכר לנקבה הוא כתיקנו, אחד ושניים בזכר, אחת ושתיים בנקבה. מכאן ואילך זה מתהפך.
שו"ר שהרשר"ה דן בזה בראשית א, כח ולכאורה כוונתו כפי שכתבתי.

ובספר יסוד הניקוד לר' זלמן הענא ("הרז"ה") שער השמות יסוד נ"ט כתב ביישוב הקושיא בדברי דרוש רחוקים

לייטנר
הודעות: 5046
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: האנומליה בשמות המספרים בזכר ונקבה

הודעהעל ידי לייטנר » ג' נובמבר 12, 2019 11:20 pm

דבריך פשט, כשם שדבריו של הרש"ר פשט.

שום בעל בכי
הודעות: 72
הצטרף: א' מאי 06, 2018 11:35 pm

Re: האנומליה בשמות המספרים בזכר ונקבה

הודעהעל ידי שום בעל בכי » ד' נובמבר 13, 2019 12:57 am

צריך לבדוק בשאר השפות המקבילות בזמן ובסגנון.

פרנקל תאומים
הודעות: 2862
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: האנומליה בשמות המספרים בזכר ונקבה

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ד' נובמבר 13, 2019 8:31 pm

יהודי טבעי כתב:כידוע ישנה אנומליה בלשון הקודש בכתיבת מספרים שזכרים (אישים שמות ופעלים) כותבים שלשה ארבעה חמשה וכו' ונקבות (כנ"ל) נכתבים שלש ארבע חמש.
ולכאורה איפכא מסתברא שתוספת הה"א בדרך כלל ניתנת לנקבה.
ונלאו כל חכמי לב לפתור החידה.
נראה לבאר שנקבות רבות דווקא בשל הופעתן העצמאית הרפויה נקל לחזותם כקבוצה מאוחדת, וכקבוצה יש תוקף להופעתן המאוחדת 'ארבע אמהות'
ואילו זכרים שכל אחד מופיע כעצמאי הוא בבחינת 'דבר שבמניין שאינו בטל', וגם הריבוי אינו מבטא קבוצה מאוחדת אלא ריבוי בודדים שהופעתם רפויה לעומת קבוצת הנקבות, ועל כן הכתיבה היא 'שלשה אבות'.
בכך מובן מדוע ההיפוך הזה מתחיל רק משלשה ואילך, כי אחד ושתיים אינם קבוצה, ולכן ההבדל בין זכר לנקבה הוא כתיקנו, אחד ושניים בזכר, אחת ושתיים בנקבה. מכאן ואילך זה מתהפך.
שו"ר שהרשר"ה דן בזה בראשית א, כח ולכאורה כוונתו כפי שכתבתי.

ובספר יסוד הניקוד לר' זלמן הענא ("הרז"ה") שער השמות יסוד נ"ט כתב ביישוב הקושיא בדברי דרוש רחוקים

לא הבנתי. מדוע קבוצה מאוחדת נעדרת תוספת ה' (ארבע אמהות), וריבוי בודדים זכאים לתוספת ה' (שלושה אבות)?

יהודי טבעי
הודעות: 293
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 3:03 pm

Re: האנומליה בשמות המספרים בזכר ונקבה

הודעהעל ידי יהודי טבעי » ה' נובמבר 14, 2019 1:02 pm

פרנקל תאומים כתב:
יהודי טבעי כתב:כידוע ישנה אנומליה בלשון הקודש בכתיבת מספרים שזכרים (אישים שמות ופעלים) כותבים שלשה ארבעה חמשה וכו' ונקבות (כנ"ל) נכתבים שלש ארבע חמש.
ולכאורה איפכא מסתברא שתוספת הה"א בדרך כלל ניתנת לנקבה.
ונלאו כל חכמי לב לפתור החידה.
נראה לבאר שנקבות רבות דווקא בשל הופעתן העצמאית הרפויה נקל לחזותם כקבוצה מאוחדת, וכקבוצה יש תוקף להופעתן המאוחדת 'ארבע אמהות'
ואילו זכרים שכל אחד מופיע כעצמאי הוא בבחינת 'דבר שבמניין שאינו בטל', וגם הריבוי אינו מבטא קבוצה מאוחדת אלא ריבוי בודדים שהופעתם רפויה לעומת קבוצת הנקבות, ועל כן הכתיבה היא 'שלשה אבות'.
בכך מובן מדוע ההיפוך הזה מתחיל רק משלשה ואילך, כי אחד ושתיים אינם קבוצה, ולכן ההבדל בין זכר לנקבה הוא כתיקנו, אחד ושניים בזכר, אחת ושתיים בנקבה. מכאן ואילך זה מתהפך.
שו"ר שהרשר"ה דן בזה בראשית א, כח ולכאורה כוונתו כפי שכתבתי.

ובספר יסוד הניקוד לר' זלמן הענא ("הרז"ה") שער השמות יסוד נ"ט כתב ביישוב הקושיא בדברי דרוש רחוקים

לא הבנתי. מדוע קבוצה מאוחדת נעדרת תוספת ה' (ארבע אמהות), וריבוי בודדים זכאים לתוספת ה' (שלושה אבות)?


בלי להיכנס לטעם הדבר, תוספת הה' ניתן בדרך כלל לנקבה, כמו [אשה, נערה, פרה, לילה], כלומר שהיא מבטאת חולשה. והעדר הה' מאפיין זכר, [איש, נער, פר, יום]. כלומר שמבטא חוזק. בקבוצה שחל היפוך בדבר, גם תוספת הה' מתהפכת.
-----------
בדרך אפשר יתכן להסביר זאת כך, שהמילים הנקבות בשל חולשת ביטויים הגייתם מתמשכת, כלומר שהאות המסיימת את המילה (השרשית) אף היא נאמרת עם ניקוד, למשל 'פָרָ' וכיון שאי אפשר לסיים מילה מנוקדת, וצריך לסגור את התיבה צריך לשים לה ה' בסופה: פָרָה. אבל מילה של זכר שיש בה עוצמה עומדת בפני עצמה ואין הגייתה מתמשכת, ודי להגיד פר כדי לבטא את העניין.
זה עניין של תחושה, אבל הסבר זה אינו משנה לעצם הנושא, שהוא מוסכם שזכר הוא בלי ה' ונקבה היא עם ה'.

פרנקל תאומים
הודעות: 2862
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: האנומליה בשמות המספרים בזכר ונקבה

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ה' נובמבר 14, 2019 2:45 pm

מי אמר שתוספת הה' מבטאת חולשה? בגלל שהיא ניתנת לנקבה?
כלומר- אחרי שאנחנו מניחים שנקבה היא חלשה, אזי אנו אומרים שעכ''ח תוספת הה' מבטאת החלשה. הבנתי נכון?
(הפמניסטיות יכולות לומר איפכא, שנקבה היא חזקה, וא''כ תוספת הה' מבטאת חוזקה..)

יהודי טבעי
הודעות: 293
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 3:03 pm

Re: האנומליה בשמות המספרים בזכר ונקבה

הודעהעל ידי יהודי טבעי » ה' נובמבר 14, 2019 3:40 pm

פרנקל תאומים כתב:מי אמר שתוספת הה' מבטאת חולשה? בגלל שהיא ניתנת לנקבה?
כלומר- אחרי שאנחנו מניחים שנקבה היא חלשה, אזי אנו אומרים שעכ''ח תוספת הה' מבטאת החלשה. הבנתי נכון?
(הפמניסטיות יכולות לומר איפכא, שנקבה היא חזקה, וא''כ תוספת הה' מבטאת חוזקה..)


תשש כוחי כנקבה... (ברכות לב, א)
(הפמיניסטיות אינן מכחישות את חולשתן, אלא תובעות שוויון דווקא בשל כך).

דרומי
הודעות: 5935
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: האנומליה בשמות המספרים בזכר ונקבה

הודעהעל ידי דרומי » ה' נובמבר 14, 2019 7:02 pm

"לא יעלימו ולא יסתירו לא זה מזו ולא זו מזה"

דוקא הזכר מסתיים בה'

שמואל שלומוביץ
הודעות: 521
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: האנומליה בשמות המספרים בזכר ונקבה

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ה' נובמבר 14, 2019 8:06 pm

ידכה - יד כהה. (למרות שזה אכן נוטריקון אולי יש בזה כדי ללמד).
דווקא במקרה של תשש כוחי כנקבה שהזכיר ר' יהודי לעיל, כתיב "ואת תדבר", תחת "ואתה תדבר" בלשון זכר בתוספת ה', ויש לחלק..

עזריאל ברגר
מנהל פורום
הודעות: 7027
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: תל ציון יע"א

Re: האנומליה בשמות המספרים בזכר ונקבה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' נובמבר 14, 2019 10:55 pm

יהודי טבעי כתב:תוספת הה' ניתן בדרך כלל לנקבה, כמו [אשה, נערה, פרה, לילה]

טעות נפוצה.
מקרא מלא דיבר הכתוב "בלילה ההוא נדדה שנת המלך", "ואכלו את הבשר בלילה הזה".

פרנקל תאומים
הודעות: 2862
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: האנומליה בשמות המספרים בזכר ונקבה

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ה' נובמבר 14, 2019 11:29 pm

עזריאל ברגר כתב:
יהודי טבעי כתב:תוספת הה' ניתן בדרך כלל לנקבה, כמו [אשה, נערה, פרה, לילה]

טעות נפוצה.
מקרא מלא דיבר הכתוב "בלילה ההוא נדדה שנת המלך", "ואכלו את הבשר בלילה הזה".

לילה טוב..

שמואל שלומוביץ
הודעות: 521
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: האנומליה בשמות המספרים בזכר ונקבה

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ו' נובמבר 15, 2019 12:34 am

וראה ביאור הגר"א להגש"פ על מה נשתנה, ואמנם צ"ת כנ"ל.
וכנראה שם הכוונה מהותית ולא לשונית, אמנם כמדומה לזכרוני הלשון משמע שמוכיח גם לשונית.

ביקורת תהיה
הודעות: 1729
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: האנומליה בשמות המספרים בזכר ונקבה

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ו' נובמבר 15, 2019 2:36 pm

דרומי כתב:"לא יעלימו ולא יסתירו לא זה מזו ולא זו מזה"
דוקא הזכר מסתיים בה'
הנדון הוא תוספת הברה בלשון נקבה, מה שאין כן 'זה' ו'זו' – שתיהן הברה אחת.
ואם נפשך לומר, 'זה' מוּנעת בתנועה קצרה, ו'זו' – בתנועה ארוכה.

יאיר אתמר
הודעות: 242
הצטרף: ד' יולי 24, 2019 8:19 pm
שם מלא: יאיר אתמר

Re: האנומליה בשמות המספרים בזכר ונקבה

הודעהעל ידי יאיר אתמר » ג' נובמבר 19, 2019 3:08 am

שום בעל בכי כתב:צריך לבדוק בשאר השפות המקבילות בזמן ובסגנון.

התופעה קיימת ברוב השפות השמיות, ראה למשל: Edward Lipinski, Semitic Languages: Outlin Of A Comparative Grammar, p. 285
לגוף השאלה, ראה ספר הרקמה עמ' צו שורה 17 ועמ' שצג שורה 2 ובהע'.
הרקמה עמ' צו.jpg
הרקמה עמ' צו.jpg (627.26 KiB) נצפה 3361 פעמים
הרקמה עמ' שצג.jpg
הרקמה עמ' שצג.jpg (583.41 KiB) נצפה 3361 פעמים

החוקרים אכן נלאו למצוא הסבר מספיק לתופעה, ראה למשל:
גזניוס #97
הספרות המצויינת אצל נחמיה אלוני, ספר יסוד דקדוק לראב"ע, עמ' 168 הע' 448
יסוד דקדוק לראב''ע -נחמיה אלוני הערה 448 (2).jpg
יסוד דקדוק לראב''ע -נחמיה אלוני הערה 448 (2).jpg (814.69 KiB) נצפה 3361 פעמים

Joshua Blau, Phonology and Morphology ofBiblical Hebrew, Vol. 2, p. 279
Walte-O'Connor, 15.2.2, fn. 10

ביקורת תהיה
הודעות: 1729
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: האנומליה בשמות המספרים בזכר ונקבה

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' נובמבר 21, 2019 1:57 pm

יאיר אתמר כתב:ראה ספר הרקמה.
ראינו ולא חכמנו כהוא זה.

חיים שאול
הודעות: 595
הצטרף: ג' אוגוסט 13, 2019 8:39 pm

Re: האנומליה בשמות המספרים בזכר ונקבה

הודעהעל ידי חיים שאול » ה' נובמבר 21, 2019 2:24 pm

אולי בא׳ המדורים בסוף מתיבתא קידושין ב׳ ב׳ הביאו משהו בעניין

יאיר אתמר
הודעות: 242
הצטרף: ד' יולי 24, 2019 8:19 pm
שם מלא: יאיר אתמר

Re: האנומליה בשמות המספרים בזכר ונקבה

הודעהעל ידי יאיר אתמר » ה' נובמבר 21, 2019 10:24 pm

ביקורת תהיה כתב:
יאיר אתמר כתב:ראה ספר הרקמה.
ראינו ולא חכמנו כהוא זה.

דעת ריב"ג שההא אינה של נקבה אלא באה להפלגה ונחץ (וכמוהו לנועדיה הנביאה - הנביא, ובעד נכריה - נכרי, מכשפה - מכשף, ועוד), והיה ראוי לומר שלשה וכו' גם בנקבה אלא שהושמט ההא כדי שלא יתדמו הזכר והנקבה.

עושה חדשות
הודעות: 8708
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: האנומליה בשמות המספרים בזכר ונקבה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' דצמבר 10, 2019 8:05 pm

ומענין לענין -

מהי המשמעות של שינויי הלשון בין זכר ונקיבה לגבי חפצים דוממים?

דהיינו; לפי מה זה נקבע, והאם יש לזה משמעות עקרונית או לאו.

(וכמובן, האם יש יחודיות בדברים שמשמשים בהם ב' הלשונות).

עושה חדשות
הודעות: 8708
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: האנומליה בשמות המספרים בזכר ונקבה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' דצמבר 11, 2019 12:17 am

עושה חדשות כתב:ומענין לענין -

מהי המשמעות של שינויי הלשון בין זכר ונקיבה לגבי חפצים דוממים?

דהיינו; לפי מה זה נקבע, והאם יש לזה משמעות עקרונית או לאו.

(וכמובן, האם יש יחודיות בדברים שמשמשים בהם ב' הלשונות).


מישהו העיר, שאולי הדברים הגדולים והחזקים הם בבחינת דוכרא, והחלשים והקטנים נוקבא.

וסימנך - הרים וגבעות.

האם זה יכול להיות 'כלל הדבר'?

(ועוד משהו נחמד; אֹמְרִים לָעֵץ אָבִי אַתָּה וְלָאֶבֶן אַתְּ יְלִדְתָּנוּ. ודו"ק).

יאיר אתמר
הודעות: 242
הצטרף: ד' יולי 24, 2019 8:19 pm
שם מלא: יאיר אתמר

Re: האנומליה בשמות המספרים בזכר ונקבה

הודעהעל ידי יאיר אתמר » ד' דצמבר 11, 2019 1:47 am

הרבה נתחבטו בזה המדקדקים, והעלו הצעות שונות ומשונות. מצורף כמה מאמרים בעניין (אחדים מהם הופיעו לפני כמאה שנים אך עדיין נחשבים רלוונטיים מאוד), וראה גם בדקדוקיהם של גזניוס ומוראוקה (וע"ע בספר מפתח הדל"ת בהערות לפרק שלישי), אולם Walte-O'Connor ערערו על כל העניין, ע"ש ובספרות המצויינת שם, וע"ג בספרו של יהושע בלאו, פונולוגיה ומורפולוגיה של העברית המקראית (באנגלית) עמ' 263 ואילך.
היה לי מאמר ארוך ומקיף בעניין שהתמקד בעיקר על מילת 'דרך', אך איני מצליח למצוא אותו כרגע.
קבצים מצורפים
Three_Views_regarding_the_Gender_of_Bibl.pdf
(1.22 MiB) הורד 41 פעמים
Stein_EHLL_GenderArticle_111109F.pdf
(129.88 KiB) הורד 35 פעמים
Jouon P. Muraoka T. - A Grammar of Biblical Hebrew. Syntax_p143-147.pdf
(230.99 KiB) הורד 33 פעמים
Joshua Blau - Phonology and Morphology of Biblical Hebrew_ An Introduction-Eisenbrauns (2010)_p278-280.pdf
(118.1 KiB) הורד 39 פעמים
Waltke - O'Connor, 9th Ed., 2004_p119-139.pdf
(235.94 KiB) הורד 39 פעמים
rosenberg1905.pdf
(1.12 MiB) הורד 38 פעמים
Rosenberg 1905.pdf
(1.12 MiB) הורד 37 פעמים
Rosenberg 5.1908.pdf
(903.03 KiB) הורד 43 פעמים
Rosenberg 4.1908.pdf
(517.75 KiB) הורד 40 פעמים
albrecht1896.pdf
(7.39 MiB) הורד 98 פעמים
albrecht1895.pdf
(1.54 MiB) הורד 34 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 8708
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: האנומליה בשמות המספרים בזכר ונקבה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' דצמבר 11, 2019 8:26 am

תודה. מסקרן מאד! אין משהו בעברית?

יאיר אתמר
הודעות: 242
הצטרף: ד' יולי 24, 2019 8:19 pm
שם מלא: יאיר אתמר

Re: האנומליה בשמות המספרים בזכר ונקבה

הודעהעל ידי יאיר אתמר » ד' דצמבר 11, 2019 11:11 pm

עושה חדשות כתב:אין משהו בעברית?

מן הסתם יש - תבדוק בספרי הדקדוק שבעברית. (אולי בתרגום העברי של דקדוקו של ברגשטרסר, אמ"א.) ספר מפתח הדל"ת כתוב עברית, ונמצא באוצר.

בינתיים מצאתי את המאמר בעניין 'דרך' שהזכרתי (גם הוא באנגלית - סליחה):
קבצים מצורפים
zehnder2004.pdf
(164.16 KiB) הורד 45 פעמים

פרנקל תאומים
הודעות: 2862
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: האנומליה בשמות המספרים בזכר ונקבה

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ה' דצמבר 12, 2019 12:23 am

יהודי טבעי כתב:
פרנקל תאומים כתב:
יהודי טבעי כתב:כידוע ישנה אנומליה בלשון הקודש בכתיבת מספרים שזכרים (אישים שמות ופעלים) כותבים שלשה ארבעה חמשה וכו' ונקבות (כנ"ל) נכתבים שלש ארבע חמש.
ולכאורה איפכא מסתברא שתוספת הה"א בדרך כלל ניתנת לנקבה.
ונלאו כל חכמי לב לפתור החידה.
נראה לבאר שנקבות רבות דווקא בשל הופעתן העצמאית הרפויה נקל לחזותם כקבוצה מאוחדת, וכקבוצה יש תוקף להופעתן המאוחדת 'ארבע אמהות'
ואילו זכרים שכל אחד מופיע כעצמאי הוא בבחינת 'דבר שבמניין שאינו בטל', וגם הריבוי אינו מבטא קבוצה מאוחדת אלא ריבוי בודדים שהופעתם רפויה לעומת קבוצת הנקבות, ועל כן הכתיבה היא 'שלשה אבות'.
בכך מובן מדוע ההיפוך הזה מתחיל רק משלשה ואילך, כי אחד ושתיים אינם קבוצה, ולכן ההבדל בין זכר לנקבה הוא כתיקנו, אחד ושניים בזכר, אחת ושתיים בנקבה. מכאן ואילך זה מתהפך.
שו"ר שהרשר"ה דן בזה בראשית א, כח ולכאורה כוונתו כפי שכתבתי.

ובספר יסוד הניקוד לר' זלמן הענא ("הרז"ה") שער השמות יסוד נ"ט כתב ביישוב הקושיא בדברי דרוש רחוקים

לא הבנתי. מדוע קבוצה מאוחדת נעדרת תוספת ה' (ארבע אמהות), וריבוי בודדים זכאים לתוספת ה' (שלושה אבות)?


בלי להיכנס לטעם הדבר, תוספת הה' ניתן בדרך כלל לנקבה, כמו [אשה, נערה, פרה, לילה], כלומר שהיא מבטאת חולשה. והעדר הה' מאפיין זכר, [איש, נער, פר, יום]. כלומר שמבטא חוזק. בקבוצה שחל היפוך בדבר, גם תוספת הה' מתהפכת.
-----------
בדרך אפשר יתכן להסביר זאת כך, שהמילים הנקבות בשל חולשת ביטויים הגייתם מתמשכת, כלומר שהאות המסיימת את המילה (השרשית) אף היא נאמרת עם ניקוד, למשל 'פָרָ' וכיון שאי אפשר לסיים מילה מנוקדת, וצריך לסגור את התיבה צריך לשים לה ה' בסופה: פָרָה. אבל מילה של זכר שיש בה עוצמה עומדת בפני עצמה ואין הגייתה מתמשכת, ודי להגיד פר כדי לבטא את העניין.
זה עניין של תחושה, אבל הסבר זה אינו משנה לעצם הנושא, שהוא מוסכם שזכר הוא בלי ה' ונקבה היא עם ה'.

פרנקל תאומים כתב:מי אמר שתוספת הה' מבטאת חולשה? בגלל שהיא ניתנת לנקבה?
כלומר- אחרי שאנחנו מניחים שנקבה היא חלשה, אזי אנו אומרים שעכ''ח תוספת הה' מבטאת החלשה. הבנתי נכון?
(הפמניסטיות יכולות לומר איפכא, שנקבה היא חזקה, וא''כ תוספת הה' מבטאת חוזקה..)




היום ראיתי ברש''ר הירש זי''ע על סדרן פרשת וישלח, על הפסוק "ויאמר אם יבוא עשו אל המחנה האחת והכהו והיה המחנה הנשאר לפליטה" (בראשית ל''ב,ט'):
"הרי כאן מלה קטנה המבטאת את כל המית לבו של יעקב, הן מדובר באנשים חיים ומרגישים ובהישמדם ללא רחם אין הלשון נשארת אדישה, בדרך כלל בא 'מחנה' בלשון זכר וכך הוא בא גם כאן 'הנשאר' 'הכהו', אך בשעה שיעקב מעלה על דעתו את אבדן המחנה הוא קורא לו בלשון נקבה אם יבא עשו אל המחנה 'האחת'. ממילה זו 'אחת' נשמעת האנחה היוצאת מלב יעקב: אם יבוא עשו אל המחנה 'המסכן' האחד".

ולא הבנתי דבריו, מדוע שינוי הלשון מזכר לנקבה מורה על המיית הלב החומל על המסכנים. ואז נזכרתי בדבריך שלשון נקבה מורה על חולשה.
תיתי לך כי בלעדיך לא הייתי מבין את דבריו והיו נראים בעיניי לתימה. ואילו עתה כדבריך מבואר ברש''ר: הנקבה היא החלשה, המסכנה שהלב הומה על חוסר האונים שלה, ולפיכך לשון נקבה מורה על כל זאת.

לבי במערב
הודעות: 1855
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm

Re: האנומליה בשמות המספרים בזכר ונקבה

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' דצמבר 12, 2019 2:35 am

[בענין ל' נקבה ומשמעותו כחולשה או גבורה - ראה רש"י ורמב"ן עה"פ בהעלותך יא, טו].

עושה חדשות
הודעות: 8708
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: האנומליה בשמות המספרים בזכר ונקבה

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' פברואר 09, 2020 4:17 pm

אגב,

שו"ת הרי"ף סימן א
שאלה. מפני מה אמרו חכמים יש אם למקרא ולמסורת ולא אמרו אב. ואמרו בנין אב זה בנה אב ולא אמרו אם. ואמרו בת קול ולא אמרו בן קול:
תשובה לא שמענו בזאת כלום אלא פעמים שאומרים לשון זכר ואומרים אב כגון בנין אב משני כתובים ובנין אב וכתוב אחד. וכגון ההוא דאמרינן אבוהון דכולהון דם אלא יש לומר שבמקום שעושה אותו דבר עיקר ללמוד ממנו דבר אחר קורין אותו אב. וזה שאמר יש אם למקרא הואיל ואין למדין ממנו לדברים אחרים, אלא להודיע על מה סומכים על הקריאה או על המסורת קרא להם אם שהקריאה אינה ל' זכר אלא ל' נקבה.
(תולעת יעקב: מצאתי להר"ב תי"ט ביבמות פי"ו משנה ז' /ו'/ ד"ה בת קול שכתב וז"ל: ולי נראה שנקרא בת קול לפי שאינו קול לו קול אליו כמו שנאמר וישמע את קול ה' מדבר אליו שזהו נבואה ממש אבל קול זה שאנו בו הוא מעינו ודוגמתו במדרגה למטה ממנו ולכך קראום לו בת קול שהוא הבת לאביה ולתשות כחה לא קראוהו בן קול אלא בת קול ועל דרך זה אמר מרע"ה ואם ככה את עושה לי כינהו יתברך בלשון נקבה אם לא יעשה עמו נפלאותיו וכו' יע"ש. ועיין בשו"ת באר עשק סי' נ"ט שנתן טעם למ"ש יש אם למקרא ולא אמרו יש אב להורות על תוכיות הענינים וסודות נפלאים אשר הם סגורים ורמוזים בקרי כתיב יע"ש ולנפשך ינעם).

יאיר אתמר
הודעות: 242
הצטרף: ד' יולי 24, 2019 8:19 pm
שם מלא: יאיר אתמר

Re: האנומליה בשמות המספרים בזכר ונקבה

הודעהעל ידי יאיר אתמר » ב' פברואר 24, 2020 9:32 pm

עושה חדשות כתב:תודה. מסקרן מאד! אין משהו בעברית?


וגם זה:

וראה גם מאמרים אלו (על הפתגם הנידון כתב ר"ש אשכנזי באריכות באלפא ביתא):


חזור אל “דקדוק ומסורה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 11 אורחים