מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

איה מקום המסורה האומרת: בגד כפת הסמוך לאהוי רפוי בר ממפיק מפסיק דחיק ואתי מרחיק

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
אבא יודן
הודעות: 1085
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

איה מקום המסורה האומרת: בגד כפת הסמוך לאהוי רפוי בר ממפיק מפסיק דחיק ואתי מרחיק

הודעהעל ידי אבא יודן » ד' נובמבר 13, 2019 6:36 pm

כבר העיד הרב דבלצקי זכר צדיק וקדוש לברכה כאן שעדיין לא מצא את מקומה.
היש כאן בבית מדרשנו הקדוש, אשר מכיר מקום כבודו???

אישצפת
הודעות: 929
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: איה מקום המסורה האומרת: בגד כפת הסמוך לאהוי רפוי בר ממפיק מפסיק דחיק ואתי מרחיק

הודעהעל ידי אישצפת » ד' נובמבר 13, 2019 6:45 pm

ספר המכלול לרד"ק נחשב מקור?

אבא יודן
הודעות: 1085
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: איה מקום המסורה האומרת: בגד כפת הסמוך לאהוי רפוי בר ממפיק מפסיק דחיק ואתי מרחיק

הודעהעל ידי אבא יודן » ד' נובמבר 13, 2019 7:10 pm

אישצפת כתב:ספר המכלול לרד"ק נחשב מקור?

נחשב למקור חשוב!
אני מבקש המסורה.


יהודי ירושלמי
הודעות: 76
הצטרף: ד' ספטמבר 06, 2017 3:38 pm

Re: איה מקום המסורה האומרת: בגד כפת הסמוך לאהוי רפוי בר ממפיק מפסיק דחיק ואתי מרחיק

הודעהעל ידי יהודי ירושלמי » ב' נובמבר 18, 2019 6:49 pm

לא חייבים לזה הערת מסורה, הספר תורה בעצמו מנוקד ע"פ הכללים האלו, שזה המקור הכי טוב שיש.

יאיר אתמר
הודעות: 239
הצטרף: ד' יולי 24, 2019 8:19 pm
שם מלא: יאיר אתמר

Re: איה מקום המסורה האומרת: בגד כפת הסמוך לאהוי רפוי בר ממפיק מפסיק דחיק ואתי מרחיק

הודעהעל ידי יאיר אתמר » ג' נובמבר 19, 2019 4:26 am

מכלול פ א
מס"ק ומ"ש שמות טו-א ומס"ג דניאל ה-יא ועוד (ראה בהודעה שציין הרב מעט דבש)
וראה: דקדוקי הטעמים #29
הורית הקורא פרק הב'
דרכי הניקוד והנגינות קרוב לסופו
[אגב, משלשה אלה מבואר ש'מפסיק' הוא 'פסק', לא טעפם מפסיק. הכלל מלכתחילה לא נאמרה אלא לעניין מילים המבחוברים בטעם.]
מצורף גם מאמרו של המחנת-שי בעניין, וראה בייחוד הערת המהדיר #3.
וראה השגתו של רס"ג על ניסוח זה בספרו צחות לשון העברים (א. דותן) עמ' 422. (לגבי דברי רס''ג אלו ראה: א. דותן, שקיעי מסורה בדקדוקו של רב סעדיה גאון, הקונגרס האחד-עשר של הארגון הבין-לאומי לחקר המסורה, ירושלים תשנד, עמ' 7-16.)
רס''ג אור ראשון בחכמת הלשון ספר צחות לשון העברים (א דותן) פרק ד - הדגש והרפה עמ' 220-221.jpg
רס''ג אור ראשון בחכמת הלשון ספר צחות לשון העברים (א דותן) פרק ד - הדגש והרפה עמ' 220-221.jpg (507.02 KiB) נצפה 2590 פעמים
רס''ג אור ראשון בחכמת הלשון ספר צחות לשון העברים (א דותן) פרק ד - הדגש והרפה עמ' 222-223.jpg
רס''ג אור ראשון בחכמת הלשון ספר צחות לשון העברים (א דותן) פרק ד - הדגש והרפה עמ' 222-223.jpg (687.38 KiB) נצפה 2590 פעמים
רס''ג אור ראשון בחכמת הלשון ספר צחות לשון העברים (א דותן) פרק ד - הדגש והרפה עמ' 224-225.jpg
רס''ג אור ראשון בחכמת הלשון ספר צחות לשון העברים (א דותן) פרק ד - הדגש והרפה עמ' 224-225.jpg (634.45 KiB) נצפה 2590 פעמים
קבצים מצורפים
כללי בג''ד כפ''ת דסמיך ליהו''א להמנחת-שי (מהדו' צבי בצר ירוש' תשנז).pdf
(1.67 MiB) הורד 37 פעמים


כדכד
הודעות: 4367
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: איה מקום המסורה האומרת: בגד כפת הסמוך לאהוי רפוי בר ממפיק מפסיק דחיק ואתי מרחיק

הודעהעל ידי כדכד » ג' דצמבר 03, 2019 9:35 am

יהודי ירושלמי כתב:לא חייבים לזה הערת מסורה, הספר תורה בעצמו מנוקד ע"פ הכללים האלו, שזה המקור הכי טוב שיש.

איפה מצא מר ספר תורה מנוקד?
ואם תאמר חמשים וכיוצא בהם? הרי הניקוד שלהם הוא על פי המסורה!

יהודי ירושלמי
הודעות: 76
הצטרף: ד' ספטמבר 06, 2017 3:38 pm

Re: איה מקום המסורה האומרת: בגד כפת הסמוך לאהוי רפוי בר ממפיק מפסיק דחיק ואתי מרחיק

הודעהעל ידי יהודי ירושלמי » א' דצמבר 08, 2019 7:06 pm

כדכד כתב:
יהודי ירושלמי כתב:לא חייבים לזה הערת מסורה, הספר תורה בעצמו מנוקד ע"פ הכללים האלו, שזה המקור הכי טוב שיש.

איפה מצא מר ספר תורה מנוקד?
ואם תאמר חמשים וכיוצא בהם? הרי הניקוד שלהם הוא על פי המסורה!

כוונתי כמובן לחומשים שלנו. וזה מה שטענתי שזה המסורה בעצמה ולא צריך למצוא כלל כתוב אם בפועל בשטח מתבצע אותו הכלל

שלום
הודעות: 103
הצטרף: ו' מאי 21, 2010 12:12 pm

Re: איה מקום המסורה האומרת: בגד כפת הסמוך לאהוי רפוי בר ממפיק מפסיק דחיק ואתי מרחיק

הודעהעל ידי שלום » ד' דצמבר 18, 2019 6:48 pm

זה כלל לא נכון שיביא לבלבול.

אֵלֶּה תֹּלְדוֹת יַעֲקֹב יוֹסֵף בֶּן שְׁבַע עֶשְׂרֵה שָׁנָה הָיָה רֹעֶה אֶת אֶחָיו בַּצֹּאן וְהוּא נַעַר אֶת בְּנֵי בִלְהָה וְאֶת בְּנֵי זִלְפָּה נְשֵׁי אָבִיו וַיָּבֵא יוֹסֵף אֶת דִּבָּתָם רָעָה אֶל אֲבִיהֶם. ג וְיִשְׂרָאֵל אָהַב אֶת יוֹסֵף מִכָּל בָּנָיו כִּי בֶן זְקֻנִים הוּא לוֹ וְעָשָׂה לוֹ כְּתֹנֶת פַּסִּים

אֶחָיו בַּצֹּאן - בצאן דגוש למרות שאחרי וא"ו. וברור - הוא"ו אינה משמשת כתנועה.
לוֹ כְּתֹנֶת - כְּתֹנֶת דגושה למרות שאחרי וא"ו כי אינו מחובר בטעמיו למילה הקודמת.

חיימקה
הודעות: 1113
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: איה מקום המסורה האומרת: בגד כפת הסמוך לאהוי רפוי בר ממפיק מפסיק דחיק ואתי מרחיק

הודעהעל ידי חיימקה » ד' דצמבר 18, 2019 9:58 pm

שלום כתב:זה כלל לא נכון שיביא לבלבול.

אֵלֶּה תֹּלְדוֹת יַעֲקֹב יוֹסֵף בֶּן שְׁבַע עֶשְׂרֵה שָׁנָה הָיָה רֹעֶה אֶת אֶחָיו בַּצֹּאן וְהוּא נַעַר אֶת בְּנֵי בִלְהָה וְאֶת בְּנֵי זִלְפָּה נְשֵׁי אָבִיו וַיָּבֵא יוֹסֵף אֶת דִּבָּתָם רָעָה אֶל אֲבִיהֶם. ג וְיִשְׂרָאֵל אָהַב אֶת יוֹסֵף מִכָּל בָּנָיו כִּי בֶן זְקֻנִים הוּא לוֹ וְעָשָׂה לוֹ כְּתֹנֶת פַּסִּים

אֶחָיו בַּצֹּאן - בצאן דגוש למרות שאחרי וא"ו. וברור - הוא"ו אינה משמשת כתנועה.
לוֹ כְּתֹנֶת - כְּתֹנֶת דגושה למרות שאחרי וא"ו כי אינו מחובר בטעמיו למילה הקודמת.

הרב שלום - כמובן שהכלל נכון, ומי אנחנו שנוכל לומר על דבר קדום שכזה שאיננו נכון?!
והיא גופא הדוגמאות שהבאת: שאין הבג"ד כפ"ת רפה כאן - בגלל שהמילה שלפניו היא בטעם מפסיק.
[בצאן היה דגוש גם לולי הטעם המפסיק כי יש לו גם את הסיבה הנוספת - מפיק, (שהוי"ו נשמעת)]



חזור אל “דקדוק ומסורה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 6 אורחים