מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אם חסד-חסיד נגד-נגיד אז למה...

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

אם חסד-חסיד נגד-נגיד אז למה...

הודעהעל ידי תוכן » ד' אוגוסט 26, 2020 10:57 pm

צדק-צדיק בפתח ולא קמץ?

במסתרים
הודעות: 1776
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: אם חסד-חסיד נגד-נגיד אז למה...

הודעהעל ידי במסתרים » ה' אוגוסט 27, 2020 5:43 am

תוכן כתב:צדק-צדיק בפתח ולא קמץ?

ולמה חכם ולא חכים, גבור ולא גבר?
שם שם ומשקלו, גבר במסלתו ילכון.

חגי פאהן
הודעות: 469
הצטרף: ה' ינואר 25, 2018 4:10 pm

Re: אם חסד-חסיד נגד-נגיד אז למה...

הודעהעל ידי חגי פאהן » ב' אוגוסט 31, 2020 11:16 am

אשמח לביאור "נגד-נגיד".

בריושמא
הודעות: 1336
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: אם חסד-חסיד נגד-נגיד אז למה...

הודעהעל ידי בריושמא » ב' אוגוסט 31, 2020 12:11 pm

אין ביאור.
שני משקלים הם.
אביב, זריז, חסיד, תמים. אות ראשונה בקמץ. ברבים - אות ראשונה בשווא או בחטף פתח.
אדיר, כביר, ספיר, צדיק. אות ראשונה בפתח, אות שנייה דגושה. ברבים - אות ראשונה בפתח, אות שנייה דגושה.
במשקל הראשון הברה פתוחה והברה סגורה.
במשקל השני מִכְפָּל, שתי הברות סגורות.

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: אם חסד-חסיד נגד-נגיד אז למה...

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' אוגוסט 31, 2020 12:45 pm

בריושמא כתב:אין ביאור.
שני משקלים הם.
אביב, זריז, חסיד, תמים. אות ראשונה בקמץ. ברבים - אות ראשונה בשווא או בחטף פתח.
אדיר, כביר, ספיר, צדיק. אות ראשונה בפתח, אות שנייה דגושה. ברבים - אות ראשונה בפתח, אות שנייה דגושה.
במשקל הראשון הברה פתוחה והברה סגורה.
במשקל השני מִכְפָּל, שתי הברות סגורות.

זו גם הסיבה, לדוגמא, שהצורות הנכונות (הנשמעות הרבה לאחרונה) תַקינוּת, תַקינים עשויות לצרום את האוזן שמצפה לשמוע תְקינוּת, תְקינים עקב הבלבול בין שני המשקלים.

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: אם חסד-חסיד נגד-נגיד אז למה...

הודעהעל ידי תוכן » ב' אוגוסט 31, 2020 1:01 pm

חגי פאהן כתב:אשמח לביאור "נגד-נגיד".


ברד"ק כתוב שהן אותה גזירה.

חגי פאהן
הודעות: 469
הצטרף: ה' ינואר 25, 2018 4:10 pm

Re: אם חסד-חסיד נגד-נגיד אז למה...

הודעהעל ידי חגי פאהן » ג' ספטמבר 01, 2020 9:25 am

תוכן כתב:
חגי פאהן כתב:אשמח לביאור "נגד-נגיד".


ברד"ק כתוב שהן אותה גזירה.

ומה המשמעות? למי הנגיד מתנגד?

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: אם חסד-חסיד נגד-נגיד אז למה...

הודעהעל ידי תוכן » ג' ספטמבר 01, 2020 12:37 pm

חגי פאהן כתב:
תוכן כתב:
חגי פאהן כתב:אשמח לביאור "נגד-נגיד".


ברד"ק כתוב שהן אותה גזירה.

ומה המשמעות? למי הנגיד מתנגד?


הוא לא מתנגד, אבל הוא מנגד האיש הפשוט, הכוונה, מעליו.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אם חסד-חסיד נגד-נגיד אז למה...

הודעהעל ידי כדכד » ג' ספטמבר 01, 2020 4:19 pm

"נגד" אינו "מעל" אלא "מול".

אחד מעיר
הודעות: 1095
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: אם חסד-חסיד נגד-נגיד אז למה...

הודעהעל ידי אחד מעיר » א' אוקטובר 18, 2020 5:10 pm

המלה אסיר נמצאת בשני המשקלים אָסִיר קמץ ללא דגש
אַסִּיר פתח ודגש

נוריאל עזרא
הודעות: 1866
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: אם חסד-חסיד נגד-נגיד אז למה...

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » ב' אוקטובר 19, 2020 9:20 am

סגי נהור כתב:
בריושמא כתב:אין ביאור.
שני משקלים הם.
אביב, זריז, חסיד, תמים. אות ראשונה בקמץ. ברבים - אות ראשונה בשווא או בחטף פתח.
אדיר, כביר, ספיר, צדיק. אות ראשונה בפתח, אות שנייה דגושה. ברבים - אות ראשונה בפתח, אות שנייה דגושה.
במשקל הראשון הברה פתוחה והברה סגורה.
במשקל השני מִכְפָּל, שתי הברות סגורות.

זו גם הסיבה, לדוגמא, שהצורות הנכונות (הנשמעות הרבה לאחרונה) תַקינוּת, תַקינים עשויות לצרום את האוזן שמצפה לשמוע תְקינוּת, תְקינים עקב הבלבול בין שני המשקלים.

לפי מה שכתוב בספרי הדקדוק(וכמו שכמדומה נוהגים התימנים גם היום) ששוא נע נקרא בדרך כלל כפתח(אם לא לפני יוד שנקרא כחיריק או אות גרונית שמקבל ניקודה) אתי שפיר גם "הנשמעות הרבה לאחרונה".
וכמו שכתב באבן עזרא על תיבת ירמיה שמנוקדת בשוא במ' ואנו אומרים בחיריק והציע האבן עזרא כמו שכתבתי(יותר נכון אני הצעתי כמו שהוא כתב) שזה נשאר לנו באותה קריאה המקורית ובירמיה יש יוד אחרי השוא נע ולכן במקור צריך להיקרא כחיריק. ואותו הדבר יש להסביר על תיבת 'נייר' שבמשניות מנוקדת בשוא בנון וכולם אומרים בחיריק.


חזור אל “דקדוק ומסורה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 56 אורחים