זוגות מילים רצופים: אחד מלא ואחד חסר
פורסם: א' אוקטובר 10, 2021 9:40 pm
חפשתי למקרים בתנ"ך שבהם קיימים שני מילים (או יותר) באותו פסוק בתנאי שיש בהם:
- אותו שורש
- ובאחד מהם יש אות ויו או יוד נוסף בגוף המילה או בקידומת או בסיומת.
ההגדרה למעלה דומה אבל לא זהה בדיוק למקרה הקלאסית של חסר\מלא
זהיתי יותר מ250 הופעות כזה ומהם מצאתי עשרים ושנים שהם בולטים ביותר משום שבאלו, המילים באים ממש זה אחר זה (כגון במדבר כח:יג "וְעִשָּׂרֹ֣ן עִשָּׂר֗וֹן").
עשיתי רשימה למטה מה22 זוגות שמופיעים ברציפות, זה אחר זה. (ולא יפתיע אם יהיה יותר)
האם יש כללים בדקדוק או בטעמי המקרא שגורמים לכך? ואם לא, האם יש הערות מהמפרשים ו\או מחז"ל על איזה סיבות הקשורות לשינויים האלו?
בראשית
ג:ד מ֖וֹת תְּמֻתֽוּן וראה: (תהלים פב:ז) אָ֭כֵן כְּאָדָ֣ם תְּמוּת֑וּן
יט:ט וַיִּשְׁפֹּ֣ט שָׁפ֔וֹט
לא:מג הַבָּנ֨וֹת בְּנֹתַ֜י
לז:ח מָשׁ֥וֹל תִּמְשֹׁ֖ל וראה: (משלי יב:כד) יַד חָרוּצִ֥ים תִּמְשׁ֑וֹל
מג:לג וְהַצָּעִ֖יר כִּצְעִרָת֑וֹ
מו:ז בְּנֹתָ֛יו וּבְנ֥וֹת
ויקרא
טז:ח גֹּרָל֑וֹת גּוֹרָ֤ל
במדבר
כח:יג וְעִשָּׂרֹ֣ן עִשָּׂר֗וֹן וראה: ועשרון בג' מקומות
לה:כא וַיָּמֹ֔ת מֽוֹת
שמואל
ב:יא:כד וַיֹּר֨אוּ הַמּוֹרִ֤אים
ישעיהו
כד:ג וְהִבּ֣וֹז תִּבֹּ֑ז
נט:ז מַחְשְׁבֹֽתֵיהֶם֙ מַחְשְׁב֣וֹת וראה: (בראשית ו:ה) וְכׇל יֵ֙צֶר֙ מַחְשְׁבֹ֣ת לִבּ֔וֹ
ירמיהו
ב:יג בֹּאר֔וֹת בֹּארֹת֙
ט:ג עָק֣וֹב יַעְקֹ֔ב וראה: (ירמיהו יז:ט) עָקֹ֥ב הַלֵּ֛ב מִכֹּ֖ל
לה:יא בֹּ֚אוּ וְנָב֣וֹא
לו:כט בֹּֽא יָב֤וֹא וראה: בּוֹא בהרבה מקומות, יָבֹא בהרבה מקומות
מ:ה יָשׁ֗וּב וְשֻׁ֡בָה וראה: (איכה ג:ג) אַ֣ךְ בִּ֥י יָשֻׁ֛ב
יחזקאל
מא:טז הַֽחַלּוֹנ֔וֹת וְהַחַלֹּנ֖וֹת וראה: (שיר השירים ב:ט) מַשְׁגִּ֙יחַ֙ מִן הַֽחַלֹּנ֔וֹת
תרי עשר
עמוס:ו:ב גְּבוּלָ֖ם מִגְּבֻלְכֶֽם
מיכה:ב:ו תַּטִּ֖פוּ יַטִּיפ֑וּן
קהלת
ה:ד תִדֹּ֑ר מִשֶּׁתִּדּ֖וֹר
עזרא-נחמיה
נחמיה:ח:טז וּבְחַצְרֹ֣תֵיהֶ֔ם וּבְחַצְר֖וֹת
- אותו שורש
- ובאחד מהם יש אות ויו או יוד נוסף בגוף המילה או בקידומת או בסיומת.
ההגדרה למעלה דומה אבל לא זהה בדיוק למקרה הקלאסית של חסר\מלא
זהיתי יותר מ250 הופעות כזה ומהם מצאתי עשרים ושנים שהם בולטים ביותר משום שבאלו, המילים באים ממש זה אחר זה (כגון במדבר כח:יג "וְעִשָּׂרֹ֣ן עִשָּׂר֗וֹן").
עשיתי רשימה למטה מה22 זוגות שמופיעים ברציפות, זה אחר זה. (ולא יפתיע אם יהיה יותר)
האם יש כללים בדקדוק או בטעמי המקרא שגורמים לכך? ואם לא, האם יש הערות מהמפרשים ו\או מחז"ל על איזה סיבות הקשורות לשינויים האלו?
בראשית
ג:ד מ֖וֹת תְּמֻתֽוּן וראה: (תהלים פב:ז) אָ֭כֵן כְּאָדָ֣ם תְּמוּת֑וּן
יט:ט וַיִּשְׁפֹּ֣ט שָׁפ֔וֹט
לא:מג הַבָּנ֨וֹת בְּנֹתַ֜י
לז:ח מָשׁ֥וֹל תִּמְשֹׁ֖ל וראה: (משלי יב:כד) יַד חָרוּצִ֥ים תִּמְשׁ֑וֹל
מג:לג וְהַצָּעִ֖יר כִּצְעִרָת֑וֹ
מו:ז בְּנֹתָ֛יו וּבְנ֥וֹת
ויקרא
טז:ח גֹּרָל֑וֹת גּוֹרָ֤ל
במדבר
כח:יג וְעִשָּׂרֹ֣ן עִשָּׂר֗וֹן וראה: ועשרון בג' מקומות
לה:כא וַיָּמֹ֔ת מֽוֹת
שמואל
ב:יא:כד וַיֹּר֨אוּ הַמּוֹרִ֤אים
ישעיהו
כד:ג וְהִבּ֣וֹז תִּבֹּ֑ז
נט:ז מַחְשְׁבֹֽתֵיהֶם֙ מַחְשְׁב֣וֹת וראה: (בראשית ו:ה) וְכׇל יֵ֙צֶר֙ מַחְשְׁבֹ֣ת לִבּ֔וֹ
ירמיהו
ב:יג בֹּאר֔וֹת בֹּארֹת֙
ט:ג עָק֣וֹב יַעְקֹ֔ב וראה: (ירמיהו יז:ט) עָקֹ֥ב הַלֵּ֛ב מִכֹּ֖ל
לה:יא בֹּ֚אוּ וְנָב֣וֹא
לו:כט בֹּֽא יָב֤וֹא וראה: בּוֹא בהרבה מקומות, יָבֹא בהרבה מקומות
מ:ה יָשׁ֗וּב וְשֻׁ֡בָה וראה: (איכה ג:ג) אַ֣ךְ בִּ֥י יָשֻׁ֛ב
יחזקאל
מא:טז הַֽחַלּוֹנ֔וֹת וְהַחַלֹּנ֖וֹת וראה: (שיר השירים ב:ט) מַשְׁגִּ֙יחַ֙ מִן הַֽחַלֹּנ֔וֹת
תרי עשר
עמוס:ו:ב גְּבוּלָ֖ם מִגְּבֻלְכֶֽם
מיכה:ב:ו תַּטִּ֖פוּ יַטִּיפ֑וּן
קהלת
ה:ד תִדֹּ֑ר מִשֶּׁתִּדּ֖וֹר
עזרא-נחמיה
נחמיה:ח:טז וּבְחַצְרֹ֣תֵיהֶ֔ם וּבְחַצְר֖וֹת