עמוד 1 מתוך 1

מין = מאיני. מדוע

פורסם: א' פברואר 05, 2023 11:40 am
על ידי בריה נמוכה
בתורת הבית הארוך בית א שער ג דף יז עמוד א
מדקאמרינן שצריך לבדוק אחריו שמא מאיני הוא אף שחיטתו פסולה מספק שמא שחיטת מאיני הוא וכיון דתנינן אינך כולהו במתניתין בהדי הא אף כולהו אסורות מספק.

טור יורה דעה סימן קנה:
והני מילי דבסתם מותר - בסתם עכו"ם, אבל מאי"ני, אפילו סתמא נמי אסור שודאי מזכיר שם אליל. ומאי"ני להתרפאות ממנו ע"י סם, דינו כשאר עכו"ם עובד אליל דעלמא לכל דבר.

ובשולחן ערוך אורח חיים הלכות תפילין סימן לט
ד' תפילין שכתבם אפיקורוס (פי' מאינ"י),

האם ידוע מנין ומהו הסיבה להפיכת הלשון 'מין' שאיתא בחז"ל
ללשון מאיני ?

Re: מין = מאיני. מדוע

פורסם: א' פברואר 05, 2023 3:53 pm
על ידי עיניו כיונים
ר' יוסף אלבו בספר העיקרים (מאמר ב, פרק יג) כתב:ובעבור זה היה בקדמונים מי שחשב שההתחלות הראשונות שתים אחת לטוב ואחת לרע, כי היו אומרים מפי עליון לא תצא הרעות והטוב, כלומר שאי אפשר שתהיינה התחלות ההפכיים אחת, ובעבור שההפכיים הכוללים אשר יכללו כל מיני ההפכיים הם הטוב והרע, יאמרו שההתחלות שתים, האחת התחלת הטוב והאחת התחלת הרע, וזה היה דעת איש אחד שמו מאנ"י, ועל כן נקראו הנמשכים אחריו מינים, כמו שנקראו הנמשכים אחר דעת החכם אפיקורוס, שהיה חושב שאין לעולם מנהיג ומכחיש מציאות השם, אפיקורסים

החלפת מין במא(י)ני נעשתה כנראה מחמת הצנזורה [ואולי כך גם הוספת הפירוש 'מא(י)ני'], כדי שלא יהיה אפשר לטעון כלפי הטקסטים הנ"ל שפירוש המילה מין (ואפיקורוס) שבהם הוא: נוצרי, כמו בברכת המינים.

Re: מין = מאיני. מדוע

פורסם: א' פברואר 05, 2023 3:58 pm
על ידי זיז שדי
בריה נמוכה כתב:בתורת הבית הארוך בית א שער ג דף יז עמוד א
טור יורה דעה סימן קנה:
ובשולחן ערוך אורח חיים הלכות תפילין סימן לט

הוסף יו"ד שלד "שמתעסק בספרי מאינין"

Re: מין = מאיני. מדוע

פורסם: ב' פברואר 06, 2023 4:51 am
על ידי יאיר אתמר
ראה מ' ריז'יק, 'מאנים שהם מינים או מינים שהם מאנים', מחקרים בלשון, ט (תשסד), עמ' 217-250

Re: מין = מאיני. מדוע

פורסם: ב' פברואר 06, 2023 2:37 pm
על ידי בריה נמוכה
יאיר אתמר כתב:ראה מ' ריז'יק, 'מאנים שהם מינים או מינים שהם מאנים', מחקרים בלשון, ט (תשסד), עמ' 217-250


האם כבודו יוכל לצרף כאן את מאמר זה.
תודה

Re: מין = מאיני. מדוע

פורסם: ב' פברואר 06, 2023 2:39 pm
על ידי בריה נמוכה
עיניו כיונים כתב:
ר' יוסף אלבו בספר העיקרים (מאמר ב, פרק יג) כתב:ובעבור זה היה בקדמונים מי שחשב שההתחלות הראשונות שתים אחת לטוב ואחת לרע, כי היו אומרים מפי עליון לא תצא הרעות והטוב, כלומר שאי אפשר שתהיינה התחלות ההפכיים אחת, ובעבור שההפכיים הכוללים אשר יכללו כל מיני ההפכיים הם הטוב והרע, יאמרו שההתחלות שתים, האחת התחלת הטוב והאחת התחלת הרע, וזה היה דעת איש אחד שמו מאנ"י, ועל כן נקראו הנמשכים אחריו מינים, כמו שנקראו הנמשכים אחר דעת החכם אפיקורוס, שהיה חושב שאין לעולם מנהיג ומכחיש מציאות השם, אפיקורסים

החלפת מין במא(י)ני נעשתה כנראה מחמת הצנזורה [ואולי כך גם הוספת הפירוש 'מא(י)ני'], כדי שלא יהיה אפשר לטעון כלפי הטקסטים הנ"ל שפירוש המילה מין (ואפיקורוס) שבהם הוא: נוצרי, כמו בברכת המינים.


דבריו חידוש,
האם יש עוד מקורות לזה,
בנוסף כמדומה שלא ידוע מההיסטוריה כלל אדם ששמו כך.

Re: מין = מאיני. מדוע

פורסם: ב' פברואר 06, 2023 3:11 pm
על ידי קאצ'קלה
בספר הקבלה לראב"ד (מהדו' כהן עמ' 31-30): "ובימיו יצא מאני לעולם והיה טוען שאלהים שנים יש לעולם, אחד מחיה ועושה כל הטובות, ואחד ממית ועושה כל הרעות... והרגו שבור מלכא בחכמתו".

ענין זה מובא גם במקורות דלהלן:

מגלת המגלה לר' אברהם בר חייא הנשיא (עמ' 138) בשם "ספרי תאריכי האומות".
באור לספר מורה נבוכים לר' משה הנרבוני לחלק ב פרק כ דף לד ע"ב.
ספר העקרים (הנ"ל).
עקדת יצחק פרשת ואתחנן, שער צ, דף כא ע"ב-ע"ג [העתיק את הסיפור מתוך מגלת המגלה, אבל] ציין כמקור: "כמו שסופר בספרי טאריק"י [=תאריכי] האומות".
תשבי שרש מין.

Re: מין = מאיני. מדוע

פורסם: ב' פברואר 06, 2023 3:15 pm
על ידי עיניו כיונים
בריה נמוכה כתב:דבריו חידוש,
האם יש עוד מקורות לזה,
בנוסף כמדומה שלא ידוע מההיסטוריה כלל אדם ששמו כך.

שמו ידוע ושיטתו ידועה. ראה כאן: https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7 ... 7%96%D7%9D
ביאורו של בעל העיקרים הובא גם בספר התשבי (כפי שציין החכם "קאצ'קלה". ומהתשבי הביא בעל צמח דוד על שנת תמ"ד לאלף הרביעי ושנת פ"ה לאלף החמישי), אך נראה שהעיקרים הוא המקור הראשון הידוע לפירוש זה.

Re: מין = מאיני. מדוע

פורסם: ב' פברואר 06, 2023 11:15 pm
על ידי יהושפט
בריה נמוכה כתב:
יאיר אתמר כתב:ראה מ' ריז'יק, 'מאנים שהם מינים או מינים שהם מאנים', מחקרים בלשון, ט (תשסד), עמ' 217-250


האם כבודו יוכל לצרף כאן את מאמר זה.
תודה

מצ"ב. באדיבותו הרבה של ר' יאיר שמשום מה לא הצליח להעלות לכאן, ושלח לי לבקשתי בפרטי